handdator

Visa fullständig version : Träna som Victor Costa?


Ajiusa
2015-11-16, 21:29
Hittade den här killen på youtube https://www.youtube.com/user/vicsnatural
Han har extremt bra kropp.

Kort sagt så är det han säger i alla sina videos att allting handlar om mind-muscle connection. Alltså att du slappnar av i hela kroppen utom just den muskeln du jobbar,vikt spelar ingen roll. Du ska sedan göra 4-5 set per övning till failure. Så du gör ett set till failure,vilar 30 sekunder sen upprepar. Han snackar om att om ditt program säger att du ska göra 8 reps så kommer du inte att orka mer än 8 reps fast egentligen hade du kunnat göra 10.

Vad tror ni om detta? Är det som alla andra youtube kanaler att de hittar på sin egen broscience för att få mycket visningar och verka unika eller ligger det någonting i det?

PureWhey
2015-11-16, 21:34
Alltså att du slappnar av i hela kroppen utom just den muskeln du jobbar,vikt spelar ingen roll.

Ok, kör med 1kg-hantlar, bara skivstången och lägsta vikten i alla maskiner och återkom med dina resultat.

Anders The Peak
2015-11-16, 21:38
Du har även den här killen som vet vad han pratar om:
CdPX_0mAX-o

https://www.youtube.com/user/scooby1961

Länk (http://scoobysworkshop.com/)

vicarious
2015-11-16, 21:38
Det finns en viss sanning i att man kan uppnå muskelökningar med lättare vikter om man tränar till failure, men utan någon form av progression kommer man inte att utvecklas.

DJJOHANSSON
2015-11-16, 22:20
Du har även den här killen som vet vad han pratar om:
CdPX_0mAX-o

https://www.youtube.com/user/scooby1961

Länk (http://scoobysworkshop.com/)



Haha scoobydooby 😂

Diomedea exulans
2015-11-16, 22:46
Ok, kör med 1kg-hantlar, bara skivstången och lägsta vikten i alla maskiner och återkom med dina resultat.

Varför krångla till det så ens? Man borde kunna köra helt utan vikt om vikten inte spelar något roll.

Ett Orm
2015-11-17, 00:09
Grundtankarna om kontroll mm är inte tokiga alls men han bombar in en hel del brosciece med specialövningar för peak osv.

Slartibartfast
2015-11-17, 09:26
Du har även den här killen som vet vad han pratar om:

Är du seriös? Jag har aldrig fattat om folk är seriösa när det kommer till scooby.

ARMSTARK
2015-11-17, 10:03
Varför krångla till det så ens? Man borde kunna köra helt utan vikt om vikten inte spelar något roll.

Hehe, tänk bicepscurl med bara armarna som vikt, 40000reps. That mjölksyra!

Loke
2015-11-17, 12:12
Trots att detta synsätt på byggning börjar dö ut så är det ofta många nya på gymmet som går i dessa tankebanor. Mitt svar på detta är då ofta: Visst, det kanske går att göra så, men varför chansa på det när du garanterat bygger muskler genom att flytta tunga vikter? Fördelen med att helt enkelt lyfta tungt är att oavsett vad spegeln säger så får man ett absolut kvitto på resultatet. Sen kan man säkert OCKSÅ lägga lite tid på att göra vissa set med perfekt kontakt och slappna av i övriga kroppen osv om man verkligen vill "vända på varje sten". Men att skippa de tunga vikterna till förmån för det låter som 100% lathet.

Diomedea exulans
2015-11-17, 12:16
Men att skippa de tunga vikterna till förmån för det låter som 100% lathet.

Jag lyfter tunga vikter av lathet. Att hitta kontakt i musklerna skulle kanske ge mig bättre resultat, men jag orkar inte hålla på med massor jobbig teknikträning (byggare pratar ibland om att man ska sitta hemma och försöka spänna de olika musklerna) för att hitta kontakten, så jag går bara till gymmet, lyfter tungt och går sedan hem. ;)

ceejay
2015-11-17, 12:20
Är du seriös? Jag har aldrig fattat om folk är seriösa när det kommer till scooby.

Jag har respekt för honom, dels för hans fysik och dels för hans passion för träning och att hjälpa människor. Visst tillkommer det lite konstiga saker ibland men fokus är ju på otränade människor som inte kan något om träning i princip. Han är pedagogisk.

Loke
2015-11-17, 12:25
Jag lyfter tunga vikter av lathet. Att hitta kontakt i musklerna skulle kanske ge mig bättre resultat, men jag orkar inte hålla på med massor jobbig teknikträning (byggare pratar ibland om att man ska sitta hemma och försöka spänna de olika musklerna) för att hitta kontakten, så jag går bara till gymmet, lyfter tungt och går sedan hem. ;)

Haha, får nog erkänna att jag är på samma sätt.

ARMSTARK
2015-11-17, 12:30
Jag lyfter tunga vikter av lathet. Att hitta kontakt i musklerna skulle kanske ge mig bättre resultat, men jag orkar inte hålla på med massor jobbig teknikträning (byggare pratar ibland om att man ska sitta hemma och försöka spänna de olika musklerna) för att hitta kontakten, så jag går bara till gymmet, lyfter tungt och går sedan hem. ;)

Det är inte fel, men där kanske du har svaret på varför (du själv påstår) det inte syns på dig att du tränar. Nu tror jag visserligen att det syns men skit samma, prova lite mer BB inriktad träning ett tag. Man vänjer sig vid skitsmaken, till slut gillar man den. Inte ordagrant menat, ;) .

Diomedea exulans
2015-11-17, 13:05
Det är inte fel, men där kanske du har svaret på varför (du själv påstår) det inte syns på dig att du tränar. Nu tror jag visserligen att det syns men skit samma, prova lite mer BB inriktad träning ett tag. Man vänjer sig vid skitsmaken, till slut gillar man den. Inte ordagrant menat, ;) .

Tror du missförstod mig lite. Latheten ligger inte i att jag inte orkar träna med kontakt, pump, tryck mm, utan att i att jag inte orkar lära mig hur man hittar kontakt. Jag kan ta en jättelätt hantel och bicepscurla mig blå, men det känns oftast bara i armvecket. Jag kan sätta mig i magmaskinen och göra ändlösa set med crunches med pinnen på lägsta hacket, och det skulle bara kännas i ryggen. Osv.

Det jag borde göra, antar jag, är att sitta tre timmar per kväll 7 dagar i veckan och försöka spänna och slappna av varenda muskel i hela kroppen och försöka lära mig hitta mind-muscle connection, så att jag äntligen kan få kontakt någon gång. Men jag pallar inte.

Och ja, det kan ha att göra med att jag ser så otränad ut. Fast å andra sidan är jag väldigt svag också, så det verkar inte som om tunga-lyft-träningen har gett så mycket heller. :-P

Och om jag ska vara petig så ser jag faktiskt inte helt otränad ut... Jag ser ut som om jag har tränat i sex månader. ;)

Ajiusa
2015-11-17, 14:24
Jag kör likadant,liksom när du kör riktigt tunga knäböj så fokuserar du ju bara på att få upp vikten,inte någon jävla mind muscle connection. Dock tror jag att det handlar väldigt mycket om att fokusera på rätt muskelgrupp,men det försvinner väldigt fort. Så man får ju välja en väg,antingen fokuserar man på att känna rätt muskler och inte ökar vikten lika ofta eller så slänger du på vikt så ofta du kan och hoppas på att du blir större i takt med att du blir starkare.

Zrob
2015-11-18, 10:17
Jar har nog byggt mer massa senaste 7-8månaderna när jag började ha fokus på muskelkontakt och pause/ stretch i topp/botten, än jag byggde på många år med att "bara" flytta en tung vikt fram och tillbaka (ofta för snabbt).
Bla överarmar 38>>41cm, vader 37>>40cm. Har nog backat 20% i vikter och kör varierat 10-12reps och 14-16reps. Skönt att slippa gå sönder stup i kvarten också och behöva ta uppehåll.

PureWhey
2015-11-18, 11:14
Vill ni veta en hemlighet?
Man kan köra tungt OCH ha bra teknik, schhh.

Bärsärk
2015-11-18, 11:41
Det spelar inte så stor roll men med det sagt så måste du ju fortfarande använda en vikt som utmanar dina muskler mer än vad de tidigare blivit utsatta för.

Old Nick
2015-11-18, 17:23
Det spelar inte så stor roll men med det sagt så måste du ju fortfarande använda en vikt som utmanar dina muskler mer än vad de tidigare blivit utsatta för.

Precis. "Mind-muscle connection" och "kontakt" är säkert trevligt, men man måste fortfarande öka vikterna över tid för att få någon effekt. Sitter man bara med sin 3 kg-hantel och försöker vara den mest kontaktiga och mindmuscleconnectiga killen på hela gymmet blir man aldrig stark.

Jag är övertygad om att killen som kör fulrodd och våldsliter fram 10 reps på 100 kg i kabelrodden i 100% av fallen kommer att ha fetare och bredare rygg än han som sitter med perfekt hållning drar lååååååångsamma instruktionsvideo-perfekta reps med sprinten i översta viktplattan.

Rikard Jansson
2015-11-18, 17:26
"Hurr-durr mind muscle är bara bro-science" är verkligen tröttsamt. När man träffat på ett par personer som tränat så seriöst ett tag så inser man att det definitivt INTE är varken skitsnack eller idioti.

Old Nick
2015-11-18, 17:28
"Hurr-durr mind muscle är bara bro-science" är verkligen tröttsamt. När man träffat på ett par personer som tränat så seriöst ett tag så inser man att det definitivt INTE är varken skitsnack eller idioti.

Nej, men det är förtvivlat många som snöar in på det och använder det som en ursäkt för att inte behöva utmana sig själv.

Rikard Jansson
2015-11-18, 17:34
Nej, men det är förtvivlat många som snöar in på det och använder det som en ursäkt för att inte behöva utmana sig själv.

Fast du verkar ju inte fatta vad det ens betyder om man läser dina inlägg i den här tråden?

Decepticon
2015-11-18, 17:39
Jar har nog byggt mer massa senaste 7-8månaderna när jag började ha fokus på muskelkontakt och pause/ stretch i topp/botten, än jag byggde på många år med att "bara" flytta en tung vikt fram och tillbaka (ofta för snabbt).
Bla överarmar 38>>41cm, vader 37>>40cm. Har nog backat 20% i vikter och kör varierat 10-12reps och 14-16reps. Skönt att slippa gå sönder stup i kvarten också och behöva ta uppehåll.

Jag började med mer fokus på muskelkontakt etc. för några år sedan och det var då jag började växa. Jag tränar i dag med betydligt lättare vikter (inte 3 kg hantlar) och detta ger resultat. Det är komiskt när man t.ex. kör stående alternerad hantelcurl jämte någon som också kör denna. Man ser hur de vill vara macho och tänker, ju tyngre, ju större muskler får man, och kämpar med 25 kg hantlarna och jag med 16 kg så svetten sprutar och jag är grövre. De tittar förvånat och tänker, vilka lätta vikter han har, hur kan han bli grov med dem.

Old Nick
2015-11-18, 17:39
Fast du verkar ju inte fatta vad det ens betyder om man läser dina inlägg i den här tråden?

Jag fattar vad det betyder, men jag vet också vad det i praktiken blir för de flesta hobbybyggare som skall träna efter de principerna. Det blir ett ändlöst långsamt gnuggande på samma låga vikter, vecka ut och vecka in, och det enda kvittot på att de tränat är pump och mjölksyra.

De flesta skulle ha fått bättre resultat genom att ta i och lyfta tungt som satan.

Ett Orm
2015-11-18, 17:44
Nej, men det är förtvivlat många som snöar in på det och använder det som en ursäkt för att inte behöva utmana sig själv.

Du kan ju bara jämföra om det är endast utförandet som skiljer, annar blir det helt orelevant.

Strixen
2015-11-18, 17:44
Jag fattar vad det betyder, men jag vet också vad det i praktiken blir för de flesta hobbybyggare som skall träna efter de principerna. Det blir ett ändlöst långsamt gnuggande på samma låga vikter, vecka ut och vecka in, och det enda kvittot på att de tränat är pump och mjölksyra.

De flesta skulle ha fått bättre resultat genom att ta i och lyfta tungt som satan.

Du har helt fel. Sedan så gnuggar man inte på samma vikter, man höjer förstås när man blir starkare.

Rikard Jansson
2015-11-18, 17:46
Jag fattar vad det betyder, men jag vet också vad det i praktiken blir för de flesta hobbybyggare som skall träna efter de principerna. Det blir ett ändlöst långsamt gnuggande på samma låga vikter, vecka ut och vecka in, och det enda kvittot på att de tränat är pump och mjölksyra.

De flesta skulle ha fått bättre resultat genom att ta i och lyfta tungt som satan.

Kassa personer fortsätter vara kassa: skulle de valt lyfta-tungt-vägen så skulle de tillhöra gänget som kör SL 5x5 utan att ta i, byter ut alla proteinshakes och aminosyror mot bullar och saft, och postar "squat or you're a sissy"-bilder på facebook.

Det faktum att de inte tränar hårt nog är inte en följd av hur de tränar; den här mängden du pratar om kan bara inte nog mycket om träning i allmänt.

Att du skriver att de skulle fått bättre resultat av att "ta i och lyfta tungt som satan" visar bara att du inte förstår hur man gör när man tränar efter principer som grundas i mind-muscle connection. Man skulle rentav kunna säga att det är helt på utkanten av spektrumet "ta i", bara att man gör det på ett annat sätt.

Ajiusa
2015-11-18, 17:50
Jar har nog byggt mer massa senaste 7-8månaderna när jag började ha fokus på muskelkontakt och pause/ stretch i topp/botten, än jag byggde på många år med att "bara" flytta en tung vikt fram och tillbaka (ofta för snabbt).
Bla överarmar 38>>41cm, vader 37>>40cm. Har nog backat 20% i vikter och kör varierat 10-12reps och 14-16reps. Skönt att slippa gå sönder stup i kvarten också och behöva ta uppehåll.

Oj,väldigt intressant! Hur gjorde du med vikt ökningen? Och körde du även 10-12, 14-16 reps på knäböj,bänkpress,rodd osv?

Sen måste det ju inte vara svart eller vitt heller!

Jag tror jag ska börja att göra så att jag har en tung basövning, t.ex rodd 5 reps som man ser till att lägga på vikt ofta och sedan har man t.ex enarms hantelrodd efteråt där man inte bryr sig så mycket om vikten utan mer fokuserar på att verkligen känna muskeln.

Ajiusa
2015-11-18, 17:53
Alla bodybuilders filosofi är ju i princip "Work the muscle,not the weight".

Så jag undrar även,hur gör man när man väljer övningar? Väljer man den som anses vara bäst eller den övningen där just du känner en muskel arbeta bäst?

T.ex när jag kör liggande tricep extensions så känner jag ingenting,oavsett hur lätt eller tungt jag kör eller teknik. Medan när jag kör Tricep extensions maskinen,då jävlar bränner det. Hur väljer man i ett fall som detta?

Liggande tricep extensions är ju lätt ansett vara en bättre övning än maskin tricep extensions,men om man känner maskin tricep extensions bättre,vilken ska man då välja?

Rikard Jansson
2015-11-18, 17:59
Alla bodybuilders filosofi är ju i princip "Work the muscle,not the weight".

Så jag undrar även,hur gör man när man väljer övningar? Väljer man den som anses vara bäst eller den övningen där just du känner en muskel arbeta bäst?

T.ex när jag kör liggande tricep extensions så känner jag ingenting,oavsett hur lätt eller tungt jag kör eller teknik. Medan när jag kör Tricep extensions maskinen,då jävlar bränner det. Hur väljer man i ett fall som detta?

Liggande tricep extensions är ju lätt ansett vara en bättre övning än maskin tricep extensions,men om man känner maskin tricep extensions bättre,vilken ska man då välja?

observera att jag inte är någon byggare och inte något vidare bra på MMC. Men jag hade kört det som hade tagit mest, men även sett till att få med hela muskeln, alltså alla huvud, samt en övning som stretchar ut muskeln. Liggande tricepsextensions är ju bra för långa triceps-huvudet samt stretchen där, men i övrigt så kör det som tar mest! Det viktigaste är ju dock att flytta vikten genom att spänna muskeln, inte genom att bara flytta vikten från a till b hursomhelst. (så har jag fattat det iallafall)

PureWhey
2015-11-18, 18:00
Gör det enkelt: Ha bra teknik i de övningar du kör så kan du t om köra tungt och få kontakt ;) Revolutionärt.

Old Nick
2015-11-18, 18:02
Att du skriver att de skulle fått bättre resultat av att "ta i och lyfta tungt som satan" visar bara att du inte förstår hur man gör när man tränar efter principer som grundas i mind-muscle connection. Man skulle rentav kunna säga att det är helt på utkanten av spektrumet "ta i", bara att man gör det på ett annat sätt.

Jag förstår visst hur man gör. Men problemet, som jag ser det, är att den första principen som lärs in är att det inte spelar någon roll vilken vikt man har på hanteln eller stången. Vilket i sig säkert är sant, men det tas alltför ofta som raka motsatsen till progressiv ökning av vikten. "Här skall vi inte jaga vikter inte" och sen blir det pump, mjölksyra och ingenting annat.

De som istället lyfter tungt, lastar på och jagar vikt må kanske inte göra allt perfekt, men de tenderar att bli stora och starka även om de gör fel.

Så jag säger inte att mina överdrivna exempel tidigare i tråden är en perfekt illustration av tänket bakom MMC och kontaktsökande. Däremot anser jag att det är en rätt bra illustration över hur det oftast ser ut när det skall implementeras av aningslösa svennebanan-byggare.

Ajiusa
2015-11-18, 18:06
Vissa muskler är ju riktigt jävla svåra också. T.ex biceps är en väldigt lätt muskel att få en bra MMC med,likaså bröst. Dock så är t.ex rygg,ben och i vissa fall triceps ett helvete att få bra kontakt med.

Rikard Jansson
2015-11-18, 18:11
Jag förstår visst hur man gör. Men problemet, som jag ser det, är att den första principen som lärs in är att det inte spelar någon roll vilken vikt man har på hanteln eller stången. Vilket i sig säkert är sant, men det tas alltför ofta som raka motsatsen till progressiv ökning av vikten. "Här skall vi inte jaga vikter inte" och sen blir det pump, mjölksyra och ingenting annat.

De som istället lyfter tungt, lastar på och jagar vikt må kanske inte göra allt perfekt, men de tenderar att bli stora och starka även om de gör fel.

Så jag säger inte att mina överdrivna exempel tidigare i tråden är en perfekt illustration av tänket bakom MMC och kontaktsökande. Däremot anser jag att det är en rätt bra illustration över hur det oftast ser ut när det skall implementeras av aningslösa svennebanan-byggare.

Det är för att lära sig att absolut inte köra för tungt fast man kan, för man kan det genom att släppa på "kontakten". Jag kan lätt göra 50kgx10 strikt i stångcurl, men har ordentliga problem att göra 10 reps på 30 kg med bra kontakt. Detta trots samma hastighet och strikthet.

Det är alltså inte första prioritet att jaga progression på pappret, utan man kan progrediera genom förbättrad MMC, framförallt i början. Huruvida det tar stopp efter ett tag är inte olikt hur Jaga-Vikt-Grabben inte förstår hur eller varför han ska alternera komplement eller lyftvarianter utan kör böj på samma sätt som han har gjort tidigare och alltid gjort och dunkar pannan i väggen tills han, om han har tur, stagnerar föralltid eller, och det här är det vanligaste scenariot, skadar sig.

Det jag försöker säga är att MMC inte orsakar en större brist på resultat än något annat tänk: bara att när det funkar som avsett så kommer dopingstämpeln där direkt, medans alla grova som jagat vikter (vilket är väldigt mycket mer ovanligt än vad det låter här på brädan) såklart alltid är rena. Som följd till det här så ser det ut som om att det är Jaga Vikter i Basövningar som gäller, fast det inte är mer eller mindre effektivt än något annat. Framförallt för att det är sjukt mycket lättare att se resultat där snabbt och tydligt, och extremt lätt att lära ut: copy-pastea bara valfritt PPL med inbyggd progression och det är klart för avgång.

lördagsgrogg
2015-11-18, 18:17
Har några svaga minnen av något gammalt reportage med Stein Bagger (hette han så? skum norrman). Är det något sånt orginalposten snackar om? Poängen är väl hursomhelst att ibland är det dags att sänka vikterna och tänka mer på kontakten. Ibland är det dags att sluta fjutta runt för mycket och kötta. Det beror helt på vart man är i sin träning.

Men det innebär förstås att man lärt känna sin kropp och sinne för att veta när. Men det är nog för komplext för alla som bara vill veta "The Magic Formula For Being the Biggest MF In the World"

Ett Orm
2015-11-18, 18:25
Jag förstår visst hur man gör. Men problemet, som jag ser det, är att den första principen som lärs in är att det inte spelar någon roll vilken vikt man har på hanteln eller stången. Vilket i sig säkert är sant, men det tas alltför ofta som raka motsatsen till progressiv ökning av vikten. "Här skall vi inte jaga vikter inte" och sen blir det pump, mjölksyra och ingenting annat.

De som istället lyfter tungt, lastar på och jagar vikt må kanske inte göra allt perfekt, men de tenderar att bli stora och starka även om de gör fel.

Så jag säger inte att mina överdrivna exempel tidigare i tråden är en perfekt illustration av tänket bakom MMC och kontaktsökande. Däremot anser jag att det är en rätt bra illustration över hur det oftast ser ut när det skall implementeras av aningslösa svennebanan-byggare.
Det kan inte vara så att de som inte blir stora och starka inte äter tillräckligt?

Du verkar ha tittat på hur folk tränar och dragit slutsatser utan att ha alla parametrar.
En del vill helt enkelt vara smala och ha låg BF men samtidigt träna sina muskler.

Old Nick
2015-11-18, 18:44
Du verkar ha tittat på hur folk tränar och dragit slutsatser utan att ha alla parametrar.

Ingen har alla parametrar. Men man ser ju samband. Löpare tenderar att vara smala. Brottare har oftare blomkålsöron. Kvinnor har större bröst än män.

Och finlirare tenderar att vara lite mindre än folk som lyfter tungt.

Ett Orm
2015-11-18, 18:53
Ingen har alla parametrar. Men man ser ju samband. Löpare tenderar att vara smala. Brottare har oftare blomkålsöron. Kvinnor har större bröst än män.

Och finlirare tenderar att vara lite mindre än folk som lyfter tungt.

Alla och alla.. Det vet man ju knappt själv.

Men det finns vissa parametrar som är mer kritiska än andra.

Men som sagt - beror det på att finlirare tränar fel, för lite, för sällan, inte hårt nog, har andra mål än storlek och stora vikter eller äter för lite?

Eller beror det på övningsvalen/utförandet?

Vad tror du?

Wormzie
2015-11-18, 19:15
Sålänge man lyckas hålla koll på progressionen kan man säkert få resultat. Är det optimalt? I think not.

Wormzie
2015-11-18, 19:17
xr9azscSZ88

heh?

PureWhey
2015-11-18, 19:57
Spänn biceps för att få bättre muskelbukar. Magic.
SCIENCE HATES HIM!!

Rikard Jansson
2015-11-18, 21:00
nvm, jag som missförstod

Ett Orm
2015-11-18, 21:01
Ajjjj, vilken jävla kramp jag fick! Hahaha, tack för den VC.

Blaine
2015-11-18, 22:16
xr9azscSZ88

heh?

Det är skönt att han avslutar det uttömmande klippet med att säga att man bör prenumerera, besöka hans hemsida eller kommentera på hans Facebook-sida.

Wormzie
2015-11-18, 22:31
Fact:
han är med i serien limitless

http://www.imdb.com/name/nm5491689/?ref_=ttfc_fc_cl_t51

muskler->youtubeprofil->hollywood riktig american dream :)

Bärsärk
2015-11-18, 23:06
Jag är övertygad om att killen som kör fulrodd och våldsliter fram 10 reps på 100 kg i kabelrodden i 100% av fallen kommer att ha fetare och bredare rygg än han som sitter med perfekt hållning drar lååååååångsamma instruktionsvideo-perfekta reps med sprinten i översta viktplattan.

Han som kör 100 kg i kabelrodden använder säkert sin rygg men han använder den ungefär lika mycket som han hade gjort om han kört på 60 kg, övriga 40 kg försvinner när man använder momentum och allt. Men det är ju upp till var och en hur man vill träna men enligt mig är det totalt meningslöst att jaga vikter om det nu inte behövs.

Branch Warren kör ganska ryckigt och med mycket vikter, är han störst på olympia scenen? Nej. Samma sak med hans kollega, Johnnie Jackson, som tävlat i SL och drar 360 i mark, är han störst på olympiascenen? Nej.

Vikt spelar ju roll som sagt, men bara upp till en viss gräns. Sen är det annat som spelar roll för hur stor du blir...

Zrob
2015-11-19, 06:55
Oj,väldigt intressant! Hur gjorde du med vikt ökningen? Och körde du även 10-12, 14-16 reps på knäböj,bänkpress,rodd osv?

Som man brukar, klarar jag fler än dom reps jag planerat köra så ökar jag så jag hamnar i rätt repspann igen.
Jag kör varken knäböj eller bänkpress, dåligt knä och dåliga axlar, kör bencurls & benspark och cablecross i olika vinklar.
Kör samma tankesätt i allt, utom i vader där kör jag även runt 20-25 reps vissa pass och vissa pass set med 5sek pause i topp och bottenlägena, brukar ligga på ca 8set stående och 2-3 sittande.

Maximal
2015-11-19, 07:06
Tror inte att det är själva kontakten eller känslan i musklerna som skulle vara mer positivt för tillväxt.

Troligtvist att när man tränar för kontakt eller söker efter den under set så tränar man kanske på ett mer optimalt sätt som gynnar tillväxten. Längre TUT, striktare, fullt ROM osv.

Zrob
2015-11-19, 07:26
Vissa påstår att man måste lyfta tungt för att bli större. Jag har ju provat både och, försökt köra tungt i 10år men då med en heldel uppehåll för att man lätt drar på sig skador av tungslit, visst växte jag då med (förrutom vader), men inte alls lika snabbt som nu, med mycket kontakt, längre TUT, full ROM, inte på långa vägar.
Maten har varit lika hela tiden, halvdåligt, jag tycker det är såå tråkigt att äta.
Snäppet mer kostillskott nu, Hmb, Longifolia Jack och Ep1c(epicatechin)

Ajiusa
2015-11-19, 15:20
Vissa påstår att man måste lyfta tungt för att bli större. Jag har ju provat både och, försökt köra tungt i 10år men då med en heldel uppehåll för att man lätt drar på sig skador av tungslit, visst växte jag då med (förrutom vader), men inte alls lika snabbt som nu, med mycket kontakt, längre TUT, full ROM, inte på långa vägar.
Maten har varit lika hela tiden, halvdåligt, jag tycker det är såå tråkigt att äta.
Snäppet mer kostillskott nu, Hmb, Longifolia Jack och Ep1c(epicatechin)

Väldigt intressant att du växer mer nu efter 10 år,efter 10 år av träning brukar du kunna räkna med att lägga på 1-2kg muskler per år om du äter och tränar helt perfekt medans under typ de första 2 åren borde man utan problem kunna lägga på sig en 5-10kg/år.

Du måste ha tränat riktigt jävla fel om du lägger på mer muskler efter 10 år än under dina första år.

Ajiusa
2015-11-19, 15:24
Har tänkt lite och det är klart att man inte kan köra med världens skitform,ösa på vikt och hoppas på att bli större. Men om du lyfter med hyfsad form och blir starkare så kommer du ju att bli större om din kost är bra. Tror mycket mer på det än MMC om jag ska vara ärlig,fast sen så finns det ju dessa killar som är riktigt stora men inte alls särskilt starka :/

Måste bara nämna hur tragiskt det är att se nybörjare som kommer till gymmet och gör övningar som cable crossovers,hantel curls,bål rotation,mag maskiner osv och sen går hem.. Liksom, SER DU INTE ATT DET FINNS EN SKIVSTÅNG MÄNNISKA?

Bärsärk
2015-11-19, 15:52
Vissa påstår att man måste lyfta tungt för att bli större. Jag har ju provat både och, försökt köra tungt i 10år men då med en heldel uppehåll för att man lätt drar på sig skador av tungslit, visst växte jag då med (förrutom vader), men inte alls lika snabbt som nu, med mycket kontakt, längre TUT, full ROM, inte på långa vägar.
Maten har varit lika hela tiden, halvdåligt, jag tycker det är såå tråkigt att äta.
Snäppet mer kostillskott nu, Hmb, Longifolia Jack och Ep1c(epicatechin)

Ja du måste lyfta tungt men sen hur tungt du måste lyfta "Därom tvista de lärde" som man säger.

Det är bara ta kolo som ett exempel, vissa här inne är stora som hus men kollar man i journalen så är de inte alls mycket starkare än vad man själv är eller kanske rent av svagare. Så vad är det då som avgör, visst gener spelar stor roll men det är ju något annat också som funkar för dessa personer som inte bara har med hur mycket man lyfter att göra.

Grans
2015-11-19, 16:35
Klart vikt spelar roll. Kör du på samma vikt och reps hela tiden kommer inget att hända. Jag bryr mig inte hur strikt form och hur hårt nån klämmer åt bicepsen och stönar till med sina 5kg hantlar, händer det inget med vikten kommer dom aldrig bli större. Ökar du vikten till kostnad av horribel form och användandet av muskler som inte borde användas kanske det är mindre bra. Ibland går det använda momentum och "fusk" till fördel också, cheat curls är ett bra exempel på det. Sen det här att köra på känn kanske funkar om du är erfaren, är du nybörjare behöver du mest troligt nåt att följa.