handdator

Visa fullständig version : Resa: Vad rekommenderas? Ottawa Montreal Quebec?


StivN
2015-11-09, 07:28
Hey!

Sitter och planerar en resa med några vänner. Första tanken var att resa till Ottawa och sedan bege oss till Montreal, och sist Quebec, men efter lite planerande inser vi att det är ganska tight med tid och vi funderar på att välja bort antingen Ottawa eller Quebec. Vi har ca 6-7 dagar på oss att besöka städerna. Tanken var två dagar i Ottawa, två dagar iQuebec och tre dagar i Montreal.

Är Ottawa och Quebec värt? Rekommenderas?
Hur skulle ni lagt upp det?

Tacksam för svar.

Rug
2015-11-09, 08:58
Vad vill ni göra?

Diomedea exulans
2015-11-09, 09:00
Hur många ställen ska ni besöka? Otta, wa?

StivN
2015-11-09, 14:36
Vad vill ni göra?

Det är lite oklart.
Men mest se oss omkring, gå ut någon/några kvällar.
Något som bör nämnas är att det är mellan datumen 23-30 december, så det kommer ju vara över jul, var är bäst att vara då?

Har aldrig rest över jul, kommer städerna "stängas ner" den 25:e eller är det fortfarande lite liv beroende på var man befinner sig?

tomccc
2015-11-09, 14:38
Hey!

Sitter och planerar en resa med några vänner. Första tanken var att resa till Ottawa och sedan bege oss till Montreal, och sist Quebec, men efter lite planerande inser vi att det är ganska tight med tid och vi funderar på att välja bort antingen Ottawa eller Quebec. Vi har ca 6-7 dagar på oss att besöka städerna. Tanken var två dagar i Ottawa, två dagar iQuebec och tre dagar i Montreal.

Är Ottawa och Quebec värt? Rekommenderas?
Hur skulle ni lagt upp det?

Tacksam för svar.
Det beror helt på vad ni tycker är roligt att göra men om ni inte brinner hårt för politik och historia skulle jag skippa runtresandet och spendera era 6-7 dagar i Montreal.

J.V
2015-11-09, 15:28
Hur många ställen ska ni besöka? Otta, wa?Jag saknar halldin.

J.V
2015-11-09, 15:32
Justja, skicka ett PM till hobbes som bor i Kanada sa far ni sakert bra tips.

StivN
2015-11-10, 03:06
Justja, skicka ett PM till hobbes som bor i Kanada sa far ni sakert bra tips.

Vem är hobbes? Användare här på kolo?

J.V
2015-11-10, 06:06
Vem är hobbes? Användare här på kolo?Yes! En utvandrad svensk.


Tapatalk.

awesomooo
2015-11-10, 06:22
Ja Hobbes bör väl vara den här som har bäst koll.

Varför Ottawa? Ottawa känns lite tråkigt. Montreal och Toronto verkar vara Kanadas roligaste städer enligt mig. Montreal är garanterat det, verkar som ett Europa fast i Nordamerika, det ser väldigt europeiskt ut samt att dom talar franska där oftast, hehe.

Wain
2015-11-10, 09:15
Har pluggat i Montreal ett halvår. En ruggigt skön sommarstad. Lite osäker på på vintern, kallt och snö, fast då finns ju iof underground city. Poutine är obligatoriskt.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/La_Banquise_Poutine.jpg

Har fått intrycket att Quebec är mer av en vinterstad (winter carneval etc). Montmorency Falls är lite coolt om ni skall till dit.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/23/Chute_Montmorency_Pain_de_sucre.jpg

Passa på med Toronto och Niagarafallen om ni hinner.

Ingen koll på Ottawa.

StivN
2015-11-11, 07:19
Tack för tipset om Toronto, hade helt glömt det!

Har bokat flygbiljetter nu och blir: Toronto 3 dagar, Montreal 3 dagar och en dagsutflykt till Quebec.

Känns bra, tack för hjälpen! :)

HerrLuta
2015-11-11, 17:44
Jag spenderade ett halvår med plugg i Montreal och första tipset är att packa med rejäla vinterkläder för du skrattar inte direct bort -30 grader celcius – det är rejält och överjävligt om det blåser.

För övrigt borde du spana in följade ställen för bra mat:
- L’Avenue (bästa brunchen jag någonsin provat och allt från deras pannkakor till eggs benny är magiska! Man kan dock få köa för att få en plats)

- La Banquise (prova klassisk poutine på det bästa poutine-stället i stan)

- Au Pied de Cochon (hyfsat känt ställe där det inte snålas på fettet i maten, något högre prisklass)

- Joe Beef (ett av stans bästa ställen när det gäller kött)

- Schwartz (smoked meat som på Katz’s Delicatessen i NY om det säger dig något – enkelt och gott!)

- Five Guys (om du inte provat innan så har du chanson, ligger mitt i city)

Det finns även en bra IMAX-biograf inne i centrum som ni kanske borde passa på att kola Star Wars på? Det är även bra stämning när Canadiens spelar macth om ni lyckas få tag på biljetter (kolla redan nu isf). Värt att gå upp för "berget" i stan med för att se utsikten :)

StivN
2015-11-11, 18:09
Jag spenderade ett halvår med plugg i Montreal och första tipset är att packa med rejäla vinterkläder för du skrattar inte direct bort -30 grader celcius – det är rejält och överjävligt om det blåser.

För övrigt borde du spana in följade ställen för bra mat:
- L’Avenue (bästa brunchen jag någonsin provat och allt från deras pannkakor till eggs benny är magiska! Man kan dock få köa för att få en plats)

- La Banquise (prova klassisk poutine på det bästa poutine-stället i stan)

- Au Pied de Cochon (hyfsat känt ställe där det inte snålas på fettet i maten, något högre prisklass)

- Joe Beef (ett av stans bästa ställen när det gäller kött)

- Schwartz (smoked meat som på Katz’s Delicatessen i NY om det säger dig något – enkelt och gott!)

- Five Guys (om du inte provat innan så har du chanson, ligger mitt i city)

Det finns även en bra IMAX-biograf inne i centrum som ni kanske borde passa på att kola Star Wars på? Det är även bra stämning när Canadiens spelar macth om ni lyckas få tag på biljetter (kolla redan nu isf). Värt att gå upp för "berget" i stan med för att se utsikten :)

Tack för alla tips! :)

Jag pluggar för tillfället i Regina, en mindre stad i provinsen Saskatchewan i Kanada, så har testat poutine och Five guys redan, bra grejer hur som helst! ;)

timoat
2015-11-11, 18:13
Vad är det billigaste man kan kommun undan om man vill åka till Montreal? Förutsatt att man kan boka ett år i förväg

Hobbes
2015-11-11, 23:40
Tack för alla tips! :)

Jag pluggar för tillfället i Regina, en mindre stad i provinsen Saskatchewan i Kanada, så har testat poutine och Five guys redan, bra grejer hur som helst! ;)

En granne:d

Bor bara några timmars bilfärd från dig då i grannprovinsen Alberta. Montreal är oerhört vacker stad. Har bara besökt under sommaren (Jazz Festival).