handdator

Visa fullständig version : Fråga Squamata!


Squamata
2015-11-18, 23:29
Då vanligt journalförande med vikter/reps är meningslöst för mig och säkerligen ganska ointressant för er med tanke på att jag sällan lyfter speciellt imponerande vikter så tänker jag att jag kör en annan variant av "journal".

Här postar jag lite bilder, träningsmetoder och delar med mig av vad jag lärt mig genom åren. Är de något ni vill få svar på och ni tycker jag är en bra källa att få de ifrån så fråga på! (Jag påstår dock inte att jag är bättre än någon annan, de jag har att erbjuda är träningserfarenheten av någon som tränat dopingfritt i 10år med ett tillräckligt öppet sinne för att inse att man aldrig är färdiglärd och att där finns många olika sätt att göra saker på)

Lite kort om mig: Tränat i snart 10år och har provat på allt från sjuka broscience splittar till helkroppspass 7 dagar i veckan och allt däremellan. Jag har även gått igenom en relativt stor ryggoperation och lyckats ta mig tillbaka och förbi tidigare resultat ryggen till trots.

Och viktigast av allt, jag har aldrig och kommer aldrig dopa mig. Jag varken tävlar eller säljer något, jag har ingen anledning att ljuga.

Mitt mål med min träning är att se hur stor man kan bli utan doping, slutmålet är en fysik lik den byggarna hade under Arnolds era.

Styrkestats just nu(maxar aldrig):
Bänk: 120x14
Mark: 150x25
Utfall: 110x20(Kan inte köra knäböj pga ryggen

Dagsform på 110kg.
http://forumbilder.se/ED5KD/12243481-10156460714565144-6968634273923195194-n.jpg
http://forumbilder.se/ED5KD/12065866-10156439400185144-7478343559117059514-n.jpg

Diomedea exulans
2015-11-18, 23:41
Ja, en fråga är ju uppenbar: Hur i hela helvetet blir man sådär förbannat satans jävla stor?

Squamata
2015-11-18, 23:43
Ja, en fråga är ju uppenbar: Hur i hela helvetet blir man sådär förbannat satans jävla stor?

En blandning mellan gener, många års hård träning, väldigt stor aptit, instagramfilter och bra ljus på gymmet :D

jonhson
2015-11-18, 23:50
Jag vill veta om jag får föda dina barn?

Haha nä men allvar, du är så sjukt imponerande!
Jag tror att ditt sätt att träna går att överföra på många, men problemet tror jag är att det är ett fåtal som besitter dom generna du har.
Du har ju alltid varit rätt storvuxen vad jag läst tidigare, och för mig som alltid varit smal så kommer jag aldrig få en liknande fysik som din. Tyvärr...

MEN, som sagt, du har ju inte bara suttit på soffan och ätit små barn till frukost/lunch/middag, utan du har ju fan lyckats forma en sinnes bra fysik.
Big up för det!

Om du skulle berätta lite hur/vad du tycker ger bäst utdelning på stora vs. mindre muskelgrupper, tex ben vs. armar. KÖR! :)

100
2015-11-19, 00:10
Hur kommer det sig att du kör hög reps, dvs 15-20+.
Anser du att det ger bättre resultat(muskelmassa) än 8-15 reps?

Squamata
2015-11-19, 00:16
Jag vill veta om jag får föda dina barn?

Haha nä men allvar, du är så sjukt imponerande!
Jag tror att ditt sätt att träna går att överföra på många, men problemet tror jag är att det är ett fåtal som besitter dom generna du har.
Du har ju alltid varit rätt storvuxen vad jag läst tidigare, och för mig som alltid varit smal så kommer jag aldrig få en liknande fysik som din. Tyvärr...

MEN, som sagt, du har ju inte bara suttit på soffan och ätit små barn till frukost/lunch/middag, utan du har ju fan lyckats forma en sinnes bra fysik.
Big up för det!

Om du skulle berätta lite hur/vad du tycker ger bäst utdelning på stora vs. mindre muskelgrupper, tex ben vs. armar. KÖR! :)


Klart du får *drool* Tack för alla fina kommentarer btw! Du är alltid bra för motivationen.

Fast oavsett gener så kan alla växa på väldigt mycket mer än dom tror, de är ju symmetrin som avgör hur man ser ut. Jag har tex mycket större huvud och midja/leder än dig, så du kan ju se de som att du har en fördel där! Från vad jag sett av dig så tror jag du har bättre potential att få den där frank zane liknande looken med getingmidja och riktigt bra axlar/lats :)


De jag har insett med tiden är att man inte behöver träna olika muskler särskilt olika, enda gången jag tränar något olikt de andra är när en muskel blir så stark att gymmet jag tränar på inte kan tillgodose mig med tillräcklig belastning eller att mina leder inte tål tyngre vikter. Jag får helt enkelt hitta andra vägar för att utmana dessa delar.

Jag använder mig tex av lika mycket volym för armarna som för benen(och mina vader mäter samma som överarmarna). För min hållning så ser jag dock till att jag tränar min baksida mer än min framsida.

En fin regel är oavsett muskelgrupp: Träna tillräckligt hårt för att stimulera till tillväxt men samtidigt träna så lätt/lite att du kan återhämta dig så snabbt som möjligt för att göra om samma process.

PureWhey
2015-11-19, 00:19
Kan vi byta pecs och armar osv? Kthx

Squamata
2015-11-19, 00:20
Hur kommer det sig att du kör hög reps, dvs 15-20+.
Anser du att det ger bättre resultat(muskelmassa) än 8-15 reps?

Jag kör helst lågreps(6-8 reps) om jag kan, där jag använder mig av högre reps är pga att jag får ont/skadar mig på de tyngre vikterna.

Rygg, ben, triceps, bröst, vader är jag starkare än min kropp håller för så där drar jag upp repsen tills jag hamnar på en vikt jag kan hålla mig skadefri på.

Biceps, axlar, underarmar, mage kan jag fortfarande köra lägre reps på och de ger lika bra resultat och är aningen tidseffektivare.

Squamata
2015-11-19, 00:21
Kan vi byta pecs och armar osv? Kthx

Mot lår och lats? yes *drool*

ceejay
2015-11-19, 00:27
Jag vill se lika grov ut som dig när jag blir stor.

jonhson
2015-11-19, 00:28
Klart du får *drool* Tack för alla fina kommentarer btw! Du är alltid bra för motivationen.

Fast oavsett gener så kan alla växa på väldigt mycket mer än dom tror, de är ju symmetrin som avgör hur man ser ut. Jag har tex mycket större huvud och midja/leder än dig, så du kan ju se de som att du har en fördel där! Från vad jag sett av dig så tror jag du har bättre potential att få den där frank zane liknande looken med getingmidja och riktigt bra axlar/lats :)


De jag har insett med tiden är att man inte behöver träna olika muskler särskilt olika, enda gången jag tränar något olikt de andra är när en muskel blir så stark att gymmet jag tränar på inte kan tillgodose mig med tillräcklig belastning eller att mina leder inte tål tyngre vikter. Jag får helt enkelt hitta andra vägar för att utmana dessa delar.

Jag använder mig tex av lika mycket volym för armarna som för benen(och mina vader mäter samma som överarmarna). För min hållning så ser jag dock till att jag tränar min baksida mer än min framsida.

En fin regel är oavsett muskelgrupp: Träna tillräckligt hårt för att stimulera till tillväxt men samtidigt träna så lätt/lite att du kan återhämta dig så snabbt som möjligt för att göra om samma process.

Haha perfekt! *cupid* Så lite så! Detsamma.

Jo, men där kan jag absolut hålla med dig. Vi är ju alla byggda på olika vis, och våran kropp kan ju formas på ett sätt så att man kan se betydligt större ut än man är genom illusioner. Tex, breda axlar vs smal midja osv.
Det är väl där jag kan briljera lite.
Medans du har en mer fyllig och brutal look. ā la Arnold.

Lite så har jag börjat tänka också, just gällande belastning osv.
Har nog iaf mer och mer kommit på att förändring och variation i träningen ger kroppen den chocken som gör att den kan växa ytterligare. Med jämna mellanrum. Tex byta upplägg/schema efter antal veckor/månader. Har du några åsikter/tankar om det? Om jag inte missförstod dig helt så är det ungefär så du tänker? Just gällande att förändra träningen för en specifik muskelgrupp när du känner att den är mättad? :)

Tycker det ska bli otroligt intressant att fortsätta följa dig, speciellt med tanke på att du är dopingfri.
Apropå det, har du inte blivit intagen för test någon gång pga din fysik?

Hur tycker du förresten att din fysik har utvecklats efter OP?

Och, vad för typ av armträning har gett dig bäst resultat?

Squamata
2015-11-19, 01:03
Jag vill se lika grov ut som dig när jag blir stor.

Du är redan större! Ditt enda val är att bli kortare :d

Haha perfekt! *cupid* Så lite så! Detsamma.

Jo, men där kan jag absolut hålla med dig. Vi är ju alla byggda på olika vis, och våran kropp kan ju formas på ett sätt så att man kan se betydligt större ut än man är genom illusioner. Tex, breda axlar vs smal midja osv.
Det är väl där jag kan briljera lite.
Medans du har en mer fyllig och brutal look. ā la Arnold.

Lite så har jag börjat tänka också, just gällande belastning osv.
Har nog iaf mer och mer kommit på att förändring och variation i träningen ger kroppen den chocken som gör att den kan växa ytterligare. Med jämna mellanrum. Tex byta upplägg/schema efter antal veckor/månader. Har du några åsikter/tankar om det? Om jag inte missförstod dig helt så är det ungefär så du tänker? Just gällande att förändra träningen för en specifik muskelgrupp när du känner att den är mättad? :)

Tycker det ska bli otroligt intressant att fortsätta följa dig, speciellt med tanke på att du är dopingfri.
Apropå det, har du inte blivit intagen för test någon gång pga din fysik?

Hur tycker du förresten att din fysik har utvecklats efter OP?

Och, vad för typ av armträning har gett dig bäst resultat?

Njae alltså variation i sig tycker jag inte man behöver gå till överdrift på, kanske att du kör ett par olika varianter på flerledsövningarna så du inte sliter ut dig men jag kör som mest två olika övningar per muskelgrupp med undantag för axlarna.

Ena dagen kör jag tex pullups och andra dagen rodd. Tyngre vikter ena dagen följt av lite lättare vikter andra dagen :)

Att "chocka" musklerna med extra övningar och volym ger för perioden en ökning i form av "vätskeansamling/tryck/inflammation" eller vad de nu kan vara. Precis som man får tillfällig pump på gymmet så kan man för någon vecka blåsa upp med lite nya övningar och volymökningar men detta är enligt mig något som inte ger så mycket i längden. Regelbunden rimlig träning med hög frekvens verkar för mig ge en stadigare muskeltillväxt som inte försvinner lika lätt.

Roligt du tycker de är kul o följa utvecklingen! Har faktiskt aldrig blivit misstänkt eller intagen på dopingtest jag har dock testat hur mycket testosteron jag har i kroppen naturligt för att visa min pappa att jag låg inom den normala ramen, vilket jag gjorde.

Jämfört när jag låg på topp innan operationen så har fått en annan look, jag ser ut att ha mer kvalitetsmassa nu, blivit större om rygg/axlar/underarmar medans bröst/armar som växte väldigt snabbt i början inte har blivit något nämnvärt mycket större utan mest ser hårdare ut trots 10kg+.. Jag ser hårdare ut på högre fett% än förr och jag tycker själv att mina ben är bättre än innan med.


Bäst armträning har nog varit att träna dom på varje pass med varierande vikt och hålla sig ifrån fail. 50-60reps per pass utfört på kanske 4-5set spec mina triceps har blivit otroligt starka av detta.

Bärsärk
2015-11-19, 01:50
Märkte du att det hände saker nästan direkt eller har de bara kommit successivt med åren? Kan du typ säga under vilken del av de 10 åren som mest ökning skett, 1-3, 6-8? Och om du tycker dig kunna säga det, har du koll på vad du gjorde då som fick det att funka och om ja, har du lyckats återskapa det igen?

Raschmus
2015-11-19, 07:58
1. Hur får man så bra lejonman på huvudet?
2. Hur tänker du kring din nuvarande träning i volym, set, frekvens..?
3. Om du var hel i kroppen i alla avseenden; hade du tränat likadant som du gör nu då?
4. Har du stor fokus och seriositet i din kost eller äter du på måfå som du har en känsla för fungerar?
5. Sundleverne kille eller krökar du ibland?

Diomedea exulans
2015-11-19, 08:46
En blandning mellan gener, många års hård träning, väldigt stor aptit, instagramfilter och bra ljus på gymmet :D

:D

Uppfriskande att se någon riktigt duktig person erkänna att han har bra gener. Man kan bli rätt trött på de som säger "vadå gener, det här är bara rent slit..."

Sen en lite mer seriös fråga: Hur viktigt är det anser du med kontakt och mind-muscle-connection? Det pratas om det en del i en annan tråd just nu... Jag själv struntar i princip i kontakt; dels för att jag har svårt att hitta det i nästan alla muskler, dels för att jag ärligt talat tycker det är roligare att bara "ta i".

hammer95
2015-11-19, 09:04
Ser estetiskt tilltalade ut. Bra jobb!
Av rent egoistiska skäl vill jag veta dina mått på armar, bröst, lår och vader. Detta för att få det bekräftat att jag inte är mindre ;) Samt hur många tunga arbetsset du snittar på under en vecka på ett ungefär?

Bärsärk
2015-11-19, 10:59
Är det inte jobbigt att få till perfekta bilder och posta på IG för att sen behöva möta musiken i verkligheten där du inte alls ser lika dan ut? Blir de nästan inte som att ha två personligheter?

PureWhey
2015-11-19, 11:02
Det är väl bara positivt om Kischen tror det? Blir iaf glad när folk säger det om mig. :)

Är det inte jobbigt att få till perfekta bilder och posta på IG för att sen behöva möta musiken i verkligheten där du inte alls ser lika dan ut? Blir de nästan inte som att ha två personligheter?

Hur ser han ut i verkligheten då? Är ni IRLs? :D

Squamata
2015-11-19, 11:09
Märkte du att det hände saker nästan direkt eller har de bara kommit successivt med åren? Kan du typ säga under vilken del av de 10 åren som mest ökning skett, 1-3, 6-8? Och om du tycker dig kunna säga det, har du koll på vad du gjorde då som fick det att funka och om ja, har du lyckats återskapa det igen?

Från början tränade man väl inte så effektivt så då hände de inte jättemycket, men när man väl läste på lite så började resultaten komma relativt snabbt. År 1-4 står för 80% av resultaten de sista 6 för 20% jag tycker dock att man även om man är ungefär lika stark/stor att man med åren får en annan look, så de är värt att fortsätta träna på :)

Tror de var när jag började höja vikterna/repsen som resultaten verkligen blev synbara! Har aldrig fått en liknande respons sen dess nä utan nuförtiden nöjer jag mig med att bara ta mig sakta men säkert frammåt.. 30kg ökning i bänken då motsvarar 5kg i bänken nu. Skulle säga att alla sätt att träna på som innebär hård träning kommer ge dig över tid bra resultat sen tror jag att höja frekvensen och sänka volymen är snäppet bättre.

1. Hur får man så bra lejonman på huvudet?
2. Hur tänker du kring din nuvarande träning i volym, set, frekvens..?
3. Om du var hel i kroppen i alla avseenden; hade du tränat likadant som du gör nu då?
4. Har du stor fokus och seriositet i din kost eller äter du på måfå som du har en känsla för fungerar?
5. Sundleverne kille eller krökar du ibland?

1. Man skiter i att klippa sig på ett år
2. 5set(30-60reps) per muskelgrupp per pass så många gånger i veckan jag orkar.
3. Japp fast jag hade använt tyngre vikter och aningen lägre reps.
4. Jag äter på känsla men jag ser alltid till att få i mig 2-3xkv i protein iaf.
5. Får nog säga att jag lever rätt hälsosamt, dricker max 1-2 gånger i månaden och då ganska sparsamt.

:D

Uppfriskande att se någon riktigt duktig person erkänna att han har bra gener. Man kan bli rätt trött på de som säger "vadå gener, det här är bara rent slit..."

Sen en lite mer seriös fråga: Hur viktigt är det anser du med kontakt och mind-muscle-connection? Det pratas om det en del i en annan tråd just nu... Jag själv struntar i princip i kontakt; dels för att jag har svårt att hitta det i nästan alla muskler, dels för att jag ärligt talat tycker det är roligare att bara "ta i".

Haha njae de där "jag sliter mest, därför är jag störst" tror jag inte på.. Jag har flera vänner som tränat minst lika hårt som mig genom åren men inte har fått samma resultat som jag och då såklart fall där de är tvärtom med. Generna är nog den största faktorn men också den enda man inte kan påverka så lika bra att strunta i den när man tänker på sin egen och andras träning.

Har kört en del på de där förr men njae, de ger pump för stunden bara. Lyfter du tillräckligt tungt så aktiveras alla inblandade muskler tillräckligt för att stimuleras och om de inte gör de så är övningen kanske inte så bra.

Ser estetiskt tilltalade ut. Bra jobb!
Av rent egoistiska skäl vill jag veta dina mått på armar, bröst, lår och vader. Detta för att få det bekräftat att jag inte är mindre ;) Samt hur många tunga arbetsset du snittar på under en vecka på ett ungefär?

Har inga mått på dagsformen, men jag har rätt hög fett% nu så de spelar mindre roll hehe.. I aningens bättre form har jag mellan 48-51 runt armarna och 49 runt vaderna, låren låg på 72 sist. I bra form betvivlar jag att mina mått är speciellt imponerande dock, jag hade nog fått gå ner 18kg för att ställa mig på en scen utan att skämmas haha.

Sköter jag min träning som jag vill så blir de runt 30 arbetsset i veckan per muskelgrupp fördelat på 5-6pass.

Eftersom du själv påstår att du är ren så tar jag mig friheten att påstå tvärt om. Sorry dude.

Eftersom ts påstår det så luftade jag att jag inte tror att det är sant. Carry on.

Jaha, då får du väl tro de om du vill. Du gör dig dock en otjänst genom att tro att man inte kan bli stor utan doping, något som bara påverkar dina egna resultat.

Squamata
2015-11-19, 11:11
Är det inte jobbigt att få till perfekta bilder och posta på IG för att sen behöva möta musiken i verkligheten där du inte alls ser lika dan ut? Blir de nästan inte som att ha två personligheter?

Inte alls faktiskt, de är vida känt att alla ser bättre ut på instagram än i verkligheten. Inte ens min hund blir lika bra irl :d

Sen brukar de flesta tycka jag ser väldigt vältränad ut i verkligheten med *flex*

Armed Dingo
2015-11-19, 11:16
En bra tråd! Hoppas jag kan ställa en fråga eller två.

Hur ofta jobbar du inom repsintervallet 1-6 i basövningar?

Hur många gånger i veckan tycker du en muskel ska tränas för mest muskelvolym? Jag förutsätter att fler ggr veckan = mindre mängd reps (och intensitet?) per gång.

Hur ofta kör du så att du inte vet om du orkar en repetition till med bibehållen teknik? Brukar du oftare sluta så att du vet att du *antagligen* skulle klarat två, tre st till, för att inte öka på slit på kroppen?

Skulle du säga att det är bättre att sluta ett set innan man blir trött och sedan köra ett set till till lagom utmattning, istället för att köra ett set till fail och inte orka ännu ett set?

Tackar hjärtligast för så många svar jag får! Kämpa på *flex*

Määng
2015-11-19, 11:30
Upplever du att vila mellan set spelar någon roll för långsiktiga resultat?

Edit: För att förtydliga. Spelar det någon roll om du vilar 30 sekunder eller 3 minuter eller upplever du ingen skillnad?

Bärsärk
2015-11-19, 11:36
Vad kör du i lite vanliga gymövningar som typ bröst hantelpress liggande, alternerande biceps curl, latsdrag och så vidare.

Eller kör du mest basövningar?

Slemmet
2015-11-19, 11:49
Jävlar vilket prima initiativ!

Återkommer ikväll med en skottkärra full med frågor :)

hammer95
2015-11-19, 13:23
Har inga mått på dagsformen, men jag har rätt hög fett% nu så de spelar mindre roll hehe.. I aningens bättre form har jag mellan 48-51 runt armarna och 49 runt vaderna, låren låg på 72 sist. I bra form betvivlar jag att mina mått är speciellt imponerande dock, jag hade nog fått gå ner 18kg för att ställa mig på en scen utan att skämmas haha.

Sköter jag min träning som jag vill så blir de runt 30 arbetsset i veckan per muskelgrupp fördelat på 5-6pass.




Armarna är som mina, mindre lår än mina men dina vader är mycket större. Mina är drygt 44cm kalla. Hur har du tränat dina vader?

Slemmet
2015-11-19, 16:12
1
Jag varken tävlar eller säljer något
Eftersom du uppenbarligen är bror till både Hulken och Triple H måste jag få fråga varför har du inga planer på att tävla när du uppenbarligen har superb fysik och genetik? *flex*

2 Vad är den mest anmärkningsvärda kommentar/fråga du har fått höra gällande din fysik?

3 Enligt dig, vad är det mest essentiella att fokusera på inom träning och kost för att uppnå resultat?

4 Hur påverkade ryggoperationen din motivation?

Ajasoro
2015-11-19, 18:19
Jag vill veta om dina armar är grövre än mina lår. Så, vad har dina armar för omkrets?
Kan du langa en bild från din ungdom/i början av din träningskarriär?

PureWhey
2015-11-19, 19:20
Du till vänster när du klippt dig?
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11225351_890608634350576_3060321881738727137_n.jpg ?oh=8635be72d12f5e3baa15610ed7cc3b98&oe=56E44293

Squamata
2015-11-19, 23:47
En bra tråd! Hoppas jag kan ställa en fråga eller två.

Hur ofta jobbar du inom repsintervallet 1-6 i basövningar?

Hur många gånger i veckan tycker du en muskel ska tränas för mest muskelvolym? Jag förutsätter att fler ggr veckan = mindre mängd reps (och intensitet?) per gång.

Hur ofta kör du så att du inte vet om du orkar en repetition till med bibehållen teknik? Brukar du oftare sluta så att du vet att du *antagligen* skulle klarat två, tre st till, för att inte öka på slit på kroppen?

Skulle du säga att det är bättre att sluta ett set innan man blir trött och sedan köra ett set till till lagom utmattning, istället för att köra ett set till fail och inte orka ännu ett set?

Tackar hjärtligast för så många svar jag får! Kämpa på *flex*

Jätteroligt tråden uppskattas! Ställ så många frågor du vill =)

I princip aldrig, håller mig i regel över 8reps även vid "tung träning"

Jag tycker för maximala "gains" att man ska träna muskeln så ofta man bara kan och orkar, oavsett dagar i veckan så är helkroppspass en bra ide för de blir mindre känsligt för uppehåll från träning när livet kommer ivägen, jag menar en dålig vecka tränar jag ändå igenom kroppen 2-3 gånger.

För att vänja dig vid volymen ett helkroppspass kan komma upp i så hade jag börjat med 2-3set per muskelgrupp och därefter ökat något set här o där tills du orkar kör 5 set totalt, mer än så anser jag vara overkill även för mig som är van vid hög volym. Håll ner antalet övningar från början och kör bara flerledsövningar, sen kan du lägga till armar osv när du känner att de finns orken till de.

Jag lämnar i regel 1-4 reps i tanken på varje set, kör aldrig till fail längre. De må stimulera aningen mer men du kommer inte orka hålla hög frekvens med regelbundna set till fail, kostar men än de smakar helt enkelt!

Jag kör hellre 5st raka 10or än ett set där jag bränner ut mig och sen endast orkar hälften av repsen jag gjorde i första settet, absolut!

Så lite så, kolo har givit mig mycket genom åren så känns bra att kunna ge tillbaka lite.

Upplever du att vila mellan set spelar någon roll för långsiktiga resultat?

Edit: För att förtydliga. Spelar det någon roll om du vilar 30 sekunder eller 3 minuter eller upplever du ingen skillnad?

Långsiktigt så nej, vila den tiden du tycker om att vila. Är jag stressad så kan jag mycket väl köra kort vila men för de mesta ligger jag runt 1-3min.

Vad kör du i lite vanliga gymövningar som typ bröst hantelpress liggande, alternerande biceps curl, latsdrag och så vidare.

Eller kör du mest basövningar?

Inte kört hantelpress på år och dar, men sist jag provade så vet jag att 55kgs hantlarna kändes lagom att reppa med. Strikta fina curls brukar jag köra 16-20 reps på 26kgs hantlar. Latsdrag kör jag aldrig, sällan gymmen har tillräckligt med vikt. Annars är de mest basövningar.

Jävlar vilket prima initiativ!

Återkommer ikväll med en skottkärra full med frågor :)

Superkul de uppskattas!

Armarna är som mina, mindre lår än mina men dina vader är mycket större. Mina är drygt 44cm kalla. Hur har du tränat dina vader?

Stor grabb! Mina vader har jag kört på många olika sätt genom åren, men tycker de svarar lika bra som allt annat på hög frekvens med moderat volym.

1

Eftersom du uppenbarligen är bror till både Hulken och Triple H måste jag få fråga varför har du inga planer på att tävla när du uppenbarligen har superb fysik och genetik? *flex*

2 Vad är den mest anmärkningsvärda kommentar/fråga du har fått höra gällande din fysik?

3 Enligt dig, vad är det mest essentiella att fokusera på inom träning och kost för att uppnå resultat?

4 Hur påverkade ryggoperationen din motivation?

Haha tack, vilken komplimang! =D. Njae jag vet inte, men jag har för mycket ärr och tatueringar för att göra bra ifrån mig på en tävling tror jag, sen är killarna som tävlar så mycket större än man tror, jag hade som sagt få gå ner väldigt mycket och förmodligen blivit ännu mindre än tex Linus Carlen som ändå får räknas som liten i klassen han tävlar i(han är alltså bra mycket bättre än mig)

Oj, svår fråga! Har fått många kommentarer om min fysik, allt från att jag liknar Arnold till att mina vader/armar är de sjukaste vissa har skådat. Just vaderna blir folk väldigt förvånade över när jag flexar haha..

Viktigaste faktorn är absolut träningen, utan tvekan. Kosten tycker jag är sekundär, ät bra blandad hälsosam kost med ett aningen större proteinintag än vanlig svensson så är du hemma =D

De var ju absolut en killer för motivationen, speciellt när jag fick höra hur omfattande den skulle va.

Men jag hade så ont att de var akut, de fanns inget o tveka på. När man väl sitter där och inte kan träna så saknar man de fruktansvärt mycket, så på så sätt så var jag sjukt motiverad att få tillbaka min gamla vardag med mycket träning och promenader med min hund som jag till en början inte kunde ha hemma. Då gör man allt läkarna och sjukgymnasterna säger kan jag lova.

Jag vill veta om dina armar är grövre än mina lår. Så, vad har dina armar för omkrets?
Kan du langa en bild från din ungdom/i början av din träningskarriär?

Ca 49-50cm skulle jag gissa på, slår du mig? =P Bild på en squamata som nyss börjat träna kan jag fixa, slänger upp en ikväll.

Du till vänster när du klippt dig?
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11225351_890608634350576_3060321881738727137_n.jpg ?oh=8635be72d12f5e3baa15610ed7cc3b98&oe=56E44293

Jag önskar jag var så bra, men de där killarna är nog ljusår framför mig haha.

Squamata
2015-11-19, 23:50
@Ajasoro Bilden till höger är när jag tränat ungefär ett år och väger 88kg om jag inte minns fel till vänster väger jag ca 110kg tror jag.

http://forumbilder.se/ED5NH/11659448-10155877379415144-2426777341538968720-n.jpg

chr1lle
2015-11-20, 00:08
Årets bästa tråd 2k15?

Just Saiyan!

Squamata
2015-11-20, 00:17
Årets bästa tråd 2k15?

Just Saiyan!

*flex* Roligt med så positiv respons! *cupid*

Fortsätter kvällen med en bild på mig utan filter och med kläder på! En för många, ovanlig syn! :d

Me vs regular human. 178cm/80kg på herren till vänster.
http://forumbilder.se/ED5NI/11535661-10155827541125144-1339967094829703714-n.jpg

Ajasoro
2015-11-20, 00:54
Ca 49-50cm skulle jag gissa på, slår du mig? =P Bild på en squamata som nyss börjat träna kan jag fixa, slänger upp en ikväll.
Mitt största lår mäter 59 cm om jag spänner allt jag har, så där vann jag! Tror dock att jag inte vill tävla med dig i armstorlek på rättvisa villkor! :D

@Ajasoro Bilden till höger är när jag tränat ungefär ett år och väger 88kg om jag inte minns fel till vänster väger jag ca 110kg tror jag.

http://forumbilder.se/ED5NH/11659448-10155877379415144-2426777341538968720-n.jpg
Jösses! Det leder givetvis till ytterligare en fråga:

Upplever du att omgivningens (både familj & vänner och främlingar) bemötande av dig har förändrats i takt med att din kroppshydda förändrats, och om ja, hur? Finns det scenarion där det är en fördel och andra där det är en nackdel? Har du märkt att folk att haft förutfattade meningar om din person baserat på din storlek?

Squamata
2015-11-20, 01:08
Mitt största lår mäter 59 cm om jag spänner allt jag har, så där vann jag! Tror dock att jag inte vill tävla med dig i armstorlek på rättvisa villkor! :D


Jösses! Det leder givetvis till ytterligare en fråga:

Upplever du att omgivningens (både familj & vänner och främlingar) bemötande av dig har förändrats i takt med att din kroppshydda förändrats, och om ja, hur? Finns det scenarion där det är en fördel och andra där det är en nackdel? Har du märkt att folk att haft förutfattade meningar om din person baserat på din storlek?

Nu har jag varit ganska stor i rätt många år och har nog alltid varit ganska storvuxen så vänner och familj tycker de ser fullt normalt ut :) Jag ser förövrigt rätt normal ut med kläder på. Främlingar kan reagera lite olika på de, mest märks de om jag är ute och festar då får man höra sjukt mycket mer eller mindre roliga kommentarer, att jobba som bartender blev väldigt tjatigt =P

Förutfattade meningar har man fått lära sig o leva med, till slut så bryr man sig inte. Får jag höra någon tror jag är dopad så tar jag de snarare som en komplimang nuförtiden och tänker "hade de känt mig lika bra som mina nära gjort så hade de tänkt annorlunda".

Armed Dingo
2015-11-20, 09:32
Tack för svaren!

Ska ta din inställning till fail omedelbart. Hade en sjukt bra period i somras när jag aldrig gick till fail. Tack!

MackeJuve
2015-11-20, 09:36
*flex* Roligt med så positiv respons! *cupid*

Fortsätter kvällen med en bild på mig utan filter och med kläder på! En för många, ovanlig syn! :d

Me vs regular human. 178cm/80kg på herren till vänster.
http://forumbilder.se/ED5NI/11535661-10155827541125144-1339967094829703714-n.jpg

Lite oschysst vinkel för herrn till vänster? :D Du ser ut att vara två decimeter längre.

hammer95
2015-11-20, 10:00
Stor grabb! Mina vader har jag kört på många olika sätt genom åren, men tycker de svarar lika bra som allt annat på hög frekvens med moderat volym.


Tack detsamma! Haft låg frekvens på mina vader, som sagt som man bäddar får man ligga :)

Bärsärk
2015-11-20, 16:00
Inte kört hantelpress på år och dar, men sist jag provade så vet jag att 55kgs hantlarna kändes lagom att reppa med. Strikta fina curls brukar jag köra 16-20 reps på 26kgs hantlar. Latsdrag kör jag aldrig, sällan gymmen har tillräckligt med vikt. Annars är de mest basövningar.

Nu blev jag lite nyfiken, hur ser din övningsbank ut? Lista lite övningar du kör för varje muskelgrupp.

Bärsärk
2015-11-20, 16:22
@Ajasoro Bilden till höger är när jag tränat ungefär ett år och väger 88kg om jag inte minns fel till vänster väger jag ca 110kg tror jag.

http://forumbilder.se/ED5NH/11659448-10155877379415144-2426777341538968720-n.jpg

Nu har vi ju redan pratat om gener här men jag tycker man kan se redan efter 1 år på dina armar att det är något du kommer att få lätt för.

Samma sak med dina pecs också

Squamata
2015-11-20, 20:55
Tack för svaren!

Ska ta din inställning till fail omedelbart. Hade en sjukt bra period i somras när jag aldrig gick till fail. Tack!

Så lite så =)

Lite oschysst vinkel för herrn till vänster? :D Du ser ut att vara två decimeter längre.

De är de viktigaste med byggning, vara bra på vinklar :D

Nu blev jag lite nyfiken, hur ser din övningsbank ut? Lista lite övningar du kör för varje muskelgrupp.

Bröst: Bänkpress, snebänk
Rygg: Stångrodd, pullups, marklyft
Axlar: sittande militärpress, sidolyft och reverseflyes
Biceps: Hantelcurl, stångcurl
Triceps: Tricepsextensions i trissa
Ben: Utfall, hacksquat, benspark och lårcurl(marklyften går ju in här med)
Vader: sittande och stående vadpress
Underarmar och mage varierar beroende på hur gymmet jag tränar på ser ut.

Kör väldigt sällan andra övningar än dessa.

Nu har vi ju redan pratat om gener här men jag tycker man kan se redan efter 1 år på dina armar att det är något du kommer att få lätt för.

Samma sak med dina pecs också

Jo armar och bröst växte på bäst i början, dock har de avstannat och de är sällan jag ser volymökningar nuförtiden. Medans axlar/rygg/ben verkar ha fortsatt potential att öka.

Maximal
2015-11-20, 21:04
Hur känns det att se bättre ut/ vara större än majoriteten blir med doping? Ser sjukt bra ut, skulle jag se dig på mitt gym i Oslo, ett av de kändaste där 95% trycker och är ganska öppna med det, skulle du få väldigt stor uppmärksamhet och jag skulle vara helt säker på att du tryckt som minst Testo.
Nu har jag följt dig ett tag så är ändå ganska säker på att du inte ljuger när du säger att du är ren. (även fast det kan vara bull. Ytterligare ett bevis på att Gener även slår doping i många fall.

Squamata
2015-11-20, 21:17
Hur känns det att se bättre ut/ vara större än majoriteten blir med doping? Ser sjukt bra ut, skulle jag se dig på mitt gym i Oslo, ett av de kändaste där 95% trycker och är ganska öppna med det, skulle du få väldigt stor uppmärksamhet och jag skulle vara helt säker på att du tryckt som minst Testo.
Nu har jag följt dig ett tag så är ändå ganska säker på att du inte ljuger när du säger att du är ren. (även fast det kan vara bull. Ytterligare ett bevis på att Gener även slår doping i många fall.

Nu vet jag inte om jag är bättre än någon annan speciellt inte om de dopar sig, jag har faktiskt väldigt få i min närhet som berättat de tagit och de som gjort de har varit rätt mycket större än mig faktiskt =P

Men jag tar de som en stor komplimang, spec med tanke på att du faktiskt tror på mitt ord! Håller helt klart med dig ang gener>doping, se bara så starka vissa som tävlar och regelbundet blir testade är! Nästan så man tror de är av en annan art =P

Diomedea exulans
2015-11-20, 21:36
Går icke-träningsfrågor bra? Jag undrar om du gillar ödlor och ormar, med tanke på ditt namn!

Squamata
2015-11-20, 21:44
Går icke-träningsfrågor bra? Jag undrar om du gillar ödlor och ormar, med tanke på ditt namn!

Går precis lika bra :) Stämmer mycket väl, haft ett stort reptilintresse ända sen jag var liten grabb. Hade reptiluppfödning på hobbynivå mellan 16-22års ålder sen skaffade jag hund och har inte haft tid över till de intresset sedan dess.

Visste du vad mitt namn betydde eller fick du googla? :d Vad har du för relation till vandringsalbatrossen?

Diomedea exulans
2015-11-20, 22:23
Går precis lika bra :) Stämmer mycket väl, haft ett stort reptilintresse ända sen jag var liten grabb. Hade reptiluppfödning på hobbynivå mellan 16-22års ålder sen skaffade jag hund och har inte haft tid över till de intresset sedan dess.

Visste du vad mitt namn betydde eller fick du googla? :d Vad har du för relation till vandringsalbatrossen?

Jag visste det, men jag googlade iallafall innan jag skrev frågan, för att vara säker på att jag inte mindes fel. :thumbup: Har hade också ett jättestort intresse för reptiler, och dinosaurier, under uppväxten. Den enda reptilen jag hade själv var dock bara en sköldpadda.

Angående vandring abatrossen: Det här är mitt andra konto på Kolo. :devil: När jag skulle skapa mitt nya konto ville jag helt enkelt heta något med albatross eftersom "albatross" ofta är med i pollar här. :P

jockee87
2015-11-20, 23:03
jag träffar varje muskel var 3e dag, jag grindar typ reps i bänken var 3e dag med, känner att det slits som fan och får ganska dålig progression med. ska ta ditt tips där och släppa vikterna lite innan och få ett bra andra set med haha :)
en fråga med, tar du ett par pass ibland med extra hög volym och får smaka på träningsvärk eller är du helt utan träningsvärk idag?

Bärsärk
2015-11-21, 16:33
Bröst: Bänkpress, snebänk
Rygg: Stångrodd, pullups, marklyft
Axlar: sittande militärpress, sidolyft och reverseflyes
Biceps: Hantelcurl, stångcurl
Triceps: Tricepsextensions i trissa
Ben: Utfall, hacksquat, benspark och lårcurl(marklyften går ju in här med)
Vader: sittande och stående vadpress
Underarmar och mage varierar beroende på hur gymmet jag tränar på ser ut.

Kör väldigt sällan andra övningar än dessa.



Intressant, fast det är väl så det ser ut idag bara va och inte hur det såg ut när du började? Inte kan du väl bara kört 2 övningar för bröst?



Jo armar och bröst växte på bäst i början, dock har de avstannat och de är sällan jag ser volymökningar nuförtiden. Medans axlar/rygg/ben verkar ha fortsatt potential att öka.

Tror du att det är något du skulle kunna göra annorlunda för att få dessa att växa? Genetiskt max låter konstigt att du redan ska ha nått efter bara 10 år, om ens det?

Squamata
2015-11-21, 17:10
jag träffar varje muskel var 3e dag, jag grindar typ reps i bänken var 3e dag med, känner att det slits som fan och får ganska dålig progression med. ska ta ditt tips där och släppa vikterna lite innan och få ett bra andra set med haha :)
en fråga med, tar du ett par pass ibland med extra hög volym och får smaka på träningsvärk eller är du helt utan träningsvärk idag?

Låter bra! =) Jag kör väldigt sällan mer än 5 set idag per muskel, ibland kanske jag klämmer till med de dubbla om jag känner för o vila ett par dagar. Träningsvärk får jag bara om jag höjer vikterna eller kör ny övning.

Intressant, fast det är väl så det ser ut idag bara va och inte hur det såg ut när du började? Inte kan du väl bara kört 2 övningar för bröst?




Tror du att det är något du skulle kunna göra annorlunda för att få dessa att växa? Genetiskt max låter konstigt att du redan ska ha nått efter bara 10 år, om ens det?

Njae jag har väl kört lite blandade övningar för brösten genom åren, men då jag numer bara kör dessa två och varken tappat utan snarare ökat så tror jag inte de andra behövs. Men tycker du om flyes tex så är de inget fel på den övningen i sig sålänge man inte går för lågt i repsen.

Har tränat väldigt hårt så jag tror jag på vissa muskelgrupper är relativt nära mitt genetiska max, de händer ytterst lite överlag nuförtiden. Man byter ut lite fett här o där mot liten mängd muskler typ =P Men jag är nöjd sålänge de går framåt faktiskt, oavsett hastighet.

Jag kanske hittar en bättre balans mellan träning/vila som gör att jag kan krama ur lite massa till med åren men de återstår att se :)

jonhson
2015-11-21, 18:59
Hur har din vikt-progression/årsvis, sett ut från dagen du startade träna?
Brutala rookie-gainz, eller en jämn utdelning?

Vilka 5 övningar tycker du att man absolut inte ska utesluta?

Har du genomfört någon halvgrisig bulk? Hur har dina "dieter" sett ut?

Velander
2015-11-21, 21:48
Hur fungerar marklyften och hack squatsen med din dåliga rygg? Kör du väldigt lätt i dessa eller?
Hur ser benträningen ut ett normalt pass?

Diomedea exulans
2015-11-21, 21:54
Hur har din vikt-progression/årsvis, sett ut från dagen du startade träna?
Brutala rookie-gainz, eller en jämn utdelning?


Han svarar lite på det i detta inlägg:

Från början tränade man väl inte så effektivt så då hände de inte jättemycket, men när man väl läste på lite så började resultaten komma relativt snabbt. År 1-4 står för 80% av resultaten de sista 6 för 20% jag tycker dock att man även om man är ungefär lika stark/stor att man med åren får en annan look, så de är värt att fortsätta träna på :)

Tror de var när jag började höja vikterna/repsen som resultaten verkligen blev synbara! Har aldrig fått en liknande respons sen dess nä utan nuförtiden nöjer jag mig med att bara ta mig sakta men säkert frammåt.. 30kg ökning i bänken då motsvarar 5kg i bänken nu. Skulle säga att alla sätt att träna på som innebär hård träning kommer ge dig över tid bra resultat sen tror jag att höja frekvensen och sänka volymen är snäppet bättre.


Och på detta...

Hur fungerar marklyften och hack squatsen med din dåliga rygg? Kör du väldigt lätt i dessa eller?
Hur ser benträningen ut ett normalt pass?

... I dessa inlägg:


Mark: 150x25


Ben: Utfall, hacksquat, benspark och lårcurl(marklyften går ju in här med)
Vader: sittande och stående vadpress

Kör väldigt sällan andra övningar än dessa.


håller mig i regel över 8reps även vid "tung träning"

Jag tycker för maximala "gains" att man ska träna muskeln så ofta man bara kan och orkar, oavsett dagar i veckan så är helkroppspass en bra ide för de blir mindre känsligt för uppehåll från träning när livet kommer ivägen, jag menar en dålig vecka tränar jag ändå igenom kroppen 2-3 gånger.

För att vänja dig vid volymen ett helkroppspass kan komma upp i så hade jag börjat med 2-3set per muskelgrupp och därefter ökat något set här o där tills du orkar kör 5 set totalt, mer än så anser jag vara overkill även för mig som är van vid hög volym. Håll ner antalet övningar från början och kör bara flerledsövningar, sen kan du lägga till armar osv när du känner att de finns orken till de.

Jag lämnar i regel 1-4 reps i tanken på varje set, kör aldrig till fail längre. De må stimulera aningen mer men du kommer inte orka hålla hög frekvens med regelbundna set till fail, kostar men än de smakar helt enkelt!

Jag kör hellre 5st raka 10or än ett set där jag bränner ut mig och sen endast orkar hälften av repsen jag gjorde i första settet, absolut!

Är jag stressad så kan jag mycket väl köra kort vila men för de mesta ligger jag runt 1-3min.

Bärsärk
2015-11-21, 23:55
Skönt att du styr upp lite Diomedea exulans, dig är de ordning och reda på!

jonhson
2015-11-22, 00:07
Han svarar lite på det i detta inlägg:



Och på detta...



... I dessa inlägg:

Skönt att du styr upp lite Diomedea exulans, dig är de ordning och reda på!

Det va ju inte ett dugg svar på min fråga.

Resultat är inte samma som viktuppgång. Osv.

Squamata
2015-11-22, 01:42
Han svarar lite på det i detta inlägg:



Och på detta...



... I dessa inlägg:

Tack Diomedea! :)

Det va ju inte ett dugg svar på min fråga.

Resultat är inte samma som viktuppgång. Osv.

Jag gick från 88-98 på kanske 3år, sen har de varit rätt jämn utdelning de senaste 7åren. Jag är dock betydligt fetare nu på 110kg så de är inte så fasligt mycket jag lagt på mig av kvalite. Dock kan tex 2-3kg muskler ge en väldigt stor visuell skillnad! :)

Diomedea exulans
2015-11-22, 08:25
Det va ju inte ett dugg svar på min fråga.

Resultat är inte samma som viktuppgång. Osv.

Du frågade rookie gainz, är det rookie gainz om man går upp i vikt fort utan att samtidigt få resultat? Det är väl snarare fat gainz?

jonhson
2015-11-22, 09:07
Tack Diomedea! :)



Jag gick från 88-98 på kanske 3år, sen har de varit rätt jämn utdelning de senaste 7åren. Jag är dock betydligt fetare nu på 110kg så de är inte så fasligt mycket jag lagt på mig av kvalite. Dock kan tex 2-3kg muskler ge en väldigt stor visuell skillnad! :)

Har du gjort några BF%-mätningar senaste åren?
Och vad anser du som en högre BF%, då jag läste det längre bak i tråden.

Sen glömde du svara på mina andra frågor ;)

Du frågade rookie gainz, är det rookie gainz om man går upp i vikt fort utan att samtidigt få resultat? Det är väl snarare fat gainz?

Själva frågan vad om vikten. Inte om resultatet.
Jag har ju sett bilder på hur Basse såg ut precis i början av hans träning, och bilder på hur han sett ut dom senaste 3 åren.
Dom senaste åren har jag för mig att han pendlat mellan ca 100-110 kg.
Men resultaten har mkt med den träningen man utför, och resultaten kan komma direkt, eller efter 5, eller efter 10 år.
När jag kollar på mig själv så gick jag upp 22 kg under mina första månader, och fick även en del bra resultat. Men dom bästa resultaten har jag fått när jag legat ca 10-15 kg över min "ursprungsvikt".

Än en gång, vikt har inget med resultat att göra. Och tvärtom.
Om man nu inte är sumobrottare eller SL'are. Typ.

Diomedea exulans
2015-11-22, 09:27
Själva frågan vad om vikten. Inte om resultatet.
Jag har ju sett bilder på hur Basse såg ut precis i början av hans träning, och bilder på hur han sett ut dom senaste 3 åren.
Dom senaste åren har jag för mig att han pendlat mellan ca 100-110 kg.
Men resultaten har mkt med den träningen man utför, och resultaten kan komma direkt, eller efter 5, eller efter 10 år.
När jag kollar på mig själv så gick jag upp 22 kg under mina första månader, och fick även en del bra resultat. Men dom bästa resultaten har jag fått när jag legat ca 10-15 kg över min "ursprungsvikt".

Än en gång, vikt har inget med resultat att göra. Och tvärtom.
Om man nu inte är sumobrottare eller SL'are. Typ.

Om det bara var vikten du undrade över så tycker jag det är konstigt att du använde ordet "rookie gainz" i frågan. Men men.

jonhson
2015-11-22, 09:52
Om det bara var vikten du undrade över så tycker jag det är konstigt att du använde ordet "rookie gainz" i frågan. Men men.

Rookie Gainz = Nybörjar-ökningar

En relativt, eller helt otränad person har oftast en chans att öka i hög vikt, lägga på sig mer muskelmassa under sitt första år, beroende på om man gör allt rätt.

En otränad person kan enligt undersökningar lägga på sig upp till 12 kg ren muskelmassa sitt första år.

Därav min fråga.

Diomedea exulans
2015-11-22, 09:57
Rookie Gainz = Nybörjar-ökningar

En relativt, eller helt otränad person har oftast en chans att öka i hög vikt, lägga på sig mer muskelmassa under sitt första år, beroende på om man gör allt rätt.

En otränad person kan enligt undersökningar lägga på sig upp till 12 kg ren muskelmassa sitt första år.

Därav min fråga.

Du talar alltså om muskelökningar. Ändå är du noga med att påtala att du inte menar "resultat". Vad är "resultat" om inte muskelökningar i det här ämnet?

Jag är förvirrad.

jonhson
2015-11-22, 10:06
Du talar alltså om muskelökningar. Ändå är du noga med att påtala att du inte menar "resultat". Vad är "resultat" om inte muskelökningar i det här ämnet?

Jag är förvirrad.

Nej, jag talade om viktökningar.
Om du läser den förstställda frågan, så frågade jag hur viktprogressionen såg ut under hans 10 år.

Det är rätt intressant nämligen, om man frågar gällande en ren person.

Nu vill jag inte tjata ner Basses journal, så om du vill fortsätta diskussionen så har jag en egen journal.

Diomedea exulans
2015-11-22, 11:03
On topic: Angående bänkpress, duger styrkelyftsbänkpress med brygga, brett grepp och paus, eller bör man köra någon slags byggarbänk?

ChuckTesta
2015-11-22, 11:16
Kommer du skriva träningspassen här också eller är det bara en ask me anything? :D

Luddsson
2015-11-22, 11:30
Hur gör du med magträningen? En skola säger "du får den genom de tunga lyften" medan en annan (Läs Arnoldskolan) kör mage stup i kvarten. Hade varit intressant att få höra hur du fick en puckelspist till abdominalt parti. Säger du genetik så slutar jag träna.

Squamata
2015-11-22, 14:32
On topic: Angående bänkpress, duger styrkelyftsbänkpress med brygga, brett grepp och paus, eller bör man köra någon slags byggarbänk?

Jag har ju aldrig kört styrkelyftsbänk, så blir svårt att säga hurvida den är bra för massa! Men de är den säkert, fast byggarbänk med längre rörelse är nog att föredra skulle jag tro. Paus i botten är dock fint att lägga in ibland för att göra övningen svårare om man av någon anledning måste hålla ner vikterna ett tag.

Kommer du skriva träningspassen här också eller är det bara en ask me anything? :D

Kan skriva exempel på hur träningspassen ser ut, men kommer inte föra journal sådär regelbundet nej. Mest för frågor med andra ord :)


Hur gör du med magträningen? En skola säger "du får den genom de tunga lyften" medan en annan (Läs Arnoldskolan) kör mage stup i kvarten. Hade varit intressant att få höra hur du fick en puckelspist till abdominalt parti. Säger du genetik så slutar jag träna.

Jag tror absolut man får bra magträning av de tunga lyften, men knappast tillräckligt. Jag har alltid lagt till extra magträning inte bara pga att magmusklerna faktiskt växer av de utan även för att de är enligt mig superviktigt med en stark bål i de flesta övningarna.

Just nu kör jag 5set repcrunches varannan dag(hade kunnat köra de oftare men jag är lat och tjock) Se dock till att du har rätt utförande i denna övningen då de flesta gör helt fel :d
Kör gärna samma reps som i andra övningar, den svarar enligt mig bättre på runt 10reps än runt 50 som många verkar köra.

Ang hur magen ser ut så är de genetiken och fettprocenten som gör den största skillnaden, men en ordentligt tränad bål ser alltid imponerande ut oavsett djup i muskulaturen.

Diomedea exulans
2015-11-22, 14:52
Vad är rätt utförande i repcrunches?

Squamata
2015-11-22, 14:59
Vad är rätt utförande i repcrunches?

Nog lättast att visa live, men de blir nog lätt att man mest tränar höftböjarna istället för magen. Finns säkert någon bra video på tuben :)

Diomedea exulans
2015-11-22, 15:41
Nog lättast att visa live, men de blir nog lätt att man mest tränar höftböjarna istället för magen. Finns säkert någon bra video på tuben :)

Men hur vet jag att videon på tuben visar rätt? :Virro

Men om rätt teknik mest handlar om att koppla ur höftböjarna så är det ju lugnt!

henrikl
2015-11-22, 15:52
Men hur vet jag att videon på tuben visar rätt? :Virro

Men om rätt teknik mest handlar om att koppla ur höftböjarna så är det ju lugnt!

Handlar om att böja på torson och inte i höften. Försök hålla höftvinkeln konstant så ska du se att det löser sig. Detta kräver att man inte använder tyngre vikter än man klarar av.

Määng
2015-11-22, 16:17
Skriv gärna ner några exempelpass. :)

PureWhey
2015-11-22, 18:42
Handlar om att böja på torson och inte i höften. Försök hålla höftvinkeln konstant så ska du se att det löser sig. Detta kräver att man inte använder tyngre vikter än man klarar av.

+1
Tänk på när höftböjarna kopplas in och arbeta därefter.

Hyperion1
2015-11-25, 08:34
Har du något förslag på upplägg av ett helkroppsprogram för en som önskar att böja träna helkropp 3-4 gg/veckan (vilket jag själv funderar på att börja göra:)). Har ladrig tidigare kört ett helkroppsprogram.

Hur många set och reps skulle du börja med per övning? Har förstått det som att du kör 5 set per muskelgrupp men började du med 3 set och har stegrat dig upp för att volymen inte ska bli för hög?

Vilken intensitet skulle du träna på? 70-80% av 1 RM?

Tar gäran emot ytterligare tänkvärd information och erfarenhet kring helkroppsträning från dig.

Och för att avsluta får jag säga; intressant och bra "journal"! Kul att du tagit dig tiden och besvarat alla frågor från forumet.

Hyperion1
2015-11-26, 13:14
Har du något förslag på upplägg av ett helkroppsprogram för en som önskar att böja träna helkropp 3-4 gg/veckan (vilket jag själv funderar på att börja göra:)). Har ladrig tidigare kört ett helkroppsprogram.

Hur många set och reps skulle du börja med per övning? Har förstått det som att du kör 5 set per muskelgrupp men började du med 3 set och har stegrat dig upp för att volymen inte ska bli för hög?

Vilken intensitet skulle du träna på? 70-80% av 1 RM?

Tar gäran emot ytterligare tänkvärd information och erfarenhet kring helkroppsträning från dig.

Och för att avsluta får jag säga; intressant och bra "journal"! Kul att du tagit dig tiden och besvarat alla frågor från forumet.

*Bumpar*

Bärsärk
2015-11-26, 13:55
Hur kort/lång är du?

Yxel
2015-11-27, 13:02
Hej,
Kört helkropp länge, men är sugen på att köra oftare nu, likt ditt upplägg.
Hur gör du med uppvärmning innan de olika muskelgrupperna? Anser du biceps va varm efter rygg tex?
Hur delar du upp framsida/baksida ben?
Med vänlig hälsning, Axel

Squamata
2015-11-29, 02:08
Skriv gärna ner några exempelpass. :)

Dagens pass som exempel:
5 set bänkpress
5 set marklyft
5 set militärpess
5 set chins
5 set hacksquat
5 set sittande vadpress
5 set hantelcurl
5 set tricepsextensions
5 set reverse flyes

Avslutade med lite roliga underarmsövningar och ett par set mage. 1h30min tog själva passet jag skrev ut setten på, mage och underarmar brukar jag köra som avslappning vid tid och lust så då blir de rätt slött med en del smsande osv under tiden =P

Har du något förslag på upplägg av ett helkroppsprogram för en som önskar att böja träna helkropp 3-4 gg/veckan (vilket jag själv funderar på att börja göra:)). Har ladrig tidigare kört ett helkroppsprogram.

Hur många set och reps skulle du börja med per övning? Har förstått det som att du kör 5 set per muskelgrupp men började du med 3 set och har stegrat dig upp för att volymen inte ska bli för hög?

Vilken intensitet skulle du träna på? 70-80% av 1 RM?

Tar gäran emot ytterligare tänkvärd information och erfarenhet kring helkroppsträning från dig.

Och för att avsluta får jag säga; intressant och bra "journal"! Kul att du tagit dig tiden och besvarat alla frågor från forumet.

Kul du tycker om journalen! Jag skulle förutom de jag skrivit hittills ang set osv varierat belastningen dag från dag. Vilken % du vill ligga på är bättre du avgör själv, allt över 60% ger resultat enligt mig.

Tar rygg som exempel: Måndag/chins kan du göra säg 16st som max, kör 4-5st 10-12or.
Tisdag: 5 set rodd med aningen högre belastning, så kan du följa upp på onsdagen med latsdrag med aningen lättare vikt för att sen gör om allt igen senare i veckan.

Om du bara kör detta 3ggr i veckan så lägg bara in en dags vila mellan varje pass, men kör på samma sätt.

Hoppas du fick lite klarhet iaf, blir rörigt när jag skriver såhär sent på natten.

Hur kort/lång är du?

Jag är 188cm kort/lång.

Hej,
Kört helkropp länge, men är sugen på att köra oftare nu, likt ditt upplägg.
Hur gör du med uppvärmning innan de olika muskelgrupperna? Anser du biceps va varm efter rygg tex?
Hur delar du upp framsida/baksida ben?
Med vänlig hälsning, Axel

Hej Axel!

Jag värmer bara upp i flerledsövningarna: Press/drag/Lår.. Efter detta är allt varmt och mjukt att jag utan problem kan köra mina discoövningar utan problem.

Jag kör oftast en lätt framsida lårövning med en tung för baksidan och tvärtom.. Tex: Måndag Rakamark/Benspark och tisdagen Hacksquat/Lårcurl. Tycker de funkar fint! :) De här tänket har jag på överkroppen med.

http://forumbilder.se/ED6JN/12289482-10156502141470144-7298942059825297666-n.jpg

Yxel
2015-11-29, 12:11
Tack!
Att träna 3-4 dagar irad är inga konstigheter? Hur ser vilan ut?
Hur mycket setvila har du ungefär?

Squamata
2015-12-05, 00:51
Tack!
Att träna 3-4 dagar irad är inga konstigheter? Hur ser vilan ut?
Hur mycket setvila har du ungefär?

Nej sålänge du inte kör på för hårt så är de bra något positivt :)

Jag vilar allt från 30sek till 3min beroende på övning och tid.

Impact
2015-12-05, 01:26
Så sjukt opti! Ville bara säga det*cupid*

Shqypnia
2015-12-05, 08:52
Hur ser dina dieter ut?
Träning, kcal osv.

Squamata
2015-12-05, 16:13
Så sjukt opti! Ville bara säga det*cupid*

*flex* Tack!

Hur ser dina dieter ut?
Träning, kcal osv.

Jag är nog inte den bästa på att dieta för o va helt ärlig, har aldrig legat speciellt lågt i fettprocent faktiskt. Men om jag försökt mig på de så hade jag tränat på som vanligt och sänkt kcal lite varje vecka men ätit samma saker så man inte tänker på att man är på diet.

Ozziking
2015-12-05, 16:40
Har du alltid haft stor bringa eller har du fått kämpa dig till den?

Några tips ang bröstträningen?

Squamata
2015-12-05, 18:51
Har du alltid haft stor bringa eller har du fått kämpa dig till den?

Några tips ang bröstträningen?

Nog alltid haft relativt stor bröstkorg, men klart mycket träning av axel/bröst/ryggpartiet gör en stor skillnad :)

Fokusera på pressövningar och träna dom så ofta du kan.

Yxel
2015-12-06, 16:20
Hur länge har du kört nuvarande upplägg?
Avslutade just sjätte helkroppspasset denna vecka, känner mig pigg och fräsch i kroppen ändå. :) Hålla sig borta från fail och forced reps är nog en bra idé.

Squamata
2015-12-17, 23:29
Hur länge har du kört nuvarande upplägg?
Avslutade just sjätte helkroppspasset denna vecka, känner mig pigg och fräsch i kroppen ändå. :) Hålla sig borta från fail och forced reps är nog en bra idé.

Kört hela 2015 på detta upplägget. Gött du gillar schemat :)

PureWhey
2015-12-18, 00:44
Hej, du är större än mig - du är dopad.

Diomedea exulans
2015-12-18, 00:47
Hej, du är större än mig - du är dopad.

Jag kör en modifierad variant av det påståendet: "Du är större än mig - du tränar".

(Och med träning inräknar jag promenader.)

Squamata
2015-12-18, 19:11
Hej, du är större än mig - du är dopad.

Nu vet jag att du inte tänker så, men de där tankesättet är förvånansvärt vanligt haha.

Jag kör en modifierad variant av det påståendet: "Du är större än mig - du tränar".

(Och med träning inräknar jag promenader.)

De är ju på promenaderna man gainar! :D

Man blir lite knubbig när man sitter ner men de är ganska klädsamt, kan inte bara köra optivinklar hela tiden! :)
http://forumbilder.se/EDFCP/12376474-10156570801795144-4097357029753177312-n.jpg

PureWhey
2015-12-18, 19:18
Haha :-p
Ja, där ser du inte så stor ut... 8-) Omkr runt handlederna?

Squamata
2015-12-18, 19:33
Haha :-p
Ja, där ser du inte så stor ut... 8-) Omkr runt handlederna?


Precis :d Oj ingen aning, önskar iallafall jag hade smalare handleder osv.. Då hade armarna sett större ut *flex*

PureWhey
2015-12-18, 20:07
Precis :d Oj ingen aning, önskar iallafall jag hade smalare handleder osv.. Då hade armarna sett större ut *flex*

Nej för faeeen, det är ball med gröva leder. Mät gärna, jag har små :(

jonhson
2015-12-18, 20:48
Jävla alfa-hane Basse! Trevlig helg på dig :)

Diomedea exulans
2015-12-18, 20:50
Man blir lite knubbig när man sitter ner men de är ganska klädsamt, kan inte bara köra optivinklar hela tiden! :)


Sålänge valkarna följer formen av magrutorna är det okej att vara knubbig! ;)

Squamata
2015-12-18, 23:48
Nej för faeeen, det är ball med gröva leder. Mät gärna, jag har små :(

Nej du tänker fel :D

Jävla alfa-hane Basse! Trevlig helg på dig :)

Trevlig helg johnson! Såg din bild i dagsformstråden, borde typ satsa på tävla med den fysiken!

Sålänge valkarna följer formen av magrutorna är det okej att vara knubbig! ;)

Haha precis, lite så jag tänkar *flex*

jonhson
2015-12-19, 06:32
Trevlig helg johnson! Såg din bild i dagsformstråden, borde typ satsa på tävla med den fysiken!


Haha kommer aldrig hända! :D
Har alldeles för dålig disciplin och gillar mat för mkt.
Men tackar ödmjukast för den kommentaren :)
Du om någon, borde tävla.

Raschmus
2016-04-18, 12:38
bump