handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp


pundi
2015-11-16, 10:44
Jag har frågat detta tidigare men fick inte direkt ett konkret svar så jag frågar igen. Jag har börjat deffa nu (hållt på i en vecka). Jag jobbar som timanställd på en flyttfirma vilket gör att dagar jag jobbar går jag hela dagarna, ofta i trappor. Utöver detta gymmar (styrketränar) jag 6 dagar i veckan. Så min fråga är hur ska jag ändra mina kalorier upp och ner beroende på om jag jobbar + gymmar, bara gymmar , bara jobbar eller har en vilodag från både gym och jobb?
Jag är 19 år, väger 102kg och är 186cm lång.

Utförliga svar skulle uppskattas!
Ha en bra dag och vecka! :)

Rabiat
2015-11-16, 10:50
Din kropp vet inte vilken dag det är, så ett jämt energiintag känns ju rätt rimligt.

pundi
2015-11-16, 10:58
Din kropp vet inte vilken dag det är, så ett jämt energiintag känns ju rätt rimligt.

Jo det är ju sant men om jag rör på mig hela dagen så borde jag väl äta mer?

Rabiat
2015-11-16, 11:01
Jo det är ju sant men om jag rör på mig hela dagen så borde jag väl äta mer?

Blir du hungrigare? Ät då mer.

Är det kalorinivåer du vill ha så blir allt mycket enklare om du räknar ut din snittförbrukning på en vecka och baserar ditt intag på den, snarare än att ändra intaget från dag till dag. Den energi du stoppar i dig ikväll kommer inte nödvändigtvis användas eller lagras baserat på det arbete du utfört idag.

pundi
2015-11-16, 11:06
Blir du hungrigare? Ät då mer.

Är det kalorinivåer du vill ha så blir allt mycket enklare om du räknar ut din snittförbrukning på en vecka och baserar ditt intag på den, snarare än att ändra intaget från dag till dag. Den energi du stoppar i dig ikväll kommer inte nödvändigtvis användas eller lagras baserat på det arbete du utfört idag.

Hungrigare blir jag ju såklart. Det är bara det att det kan skilja så mycket från vecka till vecka, vissa veckor kanske jag jobbar fem dagar och veskan efter kanske jag är ledig hela veckan, det är just därför jag sitter hemma och nästan sliter mitt hår när jag försöker räkna på det. *gah!*

Sen har jag även fått ut att min kaloribalans vid en stillasittande dag är ca 2900kcal, kan det stämma?

Rabiat
2015-11-16, 11:12
Hungrigare blir jag ju såklart. Det är bara det att det kan skilja så mycket från vecka till vecka, vissa veckor kanske jag jobbar fem dagar och veskan efter kanske jag är ledig hela veckan, det är just därför jag sitter hemma och nästan sliter mitt hår när jag försöker räkna på det. *gah!*

Sen har jag även fått ut att min kaloribalans vid en stillasittande dag är ca 2900kcal, kan det stämma?

2900kcal en dag då du sitter still och inte tränar? Det låter väldigt högt.

pundi
2015-11-16, 11:21
2900kcal en dag då du sitter still och inte tränar? Det låter väldigt högt.

Menade en dag jag sitter still övriga tiden då jag inte tränar.

Rabiat
2015-11-16, 11:34
Menade en dag jag sitter still övriga tiden då jag inte tränar.

Det är för många faktorer som spelar in, och det är svårt att säga att en enskild träningsdag kräver X kcal. Det är därför du ska räkna på en hel vecka.

Beemel
2015-11-16, 14:20
Bokför vad du äter.
Håll koll på hur vikten utvecklas
Korrigera näringsintag efter dina mål.

Mission completed.