handdator

Visa fullständig version : Hur mycke rygg är knäböj?


Starke75an
2015-11-11, 17:36
Tränar lätt knäböj och tyngre knäböj. Men hur "mycke" är det som man tränar ryggen i knäböj? Att det tar i ryggen känner jag.

Rolfarsson
2015-11-11, 17:44
Erector spinae är bara en stabilisator i knäböj.

Loke
2015-11-11, 17:45
62%

Nej, men vad förväntar du dig för svar? Det kan ta en del på ryggerektorerna, ofta på ett lite annorlunda sätt mot marklyft. Inte så mycket på lats och trapezius mm, även om de inte heller är helt inaktiva.

Starke75an
2015-11-11, 17:46
Erector spinae är bara en stabilisator i knäböj.

Dvs ryggen tränas statiskt?

Det var nog det mer jag undra. Är det större delen statisk Träning ryggen får.

Johan_P
2015-11-11, 18:21
Dvs ryggen tränas statiskt?

Det var nog det mer jag undra. Är det större delen statisk Träning ryggen får.

The Spine is held ridged by the Erector Spinae acting as a Stabilizer with the Rectus Abdominis and Obliques acting as Antagonist Stabilizers countering the pull of the Erector Spinae. Erector Spinaes involvement is increased when spine is positioned at a greater forward angled.
http://www.exrx.net/Kinesiology/Squats.html#Muscular

Rabiat
2015-11-11, 18:56
Muskelaktiveringen i åtminstone longisimuss och multifidus är väldigt hög vid knäböj. Jag har svårt att tänka mig att resten av erektorerna skulle slappa när longisimuss jobbar hårt.

Sen är det väl ändå skillnad på att arbeta stabiliserande och att jobba isometriskt? Det är det sistnämnda erektorer mfl ryggmuskler gör vid knäböj.

Gerdler
2015-11-11, 19:25
Muskelaktiveringen i åtminstone longisimuss och multifidus är väldigt hög vid knäböj. Jag har svårt att tänka mig att resten av erektorerna skulle slappa när longisimuss jobbar hårt.

Sen är det väl ändå skillnad på att arbeta stabiliserande och att jobba isometriskt? Det är det sistnämnda erektorer mfl ryggmuskler gör vid knäböj.

Momentarmen är större i marklyft då ryggen är mer fälld i bottenläget, dessutom är vikten större i marklyft, detta borde göra kraften mycket större, eller? Dessutom har man ingen stretch reflex i marklyft fast det kanske kvittar för isometrisk belastning?

Asså jag menar om vikten man markar är 20% större och momentarmen är 25% längre så är belastningen 50% högre vid samma procent av ens max. Om jag inte tänker fel så borde knäböj knappt kännas i erektorerna... Mitt problem med min teori är att jag faktiskt tycker det känns en hel del i knäböj och om jag kör stor volym böj men ingen mark så kan jag ändå förnimma en viss träningsvärk i ländryggen..

Rabiat
2015-11-11, 19:31
Momentarmen är större i marklyft då ryggen är mer fälld i bottenläget, dessutom är vikten större i marklyft, detta borde göra kraften mycket större, eller? Dessutom har man ingen stretch reflex i marklyft fast det kanske kvittar för isometrisk belastning?

Asså jag menar om vikten man markar är 20% större och momentarmen är 25% längre så är belastningen 50% högre vid samma procent av ens max. Om jag inte tänker fel så borde knäböj knappt kännas i erektorerna... Mitt problem med min teori är att jag faktiskt tycker det känns en hel del i knäböj och om jag kör stor volym böj men ingen mark så kan jag ändå förnimma en viss träningsvärk i ländryggen..

Stretchreflexen vid knäböj har du i benen, inte i ryggen. Aktiveringen i ryggen är långt mycket högre vid knäböj än vid marklyft, något jag gissar beror på att ryggen måste hålla emot när man helt plötsligt börjar röra sig i motsatt riktning, samt att belastningen faktiskt vilar på ryggen snarare än att hänga i armarna.

BoBBoLoVe
2015-11-11, 19:46
Det beror väl lite på hur du böjer och hur du är byggd eller tänker jag fel nu? Jag menar det måste ju ta mer på ryggen om man har en böjstil där man är mer framåtböjd. Layne Norton börjar måste ju iaf ge en del ryggträning.

Sarco
2015-11-11, 19:53
Den här bilden illustrerar rätt väl att tunga knäböj kräver en hel del av ländryggen.
http://i0.wp.com/traningslara.se/wp-content/uploads/2009/03/aktiveringbalmarklyftknaboj.jpg

Från Träningslära (http://traningslara.se/core-del-iii-stegring-av-traningen/)

mattepatte
2015-11-11, 20:38
Den här bilden illustrerar rätt väl att tunga knäböj kräver en hel del av ländryggen.
http://i0.wp.com/traningslara.se/wp-content/uploads/2009/03/aktiveringbalmarklyftknaboj.jpg

Från Träningslära (http://traningslara.se/core-del-iii-stegring-av-traningen/)

Samt att sexpacket stimuleras typ obefintligt till skillnad mot vad många säger...

Rabiat
2015-11-11, 20:41
Samt att sexpacket stimuleras typ obefintligt till skillnad mot vad många säger...

Men vem säger det, egentligen? Det är ju helt befängt.

Masterpan
2015-11-12, 01:02
Men vem säger det, egentligen? Det är ju helt befängt.

Var ett tag sedan nu, men har läst mycket att folk menat att knäböj och mark är fullgod magträning. Idén till det kanske är att man bör ha ett ordentligt buktryck, vilket de då tänker ska träna den ytliga magmuskulaturen..

Rabiat
2015-11-12, 07:35
Var ett tag sedan nu, men har läst mycket att folk menat att knäböj och mark är fullgod magträning. Idén till det kanske är att man bör ha ett ordentligt buktryck, vilket de då tänker ska träna den ytliga magmuskulaturen..

Eftersom man reser sig från liggande till sittande genom att bygga buktryck :lol: