handdator

Visa fullständig version : Funlight vs Läsk


StingraY-
2004-04-13, 17:15
Ja då var det dags att sluta dricka 1 liter läsk varje dag och gå upp i vikt 1 kg per månad sen 2-3 år back in time.

Tiden har kommit då jag fått nog av min vikt . Tänkte ta upp träningen igen efter många år av lazyness:naughty:

(jag tänkte strunta i LÄSKEN 4 ever och vänja mej vid att dricka FunLight eftersom 1 liter läsk per dag kan inte va bra in any way)

Va jag vill fråga är , är det farligt att dricka 2-3 liter funlight varje dag och går man upp i vikt av 2-3 liter funlight per dag?

GhostFace
2004-04-13, 17:23
Man kan bli lite bubblig i magen av FunLight och en del har även upplevt diarré som följd av en större mängd dagligt intag av FunLight.

King Grub
2004-04-13, 17:23
Va jag vill fråga är , är det farligt att dricka 2-3 liter funlight varje dag

Nej. Den innehåller aspartam, men det finns inga bevis för att det är farligt.

och går man upp i vikt av 2-3 liter funlight per dag?

Nej. Fun Light är så gott som kalorifri.

LunaSpice
2004-04-13, 17:25
Jag kan passa på att rek. en otroligt god Fun Light-smak...Guava/Lemongrass! :hbang:

emmzan
2004-04-13, 17:34
När en stor flaska funlight går åt på 2 dgr för mig ensam inser man hur beroendeframkallande det är :)

Har svårt att få i mig rent vatten av nån anledning, iaf om det inte är rejält kylt - men med funlight i så får jag i mig hur mkt som helst.

King Grub
2004-04-13, 18:08
Godast:

1. Peach/Passion
2. Wild Berry
3. Citron/Lime
4. Guava/Lemongrass
5. Apelsin

Blä:

Green Apple

GhostFace
2004-04-13, 18:28
Jordgubb!
:)

B-jay
2004-04-13, 18:49
Originally posted by LunaSpice
Jag kan passa på att rek. en otroligt god Fun Light-smak...Guava/Lemongrass! :hbang:

Den är suverän, smakar tuttifrutti, dock skär den sig rätt bra om man får för sig att blanda den med kesella! :(

bubbleman
2004-04-13, 20:04
Fun light är bra som faen... Dricker det när man är godissugen, iofs blir man väl beroende av skiten men det är ju inge vidare onyttigt iaf...

fieldmouse
2004-04-13, 20:16
Jag känner en som har varit läkare i ungefär 40 år och han sade att Fun Light var väldigt skadligt för kroppen. Tror det var hjärnan som tog mycket stryk av det. Han sa iaf åt mig att inte röra sådant.

King Grub
2004-04-13, 20:19
Originally posted by fieldmouse
Jag känner en som har varit läkare i ungefär 40 år och han sade att Fun Light var väldigt skadligt för kroppen. Tror det var hjärnan som tog mycket stryk av det. Han sa iaf åt mig att inte röra sådant. '

Du tänker på kopplingarna mellan aspartam och hjärntumörer. Det finns inga som helst belägg för sådana påståenden, och varken American Cancer Society eller Livsmedelsverket eller deras utländska motsvarigheter rekommenderar att man avstår från aspartam, om man inte lider av en medfödd sjukdom som innebär överkänslighet mot ämnet.

AFanatic
2004-04-13, 20:31
Originally posted by B-jay


Den är suverän, smakar tuttifrutti, dock skär den sig rätt bra om man får för sig att blanda den med kesella! :(

Har jag inte märkt....citron/lime passar super bra!

B-jay
2004-04-13, 21:09
har inte testat att blanda kesella med den!
Tycker Rasberry/Lime och vilda bär funkar bäst till det! :cheers:

StingraY-
2004-04-14, 10:43
men omg?
funlight Peach/Passion smakar så gott , helt otroligt , ingen eftersmak av söttnings medel heller , i cant believe it :bpump:

obesogen
2004-04-14, 21:03
Originally posted by King Grub
'

Du tänker på kopplingarna mellan aspartam och hjärntumörer. Det finns inga som helst belägg för sådana påståenden, och varken American Cancer Society eller Livsmedelsverket eller deras utländska motsvarigheter rekommenderar att man avstår från aspartam, om man inte lider av en medfödd sjukdom som innebär överkänslighet mot ämnet.

Jag har läst att aspartam "luras"efersom det på samma sätt som socker frisätter insulin för att kroppen ska kunna ta upp men sen finns inget där att ta upp och det gör att man får onödiga gifter i kroppen och att det är just därför aspartam är ohälsosamt. Men det stämmer alltså inte alls?

Metal_boy_
2004-04-14, 21:11
mums filubiblan ska nog inhandla lite sånadär när jag får pengar

Callister
2004-04-14, 21:30
Har aldrig smakat Funlight.
Tacka vet jag 12 liter cola light för 37 kr på Willys. :cheers:

Metal_boy_
2004-04-15, 00:57
kommer ihåg när fun light va nytt...fy va skit de smakade då..nu måsste dom verkligen förbättrat recepten och utökat smakval

B-jay
2004-04-16, 09:31
Originally posted by Callister
Har aldrig smakat Funlight.
Tacka vet jag 12 liter cola light för 37 kr på Willys. :cheers:

Snackar vi coca cola nu?
isåfall kan du skicka en pall hem till mig ås pröjsar jag till dig! :cheers:

Fartman
2004-04-16, 19:31
påtal om lightläsk! någon annan än jag som verkligen avskyr light-must? och det ställer till problem såhär när dieten och påsken krockar.. must överallt, billigt som fan och gudagott!
någon som har ett tips när det gäller GOD light-must?

Aslan
2004-04-16, 19:35
Tips: Blanda funlight med något billigt mineralvatten så blir great! :thumbup:

Buckethead
2004-04-16, 19:56
Klassiker Påskmust light från spendrups tyckte jag var riktigt god.:thumbup:

Whey
2004-04-16, 20:25
Originally posted by Aslan
Tips: Blanda funlight med något billigt mineralvatten så blir great! :thumbup:
Tänkte precis föreslå samma sak. Fun Light äger!

Berry
2004-04-17, 13:33
Hörde på radion häromdagen någon "expert" som ansåg att Fun Light borde stå bland T-röd och de andra kemikalierna i affären, p.g.a. det hemska aspartamet! "Att balnda kemikalier och vatten och kalla det saft borde vara förbjudet!" :thumbup:







:rolleyes:

-GP-
2004-04-17, 17:28
Lite info om aspartam från livsmedelsverket:

http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page____3575.asp

no1fitness
2004-04-19, 04:17
Måste tyvärr hålla med dig emmzan...:(
Har också stora problem att dricka rent vatten förutom på träningen pga Fun Light...:angel:

Om aspartam vore så himla farligt etc skulle jag vara stendöd nu...Vågar inte räkna på hur mycket jag får i mig via Fun Light och Pepsi Max...:em:

andersw
2004-04-19, 17:53
Originally posted by no1fitness
Måste tyvärr hålla med dig emmzan...:(
Har också stora problem att dricka rent vatten förutom på träningen pga Fun Light...:angel:

Om aspartam vore så himla farligt etc skulle jag vara stendöd nu...Vågar inte räkna på hur mycket jag får i mig via Fun Light och Pepsi Max...:em:

Det farliga effekter vissa tror aspartam har kommer nog inte direkt, de visar sig när du kommer till 40-års-kollen och har en hjäntumör..

Men som sagt, har hört från experter att aspartam i rimig mängd ska vara ofarligt. Vad är då rimlig mängd? Definitionsfråga..

:bpump:

-GP-
2004-04-19, 18:41
Originally posted by andersw

Men som sagt, har hört från experter att aspartam i rimig mängd ska vara ofarligt. Vad är då rimlig mängd? Definitionsfråga..

Förslagsvis under ADI-värdet (40 mg/kg kroppsvikt och dag). När det gäller light-läsk motsvarar det kring 4 liter läsk/dygn. Med fun light blir det mindre om man blandar starkt...

Men jag känner en viss skeptism trots hur säkert dom säger att det är...

aliquis
2004-04-19, 22:39
Originally posted by obesogen
Jag har läst att aspartam "luras"efersom det på samma sätt som socker frisätter insulin för att kroppen ska kunna ta upp men sen finns inget där att ta upp och det gör att man får onödiga gifter i kroppen och att det är just därför aspartam är ohälsosamt. Men det stämmer alltså inte alls?
Läs igenom det en gång själv och gissa ;D
Den söta smaken och att du äter överhuvudtaget kan ge en liten ökning av insulin. Gifter är ju såklart bara skitsnack. Om det inte är för att du inte har någon mat och bryter ner kroppen för det skapar väl alltid gifter, med eller utan aspartam.
Det ohälsosamma är att det bildas en pytteliten mängd metanol, och rent teoretiskt sett även skulle kunna bildas formaldehyd, men det är väldigt små mängder.

aliquis
2004-04-19, 23:11
Originally posted by Callister
Har aldrig smakat Funlight.
Tacka vet jag 12 liter cola light för 37 kr på Willys. :cheers:
vadå för kåla?

Callister
2004-04-20, 06:26
Well, inte vanlig coca cola iaf.
Utan något annat, smakar lika bra ändå tycker jag. :)
12 liter e ju ganska mkt ändå så :mallan:

aidee
2004-04-20, 08:11
Jag tycker inte alls om fun light. Jagfår en förkylningsliknande känsla i halsen av det.

En kanna vatten med några klyftor av nån citrusfrukt och is är det som gäller.

kollle1
2004-04-21, 11:26
Originally posted by StingraY-
Ja då var det dags att sluta dricka 1 liter läsk varje dag och gå upp i vikt 1 kg per månad sen 2-3 år back in time.

Tiden har kommit då jag fått nog av min vikt . Tänkte ta upp träningen igen efter många år av lazyness:naughty:

(jag tänkte strunta i LÄSKEN 4 ever och vänja mej vid att dricka FunLight eftersom 1 liter läsk per dag kan inte va bra in any way)

Va jag vill fråga är , är det farligt att dricka 2-3 liter funlight varje dag och går man upp i vikt av 2-3 liter funlight per dag?

tja,då jag börjat träna har jag automatiskt sluta dricka läsk,tycker kolsyran smakar äckligt,dricker mycket hellre vatten