handdator

Visa fullständig version : Menisk Operation


El Svajn
2015-11-09, 11:16
Tjoo

Har under flera års tid haft problem med mitt högra knä och nu fått beskedet att jag har 3 sprickor i menisken. Skadan gör sig som mest påmind i moment som knäböj, löpning osv.

Då läkaren föreslagit titthåls-operation tänkte jag höra mig för lite om några på forumet har erfarenhet av detta och i så fall hur era knän mår idag efter operation.

Jag gjorde min första SL-tävling förra veckan och har som mål att tävla på Jr SM (klasssikt) nästa år.

Tack på förhand!

Scratch89
2015-11-09, 22:47
Enligt vad jag fick lära mig på artrosskoleutbildningen så bör de nya riktlinjerna för knäoperationer vara att avstå om det inte är akut, då opererade knän generellt mår sämre över tid än icke-opererade knän, oavsett om de var/är skadade eller ej.

1x0
2015-11-10, 14:32
Jag opererade mitt knä i början av juli. Alltså 4 månader sedan.

Hade en överflexibel inre menisk som orsakade mitt knä att haka upp sig/låsa sig. När knät inte låste sig (det läget) så kunde jag inte sträcka ut benet riktigt, högg till på baksidan av knät.


De plockade inte bort någon broskbit (menisk) eller sydde, utan satt fast ett "ankare" för att hålla min inre menisk på plats.

Har nu 4 månader senare tillbaka rörligheten helt, när knät är uppvärmt. När jag precis har vaknat eller står länge blir det ganska stelt och "broskigt". Det har inte låst sig eller gjort ont på baksidan. Jag har ingen smärta alls längre (gjorde ont till och från <2 mån efter operationen, hade brutalt ont i vaden, strålande smärta 2-3 veckor efter operationen), kan göra djupa pausböjar med 110kg utan känningar.


Tror det är "värre" om de blir tvungna att plocka bort en del av din menisk, eller sy i den. Har ju ingen aning om hur mitt knä kommer vara om 20 år men det känns riktigt bra nu iaf. Ångrar mig inte en enda sekund, att jag opererade det.

Om man är aktiv, tränar och böjer på knät på daglig basis tror jag chanserna för problem minskar drastiskt. Det är väl atros som är vanligaste problemen åren efter meniskoperationer?
Min farsa opererade sitt knä för 20 år sedan och han har väldigt ont i perioder, när det är kallt ute säger han det är värst. Den enda träning han utför är promenader. Han sitter aldrig på huk eller böjer på knät ens, max böjning i knät är väl när han sitter ner i soffan/kontorsstol. Vet inte ens om han kan böja på knät helt.
Han hade sprickor i sin menisk, tror de sydde samt plockade bort lite av den.

Har en 77 årig gubbe på gymmet som också opererat menisken, han sa de plockade bort hela menisken (vet inte hur trovärdigt det är) och han har inga problem alls med sitt knä (han tränar).


Använde ordet 'tror' väldigt mycket; jag baserar min text vad jag läst på nätet, snackat med bekanta samt sjukgymnaster och ortopeder...har nog träffat 5 olika ortopeder, 6-7 sjukgymnaster. De hade svårt att identifiera mitt problem eftersom det såg helt normalt ut på röntgen; det var inte fören de gick in med titthål och pillade på menisken de såg att den gick att röra alldeles för mycket. Därav hamnade fel (i knäleden?) och knät låste sig.


Optimalt (och det sjukgymnasterna vill åstadkomma) är att man tränar och rehabiliterar knät så menisken läker. Jag körde övningar på balansplatta i 6 månader och mitt knä blev ingen skillnad alls. Eftersom min menisk inte var skadad utan överrörlig.
Ortopedkirurgen trodde det var medfött men jag tror att min menisk har läkt 'fel' eftersom jag skadade knät (vred det osv) 5-6 ggr när jag spelade hockey i 12-16 års-åldern.


Om du tränat flera år och knät ej blivit bättre. Sköter/har skött träningen sjukgymnasten gett dig, hade jag övervägt operation helt klart.
Du har inte skrivit dina symptom, om det är smärta eller låsningar (t.ex). Men när mitt knä var som värst tänkte jag på det konstant, när man ska gå ner på huk för att plocka upp saker, gå upp för trappor. Tär på en psykiskt och orsakar stress.

Jag kunde köra alla övningar på gymmet men mitt knä hoppade runt i olika lägen flera gånger per dag, oftast under promenader och ej kontrollerade rörelser...löpning eller typ åka skridskor undvek jag för känns rätt ostabilt om knät plötsligt låser sig.

När mitt knä låste sig kunde jag sätta min tumme och trycka på insidan av knät så låste det upp sig haha,



Skrev bara lite fort min erfarenhet, hoppas det blev givande! Lycka till!

El Svajn
2015-11-13, 13:15
tack så mycket for snabbt svar! :)