handdator

Visa fullständig version : "high bar/low bar"


Somoti
2015-11-15, 18:21
Vad är skillnaden mellan "high" och "low" bar knäböj i form av muskel motivation?

Tack.

Diomedea exulans
2015-11-15, 18:25
Gissar att du menar "muskelaktivering" när du säger "muskelmotivation"? Alltså vilka muskler som används?

Som jag har förstått det så är skillnaden att tyngdpunkten hamnar längre bak vid low bar, vilket gör att man måste luta sig längre fram, vilket i sin tur leder till att ryggen används mer medan benen används mindre.

Somoti
2015-11-15, 18:32
Du har rätt jag menar muskel aktivering.

Köttis
2015-11-15, 18:39
Gissar att du menar "muskelaktivering" när du säger "muskelmotivation"? Alltså vilka muskler som används?

Som jag har förstått det så är skillnaden att tyngdpunkten hamnar längre bak vid low bar, vilket gör att man måste luta sig längre fram, vilket i sin tur leder till att ryggen används mer medan benen används mindre.

Ofta orkar man mer i low-bar så inte säkert att benen används mindre i absoluta siffror även om de aktiveras mindre relativt sett. Kan vara värt att tillägga tycker jag.

Har man mycket vikt på stången tycker jag det är lite lättare att gå lite djupare vid high-bar men om vikten är för låg måste jag fälla fram ryggen en del för att komma ner ordentligt och då är det ju lämpligare med low-bar.

Somoti
2015-11-15, 18:57
Ofta orkar man mer i low-bar så inte säkert att benen används mindre i absoluta siffror även om de aktiveras mindre relativt sett. Kan vara värt att tillägga tycker jag.

Har man mycket vikt på stången tycker jag det är lite lättare att gå lite djupare vid high-bar men om vikten är för låg måste jag fälla fram ryggen en del för att komma ner ordentligt och då är det ju lämpligare med low-bar.

Menar du inte high där jag skrivit under i citation av dig?

Rabiat
2015-11-15, 19:18
Lowbar ger en större höftvinkel, vilket leder till ökad aktivering av hamstrings.

PureWhey
2015-11-15, 19:33
High bar = manligt
Low bar = för klenisar som mig, även om jag inte kör jättelågt.

F Ultra
2015-11-15, 19:41
Menar du inte high där jag skrivit under i citation av dig?

Nej för om du fäller ryggen mer i en high-bar så kommer tyngdpunkten att hamna för långt fram och du faller framlänges, därför väljer Köttis att köra low-bar när han redan vet om att han behöver fälla mer.

I övrigt är det ingen jätteskillnad mellan de två: http://www.strengtheory.com/high-bar-and-low-bar-squatting-2-0/

Folk misstolkar ofta ord som hip-dominant och quadriceps-dominant, de innebär inte att benen kommer att jobba mer eller mindre i high- eller low-bar utan handlar bara om det inbördes förhållandet mellan höften och framsida ben. Förutsatt att du inte brytböjer så är det fortfarande enbart framsida lår som kan räta ut knäleden oavsett om du kör highbar, lowbar eller frontböj.

ARMSTARK
2015-11-15, 21:24
High bar = manligt
Low bar = för klenisar som mig, även om jag inte kör jättelågt.

Fast de som böjer riktigt tungt brukar köra lowbar, så du är med i matchen, :)