handdator

Visa fullständig version : EM 2016 i Fotboll


Sidor : [1] 2 3

HMS Laestander
2015-11-18, 03:28
Så det blev till slut, efter mycket schabbel på planen, många fina uttalanden i media och en sportslig kräftgång ändå ett EM 2016 för det svenska landslaget.

Anförda av Zlatan som med tre mål på två matcher mot Danmark gav oss ett totalt resultat av 4-3 (2-1 på Friends, 2-2 på Parken) har vi således ett mästerskapsdeltagande att se fram emot i Sommar.

Tankar och reflektioner?

Själv klarar jag inte av segerglädjen. Vi gjorde det vi skulle efter att spelat bort oss själva och klarar oss i sista sekunden. Likväl firar vi avancemanget som om vi vore bäst i Europa redan.

Lustigs uttalande direkt efter matchen är ju minst sagt... Lustig(t). Förstår inte riktigt när Sverige blev så otroligt medelmåttiga och oförmögna att spela fotboll. Nåväl, låt oss glädjas och diskutera denna fantastiska framgång.

Är det någon som redan bokat resa dit måntro?

J.V
2015-11-18, 03:33
Kul att Sverige far folja med nar Zlatan gick vidare till EM.

Manta
2015-11-18, 05:41
Sverige är rankade #45 i världen. Att ta sig till ett stort mästerskap är något som bör firas.

Jag tror att det bästa för Sverige/svensk fotboll är om Hamren dumpar så många "gamlingar" som möjligt och kör på ett riktigt ungt och hungrigt lag. Inte för att det kommer att hända, men på längre sikt tror jag det vore bättre för det svenska landslaget och svensk fotboll.

thenut
2015-11-18, 08:22
Så det blev till slut, efter mycket schabbel på planen, många fina uttalanden i media och en sportslig kräftgång ändå ett EM 2016 för det svenska landslaget.

Anförda av Zlatan som med tre mål på två matcher mot Danmark gav oss ett totalt resultat av 4-3 (2-1 på Friends, 2-2 på Parken) har vi således ett mästerskapsdeltagande att se fram emot i Sommar.

Tankar och reflektioner?

Själv klarar jag inte av segerglädjen. Vi gjorde det vi skulle efter att spelat bort oss själva och klarar oss i sista sekunden. Likväl firar vi avancemanget som om vi vore bäst i Europa redan.

Lustigs uttalande direkt efter matchen är ju minst sagt... Lustig(t). Förstår inte riktigt när Sverige blev så otroligt medelmåttiga och oförmögna att spela fotboll. Nåväl, låt oss glädjas och diskutera denna fantastiska framgång.

Är det någon som redan bokat resa dit måntro?


Sverige ÄR otroligt medelmåttiga (Zlatan undantaget) och hyfsat oförmögna att spela fotboll.

Men kul med EM :)

MackeJuve
2015-11-18, 08:41
Så det blev till slut, efter mycket schabbel på planen, många fina uttalanden i media och en sportslig kräftgång ändå ett EM 2016 för det svenska landslaget.

Anförda av Zlatan som med tre mål på två matcher mot Danmark gav oss ett totalt resultat av 4-3 (2-1 på Friends, 2-2 på Parken) har vi således ett mästerskapsdeltagande att se fram emot i Sommar.

Tankar och reflektioner?

Själv klarar jag inte av segerglädjen. Vi gjorde det vi skulle efter att spelat bort oss själva och klarar oss i sista sekunden. Likväl firar vi avancemanget som om vi vore bäst i Europa redan.

Lustigs uttalande direkt efter matchen är ju minst sagt... Lustig(t). Förstår inte riktigt när Sverige blev så otroligt medelmåttiga och oförmögna att spela fotboll. Nåväl, låt oss glädjas och diskutera denna fantastiska framgång.

Är det någon som redan bokat resa dit måntro?

Alltså så sjukt okunnigt inlägg. Det var väl helt underbart med segerglädjen. De har inte kunnat leverera ordentligt under i princip hela kvalet och gör två riktigt bra matcher i play off mot det tuffaste motståndet de kunde ha fått. De har varit uträknade av media och fans och reser sig när de får sin sista chans, där vill du att de ska vara samlade efter slutsignalen och typ säga "ja vi gjorde vad vi skulle"? Det är väl klart de är helt överlyckliga, spelare älskar stora mästerskap. Hade Sverige gått vidare trots att de spelade skit i kvalet och inte gjort ett superbra play off så hade man ju haft betydligt sämre känsla inför EM jämfört med vad man har nu. Nu känns det ju som att de går in i EM med en stark lagkänsla och positivt spel i ryggen.

Jag blev glad över Lustigs uttalande efter matchen. Det var ett tecken på att de kunde ta all skit de får och omvandla det till energi och tändvätska, garanterat något de snackat om i omklädningsrummet innan match. Angående när Sverige blev medelmåttiga: Ljungberg slutade i landslaget '08, Larsson '09 och Mellberg '12. Källström nådde bäst före datum för ett par år sedan. Du har säkert koll på att bra spelare har slutat och inga nya storspelare har tagit deras platser eftersom de inte existerar.

Jag vet inte om jag vågar boka, ska tänka över det. Känns som ett smörgåsbord för IS om konflikterna fortsätter nu under detta år och nästa.

Sverige är rankade #45 i världen. Att ta sig till ett stort mästerskap är något som bör firas.

Jag tror att det bästa för Sverige/svensk fotboll är om Hamren dumpar så många "gamlingar" som möjligt och kör på ett riktigt ungt och hungrigt lag. Inte för att det kommer att hända, men på längre sikt tror jag det vore bättre för det svenska landslaget och svensk fotboll.

Det är inte det bästa att dumpa så många gamlingar som möjligt om du syftar på truppen till EM. Efter EM är jag helt med på det. Det är inte sååå många spelare som bara rent av kan gå in och göra det bättre i en svensk startelva. Om Hiljemark fortsätter göra det bra i Palermo så kan jag tänka mig att han blir tredje innermitt efter Lewicki och Ekdal. Gör Quaison samma sak så tycker jag att han kan aspirera på en startplats alternativt inhoppare. Helander och Jansson tycker jag helt beror på hur mycket de får spela i Hellas respektive Torino. Hoppas en av dem får spela mycket och gör det bra så kan någon av dem bli tredje mittback alternativt ta en plats bredvid Granqvist. En bubblare är väl Gustafsson i Heerenven, har gjort det bra men krävs nog att han fortsätter hålla samma höga nivå till EM för att han ska bli uttagen. Är ju trots allt Holländska ligan. Samma gäller Tibbling och Sam Larsson. Thelin ska dumpas och Guidetti på sin höjd vara inhoppare, om han inte på något magiskt sett får börja starta matcher i Celta Vigo och pangar in en del mål, något jag ställer mig tveksam till kommer att hända.

MackeJuve
2015-11-18, 08:46
Det enda negativa med gårdagen tycker jag är Zlatan-runket efter matchen(jag är STOR Zlatan-älskare). Det SKA vara en del smörande och mycket snack om honom, han tar ju oss trots allt till VM med sina tre mål i play off. Men det blir alltid någon smörfråga, smörig kommentar för mycket. Det får Karin Frick ta på sig. Blev nästan lite fjantigt igår.

hahavaffan
2015-11-18, 08:48
Kul att Sverige far folja med nar Zlatan gick vidare till EM.Hahahha

Toni Radanov
2015-11-18, 09:00
Kul att Sverige far folja med nar Zlatan gick vidare till EM.

Årets post. Hahahahah!

MackeJuve
2015-11-18, 09:34
Kom för övrigt att tänka på mina lags år, har fan gått vansinnigt bra :D IFK Norrköping SM-guld och CL-kval, U21 EM-guld och OS nästa år, Juventus liga- och cupvinst samt CL-final och Sverige i EM nästa år. Som bonus(bara sett en match dem) så vann min f.d. klubb som spelare Åby IF div. 5 ;) Hade Juventus vunnit CL hade jag räknat det som full pott(skiter i Svenska cupen) :thumbup:

Man and Machine
2015-11-18, 13:37
Sverige är rankade #45 i världen. Att ta sig till ett stort mästerskap är något som bör firas.

Jag tror att det bästa för Sverige/svensk fotboll är om Hamren dumpar så många "gamlingar" som möjligt och kör på ett riktigt ungt och hungrigt lag. Inte för att det kommer att hända, men på längre sikt tror jag det vore bättre för det svenska landslaget och svensk fotboll.

Klart man ska fira, sommaren är räddad, men glöm inte att EM inte är vad det tidigare varit. Förr var det världens bästa turnering med 16 lag, idag är det 24 lag, nästan hälften av Europas länder är med. Undantaget grupp 1 och 2 så SKA Sverige vara med under dessa förutsättningar.

Grupp 1:Frankrike, Spanien, Tyskland, England, Portugal och Belgien

Grupp 2: Italien, Ryssland, Schweiz, Österrike, Kroatien och Ukraina

Grupp 3: Tjeckien, Sverige, Polen, Rumänien, Slovakien och Ungern

Grupp 4: Turkiet, Irland, Island, Wales, Albanien och Nordirland

Alltså så sjukt okunnigt inlägg. Det var väl helt underbart med segerglädjen. De har inte kunnat leverera ordentligt under i princip hela kvalet och gör två riktigt bra matcher i play off mot det tuffaste motståndet de kunde ha fått. De har varit uträknade av media och fans och reser sig när de får sin sista chans, där vill du att de ska vara samlade efter slutsignalen och typ säga "ja vi gjorde vad vi skulle"? Det är väl klart de är helt överlyckliga, spelare älskar stora mästerskap. Hade Sverige gått vidare trots att de spelade skit i kvalet och inte gjort ett superbra play off så hade man ju haft betydligt sämre känsla inför EM jämfört med vad man har nu. Nu känns det ju som att de går in i EM med en stark lagkänsla och positivt spel i ryggen.

Har vi sett samma matcher? Enda anledningen till att Sverige gick vidare är för att Danmark verkligen var genomusla. Bara massa långbollar och långsamt passningsspel och rensningar upp på läktaren. Varje bollkontakt känns panikartad och ingen verkar ha en idé om hur dom ska spela. De blir extremt tydligt att Sverige saknar ett grundspel, så fort man slappnar av släpper man in 3 mål. Det finns ingen trygghet överhuvudtaget. Där finns någon 5 minuters sekvens där dom rullar lite boll men i övrigt är det bara mörker.

Förutom det fantastiska resultatet och det faktum att sommaren är räddad, vad tyckte du var bra? :)

MackeJuve
2015-11-18, 14:14
Klart man ska fira, sommaren är räddad, men glöm inte att EM inte är vad det tidigare varit. Förr var det världens bästa turnering med 16 lag, idag är det 24 lag, nästan hälften av Europas länder är med. Undantaget grupp 1 och 2 så SKA Sverige vara med under dessa förutsättningar.

Grupp 1:Frankrike, Spanien, Tyskland, England, Portugal och Belgien

Grupp 2: Italien, Ryssland, Schweiz, Österrike, Kroatien och Ukraina

Grupp 3: Tjeckien, Sverige, Polen, Rumänien, Slovakien och Ungern

Grupp 4: Turkiet, Irland, Island, Wales, Albanien och Nordirland



Har vi sett samma matcher? Enda anledningen till att Sverige gick vidare är för att Danmark verkligen var genomusla. Bara massa långbollar och långsamt passningsspel och rensningar upp på läktaren. Varje bollkontakt känns panikartad och ingen verkar ha en idé om hur dom ska spela. De blir extremt tydligt att Sverige saknar ett grundspel, så fort man slappnar av släpper man in 3 mål. Det finns ingen trygghet överhuvudtaget. Där finns någon 5 minuters sekvens där dom rullar lite boll men i övrigt är det bara mörker.

Förutom det fantastiska resultatet och det faktum att sommaren är räddad, vad tyckte du var bra? :)

Dom SKA vara med i EM om man tänker Sverige och vad de har gjort under 2000-talet, men helt ärligt, är Sverige verkligen bättre än Ryssland? Har de ett bättre lag? Österrike tar jag inte med i frågan för de ÄR bättre. Sedan får de möta en jämbördig(vanligtvis, senaste åren, bättre) motståndare i Danmark i play off. Jag tycker med de bör vara med, men att det är så enkelt som du beskriver håller jag inte med om.

Jag och merparten(av det jag har läst) av alla fotbollsjournalister tycker Sverige gjorde ett utmärkt play off. Anfallsspelet i första halvlek och en bit in i andra i första matchen var riktigt bra. De gör ett sjukt snyggt kontringsmål, är nära och BÖR göra i alla fall ett till efter snygga kombinationer. I andra matchen tycker jag att dem försvarar sig exemplariskt, Granqvist växer äntligen ut till den ledaren han länge har haft potential att bli. Första 20 är det mycket Danmark, de är revanschsugna och har en offensiv uppställning. Sedan tar Sverige över och det känns bra. Ett riktigt snyggt hörnmål och en fantastisk frispark. Mittfältet känns bolltrygga och Källström gör en riktigt fin match(lääängesen man såg honom så bra). Även i den här matchen har de ett par fina anfall även om det mest positiva jag tar med mig från den är hur kollektivet jobbade och att försvaret kändes stabilt. Du kan inte räkna in de två målen i andra matchen, när Sverige för 2-0 är det klart. Danmark gör inte fyra mål på 10-12 min.

Tar du inte med dig något positivt överhuvudtaget förutom resultatet så får jag nog tyvärr anklaga dig för att inte kunna fotboll :) Det var natt och dag mot vad vi har vant oss vid det senaste året/åren.

MackeJuve
2015-11-18, 14:41
Det jag menar med att du inte kan räkna in de två målen i andra matchen är att du inte kan räkna in det som något större negativt eftersom det är helt betydelselöst. De vet att de är EM-klara när Zlatan pangar in frisparken och en viss avslappning får man nästan räkna med då. I första matchen är det mer oroväckande då det målet kunde ha blivit extremt viktigt för Danmark. Bara ett förtydligande :)

4623
2015-11-18, 14:44
Sverige var totalt överkörda i första igår. Hade de inte fått in målet och hållt ut till halvtid är jag ganska övertygad om att de inte klarat det.

MackeJuve
2015-11-18, 14:48
Sverige var totalt överkörda i första igår. Hade de inte fått in målet och hållt ut till halvtid är jag ganska övertygad om att de inte klarat det.

Första 20 hade Danmark press, sen var det lugnare med bra Sverige-perioder. Man såg på försvarsinsatsen att det här skulle gå vägen. Ett exempel på det är när dansken får boll i straffområdet en bit ut och 4-5 svenskar kutar som galningar och stänger av honom totalt. Bra krig.

Hövdingen
2015-11-18, 14:49
Jag och merparten(av det jag har läst) av alla fotbollsjournalister tycker Sverige gjorde ett utmärkt play off. Anfallsspelet i första halvlek och en bit in i andra i första matchen var riktigt bra. De gör ett sjukt snyggt kontringsmål, är nära och BÖR göra i alla fall ett till efter snygga kombinationer. I andra matchen tycker jag att dem försvarar sig exemplariskt, Granqvist växer äntligen ut till den ledaren han länge har haft potential att bli. Första 20 är det mycket Danmark, de är revanschsugna och har en offensiv uppställning. Sedan tar Sverige över och det känns bra. Ett riktigt snyggt hörnmål och en fantastisk frispark. Mittfältet känns bolltrygga och Källström gör en riktigt fin match(lääängesen man såg honom så bra). Även i den här matchen har de ett par fina anfall även om det mest positiva jag tar med mig från den är hur kollektivet jobbade och att försvaret kändes stabilt. Du kan inte räkna in de två målen i andra matchen, när Sverige för 2-0 är det klart. Danmark gör inte fyra mål på 10-12 min.

Tar du inte med dig något positivt överhuvudtaget förutom resultatet så får jag nog tyvärr anklaga dig för att inte kunna fotboll :) Det var natt och dag mot vad vi har vant oss vid det senaste året/åren.

:confused:

Jag såg inget svenskt "övertagande", möjligen att spelet jämnades ut lite grann efter målet men i andra var det bara Danmark, de skapade inte mycket men hade ett massivt spelövertag. Det svenska passningsspelet var obefintligt.

MackeJuve
2015-11-18, 14:54
:confused:

Jag såg inget svenskt "övertagande", möjligen att spelet jämnades ut lite grann efter målet men i andra var det bara Danmark, de skapade inte mycket men hade ett massivt spelövertag. Det svenska passningsspelet var obefintligt.

Syftade mer på att de tog över kontrollen över matchen, första 20 såg det ut som att Danmark skulle springa över Sverige. De försvarade sig väl och väldigt kollektivt, löste situationer bra och kom upp i anfall då och då(vad jag tycker man kan förvänta sig i en avgörande bortamatch). Jag formulerade mig lite fel :) Passningsspelet tycker jag var helt ok, de rensade när det kändes nödvändigt.

MackeJuve
2015-11-18, 15:40
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/emkvalet/article21786374.ab

Tre svenskar med i play off-spelets drömelva från "Whoscored", välförtjänt och extra kul för Källström som har fått utstå(en hel del berättigad) kritik på sistone. Emil Forsberg och Granqvist kan inte ha varit långt ifrån, den sistnämnda kanske föll på att han var inne på tre mål.

spoon
2015-11-18, 16:12
Det blir det tredje Europamästerkapet som jag åker till. Ser mycket fram emot det. Har inte bokat boende eller resa ännu. Väntar på lottningen den 12e december innan jag bokar något. Såg första matchen på plats och blev positivt överaskad av det bra spelet. Den andra matchen såg jag hemma framför teven och jäklar vad pressade vi blev. Men det gick ju vägen med lite tur, kämparinsats och Zlatan. Tror nog att vi kan klippa en skalp i Frankrike och sen går vi säkert på någon mina också.

MackeJuve
2015-11-18, 16:18
Grupp 1:Frankrike, Spanien, Tyskland, England, Portugal och Belgien
Grupp 2: Italien, Ryssland, Schweiz, Österrike, Kroatien och Ukraina
Grupp 3: Tjeckien, Sverige, Polen, Rumänien, Slovakien och Ungern
Grupp 4: Turkiet, Irland, Island, Wales, Albanien och Nordirland

Min drömgrupp: England, Ukraina, Sverige och Nordirland. Rätt svårt att välja lag ur grupp 2 och 4. Tänkte att Nordirland snor poäng av England då de kommer springa skiten ur sig för att slå storebror. Lag ur sista gruppen kan jag inte riktigt motivera. Från Ukraina känner jag bara igen Konoplyanka och Yarmolenko. Albanien verkar också sådär om man ser till spelarmaterialet.

MackeJuve
2015-11-18, 16:29
Mardrömsgrupp: Tyskland, Italien, Sverige och Island/Wales.

spoon
2015-11-18, 16:29
Dom enda som får förtur på biljetter är dom som är med i fotbollsupporter.se. Dock endast om man har varit medlem före den 20/11. Kan vara bra att tänka på om man vill ha biljetter.

Tapatalk

StarkaUlf
2015-11-18, 16:37
Hade helst sett en grupp med:

Portugal
Ryssland
Sverige
Nordirland

Håller Ukraina betydligt högre än Ryssland. Vi förlorar (nästan) alltid mot England, så jag tror att vi har bättre chans mot Portugal som ofta inte övertygar i sina matcher (Dom har ju tyvärr Ronaldo).

MackeJuve
2015-11-18, 16:45
Dom enda som får förtur på biljetter är dom som är med i fotbollsupporter.se. Dock endast om man har varit medlem före den 20/11. Kan vara bra att tänka på om man vill ha biljetter.

Tapatalk

Har inte de som varit på många landskamper förtur också?

Hade helst sett en grupp med:

Portugal
Ryssland
Sverige
Nordirland

Håller Ukraina betydligt högre än Ryssland. Vi förlorar (nästan) alltid mot England, så jag tror att vi har bättre chans mot Portugal som ofta inte övertygar i sina matcher (Dom har ju tyvärr Ronaldo).

Har du sett något med Ukraina? Jag kände igen två stycken som sagt, har inte sett dem något sen de körde över Sverige '12. England valde jag för de alltid chok:ar i mästerskap och hela deras trupp består av överskattade spelare. Portugal körde över oss rätt bra sist. Har vi inte haft ganska bra facit mot England under 2000-talet, sett till att de är ett bättre lag än oss?

MackeJuve
2015-11-18, 16:48
Lundhs dröm- och marddrömsgrupp:

http://blogg.fotbollskanalen.se/lundh/2015/11/18/drom-och-mardrom-alltid-kul-att-kolla-tankbara-grupper/

StarkaUlf
2015-11-18, 16:52
Har du sett något med Ukraina? Jag kände igen två stycken som sagt, har inte sett dem något sen de körde över Sverige '12. England valde jag för de alltid chok:ar i mästerskap och hela deras trupp består av överskattade spelare. Portugal körde över oss rätt bra sist. Har vi inte haft ganska bra facit mot England under 2000-talet, sett till att de är ett bättre lag än oss?

Jag vet på ett ungefär vilka spelare dom har, och jag håller dom flesta betydligt högre än Rysslands (Seriöst, Ryssland var ju då allt annat än imponerande i matcherna mot oss. Dåligt och ganska gammalt försvar också, vilket kan behövas).

Jo, det stämmer nog. Det har väl varit en del oavgjorda matcher på 2000-talet, men ingen vinst tror jag? Edit: Just ja, Zlatans uppvisning i träningsmatchen :D

Portugal/England är kanske lite same same.

MackeJuve
2015-11-18, 17:03
Jag vet på ett ungefär vilka spelare dom har, och jag håller dom flesta betydligt högre än Rysslands (Seriöst, Ryssland var ju då allt annat än imponerande i matcherna mot oss. Dåligt och ganska gammalt försvar också, vilket kan behövas).

Jo, det stämmer nog. Det har väl varit en del oavgjorda matcher på 2000-talet, men ingen vinst tror jag? Edit: Just ja, Zlatans uppvisning i träningsmatch :D

Portugal/England är kanske lite same same.

Möjligt att jag underskattar Ukraina. Tror inte lagen i den gruppen skiljer sig supermycket dock utöver Italien. Det du säger om Ryssland är sant men tråkigt att möta dom igen.

Jag anser Portugal vara bättre än England, bara att slippa Ronaldo är en deal breaker enligt mig :) Men blir givetvis inte missnöjd om vi får dem. Ur första gruppen rankar jag lagen så här: 1. Tyskland, 2. Spanien, 3. Frankrike, 4. Belgien, 5. Portugal och 6. England.

spoon
2015-11-18, 17:52
Roligaste gruppen enligt mig hade varit

Belgien
Italien
Sverige
Irland

Den bästa hade nog varit

Belgien (alla lag är svåra i grupp 1)
Kroatien (Norge spelade bra mot dom och har dom en chans så har vi också det)
Sverige
Albanien

Trots att antalet lag är utökat så kommer Sverige att få det svettigt. Nivån har ju höjts i hela Europa och Sveriges nivå har sjunkit. Kul att vara i em hursomhelst. Hade varit tråkigt att som Holland stå utanför.

StarkaUlf
2015-11-18, 17:59
Själv håller jag Belgien som en av favoriterna till att vinna hela turneringen tillsammans med Tyskland och Spanien. Dom har ett urstarkt lag med unga etablerade världsklasspelare på varje position.

Jag tror; Tyskland etta, Belgien tvåa, Spanien trea.

Hövdingen
2015-11-18, 18:33
Drömgrupp: Portugal - Österrike - Nordirland

Mardröm: Spanien - Italien - Turkiet

4623
2015-11-18, 18:43
Spanien eller Portugal är nog det lag jag helst tar från Grupp 1.

ducedo
2015-11-18, 19:03
Sverige är rankade #45 i världen. Att ta sig till ett stort mästerskap är något som bör firas.

Rankingen är ett skämt där träningsmatcher påverkar negativt även om man vinner.

awesomooo
2015-11-18, 19:06
Rankingen är ett skämt där träningsmatcher påverkar negativt även om man vinner.

Rankning är ett skämt oavsett sport, i hockeyn räknar man i VM. Kanada var rankade 5:a för ett år sedan och sen totalförnedrade man precis allt i både VM och OS. Man behöver inte ens vara intresserad att förstå att Kanada våldtar precis allt även med ett B-lag. Likaså i fotbollen, Sverige är fan bättre än vissa som är högre rankade än just Sverige.

Man and Machine
2015-11-18, 19:57
Dom SKA vara med i EM om man tänker Sverige och vad de har gjort under 2000-talet, men helt ärligt, är Sverige verkligen bättre än Ryssland? Har de ett bättre lag? Österrike tar jag inte med i frågan för de ÄR bättre. Sedan får de möta en jämbördig(vanligtvis, senaste åren, bättre) motståndare i Danmark i play off. Jag tycker med de bör vara med, men att det är så enkelt som du beskriver håller jag inte med om.

Jag och merparten(av det jag har läst) av alla fotbollsjournalister tycker Sverige gjorde ett utmärkt play off. Anfallsspelet i första halvlek och en bit in i andra i första matchen var riktigt bra. De gör ett sjukt snyggt kontringsmål, är nära och BÖR göra i alla fall ett till efter snygga kombinationer. I andra matchen tycker jag att dem försvarar sig exemplariskt, Granqvist växer äntligen ut till den ledaren han länge har haft potential att bli. Första 20 är det mycket Danmark, de är revanschsugna och har en offensiv uppställning. Sedan tar Sverige över och det känns bra. Ett riktigt snyggt hörnmål och en fantastisk frispark. Mittfältet känns bolltrygga och Källström gör en riktigt fin match(lääängesen man såg honom så bra). Även i den här matchen har de ett par fina anfall även om det mest positiva jag tar med mig från den är hur kollektivet jobbade och att försvaret kändes stabilt. Du kan inte räkna in de två målen i andra matchen, när Sverige för 2-0 är det klart. Danmark gör inte fyra mål på 10-12 min.

Tar du inte med dig något positivt överhuvudtaget förutom resultatet så får jag nog tyvärr anklaga dig för att inte kunna fotboll :) Det var natt och dag mot vad vi har vant oss vid det senaste året/åren.

Jag skulle se både Österrike och Ryssland som en bra lottning. Individuellt håller jag Ryssland högre men ett väl spelande svenskt kollektiv kan absolut vinna.

Svenska journalister är medgångssupportrar. Jag är helt övertygad om att de flesta journalister hade en färdigskriven domedagskrönika ifall Sverige inte gått vidare. :) Visst utfallet blev bästa tänkbara men ord som "utmärkt kval" kan inte associeras till detta kval.

Nej, jag vet att dom inte brydde sig om baklänges målen men jag tycker det blir synonymt med en idélös fotboll utan grundspel när man släpper in två så lätta mål. Det var ju inte direkt så att Danmark öste på med kvalité framåt som resulterade i utdelning. Hade Sverige haft ett tryggt försvarsspel hade vi inte släppt in något mål även om vi redan vunnit.

Drömlottning: Portugal/Belgien, Österrike/Ryssland/Ukraina (bra revanschläge), alla utom Turkiet.

Belgien har kanske det bästa laget på pappret men spelmässigt har kollektivet mycket att jobba på. Är det dags för England att göra ett bra slutspel?

spoon
2015-11-19, 03:52
Det ser ju onekligen bra ut för England som vann sitt kval med full pott (30p) och slog Frankrike med 2-0 i deras sista match.

Tapatalk

MackeJuve
2015-11-19, 07:40
Det ser ju onekligen bra ut för England som vann sitt kval med full pott (30p) och slog Frankrike med 2-0 i deras sista match.

Tapatalk
Ja men jag har hört det tisslas lite om att de inte är så jäkla bra ändå, tacksam grupp och en del flyt :) Frankrike var träningsmatch. Jag tror att när det kommer till kritan så är de fortfarande Europas sämsta stornation inom fotboll. Men de är absolut mer spännande än på länge, trots att det är det mest stjärnglesa Engelska laget på år och dagar.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

MackeJuve
2015-11-19, 08:21
Jag skulle se både Österrike och Ryssland som en bra lottning. Individuellt håller jag Ryssland högre men ett väl spelande svenskt kollektiv kan absolut vinna.

Svenska journalister är medgångssupportrar. Jag är helt övertygad om att de flesta journalister hade en färdigskriven domedagskrönika ifall Sverige inte gått vidare. :) Visst utfallet blev bästa tänkbara men ord som "utmärkt kval" kan inte associeras till detta kval.

Nej, jag vet att dom inte brydde sig om baklänges målen men jag tycker det blir synonymt med en idélös fotboll utan grundspel när man släpper in två så lätta mål. Det var ju inte direkt så att Danmark öste på med kvalité framåt som resulterade i utdelning. Hade Sverige haft ett tryggt försvarsspel hade vi inte släppt in något mål även om vi redan vunnit.

Drömlottning: Portugal/Belgien, Österrike/Ryssland/Ukraina (bra revanschläge), alla utom Turkiet.

Belgien har kanske det bästa laget på pappret men spelmässigt har kollektivet mycket att jobba på. Är det dags för England att göra ett bra slutspel?

Jag tycker också att det är en bra lottning med Österrike och Ryssland men att de håller minst lika hög/låg klass som oss. Österrike har ett gäng spelare som håller till i Tyskland och de ryska spelarna håller till i en liga som har fått flera bra lag de senaste åren.

Jag har inte läst så mycket uttalanden från experter utan syftar på vad kunniga personer som bl.a. Anders Svensson och Hasse Backe har sagt. Letade faktiskt artiklar igår men det mesta är bara lovord till Zlatan och annat, hittade ingen djupanalys av matchen. Det ÄR ett utmärkt kval haha :) 4 mål och 3 insläppta varav 2 av de insläppta saknade betydelse.

Jag minns bara ett av Danmarks mål i andra matchen och där är varenda kotte inklusive målvakten uppe i Sveriges straffområde. Svårt. Jag la som sagt noll energi vid de två målen medan du gjorde tvärtom så där känns det som att vi inte kommer att enas ;) Jag tar med mig en drös positiva saker från kvalet i vilket fall. Är glad att de fick kvala och inte gå vidare på att t.ex. Ryssland råkade göra ett ännu sämre kval än Sverige. Nu känns det som att det i alla fall finns NÅGOT i det svenska laget.

Jag har en krass syn på England efter alla svaga PL-år på sistone, tror helt seriöst att Wales är ett bättre fotbollslag :D Främst för att de har spets vilket England saknar.

StarkaUlf
2015-11-19, 09:06
Jag skulle väldigt gärna fara till Paris under EM (Fyller ändå 25 år mitt i turneringen), men jag har även många andra intressen utöver att se fotboll. T.ex fara runt och se historiska saker, testa att äta allt möjligt gott och spännande. Nackdelen är att ingen av mina kompisar delar dessa intressen, utan där är det bara dricka bärs som gäller och se fotboll. Två gånger har jag rest med polare, båda gångerna så blir man besviken eftersom dessa inte vill gå och titta på xxx eller stanna spontanäta något fika eller liknande.

Frågan är då; Ska man testa att resa dit själv? Kanske får ut mer av det jag vill då. (Har redan varit i Paris, så jag har hunnit se en hel del, men inte t.ex katakomberna). Någon som har erfarenhet av det?

Eller så far man till någon av dom andra städerna där matcherna spelas.

MackeJuve
2015-11-19, 09:57
Jag skulle väldigt gärna fara till Paris under EM (Fyller ändå 25 år mitt i turneringen), men jag har även många andra intressen utöver att se fotboll. T.ex fara runt och se historiska saker, testa att äta allt möjligt gott och spännande. Nackdelen är att ingen av mina kompisar delar dessa intressen, utan där är det bara dricka bärs som gäller och se fotboll. Två gånger har jag rest med polare, båda gångerna så blir man besviken eftersom dessa inte vill gå och titta på xxx eller stanna spontanäta något fika eller liknande.

Frågan är då; Ska man testa att resa dit själv? Kanske får ut mer av det jag vill då. (Har redan varit i Paris, så jag har hunnit se en hel del, men inte t.ex katakomberna). Någon som har erfarenhet av det?

Eller så far man till någon av dom andra städerna där matcherna spelas.

Är de verkligen SÅ omöjliga? Jag känner nog igen mig mer i dina polare än i dig, på gott och ont, men jag skulle nog ändå kunna tänka mig att göra någon form av sightseeing :) Dock skulle huvudfokus vara Sweden Camp och öl! Men känns lite segt med polare som inte vill kompromissa överhuvudtaget.

Shqypnia
2015-11-19, 10:51
Oerhört glad att Sverige gick vidare! Blir fest x2 i Franrike! Viva la Albania & Sweden!

MackeJuve
2015-11-19, 11:03
Shqypnia verkar uppenbarligen ha Albanien, men har ni andra något andra-, tredje- eller t.o.m. fjärdelag som ni håller på? Motivera gärna varför ni gillar dem :) Jag har en solklar tvåa efter Sverige, Italien. Juve-fan och ser utöver det gärna att det går bra för de andra italienska lagen i CL och EL för att på sikt få upp Serie As anseende. Efter Italien tycker jag om Chile, då främst efter deras fina insats i VM senast. Blev fullkomligt förälskad i sättet de spelar fotboll, framförallt deras krigarinställning. Där var Vidal en bidragande orsak också. Han har ju flyttat till Bayern men kommer alltid att se honom som en Juve-spelare. Åker alla dessa lag ur VM eller EM så håller jag på Frankrike. De har alltid intressanta spelare och som grädden på moset spelar min favoritspelare för tillfället, Pogba, där. Men Sverige och Italien först och främst, de andra är mest sköna att ha som back up för att kunna känna lite spänning om det skiter sig för de andra.

4623
2015-11-19, 11:21
England är mitt andralag. Jag gillade Spanien innan de börja med sin tråkfotboll. Jag gillade Frankrike under Zidanes tid. Jag gillade Nederländerna när Bergkamp och gänget spelade. Nu gillar jag Belgien. :)

Man and Machine
2015-11-19, 12:52
Jag har en krass syn på England efter alla svaga PL-år på sistone, tror helt seriöst att Wales är ett bättre fotbollslag :D Främst för att de har spets vilket England saknar.

Detta plus att England har haft otroligt svårt att prestera i tidigare mästerskap. Trots ganska enkla slutspelsgrupper har dom gått vidare med ett nödrop för att sedan åka ut direkt. Med detta sagt tror jag det vänder i sommar :D

Jag skulle väldigt gärna fara till Paris under EM (Fyller ändå 25 år mitt i turneringen), men jag har även många andra intressen utöver att se fotboll. T.ex fara runt och se historiska saker, testa att äta allt möjligt gott och spännande. Nackdelen är att ingen av mina kompisar delar dessa intressen, utan där är det bara dricka bärs som gäller och se fotboll. Två gånger har jag rest med polare, båda gångerna så blir man besviken eftersom dessa inte vill gå och titta på xxx eller stanna spontanäta något fika eller liknande.

Frågan är då; Ska man testa att resa dit själv? Kanske får ut mer av det jag vill då. (Har redan varit i Paris, så jag har hunnit se en hel del, men inte t.ex katakomberna). Någon som har erfarenhet av det?

Eller så far man till någon av dom andra städerna där matcherna spelas.

Åk med polarna! Alltid gött att vara ett gäng och kan du snacka ut någon på en utflykt så se det som en vinst. Resa själv kan du ju göra även om polarna ligger utslagna på campen? Njut till fullo av mästerskapet, Eiffeltornet o.s.v. står ju kvar även om EM är slut.

Håller Finland som ett andra lag men eftersom dom aldrig spelar mästerskap så säger jag Tyskland. Rolig fotboll och känns mer jordnära än övriga superlag. Kommer sakna Holland och deras attackfotboll, en fröjd för ögat. Fattar inte hur dom inte kunde ta sig vidare.

MackeJuve
2015-11-19, 13:09
Holland stod för årtiondets choke. Brons i VM 2014, fyra i kvalgruppen till EM 2015. Sanslöst.

Macroman
2015-11-19, 14:26
Så det blev till slut, efter mycket schabbel på planen, många fina uttalanden i media och en sportslig kräftgång ändå ett EM 2016 för det svenska landslaget.

Anförda av Zlatan som med tre mål på två matcher mot Danmark gav oss ett totalt resultat av 4-3 (2-1 på Friends, 2-2 på Parken) har vi således ett mästerskapsdeltagande att se fram emot i Sommar.

Tankar och reflektioner?

Själv klarar jag inte av segerglädjen. Vi gjorde det vi skulle efter att spelat bort oss själva och klarar oss i sista sekunden. Likväl firar vi avancemanget som om vi vore bäst i Europa redan.

Lustigs uttalande direkt efter matchen är ju minst sagt... Lustig(t). Förstår inte riktigt när Sverige blev så otroligt medelmåttiga och oförmögna att spela fotboll. Nåväl, låt oss glädjas och diskutera denna fantastiska framgång.

Är det någon som redan bokat resa dit måntro?

Det intressanta nu när vi kom med att det inte är direkt omöjligt att ta sig vidare från gruppspelet. Lite beroende på grupp såklart.

1:an och 2:an går vidare direkt till åttondelsfinal. De fyra bästa grupptreorna går också vidare. Det är sex grupper. Så man är bara körd om man kommer sist i sin grupp.

Tycker Sverige gjorde sina bästa matcher på flera år mot Danmark och om vi har lite flyt så är flera av U-21-vinnarna mogna för spel till sommaren. Dock så är vi ju i princip ett enmanslandslag.

StarkaUlf
2015-11-19, 14:32
och om vi har lite flyt så är flera av U-21-vinnarna mogna för spel till sommaren.

Hallå. Det är Hamrén som coachar. Han kommer väl försöka övertyga Anders Svensson och Johan Elmander att börja om och garantera dom en startplats istället.

Macroman
2015-11-19, 14:37
Vi förlorar (nästan) alltid mot England.

Med alltid menar du alltså när de vann i förra EM vilket var första gången på typ 50 år...?

Sverige är f.ö ett av ganska få lag som varit med i de fem senaste EM-slutspelen.

MackeJuve
2015-11-19, 14:44
Hallå. Det är Hamrén som coachar. Han kommer väl försöka övertyga Anders Svensson och Johan Elmander att börja om och garantera dom en startplats istället.

Att Hiljemark fick speltid mot Danmark tar jag som ett gott tecken på att han finns med i Hamrens tankar i alla fall. Gör han det fortsatt bra hoppas jag som sagt på honom som tredjemittfältare i truppen, i alla fall till att börja med(tycker Lewicki har gjort det bra sen han fått chansen). Sen hoppas vi att i alla fall en av de unga mittbackarna utvecklas så det finns någon som känns given bredvid Granen. Fortsatt bra spel av Quiason vore trevligt också så att vi en gång för alla kan sluta ge speltid till Zengin.

Det här laget hade varit kul att se(tar ej med Wendt av förklarliga skäl, tyvärr):

Isaksson
Lustig - Granqvist - Helander - Olsson
Quaison - Ekdal - Lewicki - Forsberg
Zlatan - Berg

Förutsatt att mr Q och H får mycket speltid och utvecklas lite. Stor bubblare som startspelare: Hiljemark på Lewickis bekostnad.

StarkaUlf
2015-11-19, 15:50
Med alltid menar du alltså när de vann i förra EM vilket var första gången på typ 50 år...?


Vet att det där blev fel, vilket jag erkände direkt efter.

MackeJuve
2015-11-20, 07:47
Lyssnar på "Pådden" med Olsson och Ekwall. Den senare lite butthurt över att Lustig och Hamrén gick hårt åt medierna efter matchen. Hamrén köper jag, han bör vara stor i vinsten och inte så småaktig. Denne förstår inte att ett bra kval inte automatiskt gör gruppspelet bra. Han förstår heller inte att det inte bara är medierna som kritiserar honom utan nästan hela det svenska folket. "Vad var det jag sa"-mentaliteten fungerar helt enkelt inte för honom, det är att håna det svenska folket som har fått lida under hela gruppspelet. Att Ekwall kritiserar Lustig förstår jag dock inte. Spelargruppen har helt uppenbart snackat om media och kritiken inför matcherna mot Danmark och använde detta som tändvätska för att resa sig när det behövdes som mest. Det tycker jag är ett sundhetstecken, att spelarna kan sluta samman kring något sådant. Att media då får sig en känga direkt efter slutsignal av en övertänd och lycklig Lustig får Ekwall faktiskt ta. Se det som vad det är istället, positivt.

Hövdingen
2015-11-20, 09:47
Var kan man lyssna på den?

MackeJuve
2015-11-20, 09:49
Var kan man lyssna på den?

Googla "Pådden" bara. En vanlig pod som finns på alla pod-appar också.

MackeJuve
2015-11-20, 10:12
Fick svar från Ekwall:

"Men är det verkligen mot media de spelar sina matcher? Eller är det för Sverige? Vad är viktigast att förmedla efter ett avancemang? Att man avskyr media eller känner glädje att med alla andra över att det har gått bra?"

Det här var alltså angående Lustigs pik mot media i intervjun efter slutsignal. Jag tycker det är helt naturligt att alla som kritiserat dem får en pik när de väl lyckas ta sig till EM. Hamrén har till 100 procent använt medias(han inser nog inte att det även är folkets) kritik som tändvätska inför matcherna. Att en uppumpad Lustig då 2 minuter efter matchen vill ge lite skit tillbaka är väl inget konstigt? Se det för vad det är istället: istället för att hänga med huvudena över all kritik så använde de det för att gå samman som lag och göra något bra av det.

Att han på allvar tror att de spelade mot media i Danmarksmatcherna tycker jag tyder på lite storhetsvansinne. Media var ett verktyg. Största drivkraften är givetvis att göra fansen stolta och få spela ett stor mästerskap.

Macroman
2015-11-20, 11:22
Vet att det där blev fel, vilket jag erkände direkt efter.

Jag skojade bara lite med dig. :)

F.ö håller jag med om att Hamrén är makalöst usel men coachen har maximalt 20 % påverkan vilket innebär att spelarmaterialet tyvärr också är riktigt uselt.

Macroman
2015-11-20, 11:32
Fick svar från Ekwall:

"Men är det verkligen mot media de spelar sina matcher? Eller är det för Sverige? Vad är viktigast att förmedla efter ett avancemang? Att man avskyr media eller känner glädje att med alla andra över att det har gått bra?"

Det här var alltså angående Lustigs pik mot media i intervjun efter slutsignal. Jag tycker det är helt naturligt att alla som kritiserat dem får en pik när de väl lyckas ta sig till EM. Hamrén har till 100 procent använt medias(han inser nog inte att det även är folkets) kritik som tändvätska inför matcherna. Att en uppumpad Lustig då 2 minuter efter matchen vill ge lite skit tillbaka är väl inget konstigt? Se det för vad det är istället: istället för att hänga med huvudena över all kritik så använde de det för att gå samman som lag och göra något bra av det.

Att han på allvar tror att de spelade mot media i Danmarksmatcherna tycker jag tyder på lite storhetsvansinne. Media var ett verktyg. Största drivkraften är givetvis att göra fansen stolta och få spela ett stor mästerskap.

Tycker nog Lustigs beteende är konstigt iom att det var det enda han pratade om 3 sek efter slutsignalen. Men det är ju bra om det varit tändvätska vilket det tyder på eftersom de gjorde sin bästa match på flera år. Lustig har nog också ett horn i sidan till media iom att han fått en hel del skit framförallt under förra EM. "Håll stolpen"-hånet etc.

MackeJuve
2015-11-20, 11:36
Tycker nog Lustigs beteende är konstigt iom att det var det enda han pratade om 3 sek efter slutsignalen. Men det är ju bra om det varit tändvätska vilket det tyder på eftersom de gjorde sin bästa match på flera år. Lustig har nog också ett horn i sidan till media iom att han fått en hel del skit framförallt under förra EM. "Håll stolpen"-hånet etc.

Ja det hade jag glömt, det kan nog ha bidragit. Har du använt det som tändvätska i 90 minuter så ser jag det inte konstigt att han ger tillbaka. De gör ju trots allt sitt bästa i varje match och att då match efter match höra att det måste föryngras, spelare måste bytas ut och "fan så dåliga de är" tar nog rätt hårt. Kritiken har varit befogad, missförstå mig inte, men jag unnar honom att ta ut lite av det han har burit inom sig, OCH jag förstår det.

StarkaUlf
2015-11-20, 11:53
Jag skojade bara lite med dig. :)

F.ö håller jag med om att Hamrén är makalöst usel men coachen har maximalt 20 % påverkan vilket innebär att spelarmaterialet tyvärr också är riktigt uselt.

*hug*

Hehe jo, håller med. Det är ju inte så att vi kan välja och vraka av spelare av klass :D Däremot är nog Hamrén den sämsta matchcoachen vi någonsin haft (uttagningar, taktik, byten, förändra matchbild osv) :D

Edit: På tal om Lustig och stolpen. Tänk om Zlatan inte hade gjort andra målet, vilket jävla liv det hade blivit om Martin Olssons agerande på Danmarks andra mål. Snacka om uruselt :D vet inte riktigt vad han försökte med huvudet där.

MackeJuve
2015-11-20, 11:58
På tal om Zlatan:

http://www.svt.se/robins/zlatans-nya-lat-infor-motet-med-mff

Alltså den är riktigt barnslig men jag tyckte den var rätt rolig :D

HMS Laestander
2015-11-21, 02:58
Mjä, jag fasthåller att jag tycker det är pinsamt att fira avancemanget till tidernas mest givna turnering som om man gjort något bragdartat. Visst, vi slog en nation vi inte "borde" ha slagit på det berömda papperet, men dessförinnan hann vi med bedriften att sänka den båt vi själva byggt under de tidigare delarna av kvalet.

Jag vidhåller att Lustigs uttalande är lika töntigt som Hamréns dito, och vidare kommer jag aldrig förstå eller hålla med om att vår prestation under endera match var särskilt bra. Hade vi varit vassa på riktigt, eller ens hyfsade, hade vi kunnat åka till Parken med ett U21-lag och bara spelat in nya spelare, så pass mycket bättre var vi i första matchen under 45-60 minuter. Istället demonstrerar vi en enorm oförmåga att göra mål, total avsaknad av kyla och tar en mängd dåliga beslut - och då får vi luta oss på Zlatan, som vanligt med det "nya" landslaget. Notera att ifall vi hade kunnat täta och iallafall stå för helyllesinsatser i åtminstone en match hade jag inte brytt mig om man springer och sjunger att man är bäst i hela norden, men när man slutar spela i två matcher i rad - som ändå betyder så mycket. Ja. Då luktar det bajs.

Resterande anfallare är varken skräck- eller respektingivande (- Toivonen, Guidetti, Berg, Khiese Thelin... Inte särskilt läskigt.) och vi är oprövade egentligen överallt. Att vi inte skulle ta oss till EM hade varit en skräll i negativ bemärkelse, men truppen är verkligen inte bred någonstans. Är Zlatan skadad nästa sommar kan vi ju lika gärna ställa in vår medverkan.

Vi har en högerback som frånsett hans once-in-a-lifetime inlägg på Friends inte kan slå en femmeterspassning utan att behöva femton och ett halvt år på sig, vi har ett mittfält vars offensiva förmåga är malplacerad i någon slags pseudoroll där han varken ges utrymme, eller ens möjlighet, att agera motor. När Olsson och Durmaz är på humör ser det stundtals okej ut, men annars är det Zlatan mot motståndarna.

Den positiva biten är väl egentligen att Forsberg tog stort ansvar och blommade ut på ett bra sätt, samt att Lewicki visar sig höra hemma här. Det bådar möjligen gott inför framtiden om vi lyckas avla fram en Zlatan Jr som ska spotta in mål åt ett annars okunnigt lag.

Så ser jag det.

4623
2015-11-21, 10:57
Mkt bra.

spoon
2015-11-21, 11:58
Rankingen är ett skämt där träningsmatcher påverkar negativt även om man vinner.

Rubriksättarna på AB borde få sparken men texten är intressant. Norge gjorde liknande inför förra vm kvalet men dom lyckades missa ändå.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/herrlandslaget/article21535323.ab

spoon
2015-11-21, 12:03
Angående andralag så håller jag lite på Irland. Ett begränsat fotbollslag som springer som galningar i 90 minuter för att kompensera bristerna. Älskar den attityden. Att Stokes stolthet Jonathan Walters spelar där gör saken ännu bättre.

4623
2015-11-21, 14:15
Angående andralag så håller jag lite på Irland. Ett begränsat fotbollslag som springer som galningar i 90 minuter för att kompensera bristerna. Älskar den attityden. Att Stokes stolthet Jonathan Walters spelar där gör saken ännu bättre.

För att inte tala om deras supportrar. Det var en fröjd att se i EM 2012 när de låg under med 4-0 mot Spanien.

spoon
2015-11-21, 14:48
För att inte tala om deras supportrar. Det var en fröjd att se i EM 2012 när de låg under med 4-0 mot Spanien.

Dom brittiska lagen är riktigt duktiga på läktarna. Sjunger istället för att klappa. Där har dom svenska fansen mycket att lära. Träffade lite skottar efter en kvalmatch för några år sedan. Dom hade förlorat alla bortamatcher i två år men var lika glada för det och fortsatte åka för att stödja sitt lag.

4623
2015-11-21, 14:50
Dom brittiska lagen är riktigt duktiga på läktarna. Sjunger istället för att klappa. Där har dom svenska fansen mycket att lära. Träffade lite skottar efter en kvalmatch för några år sedan. Dom hade förlorat alla bortamatcher i två år men var lika glada för det och fortsatte åka för att stödja sitt lag.

Sant, ska jag vara ärliga så känns svenska landslagets supporterförening ganska löjlig. Jag menar "andra sidan är ni klara". Bitch please.

spoon
2015-11-21, 14:55
Sant, ska jag vara ärliga så känns svenska landslagets supporterförening ganska löjlig. Jag menar "andra sidan är ni klara". Bitch please.

Det är vad det är. Dom försöker i varje fall. Jag har stått i klacken många gånger men har inte fantasi till att komma på nya sånger. Supporterkulturen är inte så gammal för det svenska landslaget. Positivt att många kommer på matcherna i varje fall.

leo1
2015-11-21, 21:44
Med alltid menar du alltså när de vann i förra EM vilket var första gången på typ 50 år...?

Sverige är f.ö ett av ganska få lag som varit med i de fem senaste EM-slutspelen.

Stämmer det där verkligen? Känns som vi inte varit med i ett slutspel på tio år:d

Och om det är EM vart fjärde år skulle vi varit med de senaste 20 åren alltså?

Edit: Förstår inte häxjakten på Hamrén. Han kom väl in i ett väldigt otacksamt läge? Vi fick iallafall spela play off till vm.

MackeJuve
2015-11-22, 09:44
Dom brittiska lagen är riktigt duktiga på läktarna. Sjunger istället för att klappa. Där har dom svenska fansen mycket att lära. Träffade lite skottar efter en kvalmatch för några år sedan. Dom hade förlorat alla bortamatcher i två år men var lika glada för det och fortsatte åka för att stödja sitt lag.
Sverige är väl allmänt kända för att ha Europas bästa bortafans, så i EM så får de lära sig av oss.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

MackeJuve
2015-12-14, 14:37
Sverige fick Belgien, Italien och Nordirland. Biljetter reserveras på Uefas hemsida. Som jag förstått det kan man ansöka om fyra biljetter per person och match. Vill man sedan inte ha dem kan man välja att inte ta emot dem, det får man reda på någon gång i början på nästa år. Så har man ens ett vagt intresse bör man i alla fall reservera biljetter nu.

HMS Laestander
2015-12-14, 14:46
Hade det varit ett par år sen hade jag jublat över lottningen, nu vet jag inte.. uttåg i gruppspel? Tar vi en slutspelsplats?

Känns som att vi behöver 4p mot Belgien och Italien för att klara oss.

StarkaUlf
2015-12-14, 14:57
Enligt Niva så räcker det med 3 poäng mot Irland för att ta sig vidare till slutspel. Det är inte bara ettorna och tvåorna som går vidare.

MackeJuve
2015-12-14, 15:00
Hade det varit ett par år sen hade jag jublat över lottningen, nu vet jag inte.. uttåg i gruppspel? Tar vi en slutspelsplats?

Känns som att vi behöver 4p mot Belgien och Italien för att klara oss.

Får hoppas Nordirland blir slagpåse till och börja med. Tyckte det var rätt kul lottning. Lite besviken bara att vi fick Italien, är mitt andralag som jag håller rätt hårt på.

StarkaUlf
2015-12-14, 15:08
Får hoppas Nordirland blir slagpåse till och börja med. Tyckte det var rätt kul lottning. Lite besviken bara att vi fick Italien, är mitt andralag som jag håller rätt hårt på.

Irland* :)

4 av 6 grupptreor går alltså vidare. Vi har ganska stor chans att bli bland dom.

4623
2015-12-14, 15:13
Irland* :)

4 av 6 grupptreor går alltså vidare. Vi har ganska stor chans att bli bland dom.

Förutsatt att Sverige slår Irland. Vilket jag är tveksam till.

StarkaUlf
2015-12-14, 15:19
Förutsatt att Sverige slår Irland. Vilket jag är tveksam till.

Jag också. Men chansen är betydligt större än vad den kunde ha varit med andra lottningar (t.ex Turkiet eller Wales). Skulle säga att det är en 50/50-match. Nordirland eller Albanien hade väl varit bäst.

MackeJuve
2015-12-14, 15:28
Irland* :)

4 av 6 grupptreor går alltså vidare. Vi har ganska stor chans att bli bland dom.

Aha sicket skit, då har jag uppfattat fel. Känns rätt jämnt på förhand ja, men tror Zlatan blir avgörande mot dem.

Chocolate
2015-12-14, 17:55
Aha sicket skit, då har jag uppfattat fel. Känns rätt jämnt på förhand ja, men tror Zlatan blir avgörande mot dem.

Det tuffa är väl efter att man har gått vidare ur gruppen. Sverige har en tuffare väg till final än t.ex. Frankrike. Sen om det är realistiskt att hoppas på final är en annan sak. ;)

MackeJuve
2016-01-18, 10:13
Sista ansökningsdag till biljetter idag. Svårt att få tag i dock:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/em2016/article22104078.ab

4623
2016-01-18, 10:17
Ansökte om cat2 till Belgienmatchen. och cat3 till de andra.

MackeJuve
2016-01-18, 10:21
Ansökte om cat2 till Belgienmatchen. och cat3 till de andra.

Cat2 känns som ett hett alternativ. Vi lutar åt att bara ansöka om cat2 till Irland och skita i resten, så lite biljetter till de matcherna. Men kanske är värt att dra iväg en ströansökan om biljetter till Italien i cat3 eller 4. Lutar åt att det blir en vecka i Frankrike om vi får biljetter och då är inte Belgien-matchen ett alternativ(Irland en måndag och Italien på fredagen).

4623
2016-01-18, 10:21
Vi vill egentligen bara till Nice :D

MackeJuve
2016-01-18, 10:58
Vi vill egentligen bara till Nice :D

Fint det :D

Blev kategori 2 till Irland och kategori 4 till resterande två matcher. Går all in på Irland och drar iväg två chansningar på Italien och Belgien "bara för att".

siveron
2016-01-18, 11:02
Ser verkligen fram emot att se Sverige floppa!

spoon
2016-01-18, 11:13
Lurigt att komma ifrån jobbet i juni då jag har industrisemester. Har v25 ledigt så jag siktar in mig på matcherna mot Italien och Belgien. Har vi slagit Irland så blir det väldigt spännande att åka ner annars så jag är det lite uppförsbacke. Åker ner med eller utan biljetter.

MackeJuve
2016-01-18, 11:16
Ser verkligen fram emot att se Sverige floppa!

Okej, vilken tråkig inställning :)

Lurigt att komma ifrån jobbet i juni då jag har industrisemester. Har v25 ledigt så jag siktar in mig på matcherna mot Italien och Belgien. Har vi slagit Irland så blir det väldigt spännande att åka ner annars så jag är det lite uppförsbacke. Åker ner med eller utan biljetter.

Du gör det alltså? För att hänga i Sweden Camp och kolla matcherna på storbildskärm eller vad är planen, om du ej får biljett?

G.W
2016-01-18, 11:22
Sökte till alla matcher, 100 euro biljetterna. Får se om campen i Nice slår stranden i Kiev. Kan bli tight.

thunder
2016-02-05, 00:58
Fick lite biljetter så blir några veckor i Frankrike. Finns det ens gym på campen?


Sent from my iPad using Tapatalk

4623
2016-02-05, 08:22
Fick till alla, men struntar i Irlandmatchen. Flyg och boende till Nice redan bokat.

Snoob
2016-02-11, 09:33
Har bokat lägenhet i camp Riviera (Camp Sweden),och har 2 platser över om någon söker boende i Frankrike under em.

Pm'a om det finns något intresse.

G.W
2016-02-11, 10:13
Fick inte en enda biljett förresten, sökte 4 biljetter till alla matcher. 100 euro kategorin.

MackeJuve
2016-02-11, 10:15
Vi missade ansökningsdatumet så blev utan. Jag var ändå tveksam med tanke på jobb och så. Blir trevliga pubkvällar i hemorten istället, gott det :)

Shqypnia
2016-02-11, 10:37
Jag har ansökt sk. neutrala biljetts för Albaniens matcher- då jag inte har albanskt pass. Någon som vet hur stor chansen är att man får neutrala biljetter?

thunder
2016-02-29, 02:29
Jag har ansökt sk. neutrala biljetts för Albaniens matcher- då jag inte har albanskt pass. Någon som vet hur stor chansen är att man får neutrala biljetter?


Albaniens matcher lär vara mindre populära. Du kan plocka upp biljetter i resell-portalen i mars och framåt.


Sent from my iPad using Tapatalk

benya
2016-02-29, 08:34
u21 spelarna måste fasas in i startelvan. ett par iaf.
Lindelöf ska utgöra mittbackspar tillsammans med Jonas Olsson och Guidetti ska spela på topp med Zlatan, då kan vi överraska om formerna håller sig!

MackeJuve
2016-02-29, 09:55
u21 spelarna måste fasas in i startelvan. ett par iaf.
Lindelöf ska utgöra mittbackspar tillsammans med Jonas Olsson och Guidetti ska spela på topp med Zlatan, då kan vi överraska om formerna håller sig!

Jonas Olsson och Andreas Granqvist känns faktiskt som ett ganska starkt mittbackspar. Riktigt kul att det går bra för Jonas igen. Han verkar vara en mycket sympatisk och intelligent man.

För en gångs skull känns det lite lovande inför EM med flera formstarka svenska spelare. Synd att han som bytte av Guidetti fick näta i helgen bara. I nuläget ser min svenska elva ut så här:

Isaksson
Lustig-Granen-Olsson-Wendt
Quaison(?)-Ekdal-Hiljemark-Forsberg
Zlatan-Guidetti

Det är HM-positionen som är mest tveksam. Quaison känns mest spännande men samtidigt så är han kanske lite väl offensivt lagd? Sebastian Larsson lägger alltid ner ett gott jobb men är i mitt tycke ganska slut som spelare. Dock, med stor sannolikhet, en mycket bättre defensiv spelare jämfört med Quaison. Den sistnämnde får ju inte starta särskilt ofta i Serie A heller.

Carlo Fatface
2016-02-29, 17:10
Jonas Olsson och Andreas Granqvist känns faktiskt som ett ganska starkt mittbackspar. Riktigt kul att det går bra för Jonas igen. Han verkar vara en mycket sympatisk och intelligent man.

För en gångs skull känns det lite lovande inför EM med flera formstarka svenska spelare. Synd att han som bytte av Guidetti fick näta i helgen bara. I nuläget ser min svenska elva ut så här:

Isaksson
Lustig-Granen-Olsson-Wendt
Quaison(?)-Ekdal-Hiljemark-Forsberg
Zlatan-Guidetti

Det är HM-positionen som är mest tveksam. Quaison känns mest spännande men samtidigt så är han kanske lite väl offensivt lagd? Sebastian Larsson lägger alltid ner ett gott jobb men är i mitt tycke ganska slut som spelare. Dock, med stor sannolikhet, en mycket bättre defensiv spelare jämfört med Quaison. Den sistnämnde får ju inte starta särskilt ofta i Serie A heller.


Spännande lag men faller på att Zlatan inte vill ha John brevid sig.

Hövdingen
2016-02-29, 17:18
Spännande lag men faller på att Zlatan inte vill ha John brevid sig.

Var har du fått det ifrån?

Edit: Det är inte heller Z som tar ut laget.

MackeJuve
2016-02-29, 18:37
Spännande lag men faller på att Zlatan inte vill ha John brevid sig.
Spekulationer. Jag tror de två startar om Guidetti är bra under avslutningen av säsongen. Annars Berg.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Carlo Fatface
2016-02-29, 21:07
Det är allmänt känt.

Om inte annat kan man lätt höra det mellan raderna när Guidetti kommer på tal med Zlatan och Johns uteblivna entusiasm(besvikelse) om Zlatan när han kommer på tal.

Hövdingen
2016-02-29, 21:28
Det är allmänt känt.

Om inte annat kan man lätt höra det mellan raderna när Guidetti kommer på tal med Zlatan och Johns uteblivna entusiasm(besvikelse) om Zlatan när han kommer på tal.

Skitsnack.

svenbanan
2016-02-29, 21:38
Skitsnack.

+1

Det enda negativa jag kan komma på som Zlatan sagt angående Guidetti var för massor av år sedan då han tyckte det var överdrivet mycket hype kring Guidetti i förhållande till vad han faktiskt presterade. Tror detta var inför förra EM...

MackeJuve
2016-02-29, 21:38
Det är allmänt känt.

Om inte annat kan man lätt höra det mellan raderna när Guidetti kommer på tal med Zlatan och Johns uteblivna entusiasm(besvikelse) om Zlatan när han kommer på tal.
Du får gärna tro det men du behöver väl inte hävda det med sådan bestämdhet som om det vore en sanning? Trodde du visste något jag inte visste för en stund. Något som är allmänt känt är däremot att Zlatan är besatt av att vinna. Därmed bör han rimligtvis vilja ha starkast möjliga lag på plan. Han kommer ändå att vara huvudperson.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Carlo Fatface
2016-02-29, 22:02
Finns ett flera stöd för det,men det torde väl räcka med att Lundh(som får anses vara en med bäst insyn i landslaget) har nämt det ett flertal ggr.

Laguttagningarna kan ju ge en hint om det med...inte en chans i världen att populisthamren skulle välja Berg i en 50/50-situation. :smash:

MackeJuve
2016-02-29, 22:36
Lyssnar på alla Lundhs podavsnitt och har aldrig fått samma intryck. Han är en av de mest påpluggade fotbollsjournalisterna men han har knappast bäst insyn i landslaget. Han är avskydd av Hamrén och har väl mestadels ägnat sig åt att kritisera deras förhållande till media.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Knaz
2016-05-11, 15:24
http://www.fotbollskanalen.se/em-2016/klart-svenskan-far-sjunga-officiella-em-laten/

"På fredag släpps den officiella EM-låten. Nu står det klart att det blir franske DJ:n David Guetta som gör låten tillsammans med svenska stjärna Zara Larsson."

arogen
2016-05-11, 18:22
Tycks om Sveriges trupp då? Själv hade jag gärna sett Wendt.

svenbanan
2016-05-11, 19:10
Jag tycker nog ändå att Olsson och Augustinsson är ett bra val. Ska nån av dem ut så är det ju Olsson isåfall. Men han är ju ändå den vassaste framåt av de tre, eller?

Det enda jag inte gillade med truppen var att Zengin var med. Han kanske har förtjänat det i kraft av vad han gjort tidigare. Kanske Quaison istället hade varit lite mer spännande.

Albin Ekdals medverkan känns ju extremt tveksam. Ifall han fått ett 5cm djupt jack iryggen så kommer han ju inte kunna träna på bra länge. Hur bra form var han i innan skadan egentligen? Han har ju varit borta rätt länge tidigare. Jag tror inte han kommer med tillslut. Khalili eller Quaison in istället kanske?

Knaz
2016-05-11, 19:14
Ja de blir ju svårt att peta Olsson eller Augustinsson.

I övrigt hade jag inte klagat om han petat någon av Durmaz, Zengin, Larsson, Wernbloom eller Källström till förmån för någon av U21 spelarna.

När de gäller Kujovic vet jag inte om de finns någon bättre spelare just nu för att agera backup till Zlatan? Har vi någon bättre spelare som är stor och stark som kan agera target bland annat?

svenbanan
2016-05-11, 19:30
Inte Thelin i alla fall. Han har ju knappt fått spela i ett risigt Bordeaux.


De övriga mittfältarna du radar upp tycker jag ska vara med. Dock tycker jag Seb inte ska vara en starter, utan mer som backup vid skada eller bevaka en ledning.

Att Wernbloom är backup råder väl inget tvivel om. Han är också en lite annan spelartyp som kan vara skön att ha med. Ibland behövs en flåbuse.

Durmaz och Källström tycker jag definitivt ska vara med, förmodligen även i en startelva.

arogen
2016-05-11, 19:59
Min startelva i nuläget:
Isaksson - Lustig, Nilsson L, Granqvist, Olsson - Forsberg, Hiljemark, Ekdal (Annars Källström), Durmaz - Zlatan, Guidetti

Berg har ju vart riktigt vass senaste vad jag hört och sett, så ger Guidetti en tuff kamp om platsen brevid Zlatan. Kan inte Ekdahl spela vill jag ha Källström där, Lewicki har inte spelat övertygande i vår.

Knaz
2016-05-11, 20:09
Inte Thelin i alla fall. Han har ju knappt fått spela i ett risigt Bordeaux.


De övriga mittfältarna du radar upp tycker jag ska vara med. Dock tycker jag Seb inte ska vara en starter, utan mer som backup vid skada eller bevaka en ledning.

Att Wernbloom är backup råder väl inget tvivel om. Han är också en lite annan spelartyp som kan vara skön att ha med. Ibland behövs en flåbuse.

Durmaz och Källström tycker jag definitivt ska vara med, förmodligen även i en startelva.

Nä Thelin känns inte speciellt aktuell, då hade Toivonen gått före till och med. Känns som att han drog från allvenskan för tidigt dessutom. Borde stannat något mer år.

Ja det blir svårt att peta alla de mittfältarna jag sa, men om han petat någon av dom hade jag inte klagat på, att plocka in t.ex Sam Larsson som gjort det väldigt bra i Holland för att få in lite mer speed hade inte varit dumt. Eller Quaison som nämnts. Wernbloom är nog den sista jag skulle petat av dom, en gris som är skön att stoppa in om man måste försvara en ledning. En spelare man hatar att möta men som är skön att ha i sitt lag. Men han ska absolut inte starta.

svenbanan
2016-05-11, 20:29
Min startelva i nuläget:
Isaksson - Lustig, Nilsson L, Granqvist, Olsson - Forsberg, Hiljemark, Ekdal (Annars Källström), Durmaz - Zlatan, Guidetti

Berg har ju vart riktigt vass senaste vad jag hört och sett, så ger Guidetti en tuff kamp om platsen brevid Zlatan. Kan inte Ekdahl spela vill jag ha Källström där, Lewicki har inte spelat övertygande i vår.

Jag tycker likadant. Vill man spela lite mer defensivt ska man ha Lewicki istället för Hiljemark i mitten, och Hiljemark istället på kanten istf Durmaz (eller kanske Forsberg).

Berg eller Guidetti känns som det svåraste valet...

MackeJuve
2016-05-12, 07:24
Berg eller Guidetti känns som det svåraste valet...

Jag tycker nog Berg från start och Guidetti som inhoppare, till att börja med i alla fall OCH om det inte är så att Guidetti är briljant i de två kommande träningsmatcherna.

Här är statistik från säsongen 15/16(Wikipedia). Vi ska ha i åtanke att Guidetti spelar i världens bästa liga och Berg i en Europeisk mittenliga(?) samt att Guidetti ofta agerar inhoppare.

Berg: 17 mål/29 matcher. 1,7 matcher/mål.

Guidetti: 12 mål/37 matcher. 3,1 matcher/mål.

Jag tycker att Berg har sett intressant ut när han har spelat och att han känns lite mer "killer" och som en bättre avslutare jämfört med John. Han har väl gjort lite för lite mål bara.

Impact
2016-05-12, 09:46
Det är skamligt att Wendt inte är med. Sen tycker jag även att Sam Larsson, som dominerar i Eredivisie och blev invalt i årets lag ska ha en plats. Sanslöst hur en spelare som Zengin, utan klubb och form, kan gå före. ;)

Ska bli så skönt när Hamren slutar, har längtat efter den dagen sedan November 2009. *flex*

MackeJuve
2016-05-12, 09:49
Det är skamligt att Wendt inte är med. Sen tycker jag även att Sam Larsson, som dominerar i Eredivisie och blev invalt i årets lag ska ha en plats. Sanslöst hur en spelare som Zengin, utan klubb och form, kan gå före. ;)

Ska bli så skönt när Hamren slutar, har längtat efter den dagen sedan November 2009. *flex*

Janne har ett sånt jävla trumfkort i Wendt alltså. Förstå när han tar ut honom det första han gör som förbundskapten, skapligt många pluspoäng DIREKT. Hamrén pratade så otroligt mycket skit igår att jag stängde av sändningen.

MackeJuve
2016-05-16, 14:00
Dejan Lovren krävde startplats i Kroatien för att han skulle överväga EM, förbundskaptenen svarade med att peta honom ur truppen :D SÅ.JÄVLA.ÄGD.

Knaz
2016-05-16, 16:37
Dejan Lovren krävde startplats i Kroatien för att han skulle överväga EM, förbundskaptenen svarade med att peta honom ur truppen :D SÅ.JÄVLA.ÄGD.

Ja de va rätt åt han. Och vadå överväga EM? Ingen stolthet i att representera sitt land i ett stort mästerskap?

xcv
2016-05-16, 17:05
Berg: 17 mål/29 matcher. 1,7 matcher/mål.

Guidetti: 12 mål/37 matcher. 3,1 matcher/mål.



Ska sägas dock att detta handlar om alla matcher de spelat i. Många av guidettis 37 matcher har ju varit inhopp på slutet.

Slår man ut det på mål per minut tror jag guidetti har väldigt bra målsnitt

svenbanan
2016-05-16, 21:49
Dejan Lovren krävde startplats i Kroatien för att han skulle överväga EM, förbundskaptenen svarade med att peta honom ur truppen :D SÅ.JÄVLA.ÄGD.

Det finns hopp för mänskligheten!


Janne har ett sånt jävla trumfkort i Wendt alltså. Förstå när han tar ut honom det första han gör som förbundskapten, skapligt många pluspoäng DIREKT. Hamrén pratade så otroligt mycket skit igår att jag stängde av sändningen.

Dock har ju Wendt varit med för några år sedan, och då var han inte alls bra i landslaget. Så det kan ju vara så att han faktiskt inte kommer tillföra nåt... Dock tror ju jag att Wendt utvecklats sedan dess och faktiskt kommer tillföra nåt.

MackeJuve
2016-05-17, 07:38
Dock har ju Wendt varit med för några år sedan, och då var han inte alls bra i landslaget. Så det kan ju vara så att han faktiskt inte kommer tillföra nåt... Dock tror ju jag att Wendt utvecklats sedan dess och faktiskt kommer tillföra nåt.

Det här tycker jag är ett konstigt tänk. Han gjorde en katastrofmatch mot Holland 2011 när han spelade i FC Köpenhamn. Sedan dess har han gått till Tyskland och etablerat sig som en av Bundesligas bästa vänsterbackar i en klubb som prenumererar på en topp 4-placering. Han spelar Champions League och merparten av matcherna i ligan. Man kan inte gå så mycket på enstaka matcher utan måste se till vad spelaren presterar i den miljö som han håller till i under 95 % av året, d.v.s. i sin klubb. Det är typiskt Hamrén-tänk, "han var bra under januari-turnén så där visade han att han ska vara med under EM". Jaha? Att xxxxx har varit värdelös/fantastisk under säsongen är alltså mindre viktigt jämfört med ett par enstaka matcher i januari? Jag tycker det är ett väldigt konstigt förhållningssätt.

Macroman
2016-05-17, 09:06
Måste säga att det känns bisarrt att Wendt inte är med i truppen. Han är ju en startspelare tom. Sedan borde ju som sagt Sam Larsson ersatt Zengin av nämnda skäl.

Båda lär nog vara med i Janne As första uttagning gissar jag.

gyros
2016-05-17, 10:55
Det här tycker jag är ett konstigt tänk. Han gjorde en katastrofmatch mot Holland 2011 när han spelade i FC Köpenhamn. Sedan dess har han gått till Tyskland och etablerat sig som en av Bundesligas bästa vänsterbackar i en klubb som prenumererar på en topp 4-placering. Han spelar Champions League och merparten av matcherna i ligan. Man kan inte gå så mycket på enstaka matcher utan måste se till vad spelaren presterar i den miljö som han håller till i under 95 % av året, d.v.s. i sin klubb. Det är typiskt Hamrén-tänk, "han var bra under januari-turnén så där visade han att han ska vara med under EM". Jaha? Att xxxxx har varit värdelös/fantastisk under säsongen är alltså mindre viktigt jämfört med ett par enstaka matcher i januari? Jag tycker det är ett väldigt konstigt förhållningssätt.

Håller med. Samma problematik kring Jonas Olsson. *facepalm*

Akerhage
2016-05-20, 09:11
Sveriges EM-låt, vad tycks?
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/123638

Tycker den suger..

MackeJuve
2016-05-20, 09:23
VNL, kan det vara Sveriges nya superstjärna efter Zlatan? Lek lite med tanken: han gör rätt klubbval, inte någon av de största men precis där under. Tänker mig Liverpool, Tottenham, Roma etc. Han är ju faktiskt bara 21 år. Utvecklas där och tar steget till en av de allra största. Rankas som en av världens fem bästa mittbackar. Det skulle vara lite konstigt att ha vår superstjärna näst längst bak. Hur stor skillnad skulle han kunna göra?

Macroman
2016-05-20, 09:38
VNL, kan det vara Sveriges nya superstjärna efter Zlatan? Lek lite med tanken: han gör rätt klubbval, inte någon av de största men precis där under. Tänker mig Liverpool, Tottenham, Roma etc. Han är ju faktiskt bara 21 år. Utvecklas där och tar steget till en av de allra största. Rankas som en av världens fem bästa mittbackar. Det skulle vara lite konstigt att ha vår superstjärna näst längst bak. Hur stor skillnad skulle han kunna göra?

En back kan aldrig bli en superstjärna på samma sätt som en offensiv spelare.

MackeJuve
2016-05-20, 11:15
En back kan aldrig bli en superstjärna på samma sätt som en offensiv spelare.

Superstjärnor kan de ju bli, men inte på EXAKT samma nivå som de offensiva spelarna. Min undring är typ hur stor skillnad det skulle göra med en superstjärna som mittback givet att övriga backlinjen håller ungefär samma nivå som idag.

svenbanan
2016-05-20, 11:47
Det här tycker jag är ett konstigt tänk. Han gjorde en katastrofmatch mot Holland 2011 när han spelade i FC Köpenhamn. Sedan dess har han gått till Tyskland och etablerat sig som en av Bundesligas bästa vänsterbackar i en klubb som prenumererar på en topp 4-placering. Han spelar Champions League och merparten av matcherna i ligan. Man kan inte gå så mycket på enstaka matcher utan måste se till vad spelaren presterar i den miljö som han håller till i under 95 % av året, d.v.s. i sin klubb. Det är typiskt Hamrén-tänk, "han var bra under januari-turnén så där visade han att han ska vara med under EM". Jaha? Att xxxxx har varit värdelös/fantastisk under säsongen är alltså mindre viktigt jämfört med ett par enstaka matcher i januari? Jag tycker det är ett väldigt konstigt förhållningssätt.

Ja, som jag väl skrev så tror jag ju också han utvecklats sedan dess. Nu minns jag inte så noga, men nog spelade väl Wendt mer än bara nån enstaka match? Har för mig han var Hamréns favorit ett bra tag i början där. Jag minns det inte som katastrofmatcher, utan snarare att Wendt helt enkelt såg obekväm och så ut. Det var som sagt ett tag sedan och mitt minne är ungefär som ett durkslag. Men känslan var att han inte tog chansen. Men han borde helt klart ha fått chansen att försöka ta sig in i truppen nu senaste året. Den där inbjudan med armbågen som han tackade nej till kändes ju inte som att Hamrén egentligen ville ha in honom.

svenbanan
2016-05-20, 11:48
Måste säga att det känns bisarrt att Wendt inte är med i truppen. Han är ju en startspelare tom. Sedan borde ju som sagt Sam Larsson ersatt Zengin av nämnda skäl.

Båda lär nog vara med i Janne As första uttagning gissar jag.

Det är ju inte bissarrt att han inte är med i truppen egentligen, med tanke på senaste årets landslag. Det som är bissarrt är att han inte fått chansen att ta sig tillbaka till landslaget.

svenbanan
2016-05-20, 11:53
VNL, kan det vara Sveriges nya superstjärna efter Zlatan? Lek lite med tanken: han gör rätt klubbval, inte någon av de största men precis där under. Tänker mig Liverpool, Tottenham, Roma etc. Han är ju faktiskt bara 21 år. Utvecklas där och tar steget till en av de allra största. Rankas som en av världens fem bästa mittbackar. Det skulle vara lite konstigt att ha vår superstjärna näst längst bak. Hur stor skillnad skulle han kunna göra?

Varför inte ditt gamla kära Juventus? Det vore coolt tycker jag.

En back kan aldrig bli en superstjärna på samma sätt som en offensiv spelare.


Superstjärnor kan de ju bli, men inte på EXAKT samma nivå som de offensiva spelarna. Min undring är typ hur stor skillnad det skulle göra med en superstjärna som mittback givet att övriga backlinjen håller ungefär samma nivå som idag.

Jag säger bara Paolo Maldini. När Milan van CL med Schevshenko och Inzhagi (?) och med Seedorf mfl på mittfältet så var ju backlinjen ändå det coolaste! Jag säger bara Paolo Maldini. :D

Man and Machine
2016-05-20, 11:53
Det är ju inte bissarrt att han inte är med i truppen egentligen, med tanke på senaste årets landslag. Det som är bissarrt är att han inte fått chansen att ta sig tillbaka till landslaget.

Han har väl mer eller mindre sagt att han inte vill spela under Hamrén? Även om jag velat se han från start kan jag förstå att Hamrén väljer att inte kalla honom.

MackeJuve
2016-05-20, 12:00
Han har väl mer eller mindre sagt att han inte vill spela under Hamrén?

Nja, han tackade nej till att vara med i den andra Danmarks-matchen. Pierre Bengtsson fick lämna återbud och Wendt fick frågan. Oscar kände sig inte som en del av laget och var trött på att ha blivit petad gång efter gång. Han har inte sagt det du frågar om, 95 % säker.

Bengtsson, Augustinsson och Olsson går alla före Wendt så han får sällan frågan.

svenbanan
2016-05-20, 12:07
Nja, han tackade nej till att vara med i den andra Danmarks-matchen. Pierre Bengtsson fick lämna återbud och Wendt fick frågan. Oscar kände sig inte som en del av laget och var trött på att ha blivit petad gång efter gång. Han har inte sagt det du frågar om, 95 % säker.

Bengtsson, Augustinsson och Olsson går alla före Wendt så han får sällan frågan.

+1 Tror inte jag hört Wendt säga att han inte vill spela under Hamrén.

MackeJuve
2016-05-20, 13:23
Sveriges EM-låt, vad tycks?
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/123638

Tycker den suger..

Lyssnade på halva. Helt genomhemsk.

MackeJuve
2016-06-09, 14:53
Om det finns intresse kan jag skapa en Kolo-liga på EM-elvan(Sportbladets spel). Några som är sugna? Jag har redan gjort ett lag. Kostar 69 kr.

http://manager.aftonbladet.se/se/ab-euro-cup-fantasy-2016/teams

svenbanan
2016-06-09, 15:11
Om det finns intresse kan jag skapa en Kolo-liga på EM-elvan(Sportbladets spel). Några som är sugna? Jag har redan gjort ett lag. Kostar 69 kr.

http://manager.aftonbladet.se/se/ab-euro-cup-fantasy-2016/teams

Nope. Jag är gammal och sur. Tycker det verkar värdelöst att betala 69:- spänn för ingenting.

StarkaUlf
2016-06-09, 15:17
Nope. Jag är gammal och sur. Tycker det verkar värdelöst att betala 69:- spänn för ingenting.

Därför kör man gratis på Uefas fantasy :) Ett skämt att sportbladet tar 69 kr betalt.

MackeJuve
2016-06-09, 16:03
Nope. Jag är gammal och sur. Tycker det verkar värdelöst att betala 69:- spänn för ingenting.

Därför kör man gratis på Uefas fantasy :) Ett skämt att sportbladet tar 69 kr betalt.

Det är knappast 69 kr för ingenting, det är 69 kr för ett spel som förgyller EM :) Gör många av matcherna extra intressanta. Har spelat det förut, CL-varianten, skitkul.

Är UEFAS variant exakt likadan? Med olika priser/spelare, budget, byte efter varje omgång etc?

KlopFer
2016-06-10, 19:29
Ska man behöva höra Hanna Marklunds röst nu i flera dagar *gah!*

Hövdingen
2016-06-10, 20:51
Fransoserna kan inte vara nöjda med den halvleken. Rumänerna står upp ganska bra.

StarkaUlf
2016-06-10, 22:07
Kul att planens bästa lirare får avgöra! Älskar Payet, vilken spelare alltså.

Hövdingen
2016-06-10, 22:09
Kul att planens bästa lirare får avgöra! Älskar Payet, vilken spelare alltså.
Ja vilket mål. Verkligen klockrent i krysset, med fel fot dessutom. Men de kan knappast vara nöjd med insatsen.

Magnus Larsson
2016-06-10, 22:36
Om det finns intresse kan jag skapa en Kolo-liga på EM-elvan(Sportbladets spel). Några som är sugna? Jag har redan gjort ett lag. Kostar 69 kr.

http://manager.aftonbladet.se/se/ab-euro-cup-fantasy-2016/teams

Jag har gjort ett lag *hug*

svenbanan
2016-06-11, 04:25
Jag kollade igår på Sladjan och Bosse P i webprogrammet på samma youtubekanal som gör Eurotalk och där hade Bosse P en intressant svensk önskestartelva:

Isak
Lindelöf Johansson Granen Augustinsson
Hiljemark Källström Ekdal
Forsberg
Berg Ibracadabra

Dvs typ skippa ytterforwards och få tre innermittar, två centrala forwards och en massa folk som tänker djupled framåt. Dessutom ytterbackar som klarar att försvara. Forsberg alltså i nån slags nr 10 position, fast kanske inte för att precis alla bollar ska gå via honom fram till övriga forwards...

Jag tyckte det såg väldigt intressant ut.

Shqypnia
2016-06-11, 04:55
Sportbladets EM elva är verkligen rolig :D

PS. Albanien segrar idag :D

FORCA SHQIPERIA

arogen
2016-06-11, 07:20
Jag kollade igår på Sladjan och Bosse P i webprogrammet på samma youtubekanal som gör Eurotalk och där hade Bosse P en intressant svensk önskestartelva:

Isak
Lindelöf Johansson Granen Augustinsson
Hiljemark Källström Ekdal
Forsberg
Berg Ibracadabra

Dvs typ skippa ytterforwards och få tre innermittar, två centrala forwards och en massa folk som tänker djupled framåt. Dessutom ytterbackar som klarar att försvara. Forsberg alltså i nån slags nr 10 position, fast kanske inte för att precis alla bollar ska gå via honom fram till övriga forwards...

Jag tyckte det såg väldigt intressant ut.

Jag är lite inne på samma linje egentligen. Men jag skulle ha backlinjen: Lustig, Lindelöf, Granqvist, Augustinsson. Tycker Victor gör sig bättre som mittbäck än ute till höger. Dessutom skulle Augustinsson och Lustig kunna springa fritt på kanterna då mittfältarna vill dirigera i mitten. Lewicki/Larssn går också att spela i mitten.

Hövdingen
2016-06-11, 09:49
Jag kollade igår på Sladjan och Bosse P i webprogrammet på samma youtubekanal som gör Eurotalk och där hade Bosse P en intressant svensk önskestartelva:

Isak
Lindelöf Johansson Granen Augustinsson
Hiljemark Källström Ekdal
Forsberg
Berg Ibracadabra

Dvs typ skippa ytterforwards och få tre innermittar, två centrala forwards och en massa folk som tänker djupled framåt. Dessutom ytterbackar som klarar att försvara. Forsberg alltså i nån slags nr 10 position, fast kanske inte för att precis alla bollar ska gå via honom fram till övriga forwards...

Jag tyckte det såg väldigt intressant ut.

Jag har också tänkt i de banorna. Att spela med diamant på mitten för att slippa spela med Zengin/Durmaz/Larsson som jag inte tycker håller måttet.
Med Forsberg som falsk-10 eftersom han inte är en naturlig central spelare.

svenbanan
2016-06-11, 10:38
Jag har också tänkt i de banorna. Att spela med diamant på mitten för att slippa spela med Zengin/Durmaz/Larsson som jag inte tycker håller måttet.
Med Forsberg som falsk-10 eftersom han inte är en naturlig central spelare.

Durmaz tycker nog jag håller måttet. Kanske inte i mitten ifall det är två centrala, men med tre så kanske... Och definitivt på kanten.

Zengin kommer förhoppningsvis inte få så mycket speltid, ifall han inte hittar en riktigt bra form. Larsson känns som att han är med för att säkra upp defensivt på den kanten, vilket ju inte är helt fel. Men det vette fan om det är värt det med två centrala mittfältare, som det ju lär bli. Då skulle det vara trevligare med lite mer kreativitet där ute i form av Durmaz. Eller varför inte i form av Hiljemark, fast han kanske kan kliva inåt lite, samtidigt som Forsberg kliver uppåt och inåt lite från andra kanten. Vips så har vi i princip Bosses uppställning. Men med Martin Olsson på vänsterbacken så lär det ju verkligen bli vidöppet på den sidan. Så Augustinsson på vänsterbacksplatsen känns ju ruggigt trevligt.

svenbanan
2016-06-11, 10:42
Men största problemet med Bosses elva är väl ändå troligen Ekdal. Hur stor är egentligen chansen att han pallar ens en halvlek? Han lär ju inte vara i toppform rent fysiskt. Och hur är hans form rent fotbollsmässigt egentligen? Han har ju inte spelat så väldigt mycket mellan den där skadan och den där nattklubbsolyckan...

Jag tror inte han kommer vara en starter.

MackeJuve
2016-06-11, 11:44
Fick en ok första omgång, inte mer. Hade Giroud i laget samt Evra, Sagna och Pogba. Synd att de inte kunde hålla nollan. Kul att Frankrike vann, håller på dom efter Sverige och Italien :) Fint när Payet grät.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

arogen
2016-06-11, 12:34
Vad tror vi om dagens matcher då? Jag tror Schweiz slår Albanien. Sen är jag spänd på att se Slovakien faktiskt, har tippat dem som tvåa i gruppen bakom England som BORDE vinna gruppen.

Och England ja. Jag tycker de ser riktigt vassa ut framåt med Kane, Rooney, Sturridge och Vardy. Även Rashford om han får lira. Sedan kan Dele Alli fylla på från mittfältet. Svagheten tycker jag ligger i försvaret nu. Cahill är inte den han varit tycker jag och Smalling avslutade ju säsongen sådär efter att ha startat som ligan bäste försvarare.

Wormzie
2016-06-11, 12:55
Fick en ok första omgång, inte mer. Hade Giroud i laget samt Evra, Sagna och Pogba. Synd att de inte kunde hålla nollan. Kul att Frankrike vann, håller på dom efter Sverige och Italien :) Fint när Payet grät.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Pogba är SÅ JÄVLA bra.

Idag:
Schweiz slår Albanien
Slovakien slår Wales
England slår Ryssland

MackeJuve
2016-06-11, 13:00
Pogba är SÅ JÄVLA bra.

Idag:
Schweiz slår Albanien
Slovakien slår Wales
England slår Ryssland
Var det där en diss mot mig eller tycker du att han är så bra? Lite skadad efter alla år här, mycket ironi i omlopp :D

S-A kryss
S slår W
Sen minns jag inte vad jag tippade i England Ryssland. Jo förresten, att England vinner. Fan kanske skulle tippat kryss där.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Hövdingen
2016-06-11, 13:48
Durmaz tycker nog jag håller måttet. Kanske inte i mitten ifall det är två centrala, men med tre så kanske... Och definitivt på kanten.

Zengin kommer förhoppningsvis inte få så mycket speltid, ifall han inte hittar en riktigt bra form. Larsson känns som att han är med för att säkra upp defensivt på den kanten, vilket ju inte är helt fel. Men det vette fan om det är värt det med två centrala mittfältare, som det ju lär bli. Då skulle det vara trevligare med lite mer kreativitet där ute i form av Durmaz. Eller varför inte i form av Hiljemark, fast han kanske kan kliva inåt lite, samtidigt som Forsberg kliver uppåt och inåt lite från andra kanten. Vips så har vi i princip Bosses uppställning. Men med Martin Olsson på vänsterbacken så lär det ju verkligen bli vidöppet på den sidan. Så Augustinsson på vänsterbacksplatsen känns ju ruggigt trevligt.

Hiljemark skulle definitivt kunna testas på kanten, han har en bra inläggsfot. Har Durmaz en bra dag är han väl ok men jag tycker det är alltför ofta han inte har det. Heller Larsson än Durmaz. Då vet man vad man får i.a.f..

Wormzie
2016-06-11, 13:53
Var det där en diss mot mig eller tycker du att han är så bra? Lite skadad efter alla år här, mycket ironi i omlopp :D

S-A kryss
S slår W
Sen minns jag inte vad jag tippade i England Ryssland. Jo förresten, att England vinner. Fan kanske skulle tippat kryss där.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Nejdå, tycker han är fruktansvärt bra :)

svenbanan
2016-06-11, 16:36
Hiljemark skulle definitivt kunna testas på kanten, han har en bra inläggsfot. Har Durmaz en bra dag är han väl ok men jag tycker det är alltför ofta han inte har det. Heller Larsson än Durmaz. Då vet man vad man får i.a.f..

Har Durmaz en bra dag är han lysande, inte bara ok...
Men visst han kanske är lite mer ojämn. Dock tycker jag att Seb har haft en bra mycket lägre nivå sista åren jämfört med tidigare, så jag vet inte om jag tycker skillnaden blir så stor ändå. Seb är ju dock bättre bakåt alla dar i veckan.

Hövdingen
2016-06-11, 19:13
Det hände i torsdags, i går – och upprepades i dag.
Engelska fans hamnade i bråk med ryska fans i Marseille inför kvällens möte – och polis tvingades ingripa.
Hundratals supportrar ska ha varit inblandade, skriver Independent. Enligt franska La Provence svävar en engelsk supporter mellan liv och död.
– Det är något som tyvärr alltid följer med de här stora mästerskapen, säger TV4:s expert Olof Lundh i kanalens sändning.
Enligt de senaste rapporterna från Frankrike ska två personer kämpa för sitt liv. SportExpressen rapporterar löpande.
http://www.expressen.se/sport/fotboll/fotbolls-em/annu-flera-slagsmal-mellan-fans-i-marseille/

Jävla idioter.

Magnus N
2016-06-11, 19:16
Tråkigt att det sker, väntat att det händer men förbannat trist. Var väl samma visa senast de spelade i Marseille med.

Hövdingen
2016-06-11, 19:26
Det borde införas böter på miljonbelopp för alla som så mycket som kastar ett sandkorn i sådana där fall. Det skulle kanske avskräcka idioterna från att åka på EM eller VM.

Hövdingen
2016-06-11, 19:56
Intressant match nu. Jag tror på 2-0 till England.

HMS Laestander
2016-06-11, 22:07
Riktigt roligt med kryss faktiskt.

Knaz
2016-06-11, 22:28
Mediokert England. Anfallstrion tyckte jag inte fick mycket uträttat.

spoon
2016-06-12, 07:59
Medietränad eller inte så är jag imponerad av Gareth Bale. Han verkar uppriktig när han säger klyshan att det inte spelar roll vem som gör målen så länge laget vinner. Han kämpade hela matchen och höjer spelarna runt honom. Ska se mer matcher med Wales.

Tapatalk

arogen
2016-06-12, 21:00
Jag blev imponerad av Kroatien idag. Tycker det var värda mer än 1-0 mot Turkiet. Även om turkarna hade en del boll tycker jag inte de fick så mycket gjort. Kul att min favoritspelare Modric får avgöra med en dunderträff också :)

spoon
2016-06-12, 21:28
Kan Rakititch och Mandutitch (stavning, :-)) höja sig så blir Kroatien ännu farligare.

Tapatalk

Baan
2016-06-12, 22:20
Var oväntat ojämnt mellan Kroatien och Turkiet, turkarna kändes uddlösa och kroaterna vassare än väntat. Jag hade nog alltid satt Kroatien som bättre än Turkiet men lite mer jämnt väntade jag mig. Både Modric och Rakitic levererade och blir viktiga framöver.

Tysklandmatchen var inte dum, åtminstone första halvlek. Höjdpunkten var nästan Mustafis WTF-min när han nickar tillbaka till Neuer som försvunnit från målet för att umgås med dem ukrainska anfallarna.

arogen
2016-06-13, 07:15
Var oväntat ojämnt mellan Kroatien och Turkiet, turkarna kändes uddlösa och kroaterna vassare än väntat. Jag hade nog alltid satt Kroatien som bättre än Turkiet men lite mer jämnt väntade jag mig. Både Modric och Rakitic levererade och blir viktiga framöver.

Tysklandmatchen var inte dum, åtminstone första halvlek. Höjdpunkten var nästan Mustafis WTF-min när han nickar tillbaka till Neuer som försvunnit från målet för att umgås med dem ukrainska anfallarna.

Har tippat Kroatien i final hehe. Tycker de har enorm kapacitet faktiskt. Nu var ju inte Turkiet vassaste motståndet, utan vi får väl se lite mer vad de går för mot Spanien.

Tyskland känns genuina som vanligt. Tyckte det var lite kul att de (Som Spanien gjorde 2012) spelade utan en renodlad anfallare.

TIMPA
2016-06-13, 08:29
En bättre dag så hade England absolut kunnat göra minst 1 eller 2 mål till. Tycker dom såg mera inspirerade ut än på länge, ganska bra fart speciellt i början av matchen.

MackeJuve
2016-06-13, 08:41
Skönt att Özil fick assistera så att man fick lite poäng i EM-elvan :) Lite tråkigt att min kapten, Muller, inte fick göra något bara. Ska han fortsätta hålla till ute på kanten är han kanske inte värd att ha i elvan.

Vinst ikväll då. Var väl länge sedan tongångarna var så positiva. Det är upplagt för en fin start på slutspelet. Av just den anledningen kanske det går åt helvete men jag tror faktiskt inte det.

TIMPA
2016-06-13, 09:28
Skönt att Özil fick assistera så att man fick lite poäng i EM-elvan :) Lite tråkigt att min kapten, Muller, inte fick göra något bara. Ska han fortsätta hålla till ute på kanten är han kanske inte värd att ha i elvan.

Vinst ikväll då. Var väl länge sedan tongångarna var så positiva. Det är upplagt för en fin start på slutspelet. Av just den anledningen kanske det går åt helvete men jag tror faktiskt inte det.

Om Mueller förblir ute på kanten hade jag bytt per omgående :d

MackeJuve
2016-06-13, 10:14
Om Mueller förblir ute på kanten hade jag bytt per omgående :d

Ja det blir nog ett byte :) Han är trots allt väldigt dyr. Kanske byta till Götze eller Griezmann.

svenbanan
2016-06-13, 10:16
Kul att kroatien såg såpass bra ut. Har alltid gillat kroatiska landslaget, men de senaste åren har de varit lite smådåliga tycker jag...

Enligt "initierade" källor på aftonblaskorna så verkar VNL bilda mittlås med Granen. Trvligt säger jag! Då hoppas vi på Augustinsson på vänsterbacken också.

EDIT: Trvligt = Trevligt (inte Tarvligt)... ;)

MackeJuve
2016-06-13, 10:26
Kul att kroatien såg såpass bra ut. Har alltid gillat kroatiska landslaget, men de senaste åren har de varit lite smådåliga tycker jag...

Enligt "initierade" källor på aftonblaskorna så verkar VNL bilda mittlås med Granen. Trvligt säger jag! Då hoppas vi på Augustinsson på vänsterbacken också.

EDIT: Trvligt = Trevligt (inte Tarvligt)... ;)

Om jag får välja:

Isak
Lustig - Granen - VNL - Augustinsson
Seb - Källström - Lewicki - Forsberg
Zlatan - Berg

Seb är ju knappast en favoritspelare så på ett sätt så föredrar jag nog Durmaz där. Tror(i.p. vet) dock Seb är bättre defensivt så kanske föredrar honom ändå med tanke på att vi har ett väldigt bra vapen offensivt till vänster. Är heller inget stort fan av Lewicki men han är stabil och en grym bollvinnare. Gråter dock inte floder om Hiljemark går före. Guidetti tycker jag har gjort lite för lite för i landslaget för att få starta. Berg ser ofta intressant ut när han spelare även om han gör för lite mål. Tror även att John är perfekt som inhoppare.

svenbanan
2016-06-13, 10:58
Om jag får välja:

Isak
Lustig - Granen - VNL - Augustinsson
Seb - Källström - Lewicki - Forsberg
Zlatan - Berg

Seb är ju knappast en favoritspelare så på ett sätt så föredrar jag nog Durmaz där. Tror(i.p. vet) dock Seb är bättre defensivt så kanske föredrar honom ändå med tanke på att vi har ett väldigt bra vapen offensivt till vänster. Är heller inget stort fan av Lewicki men han är stabil och en grym bollvinnare. Gråter dock inte floder om Hiljemark går före. Guidetti tycker jag har gjort lite för lite för i landslaget för att få starta. Berg ser ofta intressant ut när han spelare även om han gör för lite mål. Tror även att John är perfekt som inhoppare.

Jag håller nog med om i princip hela resonemanget.

Det största frågetecknet är kanske på innermittfältet. Det är ju svårt att veta hur frisk Ekdal är, och ifall han på nåt magiskt sätt nått toppform med sin miserabla uppladdning inför detta mästerskap. Helst av allt skulle jag vilja ha honom och Kim i mitten. Källström+Lewicki känns som om man satsar på att anfalla via inlägg från kanterna (och kanske nån långboll från Kim) och då är kanske Seb att föredra därute eftersom han väl rimligen är bättre på inlägg från högerkanten. Det känns som om Hiljemark i mitten skulle ge ett lite mer bolltrillande mittfält. Då kanske Durmaz vore ett bättre alternativ på högerkanten med tanke på hans vänsterbössa som han kanske inte kommer kunna avlossa ifall det blir att mest tjonga inlägg.

Vette tusan vilken av varianterna jag gillar bäst.

Augustinsson före Olsson i alla fall. Dock mer och mer ångest över att inte Wendt är med i truppen. *gah!*

Angående Guidetti så har jag rätt svårt att förstå varför de gått så hårt på att kritisera John inför mästerskapet. Känns nästan som om man velat sänka honom, vilket ju verkar helkonstigt. Är det Håkan Eriksson som tipsat Hamrén om att Guidetti kommer tagga igång och bli superbra ifall han får offentlig kritik eller? Jävligt skumt det där tycker jag.


Angående Berg vs Guidetti så tror jag också på att slänga in John med en halvtimme kvar ifall det behövs. Det verkar opti.

arogen
2016-06-13, 12:35
Alltså, jag gillar Seb Larsson. Han är uppväxt där jag bor och han är fan kung i Eskilstuna. Men.... jag skulle vilja se honom starta på bänken. Han är ju ett tryggt val men sina fina fötter och fasta situationer. Dessutom kan han täppa till sin kant, vilket ju kan vara bra då Irlands Brady huserar på den kanten och han är ju bra offensivt. Men känns som att Irland blir svåra att få hål på, så jag hade gärna sett en mer irrationell spelare där som Durmaz tex. Då skulle vi hota på bägge kanterna med honom och Forsberg. En okej målskytt i Berg och en sylvass i Zlatan skulle utgöra ett större hot tror jag. Men hoppas jag har fel. Sebs fötter är ju en fördel iaf som jag sa.

r3mpuh
2016-06-13, 12:36
Är det bara jag som lagt 200 kr(exakt) i bet på Zlatan som första målgörare hos Unibet för Sverige - Irland matchen ikväll?

MackeJuve
2016-06-13, 13:27
Per Nilsson sågar valet av VNL och påstår att det är ett populistiskt val. Han menar att Johansson bör gå före. Efter att ha funderat en stund så inser jag att han kanske har en poäng. Nilsson menar att Granen och VNL har ungefär samma spelstil där båda gillar att gå fram och stötbryta medan Johansson är mer återhållsam. Det är ju faktiskt korrekt. Kan kanske bli för mycket av den varan med två sådana spelare. Speciellt när de inte är särskilt samspelta. Samtidigt så tror jag att VNL är en bättre spelare och att han dessutom har chansen att utvecklas under matcherna och slutspelet. Så mer potential i VNL men Johansson kanske hade varit de säkrare valet på förhand. Det får bli min analys :)

svenbanan
2016-06-13, 14:16
Å andra sidan är nog VNL snabbare än både Johansson och Granen, vilket kan vara en fördel för honom. Johansson kan mycket väl vara lite bättre på huvudet vilket skulle kunna tala för honom, beroende på förväntad matchbild.

Har VNL och Johansson samma fot som de helst spelar upp med, eller kan man styra nåt med detta?

Jag kan förstå att man kan se VNL som ett något populistiskt val. Fast jag är inte helt säker på att man kan avgöra det så lättvindigt utifrån. Hamrén kan ju mycket väl ha sett nån slags högre potential i VNL som han tror kan blomma ut under detta mästerskap. Dvs han skulle kunna hålla med om att de är ungefär jämnbra, och att Granen+Johansson tillsammans just nu egentligen är det rimliga valet pga att de spelat lite mer tillsammans, men att han tror att VNL kommer ta ett tydligt kliv redan i första matchen i princip och visa sig vara mycket bättre. Det kanske är ett långsökt scenario, men det känns inte helt orealistiskt. Eller så kan han ha viktat olika egenskaper annorlunda än tidningsmurveln gjort... Svårt att säga utan att vara en fluga på väggen hos Hamrén.

EDIT: Såg att du i princip hade samma resonemang ovan.

MackeJuve
2016-06-13, 14:40
Skulle gissa att båda är högerfotade. Ja, jag tror ju inte att VNL behöver vara ett sämre alternativ(finns goda chanser för att det blir tvärtom) men det är inte säkert att det är det logiska alternativet. VNL har visat att han håller mot världsklassmotstånd(Bayern Munchen) samt hållit en jämn och hög nivå mot bra motstånd(CL och ligan). Han har även visat sig kunna hitta nätet. Det blir nog bra. Men lite orolig blev jag när Per Nilsson nämnde hans och Granens egenskaper i kombination med hur lite samspelta de är. Hade inte tänkt på detta. Men optimismen är större än oron, det här blir nog bra :)

Hoppas Italien kryssar ikväll!

svenbanan
2016-06-13, 16:19
Italienkryss låter fint.

Jag tror det är Viktors snabbhet som gör att han tagit platsen.

tjorven70
2016-06-13, 17:21
Någon som kan PMa livestream till pågående sverige mot irland? Sitter på utländsk ISP.

Magnus N
2016-06-13, 17:30
Någon som kan PMa livestream till pågående sverige mot irland? Sitter på utländsk ISP.

ifall svtplay fungerar

http://www.svtplay.se/video/9000754/fotbolls-em/uefa-fotbolls-em-2016-irland-sverige-13-jun-17-50

tjorven70
2016-06-13, 17:46
ifall svtplay fungerar

http://www.svtplay.se/video/9000754/fotbolls-em/uefa-fotbolls-em-2016-irland-sverige-13-jun-17-50

Tyvärr inte :).

Magnus N
2016-06-13, 17:51
Tyvärr inte :).

en som sänder via YT

https://www.youtube.com/watch?v=SMSdxrOFxEg

tjorven70
2016-06-13, 18:03
en som sänder via YT

https://www.youtube.com/watch?v=SMSdxrOFxEg

Tack ska du ha!

Magnus N
2016-06-13, 18:05
Tack ska du ha!

Misstog mig, var visst inte en stream som sänder matchen, :/


Denna ska dock fungera

http://www.totalsportek.com/football/euro-2016-live-stream/

tjorven70
2016-06-13, 18:18
Misstog mig, var visst inte en stream som sänder matchen, :/


Denna ska dock fungera

http://www.totalsportek.com/football/euro-2016-live-stream/

Tack återigen :), funkade fint.

Wzup2u
2016-06-13, 19:16
Hyffsad match man ska vara nöjd med ändå! woopwoop...

svenbanan
2016-06-13, 19:37
Hyffsad match man ska vara nöjd med ändå! woopwoop...

Nja.
Man kanske kan vara nöjd med resultatet om man ser till hur matchen blev. Men egentligen är 1-1 ett pissigt resultat )för bägge lagen). Det svenska spelet tycker jag lämnade ganska mycket att önska. Särskilt i uppspelsfasen/anfallet såg det väldigt krampaktigt och trögt ut. Jag tyckte både Källström och Lewicki inte riktigt höll måttet. Fan vet hur vi ska lyckas få bättre kvalitet i mitten dock. Det känns ju nästan som om vi behöver tre innermittar eftersom vi inte har tillräckligt bra kvalitet där.

Nä, fan. Jag känner mig pessimistisk inför resten av gruppspelet. :(
Men förhoppningsvis visade Källström, sin allra sämsta sida idag, och kommer vara mycket bättre framöver, och han och resten av laget led av premiärnerver bara.

171
2016-06-13, 19:58
Sverige kommer att förlora båda kvarstående matchena och därmed åka ut. Jag är faktiskt lite smått överraskad ändå att Sverige lyckades spela 1-1. Spelet såg ut som väntat.

shadowfire
2016-06-13, 20:08
Nja.
Man kanske kan vara nöjd med resultatet om man ser till hur matchen blev. Men egentligen är 1-1 ett pissigt resultat )för bägge lagen). Det svenska spelet tycker jag lämnade ganska mycket att önska. Särskilt i uppspelsfasen/anfallet såg det väldigt krampaktigt och trögt ut. Jag tyckte både Källström och Lewicki inte riktigt höll måttet. Fan vet hur vi ska lyckas få bättre kvalitet i mitten dock. Det känns ju nästan som om vi behöver tre innermittar eftersom vi inte har tillräckligt bra kvalitet där.

Nä, fan. Jag känner mig pessimistisk inför resten av gruppspelet. :(
Men förhoppningsvis visade Källström, sin allra sämsta sida idag, och kommer vara mycket bättre framöver, och han och resten av laget led av premiärnerver bara.

Jag tyckte de flesta spelade under sin potentiella förmåga utom Martin O.
Riktigt B att inte få ett enda skott på mål. Hade varit en sak om det varit en kaskad med skott och målvakten hade gjort ett lysande jobb, men var är utmaningarna, finterna, dribblingarna, frisparkarna utanför målområdet, dunderkanonerna utifrån plan?

Jag saknar rentav Ljungberg, chippen och Svensson. :(

Hövdingen
2016-06-13, 20:36
Vilket klassmål av Italien.

High1ander
2016-06-13, 21:24
Jag har länge haft svårt för Källström och länge gillat Martin O, dagens match fortsatte att sementera detta.

Jag fattar inte hur folk kan vara så jävla enfotade som Källström, det gör det omöjligt för honom att t.ex. skruva rätt (om han inte skyter yttersida) för att bollen ska komma rätt när han t.ex. passar ut på kanter eftersom han inte kan passa/skjuta med vänstern. Sen när han ska bryta så är det bara vänster han måste komma in först med också, vilket gör honom sen och missar därmed boll och träffar motståndaren istället och orsaker frisparkar emot sig. Allt det "bara" för att han är helt jävla enfotad. Att Sverige sen inte har ett enda skott på mål och ändå vinner säger väl hur jävla flyt Sverige har som får en poäng med sig, det visar också på hur dåligt mittfältet är då de ska kunna skjuta och de ska fixa fram lägen till forwards för att skjuta. När en ytterback ligger bakom 75% av alla anfall så är det ett bevis på två saker, bra ytterback och dåligt mittfält...

Zlatan hade ju rätt i också att han gör vad han kan med bollarna han får, var inte en enda boll han fick där jag kände direkt "där måste han kunna sätta den". Självklart kan ett geni som han fixa till det ibland, men man kan inte tro att han ska trolla fram galna mål varje match och att det är sättet Sverige ska vinna på... Mittfältet måste våga skjuta, för då kan det bli returer, etc... Man måste ju fråga sig efter 70-80 min spelade "hmm... vi har inte ett enda skott på mål, kanske dags att testa.." Om inte så när man väl skjuter så visar man ju också för motståndarna att de måste skydda mot det också, vilket kan öppna upp andra luckor...

HMS Laestander
2016-06-13, 22:25
Martin Olsson är Sveriges offensiv idag.

Ordentlig uppryckning efter 0-1, men känns mest som att även den sitter i Olssons fötter. Markant förbättring när Guidetti tog Bergs plats, annars tycker jag egentligen att ingen kommer upp i den nivå jag förväntar mig att vi ska kunna prestera på. Såg oerhört krampaktigt ut och jag hoppas att det är premiärnerver.

Det här var en match vi skulle ha vunnit på förhand, nu blir det lite körigare, men vi kan absolut slå Italien eller Belgien på en bra dag.

shadowfire
2016-06-13, 22:53
Det är ju bara att hoppas på att Italien hånskrattade åt oss och räknar ut oss fullständigt - samt att vi kommer ut med ett helt nytt lag på fredag och överraskar Italien med att spela blixtaggressiv kontringsfotboll och sätter ett tidigt 1-0. Jäklar vad skoj det vore.

Jaja, drömma kan man.

svenbanan
2016-06-13, 23:02
Jävla Italien att se vassa ut. Får hoppas på en dunderinsats defensivt och att Z trollar med knäna vid nån fast situation. Annars blir det jobbbigt...

High1ander
2016-06-13, 23:26
Hoppas att Origi i Belgien är kvar mot Sverige, jag såg bara 10 min av Italien-matchen, men grabben hade ju noll bollkontroll/kordination. 4st missar i rad, t.ex. hoppar upp och försöker nicka ostört och kan inte tajma bollen, rensar ut en hörna till ny hörna, nickar en annan boll med för mycket kraft så den flyger över (den var iofs, svåraste att få till nått på), sen sover när det är pinball-spel i 1-2 meter från Italiens mål-linje. Dvs. Sverige kommer behöva att spelare som honom har oflyt för att vinna.

Sverige kan ju verkligen ha en lyckad dag och slå både Italien och Belgien, men båda dom lagen visade bra anfall och försvar, så blir nog tufft för Sverige. Skulle liksom tippa att de har kanske vinner/oavgjort 2-3 matcher av 10 mot Italien och Belgien, får bara hoppas att de lyckas "lotta" sig igenom, lite som Italien gjorde mot Belgien. Fast jag skulle nog dock tro att Italien har ca 40% chans mot Belgien just nu, och de klonka.

Hursom, Sverige måste våga skjuta lite, i varje VM/EM så är det 2-3st målvaktstavlor, sen skapas det chanser på returer, etc... Man kan tro att det är Lagerbäck som styr eftersom ingen vågade skotta...

Knaz
2016-06-13, 23:31
Sverige och Belgien gjorde mig besviken idag, Italien det motsatta.

Sebastian Larsson måste ha varit sämst i Sverige idag. In med durmaz så vi får fart på båda kanterna.

Tror vi får väldigt svårt att gå vidare från gruppen. Svårt att se att vi ska ta poäng mot Belgien och Italien faktiskt.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

HMS Laestander
2016-06-13, 23:31
Det positiva i kråksången är dock att Isaksson gjorde en riktigt gedigen insats, och att vi egentligen torskar på oförmåga att rensa ordentligt. Man kan ju fan inte nickrensa mitt in i banan, det funkar inte så.

r1kkie
2016-06-14, 07:57
Grupptips: (Innan start då)
Italien 9p
Belgien 4p
Irland 3p
Sverige 1p

Hade räkant med torsk mot Irland så Sverige överraskar.
Tippat X mot Begien så får se om Sverige kan sluta på 2p då. Italien tar full pott och vinner gruppen.

:naughty:

Tyvärr har Sverige inget att göra i EM och borde inte kvalificerat sig från första början då deras lag är ett stort skämt.
Hade varit mycket bättre att följa EM utan Sverige så man slipper bry sig om vilka som vinner sålänge matcherna man kollar på är underhållande.

4623
2016-06-14, 08:01
Ut med Källström, Larsson, Granqvist och Berg till nästa match tack. Jävlar vad usla.

Grupptips:
Italien 9p
Belgien 4p
Irland 3p
Sverige 1p

Hade räkant med torsk mot Irland så Sverige överraskar.
Tippat X mot Begien så får se om Sverige kan sluta på 2p då. Italien tar full pott och vinner gruppen.

:naughty:

Hur ska Irland sluta på 3 poäng om Italien får 9?

r1kkie
2016-06-14, 08:06
Ut med Källström, Larsson, Granqvist och Berg till nästa match tack. Jävlar vad usla.



Hur ska Irland sluta på 3 poäng om Italien får 9?

Det var mitt tips innan gruppen startade. Nu när Irland kryssa istället för vinst mot Sverige kommer dem ju inte kunna hamna där. ;)

Kanske blev lite otydligt så la till det. :D

MackeJuve
2016-06-14, 08:13
Ut med Källström, Larsson, Granqvist och Berg till nästa match tack. Jävlar vad usla.



Hur ska Irland sluta på 3 poäng om Italien får 9?

Granqvist var ok.

Italien slår Belgien, Sverige, Irland. 9 p.

Belgien får stryk mot Italien, spelar lika mot Sverige och slår Irland. 4 p.

Irland förlorar mot Italien, vinner mot Sverige, förlorar mot Belgien. 3 p.

r1kkie
2016-06-14, 08:15
Granqvist var ok.



Visst var det Granqvist som skämde ut sig med att slänga sig å grina när man kände lite kontakt i sidan? *facepalm*

MackeJuve
2016-06-14, 08:17
Visst var det Granqvist som skämde ut sig med att slänga sig å grina när man kände lite kontakt i sidan? *facepalm*
Hahaha aa. Enda roliga igår. Han passar dåligt som filmare.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

4623
2016-06-14, 08:24
Granqvist var ok.

Italien slår Belgien, Sverige, Irland. 9 p.

Belgien får stryk mot Italien, spelar lika mot Sverige och slår Irland. 4 p.

Irland förlorar mot Italien, vinner mot Sverige, förlorar mot Belgien. 3 p.

Han tjurrusar in i alla situationer. Ser hellre Johansson och VNL.

Ja, fast när Sverige och Irland spela lika går det inte. Men han förklara nu att det var innan mästerskapet börja som han tippa detta.

MackeJuve
2016-06-14, 08:26
Han tjurrusar in i alla situationer. Ser hellre Johansson och VNL.

Ja, fast när Sverige och Irland spela lika går det inte. Men han förklara nu att det var innan mästerskapet börja som han tippa detta.
Tycker att det funkar så länge han är ensam mittback om att göra detta. Har trots allt varit bra senaste tiden, fram till igår. VNL har lite samma spelstil, Johansson är mer statisk.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

4623
2016-06-14, 08:27
Tycker att det funkar så länge han är ensam mittback om att göra detta. Har trots allt varit bra senaste tiden, fram till igår. VNL har lite samma spelstil, Johansson är mer statisk.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Men VNL kan behandla en boll.

MackeJuve
2016-06-14, 08:29
Men VNL kan behandla en boll.
Granen också. Gillar när han driver från mittbacksposition upp i fältet. Enligt rykten är Granen bäst efter Zlatan på typ kvadraten och liknande. Sen så ser han ju lite älgig ut i.o.m. hans kropp ;)

Skickat från min D5503 via Tapatalk

shadowfire
2016-06-14, 08:34
Jag tyckte granen gjorde bra ifrån sig. Utan honom tror jag lätt vi hade fått en förlust i baken. Han och Martin O var ju de enda som drev på lite och försökte lyfta spelet bort från egen planhalva. Lustig såg faktiskt lite grå ut på den fronten innan han klev av, annars brukar Lustig vara rätt duktig på det med.

VNL tyckte jag såg otroligt skakig ut. Där var det nog nerver, men han såg ut som en liten skolpojke som upptäckt att han kommit in på tjejernas omklädningsrum.

MackeJuve
2016-06-14, 08:53
Jag tyckte granen gjorde bra ifrån sig. Utan honom tror jag lätt vi hade fått en förlust i baken. Han och Martin O var ju de enda som drev på lite och försökte lyfta spelet bort från egen planhalva. Lustig såg faktiskt lite grå ut på den fronten innan han klev av, annars brukar Lustig vara rätt duktig på det med.

VNL tyckte jag såg otroligt skakig ut. Där var det nog nerver, men han såg ut som en liten skolpojke som upptäckt att han kommit in på tjejernas omklädningsrum.

Nu blir ju VNL högerback, mycket möjligt under resterande mästerskap. Han bör kunna stänga till rätt bra bakåt om han har en bra dag men framåt lär vi tappa en del kvalité. Lustig är trots allt högerback i vanliga fall och nöter gissningsvis en hel del inlägg och spelkombinationer på högerkanten. VNL har inte lirat högerback sedan U21-EM förra året(?). En kant med honom och Seb blir otroligt idéfattig. Tror att man skulle behöva kombinera med Durmaz. Hamrén väljer dock Seb med största sannolikhet då motståndet är av världsklass och han ser Seb som en bättre försvarare, vilket han i och för sig är. Men anfall är ju bästa försvar höhö.

Man kan inte lasta Zlatan allt för mycket efter gårdagen då han trots allt inte fick särskilt mycket att jobba med. Dock har han ägnat hela året åt att hypa upp sig som Guds gåva till fotbollen och jag vill fan se något utöver det vanliga i någon/båda av de återstående matcherna. Är Zlatan-fan boy i grunden men har tröttnat rätt rejält på honom och hans självgodhet den senaste tiden. Det är inte charmigt längre. Där man förut trodde att han skämtade är man nu osäker på om han faktiskt är seriös. Chiellini är tyvärr känd i Juve-kretsar(mina kretsar) för att besitta en förmåga att få bort Ibra ur matcherna. Lägg därtill Bonucci(hypad som världens kanske bästa mittback i år efter en fantastisk säsong) och Barzagli(i Italien-kretsar ibland rankad högre än Bonucci). Som krydda på moset: Buffon. HELT sjukt att ett av världens bästa försvar i klubblagssammanhang även bildar försvar i landslaget. Otroligt stor fördel. Inte jättepositiv till att det blir särskilt mycket gjort framåt på fredag.

thenut
2016-06-14, 09:01
Granqvist var väl rätt stabil, även om filmning inte riktigt verkar vara hans bästa sida direkt... Det jag undrar mest över är varför Sverige alltid har så svårt att slå crossbollar. De bättre lagen byter kant blixtsnabbt, Sverige måste alltid gå med 4 pass genom backlinjen...

Z gjorde väl vad han kunde med de lägen han fick, tyvärr verkade han ha en dålig dag vilket syns på hans kroppsspråk (eller så tror jag mig se det iaf). Gillade Guidettis inhopp, och Olsson var faktiskt ok.

shadowfire
2016-06-14, 09:04
Nej, jag håller faktiskt med om Zlatan. Är man en av världens bästa anfallare, så borde man kunna ställa krav på att man ska kunna avlossa ett skott på mål om man får 10 bollar iaf. Nog hade han mer än tio bollar på sig i området runt målgården.

Det har ju hänt förut att någon svensk har stänkt in en retur. Det jag stör mig på i det svenska anfallsspelet är att vi ägnar ett par minuter åt att arbeta upp bollen upp efter en kant, fastnar på en försvarsspelare och sedan börjar vi passa tillbaka hela vägen ner till backlinjen och börja om. Där var en jätteskillnad igår. När Irländarna fastnade så krämade de ändå in bollen in i målgården och vips blev det darrigt.

In med bollen på Zlatans huvud för nick mot mål eller nickskarv, eller låt honom ta ner för att vända upp mot skott eller skarv. Fyll på med Sebbe mfl som kan ta andrabollen.

Berg förväntar jag mig mer av vad jag såg igår. Igår såg han verkligen ut som en U21-spelare fortfarande.

r1kkie
2016-06-14, 09:07
Nej, jag håller faktiskt med om Zlatan. Är man en av världens bästa anfallare, så borde man kunna ställa krav på att man ska kunna avlossa ett skott på mål om man får 10 bollar iaf. Nog hade han mer än tio bollar på sig i området runt målgården.

Det har ju hänt förut att någon svensk har stänkt in en retur. Det jag stör mig på i det svenska anfallsspelet är att vi ägnar ett par minuter åt att arbeta upp bollen upp efter en kant, fastnar på en försvarsspelare och sedan börjar vi passa tillbaka hela vägen ner till backlinjen och börja om. Där var en jätteskillnad igår. När Irländarna fastnade så krämade de ändå in bollen in i målgården och vips blev det darrigt.

In med bollen på Zlatans huvud för nick mot mål eller nickskarv, eller låt honom ta ner för att vända upp mot skott eller skarv. Fyll på med Sebbe mfl som kan ta andrabollen.

Berg förväntar jag mig mer av vad jag såg igår. Igår såg han verkligen ut som en U21-spelare fortfarande.

Har det inte varit så väldigt länge, vi ska spela bollen över mål och inte slå några "chansningar" in i straffområdet.

TIMPA
2016-06-14, 09:49
Tycker inte man kan ställa några större krav på Zlatan om han får dom där bollarna han fick igår att jobba med, slå långt mot ett tufft irländskt försvar, dödsdömt.

En bra dag hade Zlatan gjort ett på inläggen som kom från Martin Olsson i andra halvlek.

I övrigt så var det bland dom sämsta första halvlekar jag sett Sverige spela, stillastående, slött, otekniskt och oinspirerat.

MackeJuve
2016-06-14, 09:52
Tycker inte man kan ställa några större krav på Zlatan om han får dom där bollarna han fick igår att jobba med, slå långt mot ett tufft irländskt försvar, dödsdömt.

En bra dag hade Zlatan gjort ett på inläggen som kom från Martin Olsson i andra halvlek.

I övrigt så var det bland dom sämsta första halvlekar jag sett Sverige spela, stillastående, slött, otekniskt och oinspirerat.

Jo jag vet. Ville mest bara uttrycka lite missnöje över hur Z har agerat på sistone ;) Att döma honom efter gårdagen ENBART är orättvist.

Han har störst chans att näta mot Belgien, det försvaret är klasser sämre jämfört med Italiens.

TIMPA
2016-06-14, 09:59
Jo jag vet. Ville mest bara uttrycka lite missnöje över hur Z har agerat på sistone ;) Att döma honom efter gårdagen ENBART är orättvist.

Han har störst chans att näta mot Belgien, det försvaret är klasser sämre jämfört med Italiens.

Absolut.

Ja, mot Italien ska vi vara glada om vi ens gör mål, det såg rätt stängt ut igår...

svenbanan
2016-06-14, 10:02
Tror inte Zlatan hade 10 bollar i närheten av straffområdet. Däremot tycker jag att han borde ha kunnat göra sig spelbar lite oftare. Fast med tanke på att sveriges mittfält bara vila slå bollen i sjön så var det kanske lite hopplöst även att gå ner och möta. Jag tyckte nog han såg lite hämmad ut, precis som resten av laget.

Jag tror de inför matchen pratat för mycket om vikten av att inte gå bort sig på planen och på så sätt släppa till ytor. Dvs de var mer inriktade på att inte förlora än de var på att vinna. Då brukar det kunna se ut ungefär sådär. Särskilt när motståndarna är så väldigt alerta och hungriga i presspelet och svenskarna hela tiden vill ta en extra tiondel och värdera lägena, typ. Som vanligt passar det inte sverige alls att ens vara nästan favoriter i en match. Nu kommer vi vara rejäla underdogs i resten av gruppspelsmatcherna, så förhoppningsvis blir det då mycket bättre. Risken finns ju dock att motståndet är åt skogen för bra, och att det inte hjälper att svenska nivån höjs.

Att Granen skulle ha varit dålig var ingenting jag såg. Jag såg att Källström slog bort bollar och att Lewicki enbart passade bakåt. Sidleds-Danne passade ju i alla fall i sidled... ;) Nu får det bli Hiljemark och Ekdal nästa match. Guidetti måste få starta nu. Berg var otroligt blek om nosen. Martin Olsson gjorde en riktigt bra match. Bara att hoppas att han kan bibehålla formen framåt och inte släppa till för mycket bakåt. Men Ludde får nog sitta på bänken ett tag till känns det som.

shadowfire
2016-06-14, 10:20
T...

Jag tror de inför matchen pratat för mycket om vikten av att inte gå bort sig på planen och på så sätt släppa till ytor. Dvs de var mer inriktade på att inte förlora än de var på att vinna....

Härliga svenska attityden :)
Italien: Vi ska dominera och vinna gruppen.
Sverige: Vi ska försöka att inte bli sist.

MackeJuve
2016-06-14, 10:24
Härliga svenska attityden :)
Italien: Vi ska göra ett mål och säkra allt bakåt i 70 min.
Sverige: Vi ska försöka att inte bli sist.

Om man ska gå efter stereotyper är det snarare så ^

Italienare är inte så mycket rock 'n' roll :D

shadowfire
2016-06-14, 10:24
Det hade varit riktigt skoj om vi hade kunnat resa oss mot Italien, men jag tycker det laget ser riktigt starkt ut i år. Inte helt omöjligt semifinalslag iaf. Skulle inte bli ett dugg förvånad om vi blev totalt överkörda på fredag. Typ tidig 2-0 ledning för Italien och sedan uppgivenhet, frustration och till sist 3-1 efter att vi fått ett skitmål med oss i 91'a minuten. Zlatan som drar in bollen i mål och utan segergest joggar med bollen till mittpunkten.

Eller så sätter Italien 1-0 på oss rätt tidigt, typ 7 minuter in, och så får vi en sådan där klassisk svensk resning där vi spelar som bäst när vi ligger i underläge och är utdömda. Källström och Zlatan varsitt mål och en 1-2 skräll.

shadowfire
2016-06-14, 10:25
Kommer aldrig glömma 3-0 till 3-3 mot Tyskland. Stämbanden är ärrade för evigt.

MackeJuve
2016-06-14, 10:26
Det hade varit riktigt skoj om vi hade kunnat resa oss mot Italien, men jag tycker det laget ser riktigt starkt ut i år. Inte helt omöjligt semifinalslag iaf. Skulle inte bli ett dugg förvånad om vi blev totalt överkörda på fredag. Typ tidig 2-0 ledning för Italien och sedan uppgivenhet, frustration och till sist 3-1 efter att vi fått ett skitmål med oss i 91'a minuten. Zlatan som drar in bollen i mål och utan segergest joggar med bollen till mittpunkten.

Eller så sätter Italien 1-0 på oss rätt tidigt, typ 7 minuter in, och så får vi en sådan där klassisk svensk resning där vi spelar som bäst när vi ligger i underläge och är utdömda. Källström och Zlatan varsitt mål och en 1-2 skräll.

Baserat på gårdagen då eller? För på pappret är det ju det sämsta italienska laget i mannaminne.

Mouline
2016-06-14, 10:50
Idag kliver EM's vinnare in, Österrike!

MackeJuve
2016-06-14, 10:53
Idag kliver EM's vinnare in, Österrike!

Har Almer, Alaba och Janko i EM-elvan. Ungern ska enligt uppgift suga. Hoppas hoppas :D

spoon
2016-06-14, 11:12
Ungern har den fulaste målvakten i varje fall. Mysbyxmannen :-) Jag skippar den matchen och kollar Island istället.

Tapatalk

spoon
2016-06-14, 11:13
Kommer aldrig glömma 3-0 till 3-3 mot Tyskland. Stämbanden är ärrade för evigt.
Menar du 4-4 matchen i kvalet?

Tapatalk

Macroman
2016-06-14, 11:44
Efter att för första gången på flera år varit lite positiv för landslaget inför detta mästerskap så kom jag snabbt och brutalt ner på jorden.

Resultatet i den andra matchen gör att det faktiskt känns nästan kört att ta oss vidare. Belgisk vinst hade ju helt klart varit att föredra inför mötet med dom i sista gruppmatchen då de troligen skulle vara klara. 0-0 hade också känts bra.

Mest troligt kommer Sverige bara få med sig denna poäng efter gruppspelet. Men vi spelar väl om det ändå tycker jag! :)

4623
2016-06-14, 12:27
Efter att för första gången på flera år varit lite positiv för landslaget inför detta mästerskap så kom jag snabbt och brutalt ner på jorden.

Resultatet i den andra matchen gör att det faktiskt känns nästan kört att ta oss vidare. Belgisk vinst hade ju helt klart varit att föredra inför mötet med dom i sista gruppmatchen då de troligen skulle vara klara. 0-0 hade också känts bra.

Mest troligt kommer Sverige bara få med sig denna poäng efter gruppspelet. Men vi spelar väl om det ändå tycker jag! :)

Wat? Dagens svenska landslaget är det sämsta under min levnadstid.

MackeJuve
2016-06-14, 12:44
Wat? Dagens svenska landslaget är det sämsta under min levnadstid.

Om man ser två till tre år tillbaka i tiden så håller jag med Macroman. Inga större förändringar som har skett men de som HAR skett gav i alla fall mig lite optimism. I kombination med Danmarks-matcherna och det sista genrepet mot Wales.

Macroman
2016-06-14, 12:48
Wat? Dagens svenska landslaget är det sämsta under min levnadstid.

Om man ser två till tre år tillbaka i tiden så håller jag med Macroman. Inga större förändringar som har skett men de som HAR skett gav i alla fall mig lite optimism. I kombination med Danmarks-matcherna och det sista genrepet mot Wales.

Jo, precis så jag menade. Lite bättre än senaste åren vilket innebär att jag hade en viss förhoppning om att komma trea i gruppen och därmed förhoppningsvis ta oss vidare från gruppspelet. Inte direkt så att jag ser oss utmana om EM-titeln...

arogen
2016-06-14, 12:55
Jo, precis så jag menade. Lite bättre än senaste åren vilket innebär att jag hade en viss förhoppning om att komma trea i gruppen och därmed förhoppningsvis ta oss vidare från gruppspelet. Inte direkt så att jag ser oss utmana om EM-titeln...

Glöm inte Grekland 04 :d

svenbanan
2016-06-14, 13:00
Det hade varit riktigt skoj om vi hade kunnat resa oss mot Italien, men jag tycker det laget ser riktigt starkt ut i år. Inte helt omöjligt semifinalslag iaf. Skulle inte bli ett dugg förvånad om vi blev totalt överkörda på fredag. Typ tidig 2-0 ledning för Italien och sedan uppgivenhet, frustration och till sist 3-1 efter att vi fått ett skitmål med oss i 91'a minuten. Zlatan som drar in bollen i mål och utan segergest joggar med bollen till mittpunkten.

Eller så sätter Italien 1-0 på oss rätt tidigt, typ 7 minuter in, och så får vi en sådan där klassisk svensk resning där vi spelar som bäst när vi ligger i underläge och är utdömda. Källström och Zlatan varsitt mål och en 1-2 skräll.

Förhoppningen är ju att Italien blev så chockade över att de mosade Belgien att de nu blir höjda till skyarna i inhemska pressen, och att spelarna läser allt detta och köper det med hull och hår. Då kanske de kan underprestera i vanlig ordning. Fortsätter de se sig som underdogs som har en jävla massa att bevisa i turneringen är vi nog chanslösa. Då lär de gå till final.

svenbanan
2016-06-14, 13:04
Baserat på gårdagen då eller? För på pappret är det ju det sämsta italienska laget i mannaminne.

Sågade Italienska landslag känns farligare än hyllade. Dessutom vet Conte hur man anpassar taktik och spelidé efter förutsättningarna. Nu har man ingen speldirigent som Pirlo på mittfältet, men det spelar ingen roll eftersom Bonucci tycks vara kapabel att leverera smörpass mitt på dojan från sjuttio meter.

MackeJuve
2016-06-14, 13:04
Förhoppningen är ju att Italien blev så chockade över att de mosade Belgien att de nu blir höjda till skyarna i inhemska pressen, och att spelarna läser allt detta och köper det med hull och hår. Då kanske de kan underprestera i vanlig ordning. Fortsätter de se sig som underdogs som har en jävla massa att bevisa i turneringen är vi nog chanslösa. Då lär de gå till final.

Ursäkta? EM-final 2012, EM:et innan det åkte de ut mot blivande mästarna Spanien efter 120 mållösa minuter och straffar. För 10 år sedan vann de VM-guld. Den där meningen köper jag inte!

MackeJuve
2016-06-14, 13:06
Sågade Italienska landslag känns farligare än hyllade. Dessutom vet Conte hur man anpassar taktik och spelidé efter förutsättningarna. Nu har man ingen speldirigent som Pirlo på mittfältet, men det spelar ingen roll eftersom Bonucci tycks vara kapabel att leverera smörpass mitt på dojan från sjuttio meter.

Håller med. Mycket skit 2006, slutade med VM-guld. Har inte alltför höga tankar om Contes taktiska kunskaper dock. Hans tid i Juventus var fantastisk sett till ligan. I CL blev vi utmanövrerade. Han får motbevisa mig :)

TIMPA
2016-06-14, 13:28
Italienarna har ju varit ganska rejält utdömda på förhand, pga diverse skador och annat. Så det kan ju byggt en jävla moral i deras lag som visar sig värdefull.

svenbanan
2016-06-14, 13:40
Ursäkta? EM-final 2012, EM:et innan det åkte de ut mot blivande mästarna Spanien efter 120 mållösa minuter och straffar. För 10 år sedan vann de VM-guld. Den där meningen köper jag inte!

Dock var det ett VM 10 däremellan. Då åkte man ut i gruppen och var väl inte så upphaussade inför EM 12 eller?

Tog mig friheten att nosa upp lite info om de senaste årens mästerskapsstatistik för de himmelsblå.

VM 94 torsk i finalen mot Brasilien (förväntad prestation i princip).
EM 96 ut i gruppen. (underprestation)
VM 98 torsk i kvarten mot Frankrike (okej prestation, Frankrike vann VM)
EM 00 torsk i finalen mot Frankrike (överprestation)
VM 02 torsk i åttondelen mot Korea (underprestation)
EM 04 ut i gruppen efter due-due (underprestation)
VM 06 vinst i final mot Frankrike (överprestation)
EM 08 torsk i kvarten mot Spanien (okej prestation, Spanien vann EM)
VM 10 ut i gruppen (underprestation)
EM 12 torsk i final mot Spanien (överprestation)
VM 14 ut i gruppen (underprestation)

Åka ut i gruppspelet då man i mästerskapet innan varit i final har man gjort två gånger sedan -94. En gång torskat i åttondelen då man i mästerskapet innan varit i final. Nu är det ju såklart så att man bara har möjlighet till dessa extrema svängningar om man har en skyhög högstanivå. fyra mästerskapsfinaler sedan -94 har man skrapat fram.

Jag tycker mig i alla fall se ett mönster av att man går till final då man i mästerskapet innan gått dåligt och man inte varit så hajpade inför.

Men jag har gärna fel, och ser gärna att Italien gör fiasko mot Sverige nu i gruppspelet.

EDIT: Prestationerna är alltså "betygsatta" utifrån hur det gick utifrån vad man förväntade sig inför mästerskapet. Såklart fullständigt objektiva bedömningar... ;)

svenbanan
2016-06-14, 13:44
Ursäkta? EM-final 2012, EM:et innan det åkte de ut mot blivande mästarna Spanien efter 120 mållösa minuter och straffar. För 10 år sedan vann de VM-guld. Den där meningen köper jag inte!

Jag menar alltså att de brukar underprestera då de är haussade på förhand, inte ifall de har låga/normala förväntningar...

MackeJuve
2016-06-14, 13:48
EDIT: Prestationerna är alltså "betygsatta" utifrån hur det gick utifrån vad man förväntade sig inför mästerskapet. Såklart fullständigt objektiva bedömningar... ;)

Okej, bra info! Har aldrig sett Italien som några underpresterare. Jag reagerade mest eftersom att de trots allt kom tvåa sist det begav sig i EM. Möjligt att de faktiskt har underpresterat lite sett till att de nästan alltid har haft väldigt bra spelarmaterial. Samtidigt så har de ju fått en hel del uträttat också. Jag vet inte. I ett EM bör man väl som stor nation MINST ta sig till kvartsfinal. Nästan så att det bör vara krav på semifinal. I ett VM borde kvartsfinal vara godkänt. Finns ju trots allt en del andra bra nationer ;)

0x5f3759df
2016-06-14, 13:49
Det är ju hyfsat svårt att underprestera om det inte finns några förväntningar och vice versa :P

MackeJuve
2016-06-14, 13:53
Det är ju hyfsat svårt att underprestera om det inte finns några förväntningar och vice versa :P

Ja självfallet. Nu talar jag inte om nationernas egna förväntningar utan en objektiv bedömning. I Frankrike är allt annat än guld skit. Jag tycker att de gjort något sorts lägsta godkänt om de går till semi.

svenbanan
2016-06-14, 13:54
Det kanske är mer att de överpresterar då de är kritiserade snarare än att de underpresterar då de är hajpade?

Macroman
2016-06-14, 14:47
Glöm inte Grekland 04 :d

Hehe, tom det defensiva laget hade några skott på mål i sina matcher. Till skillnad mot Sverige...

MackeJuve
2016-06-14, 14:51
Det kanske är mer att de överpresterar då de är kritiserade snarare än att de underpresterar då de är hajpade?

Absolut. De är bra på att gå samman i "kris", det är väl nästan allmänt vedertaget vid det här laget. Hur stor del 2006 har av den "faktan" vet jag inte, gissningsvis väldigt stor del.

Hur går det för "era spelare" i EM? För mitt Juventus går det bra:

Frankrike
Evra: Okej insats i övrigt men orsakade en straff. Får ses som underkänt.
Pogba: Var bra, i vanlig ordning, men inte på den nivå som han är kapabel till. Utbytt.

Schweiz
Lichsteiner: Godkänd insats. Frispelade en lagkamrat.

Tyskland
Khedira: Bra insats. Nära att bli målskytt två gånger om.

Spanien
Morata: Skapade en del lägen i 1:a och borde nog ha blivit målskytt. Okej.

Italien
BBC: Alla tre bra. Belgien fick lägen men det är väl oundvikligt. Bonucci helt fantastisk med några dröm-crossar. Överbetyg på samtliga. Chiellini farligt nära gränsen.
Buffon: Kung i vanlig ordning. Överbetyg.

Kroatien
Mandzukic: Bra arbetsinsats som vanligt, inget mål. Okej.

Alla Juventusspelare vann sina matcher :hbang: Borde vara ensamma om det som klubb i EM. I alla fall om man bara räknar med klubbar som har flertalet spelare i olika nationer med i EM.

Hövdingen
2016-06-14, 14:55
Morata kan du nog räkna bort som juventusspelare.

spoon
2016-06-14, 14:58
Jon Walters var ok igår och Glen Wheelan var riktigt bra. Arnatowitch ska spela ikväll. Tror han gör mål mot Ungern. Forza Stoke :-)

Tapatalk

MackeJuve
2016-06-14, 14:59
Morata kan du nog räkna bort som juventusspelare.

Nej, han räknas givetvis som Juventusspelare.

MackeJuve
2016-06-14, 15:00
Jon Walters var ok igår och Glen Wheelan var riktigt bra. Arnatowitch ska spela ikväll. Tror han gör mål mot Ungern. Forza Stoke :-)

Tapatalk

Finns goda chanser! Hoppas dock mer på Janko!

Hövdingen
2016-06-14, 15:03
Nej, han räknas givetvis som Juventusspelare.

Tror du han kommer vara kvar nästa säsong?

spoon
2016-06-14, 15:04
Glömde Shaqiri! Han var okej för Schweiz och fick en assist på hörna. Fick inte till det så bra i sin fria roll och blev ganska trött mot slutet.

Tapatalk

MackeJuve
2016-06-14, 15:05
Tror du han kommer vara kvar nästa säsong?

50/50 just nu kanske. Eventuellt lite högre på att han lämnar. Ett tag sedan jag hörde något.