handdator

Visa fullständig version : Byta ut krankäglan på tvågreppsblandare

Arrival
2015-11-10, 18:06
Jo, det är så att köksblandaren läcker och jag tänkte byta ut kranöverdelen (eller är det käglan) för att få stopp på problemet. Verkar vara enkelt - har jag rätt?

Hur mycket tror Ni att en sådan kägla kostar? Man ska väl endast skruva loss den gamla och sätta in den nya med hjälp av skiftnyckel - man behöver väl inte byta packning och liknande?

Lite hjälp tack! :)

tossefar
2015-11-10, 21:01
Jag... Jag vet inte. Jag jobbar på bank.

Wzup2u
2015-11-10, 21:04
snarare gummipackningen som är sliten därav läckage eller? kolla det först, finns sådana satser med gummiringar för 10:-

Minikubik
2015-11-10, 22:07
Som Wzup2u sa, börja med att kolla packningarna. De spricker med tiden och har man barn eller hårdhänta fruntimmer som rycker i blandaren så tar dom mycket stryk

Arrival
2015-11-10, 22:38
Ok, tack för tipset! Ska kolla. Förmodligen en dum fråga, men eftersom jag är en novis inom detta frågar jag ändå. :)

Packningen/gummiringen ligger väl "under" käglan? Alltså man skruvar väl loss överdelen med skiftnyckel och packningen ligger väl där under, eller?

Tackar! :)

Arrival
2015-11-10, 22:40
Just det, en sak till. Är ex. gummiringen standardiserad? Passar en alla?

Arrival
2015-11-10, 22:56
Jag googlade lite för att se var man kan köpa packning. Men det verkar som att det inte är en gummiring som behövs, utan något som heter ventilkägla (finns hos ex. Clas Ohlson för 35 spänn, 2 st)? Ska det vara en sådan eller sen plastring?

Det är som sagt en tvågreppsblandare, en sådan med "olivfärgade" kranrattar. :)

tjabon
2015-11-11, 15:04
Jag hade bytt blandare.

Arrival
2015-11-13, 00:07
Jag skruvade loss kranöverdelen för att se vilken storlek det är. Men krankäglan verkar inte stämma överens med bilderna på nätet. Dom på nätet ser ut att vara en "knappliknande" grej. Men min verkar vara tjockare och fast med kranöverdelen. Någon som fattar vad jag menar...? :)