handdator

Visa fullständig version : Viktstabil trots kcal-överskott


whuddafuks
2015-11-19, 18:44
Hur kommer det sig att jag är viktstabil på 1900-2000 kcalorier men även när jag kör på 2400-2500 (kan säkert köra på mer och ändå vara stabil med vikt) trots samma aktivitet? Att gå ner i vikt är rätt lätt för mig men verkar som att kroppen hittar på sätt att bränna bort allt överskott på, trots att jag inte ökar aktiviteter under dagarna. Hur och varför?

Sheogorath
2015-11-19, 18:51
Kroppen ökar sin energi ut i takt med att du ökar ditt energi in. På samma sätt kan kroppen minska sitt energi ut när du minskar ditt energi in. Det går åt båda hållen, och vissa har kroppar som är bättre på att hålla balansen än andra. Naturligtvis går det bara till en viss gräns, sen börjar man lägga på sig/tappa.

whuddafuks
2015-11-19, 19:39
Kroppen ökar sin energi ut i takt med att du ökar ditt energi in. På samma sätt kan kroppen minska sitt energi ut när du minskar ditt energi in. Det går åt båda hållen, och vissa har kroppar som är bättre på att hålla balansen än andra. Naturligtvis går det bara till en viss gräns, sen börjar man lägga på sig/tappa.

Hahah.. hur tusan har jag missat en sån pass vital sak? Har alltid trott att alla har en varsin gräns som är balans (t.ex. 2000), och sen om man går 100 under så går man ner i vikt och vise versa.. Pinsamt :d :smash: Men är det detta som har med ämnesomsättning att göra? Hör ju alltid "du måste ha en sjuk ämnesomsättning", trodde alltid att det bara var skitsnack

whuddafuks
2015-11-19, 19:42
Sen om kroppen nu ökar sin energi så undrar jag vad energin används till förutom att lagras som fett? Tänker om det går till hjärnan/andra viktiga funktioner, i så fall borde det ju vara bättre om jag fortsätter att äta mer men vara viktstabil?

F Ultra
2015-11-19, 20:23
Sen om kroppen nu ökar sin energi så undrar jag vad energin används till förutom att lagras som fett? Tänker om det går till hjärnan/andra viktiga funktioner, i så fall borde det ju vara bättre om jag fortsätter att äta mer men vara viktstabil?

En del blir sk NEAT, dvs spontana rörelser som du inte tänker på. Dvs du rör på dig mer nu än innan utan att du vet om det / registrerar det.

PureWhey
2015-11-19, 20:29
Enkelt:
Din balans en dag ligger på 2500 kcal, du äter 2800 kcal. Detta betyder inte att du har fått i dig exakt 300 kcal överskott då det beror på hur din macrofördelning ser ut b la. (Protein lagras inte lika enkelt in som fett som fett t.ex.)

Det är ingen statisk kalkyl utan en extremt dynamisk uträkning.

Sheogorath
2015-11-19, 20:39
Sen om kroppen nu ökar sin energi så undrar jag vad energin används till förutom att lagras som fett? Tänker om det går till hjärnan/andra viktiga funktioner, i så fall borde det ju vara bättre om jag fortsätter att äta mer men vara viktstabil?

Som F Ultra säger blir det en del ökad spontanaktivitet, men kroppen kan också förbränna energi och låta det avgå som värme. Du kanske tänkt på att du blir jäkligt varm och måste klä av dig om du ätit mycket. Detta är anledningen.

jonkii
2015-11-19, 23:29
Utöver spontanaktivitet, ökad BMR. Som Sheo nämner bl.a. ökad tomgångsförbränning.

CoolHandLuke
2015-11-20, 17:45
Det finns även en del anpassning för träning. Alltså kroppen effektiviserar förbränningen i vila. Men möjligheten att anpassa varierar ganska mycket mellan individer. Kommer ihåg en intressant graf från en gammal artikel (som jag tyvärr inte hittar nu) där man jämför tvillingpar. Den ena tvillingen tränar (typ en timme på löpband eller nått sånt) den andra inte alls. Sen kollar man total energiåtgång för dygnet. Där ser man hela skalan. Från stor skillnad till nästan ingen.