handdator

Visa fullständig version : Akuta effekter på kardiovaskulära riskfaktorer av energidryck


King Grub
2015-11-11, 10:05
Energy drink consumption has been associated with serious cardiovascular events,1- 4 possibly related to caffeine and other stimulants. We hypothesized that drinking a commercially available energy drink compared with a placebo drink increases blood pressure and heart rate in healthy adults at rest and in response to mental and physical stress (primary outcomes). Furthermore, we hypothesized that these hemodynamic changes are associated with sympathetic activation, which could predispose to increased cardiovascular risk (secondary outcomes).

We studied 25 healthy participants (14 men) with a mean age of 29 years (95% CI, 26-31 years) and a mean body mass index of 25 (calculated as weight in kilograms divided by height in meters squared; 95% CI, 23-26). One participant did not complete 1 study day. Caffeine levels remained unchanged after the placebo drink, but increased significantly after energy drink consumption. Glucose levels increased similarly between the groups.

Baseline blood pressure and heart rate were normal and similar for participants on both the energy drink and placebo study days. Consumption of the energy drink elicited a 6.2% (95% CI, 4.5% to 7.8%) increase in systolic blood pressure (from 108.4 mm Hg to 115.0 mm Hg) vs a 3.1% (95% CI, 1.5% to 4.7%) increase with the placebo drink (from 108.3 mm Hg to 111.6 mm Hg) (P = .01). Diastolic blood pressure increased by 6.8% (95% CI, 4.1% to 9.6%) vs 0% (95% CI, −2.8% to 2.8%) with placebo (P = .001). Mean blood pressure increased after consumption of the energy drink by 6.4% (95% CI, 4.3% to 8.6%) from 74.2 mm Hg to 78.9 mm Hg vs by 1.0% (95% CI, −1.2% to 3.2%) with the placebo drink (from 74.9 mm Hg to 75.4 mm Hg) (P < .001). There was no significant difference in heart rate increase between the 2 groups. The energy drink did not further potentiate hemodynamic responses to any stress stimuli.

In this pilot study, a commercially available energy drink significantly increased levels of blood pressure and catecholamines in young healthy adults. Physical, mental, or cold stress did not further accentuate the blood pressure increase. These acute hemodynamic and adrenergic changes may predispose to increased cardiovascular risk.

A Randomized Trial of Cardiovascular Responses to Energy Drink Consumption in Healthy Adults. JAMA November 08, 2015.

http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=2469194

agazza
2015-11-11, 10:31
Har någon en referensstudie för kaffe/koffein konsumtion som är jämförbar med en här så man kan jämföra dessa sinsemellan?

Sheogorath
2015-11-11, 10:44
Jag dricker alltid en halvliter X-Ray (Coops Red Bull) efter mina cardio-pass. Time to die.

G_lund
2015-11-11, 11:10
Jag dricker alltid en halvliter X-Ray (Coops Red Bull) efter mina cardio-pass. Time to die.

Tack för den här tiden.

Paperbasket
2015-11-11, 11:33
Som jag förstått det så drack de 0,5 liter Rockstar med tillhörande koffein och socker. Kollade värden 30 min efteråt och fick dessa resultat. Förvånande?

Eller missar jag något?

hurril
2015-11-11, 11:35
Efter att ha druckit stimulantia så fick deltagarna sådana effekter?

Luca Brasi
2015-11-25, 23:26
A commercially available energy drink significantly increased levels of blood pressure and catecholamines in young healthy adults.

Händer inte samma sak om man dricker kaffe?

Lipservice
2015-11-26, 18:13
Händer inte samma sak om man dricker kaffe?

Kaffe med socker kanske.

Blaine
2015-11-26, 18:29
Jag dricker alltid en halvliter X-Ray (Coops Red Bull) efter mina cardio-pass. Time to die.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/3b/Tears_In_Rain_Roy.png

Luca Brasi
2015-11-27, 00:45
Kaffe med socker kanske.

Google berättade för mig att samma sak händer vid koffeintag, men kaffe innehåller inte enbart koffein.
Kaffe är nyttigare än broccoli, som vi vet.

J.V
2015-11-27, 02:47
Problemet med kaffe ar ju bara att det maste spenderas sa mycket tid pa toa. Det ar som att gora en tarmskoljning.

Det intraffar dock inte alls vid intag av energidryck, aven om koffeinmangden blir langt mycket hogre. Jag kommer ocksa do snart och accepterar det, for jag vagrar spendera 3h pa toa varje dag.

Sheogorath
2015-11-27, 09:27
Problemet med kaffe ar ju bara att det maste spenderas sa mycket tid pa toa. Det ar som att gora en tarmskoljning.

Det intraffar dock inte alls vid intag av energidryck, aven om koffeinmangden blir langt mycket hogre. Jag kommer ocksa do snart och accepterar det, for jag vagrar spendera 3h pa toa varje dag.

Man får dricka en jävla massa energidryck (av den klassiska Red-Bull-typen) för att få i sig några större mängder koffein.

En halvliter innehåller bara omkring 160 mg koffein. Två koppar kaffe (kontorsmuggsstyle) innehåller klart mer.

ARMSTARK
2015-11-27, 09:39
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/3b/Tears_In_Rain_Roy.png

I see what you did there! :d

Finns det ens någon som förordar energidrycker för tränande? Känns som det är mest folk som inte tränar så ofta som har en övertro till dessa.

J.V
2015-11-27, 09:46
Man får dricka en jävla massa energidryck (av den klassiska Red-Bull-typen) för att få i sig några större mängder koffein.



En halvliter innehåller bara omkring 160 mg koffein. Två koppar kaffe (kontorsmuggsstyle) innehåller klart mer.Jo men bara en kopp kontorskaffe gör anarki i anus medan jag utan problem kan dricka tre Celsius/NOCCO eller närmare grammet koffeinpiller.


Tapatalk.

LunaSpice
2015-11-27, 10:49
Jo men bara en kopp kontorskaffe gör anarki i anus medan jag utan problem kan dricka tre Celsius/NOCCO eller närmare grammet koffeinpiller.


Tapatalk.

Som tur är så gäller inte dessa reaktioner för alla personer som dricker kaffe.

Sheogorath
2015-11-27, 12:01
I see what you did there! :d

Finns det ens någon som förordar energidrycker för tränande? Känns som det är mest folk som inte tränar så ofta som har en övertro till dessa.

I didn't see what he did there *cry* Jag vet inte om jag FÖRORDAR energidrycker men jag använder ju dem själv. Sockret för att ersätta glykogen och lite koffein för att piggna till efter träning (ska jag bli PIGG ->av<- träning får det vara mysträning).

Sheogorath
2015-11-27, 12:02
Jo men bara en kopp kontorskaffe gör anarki i anus medan jag utan problem kan dricka tre Celsius/NOCCO eller närmare grammet koffeinpiller.


Tapatalk.

Jag kan få lite magreaktioner av rent koffein men som du säger är kaffe rena döden. En kopp kaffe och ett päron är ungefär det sämsta man kan utsätta min mage för. Synd bara att det är ett trevligt mellanmål. :D

Rikard Jansson
2015-11-27, 12:08
Brukade dricka massor med standard energidryck (typ 3 om dagen) men efter att ha bytt till go&fun när jag jobbade där och drack istället 3 såna om dagen så insåg jag vad dåligt jag mådde fysiskt av all standardenergidryck. Nu dricker jag varken energidryck eller läsk, och nu har väl min resistens försvunnit eller nåt för min pwo funkar mycket bättre. Win win :)

J.V
2015-11-27, 13:01
Jag kan få lite magreaktioner av rent koffein men som du säger är kaffe rena döden. En kopp kaffe och ett päron är ungefär det sämsta man kan utsätta min mage för. Synd bara att det är ett trevligt mellanmål.Ja det ar ju tyvarr sa. :D Finns inget battre (eller godare) an två-tre koppar starkt kaffe pa morgonen eller som mellanmal (nar som helst egentligen, men framfor allt pa morgonen), men ibland har det ju ohallbart nar jag maste spendera 30 minuter pa toaletten for att genomga en tarmskoljning efter.

ARMSTARK
2015-11-27, 14:45
I didn't see what he did there *cry* Jag vet inte om jag FÖRORDAR energidrycker men jag använder ju dem själv. Sockret för att ersätta glykogen och lite koffein för att piggna till efter träning (ska jag bli PIGG ->av<- träning får det vara mysträning).

https://www.youtube.com/watch?v=NOW4QiOD-oc