handdator

Visa fullständig version : Sjuk så fort jag tränar sedan två månader tillbaka


Tridnod
2015-11-11, 18:39
Jag är så less på detta. Åkte på en riktigt dänga där jag blev sängliggandes med hushålsrullar och lokalbedövande halstabletter. Riktigt skit var det. Efter tio dagar började det lugna sig lite och jag trodde allt var ok och tränade. Fick dock symptom igen och drabbades av exterm trötthet. Försökte vänta en vecka, provade igen samma sak hände igen. Väntade ytterligare två veckor, kände mig på topp och det smäller direkt några timmar efter träningen.

Nu har det gått två månader med försök till uppehåll men symptomen kommer så fort jag försöker träna.

Det som händer är svullna slemhinnor, ledvärk, fatigue (extrem trötthet), huvudvärk och yrsel. Hostar torrt, typ från lungorna men samtidigt kan jag harkla upp slem som är färgat.

Jag har varit hos läkaren men blir bortviftad. Hade det varit virus så hade det enligt min erfarenhet varit över. Är rädd att det ska vara någon bakterie och vad det gör med mig om jag fortsätter träna.

Jag har inga problem med studierna och andra verksamheter om jag inte tränar alls. När jag tränar, under passet så är jag pigg och stark men reaktionen kommer ganska direkt efter.

Någon som har något råd kring detta då jag är orolig samtdidigt som 2.0:an inte verkar bry sig?

lanzal
2015-11-11, 18:46
Hur har du ätit senaste veckorna?

Tridnod
2015-11-11, 18:49
Jo jag äter och sover gott, aptiten är god. Dock så har sjukdomen gjort det väldigt svårt att somna, även om studierna göra att jag kan unna mig det då jag börjar sent. Sover 7-8 timmar/natt men sömnen är påverkad. Hade inte det problemet innan jag blev sjuk

Rabiat
2015-11-11, 19:00
Men vänta en vecka extra när du känner dig frisk då?

Tridnod
2015-11-11, 19:13
Men vänta en vecka extra när du känner dig frisk då?

Det är liksom det jag har gjort sedan jag blev "frisk" för sex veckor sedan. Väntar en extra vecka efter att jag fått en backlash, känt mig hundra och kör igång, kraschar med symptomen igen. Väntat två veckor, samma resultat. Symptomen kommer ofta samma dag efter träningspasset efter vilan eller i anslutning till dagen efter.

Rabiat
2015-11-11, 19:33
Det är liksom det jag har gjort sedan jag blev "frisk" för sex veckor sedan. Väntar en extra vecka efter att jag fått en backlash, känt mig hundra och kör igång, kraschar med symptomen igen. Väntat två veckor, samma resultat. Symptomen kommer ofta samma dag efter träningspasset efter vilan eller i anslutning till dagen efter.

Vänta ännu längre. Samt eventuellt VC för prover.

Rolfarsson
2015-11-11, 22:36
Om hosta har varit närvarande hela tiden så kan det vara en akut bronkit, det kan sitta i relativt länge.
Jag skulle dock ha gått till VC och bett om en snabbsänka (CRP), och om den var låg så skulle jag ha bett om ett prov för TWAR.

Tridnod
2015-12-05, 15:20
Update: Har varit hos läkare med provtagning. Det givna för honom var mycoplasma eller twar. Blodprov togs vilket visade negativt på båda, vilket är ovanligt då twar brukar vara positiva för alla eftersom man haft fet någon gång i livet. Alltså känns det som att man kan kasta detta på sopptippen. Jag har fortfarande symptom, orkar inte ens gå en rask promenad. Blir trött efteråt och sjuk ett par dagar efter.

Symptom som ligger vilandes och kan komma lite hur som:

-Hosta med ont i bröstryggen vid djupandning (en kväll så jobbigt att andas att det blev akuten)
-Får harkla/hosta upp brunt slem i form av klumpar (lite)
-Hög vilopuls
-Plötslig irritabilitet, lättstörd
- Influensa ömhet i främst ländryggen, vill sova med kudde under densamma
- uppsvullna sådana där bollar vid sidan om halsen, båda sidor

Det hela började i september och har blivit progressivt sämre.

Jag litar på att blodproven är tillförlitliga men vissa säger att svabb i svalget är bättre indikation.

Min hypokondri gör iom att twar och myco är uteslutet att detta ska handla om kroniskt trötthetssyndrom eller något. Söker mer svar, erfarenheter från forat. Ny läkartid bokad.

OBS! Alla prover, sänka och breda prover på brister har gjorts

Rolfarsson
2015-12-05, 16:52
Update: Har varit hos läkare med provtagning. Det givna för honom var mycoplasma eller twar. Blodprov togs vilket visade negativt på båda, vilket är ovanligt då twar brukar vara positiva för alla eftersom man haft fet någon gång i livet. Alltså känns det som att man kan kasta detta på sopptippen. Jag har fortfarande symptom, orkar inte ens gå en rask promenad. Blir trött efteråt och sjuk ett par dagar efter.

Symptom som ligger vilandes och kan komma lite hur som:

-Hosta med ont i bröstryggen vid djupandning (en kväll så jobbigt att andas att det blev akuten)
-Får harkla/hosta upp brunt slem i form av klumpar (lite)
-Hög vilopuls
-Plötslig irritabilitet, lättstörd
- Influensa ömhet i främst ländryggen, vill sova med kudde under densamma
- uppsvullna sådana där bollar vid sidan om halsen, båda sidor

Det hela började i september och har blivit progressivt sämre.

Jag litar på att blodproven är tillförlitliga men vissa säger att svabb i svalget är bättre indikation.

Min hypokondri gör iom att twar och myco är uteslutet att detta ska handla om kroniskt trötthetssyndrom eller något. Söker mer svar, erfarenheter från forat. Ny läkartid bokad.

OBS! Alla prover, sänka och breda prover på brister har gjorts

Om jag har uppfattat det rätt så kan TWAR vara svår att detektera och PCR kan visa negativt trots att man har det, så be dom även att skrapa svalgslemhinnan.
Nedan kan du läsa lite om denna vidriga bakterie.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=442
http://www.twar.se/

Bulten20
2015-12-05, 22:50
Jag har haft samma upplevelse som dig fast inte lika allvarligt. Blev sjuk, blev frisk, tränade och blev sjuk kort efter flera gånger om. Haft mycket slem som du också haft

Var på vårdcentralen och läkaren lyssnade på lungorna och dem var inte bra pga rosslande och pipande ljud. Fick bricanyl och läkaren sa att det var förkylningsastma.

Jag har senaste månaderna känt att andningen varit tyngre och att det känts att det var tjockt i luftrören.

Tridnod
2015-12-06, 00:21
Jag har haft samma upplevelse som dig fast inte lika allvarligt. Blev sjuk, blev frisk, tränade och blev sjuk kort efter flera gånger om. Haft mycket slem som du också haft

Var på vårdcentralen och läkaren lyssnade på lungorna och dem var inte bra pga rosslande och pipande ljud. Fick bricanyl och läkaren sa att det var förkylningsastma.

Jag har senaste månaderna känt att andningen varit tyngre och att det känts att det var tjockt i luftrören.

Tack för inputen, har dock fått mina lungor lyssnade på 5ggr. bland annat när jag var på akuten och hostade vid varje andetag men allt låter bra säger de. Kanske kan vara något ändå. Jag tror dock att uppföljningen hos läkaren kommer ge bäst svar. Under tiden så är alla inputs välkomna

Shqypnia
2015-12-06, 09:39
Riktig jobbig sits. Mitt råd är att besöka läkaren- men tråkigt nog verkar inte det hjälpa med.

1. Din kropp har kanske inte återställt sig ordentligt sedan du var sjukt från allra första början.
2. Immunförsvaret sänks efter ett (hårt) gympass ganska rejält. Har läkarna kunnat se något där?

HenrikJ
2015-12-06, 23:11
Hur ser din vardag ut annars? Tänker att stress kan framkalla alla möjliga sorters fysiska symptom. Även om man inte känner sig stressad. Jag har själv känt liknande grejer pga detta. Säger inte att det inte kommer från någon infektion eller så. Men kan vara värt att titta på nu när provsvaren var negativa?

Tridnod
2015-12-07, 02:07
Hur ser din vardag ut annars? Tänker att stress kan framkalla alla möjliga sorters fysiska symptom. Även om man inte känner sig stressad. Jag har själv känt liknande grejer pga detta. Säger inte att det inte kommer från någon infektion eller så. Men kan vara värt att titta på nu när provsvaren var negativa?

Tjaa, jag har ofta någon föreläsning, pluggar hellre än bra. Äter två stora måltider per dag, lagar alltid själv. Pysslar med musikproduktion som hobby och något extraknäck då och då. Utesluter inte stress även om jag inte upplever någon sådan. Har lite svårt att somna in men när jag väl sover så sover jag, minst 8-9 timmar.

PS. Testade att "luftlyfta" lite här hemma och det känns som att lungorna är helg slut. Hostar upp slem från bröstet. Vilket elände det här är.

Tridnod
2015-12-12, 20:22
En update för de som hjälpt till och för de som undrar. Troligtvis är det astma av något slag jag inte visste jag hade. Ansträngnings, Allergi / partikel- astma verkar ligga närmast. Kanske kan vara värdefull info att dela med

PureWhey
2015-12-12, 21:42
Märkte du inte av några astma-besvär? Är inte direkt "gömda" symptom.