handdator

Visa fullständig version : Överätning skapar oxidativ stress och insulinresistens inom en vecka


King Grub
2015-11-13, 11:58
Obesity-linked insulin resistance greatly increases the risk for type 2 diabetes, hypertension, dyslipidemia, and non-alcoholic fatty liver disease, together known as the metabolic or insulin resistance syndrome. How obesity promotes insulin resistance remains incompletely understood. Plasma concentrations of free fatty acids and proinflammatory cytokines, endoplasmic reticulum ( ER) stress, and oxidative stress are all elevated in obesity and have been shown to induce insulin resistance. However, they may be late events that only develop after chronic excessive nutrient intake. The nature of the initial event that produces insulin resistance at the beginning of excess caloric intake and weight gain remains unknown. We show that feeding healthy men with ~6000 kcal/day of the common U.S. diet [~50% carbohydrate (CHO), ~ 35% fat, and ~15% protein] for 1 week produced a rapid weight gain of 3.5 kg and the rapid onset (after 2 to 3 days) of systemic and adipose tissue insulin resistance and oxidative stress but no inflammatory or ER stress. In adipose tissue, the oxidative stress resulted in extensive oxidation and carbonylation of numerous proteins, including carbonylation of GLUT4 near the glucose transport channel, which likely resulted in loss of GLUT4 activity. These results suggest that the initial event caused by overnutrition may be oxidative stress, which produces insulin resistance, at least in part, via carbonylation and oxidation-induced inactivation of GLUT4.

Sci Transl Med. 2015 Sep 9;7(304):304re7. Excessive caloric intake acutely causes oxidative stress, GLUT4 carbonylation, and insulin resistance in healthy men.

http://stm.sciencemag.org/content/7/304/304re7.short

Bossebäver
2015-11-13, 12:12
Äntligen kan tomtestudien som föreslog att överätning under kortare perioder inte orsakar fettinlagring, något alla redan vet är falskt pga 13567893333333 anekdotiska bevis, se sig överkörd.

Överäta är dåligt, hip hip hooooray!

Diomedea exulans
2015-11-13, 12:35
Överäta är dåligt, hip hip hooooray!

Efter 2-3 dagar, ja, om jag tolkade studien rätt. Så den här studien pekar väl på att det går att överäta EN dag då och då utan fara? ;)

Gerdler
2015-11-13, 15:05
För män som betraktas som normala och hälsosamma så är 6000 kcal om dagen brutalt mycket. Dessutom är "normal" oftast lite för fet och därmed inte maximalt insulinkänsliga då de inte heller tränar. Bara kort bulk kommer fylla musklerna och levern med glykogen och göra dem helt insulinokänsliga samt stänga ned GLUT4 helt. Då är det typ bara fettcellerna som kan ta emot näringen och deras kapacitet är inte oändlig.

Hade studien utförts på tränande män som bulkade med ett överskott på 3000-3500 kcal om dagen i 1 vecka så kunde resultatet åtminstone blivit något annorlunda även om det inte är något att rekommendera.

timoat
2015-11-13, 15:15
Återgår insulinkänligheten till det normala när man äter normalt igen?

Gerdler
2015-11-13, 16:27
Om man gör det i en vecka så borde den åtminstone nästan återhämta sig, skillnaden är ju att man lagt på sig lite fett men det är ju så pass lite (2kg kanske i denna studien) så att det inte påverkar jättemycket. Det är ju här den akuta effekten av att proppa muskler och lever smockfulla med kolhydrater som jag ser som boven i dramat.

Rabiat
2015-11-13, 16:47
Återgår insulinkänligheten till det normala när man äter normalt igen?

Om du även motionerar så gissar jag på det, ja.

Bossebäver
2015-11-13, 17:26
Efter 2-3 dagar, ja, om jag tolkade studien rätt. Så den här studien pekar väl på att det går att överäta EN dag då och då utan fara? ;)

Hur drar du den slutsatsen får jag fråga?

timoat
2015-11-13, 17:38
Hur drar du den slutsatsen får jag fråga?


Bara kolla på alla som lyckas hålla sig till en ätardag med stor överätning och öndå går ner i vikt?

Gerdler
2015-11-13, 20:55
Bara kolla på alla som lyckas hålla sig till en ätardag med stor överätning och öndå går ner i vikt?

Men det är ju inte i närheten av det här... När du går på hård deff och sen tar en ätardag så är ju dina glykogenförråd och kanske till och med det lätt-tillgängliga fettet nere på låga nivåer. om du bara ska fylla dem så från halvfulla så får du överäta med 2-3Mcal och de kan vara bra mycket mer tömda än så. Sen finns det en viss tröghet i GLUT4 också varför det under dessa betingelser faktiskt går att supersaturera (överfylla) musklerna med glykogen.

De som tar ätardagar under en deff kanske inte ens fyller sina förråd, m a o.

Diomedea exulans
2015-11-13, 20:57
Hur drar du den slutsatsen får jag fråga?

Tolkade detta som det: "We show that feeding healthy men with ~6000 kcal/day of the common U.S. diet [~50% carbohydrate (CHO), ~ 35% fat, and ~15% protein] for 1 week produced a rapid weight gain of 3.5 kg and the rapid onset (after 2 to 3 days) of systemic and adipose tissue insulin resistance and oxidative stress but no inflammatory or ER stress."

Bossebäver
2015-11-13, 21:24
Bara kolla på alla som lyckas hålla sig till en ätardag med stor överätning och öndå går ner i vikt?

De håller energiunderskott över en energiperiod. Om de lagrar in fett eller inte över mätperioden ett dygn är irrelevant i det stora hela.

Återgår insulinkänligheten till det normala när man äter normalt igen?

Den blir sannolikt lite sämre om du behåller fettet.

Tolkade detta som det: "We show that feeding healthy men with ~6000 kcal/day of the common U.S. diet [~50% carbohydrate (CHO), ~ 35% fat, and ~15% protein] for 1 week produced a rapid weight gain of 3.5 kg and the rapid onset (after 2 to 3 days) of systemic and adipose tissue insulin resistance and oxidative stress but no inflammatory or ER stress."

och från det drog du slutsatsen.

Efter 2-3 dagar, ja, om jag tolkade studien rätt. Så den här studien pekar väl på att det går att överäta EN dag då och då utan fara?

Vart kan du utläsa något om effekterna av en dags överätning? Jag kan då inte ens se det omnämnt i studien. Studien jag kallar tomtestudie är en annan ganska ökänd studie som bla avhandlas här:https://traningochnutrition.wordpress.com/2014/09/29/blir-man-tjock-av-ett-par-dagars-kraftig-overatning/

och här:http://tyngre.se/artiklar/kommer-du-bli-fet-av-all-extra-julmat/

Studien ifråga:http://www.jphysiolanthropol.com/content/pdf/1880-6805-33-29.pdf

Med det sagt påstår jag inte att enstaka(eller flerdagars) överätningar är någon fara. Bara att din fettförlust över en mätperiod kommer minska motsvarande den kalorimängd över målet som intags, bortsett från eventuella positiva effekter på metabolismen. Om det sedan lagras som glykogen eller fett är skitsamma, det är fortfarande energi. Jag bortser här också från eventuella positiva effekter detta glykogen skulle ha på din prestation.

Diomedea exulans
2015-11-13, 21:33
Vart kan du utläsa något om effekterna av en dags överätning?

Genom semantik. Om man säger "efter 2-3 dagar uppstod problem" så menar man att det inte uppstod problem redan efter 1 dag.

F Ultra
2015-11-13, 23:33
Genom semantik. Om man säger "efter 2-3 dagar uppstod problem" så menar man att det inte uppstod problem redan efter 1 dag.

Fast då vet du ju inte om de helt enkelt inte mätte efter en enda dag eller hur värdena hade blivit om de hade överätit enbart en enda dag men mätt 2-3 dagar senare.

Diomedea exulans
2015-11-13, 23:34
Fast då vet du ju inte om de helt enkelt inte mätte efter en enda dag eller hur värdena hade blivit om de hade överätit enbart en enda dag men mätt 2-3 dagar senare.

Det är iofs sant, så jag erkänner att min slutsats var förhastad.