handdator

Visa fullständig version : Äta, powernap sedan träna?


gubbles
2015-11-10, 10:27
Hejsan!

Har funderat ett tag på om det är funkar att man äter, tar en gubbvila på typ 30-45, väntar ett tag sedan far man till gymmet? Eller finns det några nackdelar med det?

Inget jag gör speciellt ofta men när jag jobbar skift så brukar jag kunna vara rätt knäckt innan jag ska på gymmet ibland :)

J.V
2015-11-10, 10:37
Vad menar du med 'fungerar'? Gor det som kanns bast for dig.

Personligen hade jag avlidit om jag gatt till gymmet omedelbart efter jag atit. Det far garna ga minst 2 timmar innan jag tranar.

ceejay
2015-11-10, 10:43
Tar nästan alltid powernaps innan gymmet om jag har tid. Äger.

jonkii
2015-11-10, 10:46
Händer ibland att jag gör så. Kaffe + ev fika sedan powernap 20-25 min. Bara en sån kortis tycker jag gan göra susen om jag är trött, gärna med öronproppar och mörkt rum/ögonbinden för bäst avslappning! Undviker naps på 40-70min för att inte hamna i, och behöva avbryta djupsömn. Om jag vill ha en längre försöker jag ta ca 90 min! 8-)

King Grub
2015-11-10, 10:49
Jag skulle känna mig helt rutten efter en sådan tupplur, men mår och presterar du bättre efter det är det bara att göra så.

Gerdler
2015-11-10, 11:32
Det här är så individuellt det kan bli. Jag kan inte somna så snabbt och lägger jag mig och bara ligger och tänker på att försöka somna så blir jag bara tröttare än jag var innan.

Om jag är riktigt trött, vilket händer om jag sovit dåligt eller fått jobba halva natten, så sover jag gärna 2-4 timmar efter jobbet innan gymmet. Det funkar för mig ibland, för någon annan skulle det säkert varit ren katastrof.

Lär dig vad som gör dig pigg och motiverad som gör att du kan utföra din träning som du vill.

Klein
2015-11-10, 11:34
Presterar själv betydligt sämre efter en tupplur.

gubbles
2015-11-10, 11:38
Okej!

Jag brukar vänta ca 2 timmar också med träningen efter jag ätit. Jag äter, sover ungefär 30-45, vaknar, väntar 1 timme med att bege mig mot gymmet :)

Detta gör jag bara ibland som sagt då jag är sliten från skiftarbetet. Men tack för svaren!

MackeJuve
2015-11-10, 11:47
Jag upplever det ofta som att jag antingen känner mig utvilad och stark eller fortfarande sömnig efter en powernap följt av gym. Se gärna till att ha lite marginal mellan powernapen och gymmet så du hinner piggna till och inte är stel.

spoonchest
2015-11-10, 12:22
Håller med. Gör det som funkar bäst! Men man ska inte underskatta måttet av självbelåtenhet man får när man tar sig till träningen trots att energin tryter.

ARMSTARK
2015-11-10, 12:32
Klarar du att rycka upp dig efteråt så är det nog bra, personligen blir jag som en zombie flera timmar efter en powernap så det går bort.

andeem
2015-11-10, 12:40
Verkar som om mångas powernaps inte riktigt förtjänar beteckningen powernap. :) Jag brukar sova en kvart, det funkar bra. En gubblur på 1-2 timmar är nu något annat. Ska man ta en sådan och prestera efteråt rekommenderas varmt Sleep Cycle eller annan app som kan väcka dig i rätt tid.

PureWhey
2015-11-10, 13:05
Verkar som om mångas powernaps inte riktigt förtjänar beteckningen powernap. :) Jag brukar sova en kvart, det funkar bra. En gubblur på 1-2 timmar är nu något annat. Ska man ta en sådan och prestera efteråt rekommenderas varmt Sleep Cycle eller annan app som kan väcka dig i rätt tid.

+1
Stor skillnad på 15-20 min och 1h

MackeJuve
2015-11-10, 13:12
Verkar som om mångas powernaps inte riktigt förtjänar beteckningen powernap. :) Jag brukar sova en kvart, det funkar bra. En gubblur på 1-2 timmar är nu något annat. Ska man ta en sådan och prestera efteråt rekommenderas varmt Sleep Cycle eller annan app som kan väcka dig i rätt tid.

+1
Stor skillnad på 15-20 min och 1h

Aldrig förstått hur man lyckas med detta.

/Aldrig-powernap-under-timmen-snubben

VoDaresVins
2015-11-10, 13:32
Aldrig förstått hur man lyckas med detta.

/Aldrig-powernap-under-timmen-snubben

Håll nåt i handen utanför sängkanten som faller i golvet när du slumrar in och släpper greppet. Dock mycket skönare med 1 timmes lurerna men blir själv slö efter dom.

MackeJuve
2015-11-10, 13:33
Håll nåt i handen utanför sängkanten som faller i golvet när du slumrar in och släpper greppet. Dock mycket skönare med 1 timmes lurerna men blir själv slö efter dom.

Ah har testat det någon gång men slutar alltid med att jag vill ha det optimalt bekvämt och därmed skiter i att hålla i något. Håller helt med dig om sista meningen, tror oftare det förstör mina pass snarare än hjälper.

Skrotnisse
2015-11-10, 14:24
Ah har testat det någon gång men slutar alltid med att jag vill ha det optimalt bekvämt och därmed skiter i att hålla i något. Håller helt med dig om sista meningen, tror oftare det förstör mina pass snarare än hjälper.

Det är väl bara att ställa en väckare? Oavsett ifall du "somnat" eller inte blir kroppen utvilad av att bara ligga och försöka sova.

MackeJuve
2015-11-10, 14:29
Det är väl bara att ställa en väckare? Oavsett ifall du "somnat" eller inte blir kroppen utvilad av att bara ligga och försöka sova.

Ja men jag vet ju inte när jag somnar, då är det svårt att ställa väckare. Själva grejen med powernap är väl att man just somnar? Inte att man ligger och blundar bara?

Wormzie
2015-11-10, 15:00
Vad säger kroppen?

Känner du behovet av en powernap en dag så ta det.. känner du dig pigg så strunta i det :)

andeem
2015-11-10, 16:18
Ja men jag vet ju inte när jag somnar, då är det svårt att ställa väckare. Själva grejen med powernap är väl att man just somnar? Inte att man ligger och blundar bara?Har du svårt att somna är powernap nog inget för dig. Jag brukar ta en när jag mer eller mindre redan håller på att somna vid skrivbordet. Sätter klockan på femton minuter, slumrar någon minut av dessa och sover resten.

MackeJuve
2015-11-10, 16:32
Har du svårt att somna är powernap nog inget för dig. Jag brukar ta en när jag mer eller mindre redan håller på att somna vid skrivbordet. Sätter klockan på femton minuter, slumrar någon minut av dessa och sover resten.

Nae men jag blir lite "nervös" när jag sätter klockan: "okej nu är det 20 min till den ringer, nu vore det bra om jag slumrade till". Men visst jag skulle ju kunna sätta den på, säg, 45 min, så lär jag få en lagom powernap och har lite marginal från det att jag sätter klockan tills det att den ringer.

ceejay
2015-11-10, 16:34
Sängen blir som skönast efter 10-15 min :D Då vill man inte gå upp.

MackeJuve
2015-11-10, 16:44
Sängen blir som skönast efter 10-15 min :D Då vill man inte gå upp.

Powernapa i sängen är ju dödsdömt :D Soffan är lite mer safe!

exevision
2015-11-10, 16:47
Bara att ställa väckarn på ~20 minuter.

jonkii
2015-11-10, 16:57
Jag sover aldrig då jag powernapar, eller ja ibland blir det väl några minuter. Ställer väckaren på 20-25 min och bara stänger av och kopplar av, ibland väldigt nära att somna in. Gör detta då jag är väldigt trött, känns ofta som att det hjälper en hel del.

AronP
2015-11-11, 08:14
In med en koffeintablett, powernappa 15-20 min, vakna till ungefär samtidigt som koffeinet kickar och vara igång på riktigt.

Raschmus
2015-11-11, 08:23
Powernapar kanske två gånger om året. De tillfällena brukar jag sova på parkettgolv i kalsonger. Då sover man ogärna för länge

Ett Orm
2015-11-11, 09:24
Är inte powrenaps också en tränings/vanesak? Om man gör det regelbundet borde man väl lära sig att optimera det.

bighulken
2015-11-11, 16:16
Är inte powrenaps också en tränings/vanesak? Om man gör det regelbundet borde man väl lära sig att optimera det.

+1.....
powernappar alltid varje vecka......men inga sömnlurar på 1-2 tim.....brukar bli en 30-45 minuter eller liknande......även fast jag har tid för längre.