handdator

Visa fullständig version : Sjuk/borta 3v - forts. eller byta?


moderato
2015-11-11, 15:03
Yo gänget!

Har dessvärre uteblivit från gymmet i ca 3v, sjuk, dubbla utbildningar som krävt tid och jobb på detta. Nu är skiten över, jag är tillbaka och körde första passet igår. Tänkte att jag skulle köra igenom kroppens alla muskler och "känna" lite vad jag var. Vissa övningar fixade jag kanske 2-5kg under 85-90%max och vissa övningar runt 15-20.

Kände mig Sämst. Fick därför panik och fick en liten tankeställare:
Skall jag bara skita i att jag varit sjuk, fortsätta där jag var senast och försöka komma upp i vikterna på samma sätt igen? Hur jag än tänker kommer jag ju inte kunna bli starkare/lika stark över natten.

Jag har kört ett riktigt sjysst schema, ett självfixat push-pull-legs med RPT/omvänd pyramid för basövningarna. Det är lite coppat från Leangains AMA tråden på reddit. Har blivit stark i många övningar riktigt snabbt under sommaren och hösten. Men kommer till frågan nu: Skall jag byta och fixa ett push/pull och köra det som ABA eller kanske 4ggr/vecka ist? Skulle detta vara bättre för mig eller skall jag bara knipa igen och fortsätta göra det bästa ifrån där jag var senast?

Någon med lite erfarenhet och lite feedback på movitation hehe?
Länkar gärna mina program och så, har google spreadsheets. :)

Diomedea exulans
2015-11-11, 15:21
Jag skulle gjort såhär för att undvika skador: Börja på en mycket lättare vikt, sedan gradvis, över kanske 4 veckor, jobbat upp mig till de gamla vikterna.

moderato
2015-11-11, 15:35
Jag skulle gjort såhär för att undvika skador: Börja på en mycket lättare vikt, sedan gradvis, över kanske 4 veckor, jobbat upp mig till de gamla vikterna.

Tackar ödmjukast för din feedback. Stressad som man är tänkte man inte riktigt så, mer än att man kanske var beredd på träningsvärk hehe!
Men det låter klokt. Och tidsspannet lät ju bra, räkna med 4 veckor ungefär och så kanske man är uppe på vikterna igen. Jag tror mitt huvud är så jäkla inne på att "behålla" tidigare vikterna och att det tar emot att skriva in lägre vikter än man kunnat prestera. Men..som sagt, såklart så jobbar man sig bara uppåt igen.

Andra åsikter, säg att jag tränar PPL endast 3 dagar i veckan that's it, ung som leangains-klienterna gör i vissa fall. Det har funkat, men funkar det "ännu" bättre och köra en push/pull ist antingen ABA eller 4ggr i veckan ist?
Eller är man bara för naiv att allt skall gå så mkt snabbare och det är "bättre"? Jag är mer rädd för att kroppen inte kommer palla samma pass 2ggr i veckan.
Synpunkter?

Rabiat
2015-11-11, 15:56
Tackar ödmjukast för din feedback. Stressad som man är tänkte man inte riktigt så, mer än att man kanske var beredd på träningsvärk hehe!
Men det låter klokt. Och tidsspannet lät ju bra, räkna med 4 veckor ungefär och så kanske man är uppe på vikterna igen. Jag tror mitt huvud är så jäkla inne på att "behålla" tidigare vikterna och att det tar emot att skriva in lägre vikter än man kunnat prestera. Men..som sagt, såklart så jobbar man sig bara uppåt igen.

Andra åsikter, säg att jag tränar PPL endast 3 dagar i veckan that's it, ung som leangains-klienterna gör i vissa fall. Det har funkat, men funkar det "ännu" bättre och köra en push/pull ist antingen ABA eller 4ggr i veckan ist?
Eller är man bara för naiv att allt skall gå så mkt snabbare och det är "bättre"? Jag är mer rädd för att kroppen inte kommer palla samma pass 2ggr i veckan.
Synpunkter?

Kroppen pallar samma pass två gånger i veckan. Om du inte lyfter traktorer.

Rahf
2015-11-11, 16:54
Skulle ha kört på en jobbig, fast bekväm vikt under en vecka, som inte ligger alltför långt under gamla arbetsvikter. Sen återgår man till normala förhållanden, eller förlänger återkomsten en vecka.