handdator

Visa fullständig version : Vikt, volym m.m. på EXELL Vassle


Whey
2004-04-13, 20:50
Hej!

Jag köpte en 1kg påse EXELL Vassle idag. På Kolozzeum står det "35g/dl", men på påsen står det att man skall ta tre rågade matskedar per portion = ca. 0,5 dl. Det är ganska stor skillnad så jag skulle uppskatta om någon kunde tända en lampa för mig här!

Hur mycket väger 1dl EXELL Vassle, och hur mycket skall man ta per portion?

Tack!

Spectral
2004-04-13, 21:19
deras rekommenderade portion storlek är väl 0.5dl? men en dl väger ändå 35gram? 0.5-1gram protein per kilo kroppsvikt är ett bra mått att följa. dvs om du väger 60kilo är det bra om din protein drink innehåller ca 30-60gram protein efter träningen.

aliquis
2004-04-13, 21:42
3 msk = 0.45 dl = ca 1/2 dl, vad är problemet?, 1/2dl ger 35g, 3msk ger kanske 32g eller något sådant då.

z_bumbi
2004-04-13, 21:50
Originally posted by aliquis
3 msk = 0.45 dl = ca 1/2 dl, vad är problemet?, 1/2dl ger 35g, 3msk ger kanske 32g eller något sådant då.

Räkna efter en gång till. Om 1 dl ger 35 g så ger 0,5 dl?
:D


Whey: Portionstorleken bestämmder du ju själv. Om du ska använda det som mellanmål får du anpassa efter hur mycket protein du äter i övrigt, ska du ha det efter träningen tillsammans med kolhydrater så är det ca 0,4-0,5 g protein per kg kroppsvikt som är den vanligaste rekommendationen.

Whey
2004-04-14, 07:27
Nu blir jag förvirrad!

Ni säger olika saker - är det någon som är helt säker på sin sak?

På påsen står det:DOSERING: Blanda tre rågade matskedar, ca 35 g i 3-5 dl valfri vätska. Drick mellan måltider och efter träning.

På Kolozzeum står det (kolla på 10kg påsarnas info):NÄRINGSDEKLARATION
per 35g/1dl:

Snälla, red ut detta. Jag vill inte sitta och trycka i mig hälften av vad jag tror att jag gör.

--------------------------------------------------------------------------------

3 rågade matskedar ser jag som lite mer än tre matskedar, alltså ca 0.5 dl. Det skulle ge en decilitervikt på ca 70g vilket ligger mellan vetemjöl och strösocker. Detta tycker jag verkar vara rimligt. Dessvärre har fattiga lilla jag inte tillgång till en våg. En decilitervikt på 70g skulle iof innebära att påsen skulle innehålla ca 1,5 liter, vilket verkar lite lite. Allt jag kan säga är att jag är förvirrad... Snälla hjälp mig!:confused:

B-jay
2004-04-14, 09:40
Originally posted by Whey
Nu blir jag förvirrad!



Snälla, red ut detta. Jag vill inte sitta och trycka i mig hälften av vad jag tror att jag gör.


Äh, några gram hit eller dit, för att va på den säkra sidan, så ta lite extra så får du ju i dig vad du behöver!

z_bumbi
2004-04-14, 09:51
Whey: Det syftar inte på riktiga måttmatskedar utan sådana där man äter med, testa och ös upp tre sådana med rejäl råge i ett decilitermått.
Det är en helt världelös måttbeskrivning men så ligger det till.


Eiselt gillar att använda konstiga mått och det är han som leverar proteinet från början, han har gjort samma sak med protec tidigare.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=8838&perpage=15&highlight=matskedar&pagenumber=3

Whey
2004-04-14, 10:21
Innehållet i påsen är ca. 2,5 liter. Detta gör att 35g är ungefär 0,9 dl vilket är 6 strukna matskedsmått

PROBLEMET LÖST!

Fairing
2004-04-14, 10:27
Proteinär en naturlig råvara och volymvikten kan skilja ganska markant under året.Fairings Whey Hydro kommer i bland i 10 liters hinkar och nu senast i 5,6 liters hink pga ett kompaktare pulver.

Skaffa en våg och mät om ni vill vara riktigt noga

aliquis
2004-04-14, 10:40
Originally posted by z_bumbi
Räkna efter en gång till. Om 1 dl ger 35 g så ger 0,5 dl?
:D
Jag skrev iofs 1/2dl=35g, men nu var det ju visst 1dl som du säger.. nåja, spela roll om det var 17g/0.5dl och 15g/3msk då...

aliquis
2004-04-14, 10:41
Originally posted by Whey
Nu blir jag förvirrad!

Ni säger olika saker - är det någon som är helt säker på sin sak?

På påsen står det:DOSERING: Blanda tre rågade matskedar, ca 35 g i 3-5 dl valfri vätska. Drick mellan måltider och efter träning.

På Kolozzeum står det (kolla på 10kg påsarnas info):NÄRINGSDEKLARATION
per 35g/1dl:

Snälla, red ut detta. Jag vill inte sitta och trycka i mig hälften av vad jag tror att jag gör.

--------------------------------------------------------------------------------

3 rågade matskedar ser jag som lite mer än tre matskedar, alltså ca 0.5 dl. Det skulle ge en decilitervikt på ca 70g vilket ligger mellan vetemjöl och strösocker. Detta tycker jag verkar vara rimligt. Dessvärre har fattiga lilla jag inte tillgång till en våg. En decilitervikt på 70g skulle iof innebära att påsen skulle innehålla ca 1,5 liter, vilket verkar lite lite. Allt jag kan säga är att jag är förvirrad... Snälla hjälp mig!:confused:
En rågad matsked är inte en matsked, så enkelt är det, dom räknar med att 3 rågade matskedar blir ca 1dl.