handdator

Visa fullständig version : Minsta storlek på rum för hemmagym för tyngdlyftning


asjogren
2015-11-12, 12:29
Hej,

Jag håller på att titta på lgh/hus där jag ska kunna ha ett gym.

Gymmet ska endast användas för tyngdlyftning. Max 1 böjrack, skivstång och vikter.

Min fråga är: Vad är minsta storlek som är lämpligt för ett sådant rum? 10kvm?

Antar att ett avlångt rum är att föredra?

Då stången är 2,2m så är frågan hur brett rummet minst måste vara? 3meter?

Och hur djupt, så man inte "glor in i väggen" alt inte har nog utrymme framåt/bakåt vid räddningar av lyften-

Hälsningar
Anders

Rabiat
2015-11-12, 12:37
Hej,

Jag håller på att titta på lgh/hus där jag ska kunna ha ett gym.

Gymmet ska endast användas för tyngdlyftning. Max 1 böjrack, skivstång och vikter.

Min fråga är: Vad är minsta storlek som är lämpligt för ett sådant rum? 10kvm?

Antar att ett avlångt rum är att föredra?

Då stången är 2,2m så är frågan hur brett rummet minst måste vara? 3meter?

Och hur djupt, så man inte "glor in i väggen" alt inte har nog utrymme framåt/bakåt vid räddningar av lyften-

Hälsningar
Anders

Du vill nog ha mer än 40cm över på varje sida. Trist om du dänger in en lastad stång i väggen :)

Mindre än 4x4m skulle jag nog inte ge mig på. Takhöjden är så klart också viktig, du ska kunna hålla en stång på raka armar.

Adama
2015-11-12, 12:53
Jag har ca 9 kvadrat. Jag har böjrack och 220 cm stång. Rummet är väl typ 3 m x 3 m. Det funkar helt okay (finns massor av filmer av det i min journal för att få en uppfattning).

Jag kör dock inte ryck/stöt och ej heller militärpress pga takhöjd som antagligen är bland det svåraste att få till ett hemmagym.

Gerdler
2015-11-12, 16:11
Om du bor i lgh och någon bor under dig hur gör du med marklyften? Antar att du ska ha någon sorts matta men räcker det eller kommer de gnälla? Jag har typ aldrig haft nån som klagar på mig för att jag inte lyssnar på musik eller tittar på film med särskilt hög volym men nu för någon vecka sedan så spelade jag musik i ett annat rum än det vi var i så kommer nån ny granne över och knackar på typ klockan halv elva på kvällen och säger att hon inte kan sova för min musik. Det är så jäkla jobbigt när folk klagar på en.

Jona
2015-11-12, 23:13
Ett tävlingsflak i tyngdlyftning ska på tävling mäta 4x4 meter med minst 1 meter runt om fri. Uppvärmningsflak 3x3 meter.