handdator

Visa fullständig version : stelhets operation


mangemani
2015-11-19, 01:57
vad innebär det egentligen att stelhets operera sig för tex rygg problem?
vad blir begränsningarna? hur kan det påverka livet? kan man träna? är det en begränsad belastning man enbart kan jobba med för att inte förstöra plattorna de sätter in i ryggraden? hur blir det med smidigheten, alltså kan man gå ned på huk, plocka upp saker från golvet, vrida på kroppen osv?

frågor som egentligen skulle ha ställts till min läkare, men hon verkar vara helt omöjlig att få tag i.

mangemani
2015-11-19, 02:21
fanns det inte någon här på forumet som hade stelopererat sig? någon utav tjejerna var det har jag för mig, kommer inte ihåg vilken, vore ju perfekt att få det förklarat utav någon som har gått igenom operation och vet hur det funkar i livet.

Linjedomarn
2015-11-19, 07:55
Begränsningen beror väl på hur många kotor man väljer att operera. Man får nog mindre begränsningar än att gå runt och ha ont i ryggen.

Loke
2015-11-19, 11:49
De jag har träffat har alla kunna träna och röra sig mycket bättre än innan.

Rolfarsson
2015-11-19, 12:41
Squamata har stelopererats, och det verkar som att han tränar på för fullt nu.
Men om jag har uppfattat det rätt så är det en rätt lång rehabilitering/läketid efter en sådan operation (~6 mån), så man kommer förmodligen att tappa det mesta som man har byggt upp genom åren.

mangemani
2015-11-19, 15:02
låter ju på nått sätt mer positivt än negativt ändå, trodde både livet och träningen skulle "vara över" och man skulle få leva livet stel som en lyktstolpe typ.
men finns det inga mer negativa sidor? typ krämpor? återfall? risk att det ska gå sönder och sabba ännu mera? nerv problem? osv.
lär ju tappa mer muskler genom att inte kunna träna tillräckligt nu än att vänta 6 månader och sedan ta igen det hela. antar att muskelminnet sitter kvar än.


såg att tråden hamnade fel, var menat i rehab delen.

Loke
2015-11-19, 15:07
Squamata har stelopererats, och det verkar som att han tränar på för fullt nu.
Men om jag har uppfattat det rätt så är det en rätt lång rehabilitering/läketid efter en sådan operation (~6 mån), så man kommer förmodligen att tappa det mesta som man har byggt upp genom åren.

Fast man tappar ju inte det mesta man har byggt upp genom åren på 6 månader, givet att man faktiskt har byggt upp något från början :P

Rolfarsson
2015-11-19, 17:32
låter ju på nått sätt mer positivt än negativt ändå, trodde både livet och träningen skulle "vara över" och man skulle få leva livet stel som en lyktstolpe typ.
men finns det inga mer negativa sidor? typ krämpor? återfall? risk att det ska gå sönder och sabba ännu mera? nerv problem? osv.
lär ju tappa mer muskler genom att inte kunna träna tillräckligt nu än att vänta 6 månader och sedan ta igen det hela. antar att muskelminnet sitter kvar än.


såg att tråden hamnade fel, var menat i rehab delen.

Chansen att bli helt bra eller bättre är 80%, chansen att du inte märker någon skillnad är 15% och chansen att bli sämre är 5%.
Och om man blir helt symptomfri efteråt så vet i tusan om det är det smartaste att återgå till t.ex. tunga mark, böj, framåtlutande roddar och pressar ovanför huvudet igen, man bör nog fortfarande försöka belasta ryggraden så lite som möjligt i träningen, just för att det inte ska "gå sönder", jag är dock ingen expert utan gissar bara här :p
Kollar man i Squamatas journal så verkar han ju hålla sig till relativt höga repetitioner i övningarna som belastar ryggraden, men sen så är iof dom vikterna som han använder för höga repetitioner tunga vikter för majoriteten :p

Personligen så skulle jag aldrig riskera att göra detta om jag genomgick en sådan operation och blev symptomfri, jag skulle ha behandlat min ryggrad som att den vore gjord av glas efter det och för det mesta kört på så som jag gör i dagsläget, alltså bältböj, knäflexioner för hams, ensidiga benövningar osv, då ingen mängd muskelmassa eller styrka är värd kroniskt ryggsmärta.
Jag tycker faktiskt att jag har lyckats fortsätta att bygga muskelmassa lika bra nu som jag gjorde innan min rygg blev skrot, bortsett från erector spinae då jag inte kan träna denna alls.

Fast man tappar ju inte det mesta man har byggt upp genom åren på 6 månader, givet att man faktiskt har byggt upp något från början :P

Det vet i tusan, 6 månader utan träning är en ganska lång tid, men det bör inte ta mer än 3-4 månader innan man är tillbaka där man slutade.
Sen så hänger ju mycket på hur man lever sitt liv och äter, har man en inaktiv livsstil eller äter för lite så kommer det ju att försvinna ganska snabbt.

Rahf
2015-11-19, 17:45
Rent praktiskt så kan man helt enkelt inte böja på ryggen lika mycket. Som exempel är en bekant med någon stelopererad nackkota; han kan inte sätta hakan på bröstet längre.

mangemani
2015-11-19, 19:16
mitt mål(när det gäller träningen) är inte att komma tillbaka till de vikter som jag låg på förut, utan mer omforma/utforma mitt schema runt ryggen, så att det passar bättre och inte belastar så pass mycket som det förut innan skadan gjorde. självklart så ser jag inte ryggen som helt frisk om operationen/rehab/läkning nu skulle lyckas bra och jag inte längre känner något, jag kommer nog att köra då som jag gör nu. problemet nu är att jag inte kan fullborda träningen helt pga att ryggen börjar att säga ifrån lite, likaså i det vanliga livet och på jobb, blir jag kvitt just den delen, att ryggen inte säger ifrån på det här viset vare sig när jag tränar, lever och jobbar, då kan man börja leva igen.

Rahf
2015-11-19, 19:39
Men du har alltså testat alla andra behandlingsmetoder?

Rolfarsson
2015-11-19, 19:43
problemet nu är att jag inte kan fullborda träningen helt pga att ryggen börjar att säga ifrån lite

Är det någon specifik övning som gör detta eller är det helt enkelt lyftandet av vikplattor och hantlar?
Hur ser ditt program ut?
Och av ren nyfikenhet så måste jag fråga, vad är det för skada du har i ryggen?

mangemani
2015-11-19, 19:49
har testat nog med behandlingar för att inse att jag inte kommer att bli tillräckligt bra på det sättet. finns kanske någon som kanske kan funka, men vilken? och vart ska jag få pengar ifrån till besök och återbesök till alla behandlingar som jag måste gå igenom för att hitta rätt? hade jag haft råd så skulle jag lägga ned pengar på behandlingar, men nu har jag redan lagt ned en mindre förmögenhet redan och motivationen är inte på topp att fortsätta om man säger så.

mangemani
2015-11-19, 19:53
Är det någon specifik övning som gör detta eller är det helt enkelt lyftandet av vikplattor och hantlar?
Hur ser ditt program ut?
Och av ren nyfikenhet så måste jag fråga, vad är det för skada du har i ryggen?

ingen specifik övning, utan det är rent allmänt.
har inget program för tillfället, jag tränar 1 muskelgrupp per pass och kör övningar efter hur ryggen känns.
uj, nu har jag inte papperen här från MR och plan röntgen, men det handlar om 1 tillplattad disk, 1 som är på väg att bli dehydrerad, 1 med reva i och scollios.

z_bumbi
2015-11-19, 21:26
har testat nog med behandlingar för att inse att jag inte kommer att bli tillräckligt bra på det sättet. finns kanske någon som kanske kan funka, men vilken? och vart ska jag få pengar ifrån till besök och återbesök till alla behandlingar som jag måste gå igenom för att hitta rätt? hade jag haft råd så skulle jag lägga ned pengar på behandlingar, men nu har jag redan lagt ned en mindre förmögenhet redan och motivationen är inte på topp att fortsätta om man säger så.

Sjukvården ingår väl i högkostnadsskyddet?

mangemani
2015-11-20, 00:29
Sjukvården ingår väl i högkostnadsskyddet?

sjukvården har bistått med en sjukgymnast som jag gick hos i typ 6 månader men fick sluta gå hos för tiden hade gått ut, precis då högkostnadsskyddet hade gått så långt så att det hade blivit gratis att gå där. mer kan sjukvården inte göra för mig på det sättet. ska jag ha hjälp så får det bli för egen hand hos privata sjukgymnaster och annat, vilket kostar skjortan och som jag inte har råd med.

ska ringa till läkaren imorgon, se om man får tag i henne, och boka ett möte där hon ska få förklara för mig grundligt vad det innebär att bli stelopererad, nog för att jag fått en hel del förklarat här redan, men vill gärna höra vad läkaren har att säga om det hela också.

Squamata
2015-11-20, 01:15
Jag har genomgått en ryggfusion och är väldigt nöjd med resultatet, rehabtiden är lång och relativt utmanande men vad är alternativet? att gå o ha ont är ju onödigt!

Är du vältränad sen innan med bra bålstabilitet osv så kommer du få mycket lättare att ta dig tillbaka än en vanlig svensson. Jag började jobba redan efter två månader även om de var stundvis ganska bökigt haha.

mangemani
2015-11-20, 01:45
ja exakt lite så jag tänker, gå och ha ont i resten utav livet eller pina sig igenom några månader med en god chans att bli bra, då väljer jag nog att ta de där smärtsamma och jobbiga månaderna:).

kan du utveckla vad du menar med "stundvis ganska bökigt":)?