handdator

Visa fullständig version : Coca-Cola, räddaren i nöden


King Grub
2015-11-10, 12:29
Colorectal fecaloma is hardening of feces into lumps of varying size that is much harder in consistency than a fecal impaction. Complications of colorectal fecaloma include ulceration, bleeding, perforation and obstruction of the colon. Most fecalomas are successfully removed by conservative treatment with laxatives, enemas and rectal evacuation to relieve fecal impaction. When conservative treatments have failed, a surgical intervention may be needed. Herein, we report a case of 4.7 cm sized sigmoid fecaloma showing no response to conservative treatments that was successfully removed by endoscopic fragmentation with Coca-Cola injection instead of surgery.

Korean J Gastroenterol. 2015 Jul;66(1):46-9. Successful Removal of Hard Sigmoid Fecaloma Using Endoscopic Cola Injection.

http://www.gastrokorea.org/journal/viewJournal.html?year=2015&vol=66&iss=1&page=46

Ricken13
2015-11-10, 15:32
Slamspolning med Coca Cola? :D

LunaSpice
2015-11-10, 16:11
Tja, det sägs ju att det går att använda Coca-Cola för att rensa avlopp.

Diomedea exulans
2015-11-10, 16:16
Snygg ordvits, Grub!

Det är en gammal huskur i mitt hushåll att dricka Coca-Cola när man har magproblem. Har inte testats för så grava magproblem som i artikeln, men iallafall!

Wzup2u
2015-11-10, 19:41
Har använt coca cola för att lossa rostiga bultar :)

Bärsärk
2015-11-10, 20:39
Fick avslagen cola när jag var liten och hade problem med magen.

Bärsärk
2015-11-10, 20:55
Fick avslagen cola när jag var liten och hade problem med magen.

Jag vill också minnas att jag fick kokt ris och vitt bröd men det hör ju inte hit.

Wzup2u
2015-11-10, 20:58
Kokt ris och vitt bröd är ju kung vid magsjuka när man väl orkar äta.

Blue.plz
2015-11-10, 21:35
Har hört att det kan kan användas för att lösa upp bezoarer. Coca-cola är för övrigt inte optimalt för att ersätta vätskeförluster vid magsjuka, då den har för hög osmolaritet (men det är en spridd missuppfattning att den är bra).

jonkii
2015-11-10, 23:05
Har hört att det kan kan användas för att lösa upp bezoarer. Coca-cola är för övrigt inte optimalt för att ersätta vätskeförluster vid magsjuka, då den har för hög osmolaritet (men det är en spridd missuppfattning att den är bra).

Precis. Så är det. Men rent empiriskt säger ändå en del elitatleter, som tävlingar i långdistans att det är ju Cola som funkar om magen strular i slutet av loppet... En del kanske är sponsrade.

Då Gebrselassie satte världsrekord i Marathon hade han tydligen en hyperton dryck under hela loppet, 12% kolhydrat vill jag minnas.

Rahf
2015-11-10, 23:14
Fick avslagen cola när jag var liten och hade problem med magen.

High five! :D

jonkii
2015-11-10, 23:27
High five! :D

Jodå var vi nog många som fick. Tror nästan det användes/används på sjukhusen? Avslagen cola och smörgåsrån.. *popcorn*

#ColaOchCharkPåSjukhus

spoon
2015-11-11, 01:17
Avslagen cola fick jag också. Sött så att ungarna vill ha det och innehåller kalorier. Bättre än ingenting var anledningen till att jag fick det gissar jag.

Tapatalk

Beemel
2015-11-11, 20:23
Kombinationen magsjuka och avslagen cola som barn är en av anledningarna till att jag aldrig druckit cola i hela mitt vuxna liv.
dricker iofs nästan aldrig läsk överhuvudtaget.

MSL
2015-11-12, 08:52
Jag vill också minnas att jag fick kokt ris och vitt bröd men det hör ju inte hit.

Wienerbröd har jag hört ska vara det optimala...

Diomedea exulans
2015-11-12, 08:56
Wienerbröd har jag hört ska vara det optimala...

Coca-Cola och Wienerbröd är en känd diet på forumet.

Morty
2015-11-12, 11:11
Precis. Så är det. Men rent empiriskt säger ändå en del elitatleter, som tävlingar i långdistans att det är ju Cola som funkar om magen strular i slutet av loppet... En del kanske är sponsrade.

Då Gebrselassie satte världsrekord i Marathon hade han tydligen en hyperton dryck under hela loppet, 12% kolhydrat vill jag minnas.

Cola är av någon anledning för jävla nice under långdistanstävlingar. Skönare att dricka än vatten till och med. Red bull likaså, riktigt raketbränsle som av någon anledning tolereras väldigt bra även om den inte skakats innan. En rap kan det bli men aldrig sportdrycks-illamåendet.

Diomedea exulans
2015-11-12, 11:52
Cola är av någon anledning för jävla nice under långdistanstävlingar. Skönare att dricka än vatten till och med. Red bull likaså, riktigt raketbränsle som av någon anledning tolereras väldigt bra även om den inte skakats innan. En rap kan det bli men aldrig sportdrycks-illamåendet.

Kanske beror på "den hemliga ingrediensen" som Coca-Cola sägs ha? Vilken den nu är...

J.V
2015-11-12, 11:54
Coca-Cola och Wienerbröd är en känd diet på forumet.Glom inte hallonkramen!

King Grub
2015-11-12, 12:02
Kanske beror på "den hemliga ingrediensen" som Coca-Cola sägs ha? Vilken den nu är...

..