handdator

Visa fullständig version : Refeeds resulterar i 5kg viktskillnad dagen efter


Fluency
2015-11-17, 10:58
Jag kör refeeds på lördagar av många olika skäl. Huvudsaken är att det är ett koncept som fungerar, så vill inte rubba på det. Däremot kanske man borde justera det lite.

Det problem refeeden medför är egentligen att vikten dagarna efter refeeden ändras mycket, liksom kroppskompositionen (ser främst större/tjockare ut).

Egentligen är det så att jag varje lördag går upp 5kg i snitt (yes, that's correct) för att resten av veckan tappa denna förmodliga vattenvikt och vara nere på normal nivå torsdag-fredag för att sedan repetera processen from lördag.

Då jag får i mig en del kolhydrater gissade jag att detta var boven, men förra helgen minskade jag rejält på kolhydratsintaget (ökade på fettintaget) men hamnade ändå på samma viktökning. Vad är det som binder vätska, eller vad beror ökningen på månntro?

Armed Dingo
2015-11-17, 11:10
Jag kör refeeds på lördagar av många olika skäl. Huvudsaken är att det är ett koncept som fungerar


varje lördag går upp 5kg i snitt (yes, that's correct) för att resten av veckan tappa denna förmodliga vattenvikt och vara nere på normal nivå torsdag-fredag för att sedan repetera processen

Vad är det i det här som fungerar? Du kommer ju ingen vart.


Sluta ät så mycket :)

z_bumbi
2015-11-17, 11:55
Vad väger du?
Hur lång är du?
Vad äter du övriga dagar?
Hur mycket och vad äter du på lördagen?
Ungefär hur mycket tränar du?

Fluency
2015-11-17, 13:20
Vad är det i det här som fungerar? Du kommer ju ingen vart.


Sluta ät så mycket :)

Nja alltså jag räknar fortfarande kalorierna jag får i mig, så min fredagsvikt går fortfarande nedåt.

Vad väger du?
Hur lång är du?
Vad äter du övriga dagar?
Hur mycket och vad äter du på lördagen?
Ungefär hur mycket tränar du?

På fredagar landar jag på ca 82 (+- 200g), söndagar 86-87. Är ca 189cm lång.

Käkar ca 1800kcal på vardagar (stillasittande jobb) som mest består av kvarg, kyckling och fisk väldigt få kolhydrater och ca 3500 på lördag där kost består av två större mål mat (thai etc) och exempelvis glass eller liknande om kaloriutrymme finns.


Tränar styrka 3ggr/v, that's it.

PureWhey
2015-11-17, 13:42
Få i dig en stor del av överskottet ifrån protein så kan du äta mycket och antagligen slipper du lika mycket bloat osv.
Så länge du tappar vikt i den takt du vill är det väl inga problem?

dodie
2015-11-17, 15:56
Känns som du skull behöva något vätskedrivande då o dra en 4 literspiss ;D

Rickard
2015-11-17, 16:20
Käkar ca 1800kcal på vardagar (stillasittande jobb) som mest består av kvarg, kyckling och fisk väldigt få kolhydrater och ca 3500 på lördag där kost består av två större mål mat (thai etc) och exempelvis glass eller liknande om kaloriutrymme finns.


Är det typ 3500kcal grönsaker då eller dricker du otroligt mycket under lördagen?

Kischen
2015-11-17, 16:28
Varför ens ha fett som en del av en refeed?

Gerdler
2015-11-17, 17:36
Varför ens ha fett som en del av en refeed?

+1

Poängen med din refeed är att fylla på glykogenlagren. Det gör man inte med fett.

Ät pasta, mer pasta, sen havregryn, ris och maltodextrin sen mer pasta. Släng in en lite kyckling, proteinpulver eller kvarg om du känner för det. Sen mer pasta. När du tröttnat på pasta och svurit att du aldrig mer kommer äta pasta och pasta hjulen trycker på trumhinnorna inifrån så vet du att du ätit ungefär hälften av den pastan du behöver, grattis! :hbang:

Tror detta är anledningen till att ultimate diet, bodyopus och ultimate diet 2.0 föreslår 2 dagar för refeed, om du är tömd så blir det helt enkelt för mycket mat för en dag.

TS 5 kg viktuppgång sitter till viss del i tarminnehåll också tror jag. Det gör att man ser lite fet ut. Men det går ju bort på 1-2 dagar.

z_bumbi
2015-11-17, 18:06
På fredagar landar jag på ca 82 (+- 200g), söndagar 86-87. Är ca 189cm lång.

Käkar ca 1800kcal på vardagar (stillasittande jobb) som mest består av kvarg, kyckling och fisk väldigt få kolhydrater och ca 3500 på lördag där kost består av två större mål mat (thai etc) och exempelvis glass eller liknande om kaloriutrymme finns.


Tränar styrka 3ggr/v, that's it.

Ät mer kolhydrater i veckorna och mindre salt på helgen så kommer du antagligen inte gå upp lika mycket i vikt.

F Ultra
2015-11-17, 21:14
Blir ju en del extra tarminehåll också, eftersom du plötsligt äter så mycket mer så kanske du har förstoppningen allan också så alla de där 5 kilona är inte bara vatten utan även ren mat som är på väg ut.