handdator

Visa fullständig version : Fasta eller inte?


Boh
2015-11-06, 23:08
Hej!

Då jag utmanar mig själv ibland, springer marathon (en gång aldrig mer), tar en vit månad eller dylikt, står nu på tur att prova att fasta. Gillar självdisciplin grejer, då och då. Inte skadliga grejer dock.

Vill inte göra nåt som inte har vetenskaplig grund. Tex vit månad är ju bra, alkohol är ju bara skadligt.

Jag är koffeinist. Får huvudvärk om jag slutar med kaffe.

För det första tror jag inte kaffe skadar min hälsa så vore mer en ren självdisciplin grej att ha ett uppehåll. Om jag beslutar mig för att fasta tänker jag även ha uppehåll med kaffe. Vet inte om lever och njurar får jobba mycket med att bryta ner koffein förresten? Men de kanske inte far illa av att jobba med det.

När det gäller träning så kör jag lite jogging och styrketräning för närvarande. Ingen hög nivå, gör just inga framsteg med styrketräningen eller löpningen, men slipper ont i ryggen av stillasittande jobb alla fall.

Tror inte på kosttillskott. Tex proteinpulver. Sån där bulk skulle göra mig fet, är redan något överviktig. Är över fyrtio och har börjat lägga på mig, var ganska smal i tjugoårsåldern. Proteiner äter man nog för mycket av ändå?

Så, är fasta vetenskapligt säkerställt att det fungerar?

Tänker att det kanske vore bra att rensa kroppen från gifter? Ligger kanske en del osmält kött i tarmarna och skräpar?

Om jag fastar, ska jag skippa styrketräning de 1-2 veckor det pågår? Och jogga lite försiktigare? Kommer jag förlora muskelmassa permanent? Tyckte jag fick tillbaka muskelvolym efter marathon loppet, tränade ju inte volym-styrketräning innan det, tvärtom typ.

Ur detox perspektiv kanske fasta inte ger mer än om jag är nykter 2 veckor och äter vegetariskt?

Har en långsiktig ambition att äta allt mer vegetariskt förresten. Men med inslag av fisk och fågel, och unna sig en mör biff i veckan kanske. Tror massa rött kött som vissa kroppsbyggare trycker i sig är skadligt om dagligen (och såna där protein-/kalori shakes är nog inte bra).

Vill leva länge och skulle aldrig dopa mig, varför paja hjärtmuskeln... Ganska lätt att få muskler egentligen men har inte tid att köra ofta och måste unna mig lite vin och öl, blir för tråkigt annars...men antar bättre att ta sig en jävel ibland, vara några kilo överviktig, träna och hälla i sig massa kaffe är bättre än om jag tog bort träning från den ekvationen?

Men som sagt, bör jag fasta? En gång kanske inte gör nån skada? Fast kanske inte nån nytta heller?

En eller två veckor?

:)

Beemel
2015-11-07, 10:47
Vad är det du inte tror på gällande proteinpulver?

Vad är det för effekter du vill ha av fastan? Vad äe det du vill ha vetenskapliga bevis på?

Detox är väl mest ett hittepå modeord?

King Grub
2015-11-07, 11:51
Detox finns inte. Det sköter organen själva.

Men visst fungerar fasta. En fasta bryter ned rejält med både kroppsfett och muskelmassa.

Gerdler
2015-11-07, 13:52
Det är för mycket fel för att ens ha ambitionen att ge ett heltäckande svar...

Varför har du osmält kött i tarmarna som ligger och skräpar? Är det för att Skipper säger det? Köttet som är osmält är det du just åt.

Om du är fet och tror att proteinpulver skulle göra dig fetare så förstår jag varför du är fet! Proteinpulver är ett medel för att få i dig tillräckligt/optimalt med protein utan att få i dig för mycket kalorier. Och det är kalorier som gör dig fet.

Själva fastan skulle funka bättre om behöll just en del av köttet och lade till lite proteinpulver.

Men vill du förlora muskler så snabbt du kan så är fasta med morötter, gurka och salladsblad ett exceptionellt upplägg. Speciellt om ser till att skippa styrketräningen.

Seriöst var fan läser du om din hälsa? Släng allt du läst, blockera de internetsidor du läst på typ aftonbladet, och skaffa nya källor istället.

Allt är bättre än det du läst så prova det här:
http://forums.lylemcdonald.com/
http://www.bodyrecomposition.com/

begt
2015-11-07, 14:01
Går alldeles utmärkt att fasta och ha en aktiv livsstil, såvida inte energiförbrukningen är väldigt hög och ätfönstret är litet. Det kan också vara svårt att t.ex. köra kondition på hög intensitet en längre sträcka på tom mage.

Svart kaffe innehåller så få kalorier att det inte bryter fastan alls och kan ofta underlätta. Att fasta i t.ex. 16 timmar är lättare än vad många tror. Ett vanligt upplägg är fasta från kl 20 till kl 12 nästa dag. Då sover man bort många fastetimmar.

Gerdler
2015-11-07, 14:26
Går alldeles utmärkt att fasta och ha en aktiv livsstil, såvida inte energiförbrukningen är väldigt hög och ätfönstret är litet. Det kan också vara svårt att t.ex. köra kondition på hög intensitet en längre sträcka på tom mage.

Svart kaffe innehåller så få kalorier att det inte bryter fastan alls och kan ofta underlätta. Att fasta i t.ex. 16 timmar är lättare än vad många tror. Ett vanligt upplägg är fasta från kl 20 till kl 12 nästa dag. Då sover man bort många fastetimmar.

Ja detta är bra råd. MEN, TS verkar vilja undvika protein under sitt ätfönster, vilket jag tycker är exceptionellt korkat.

Han tar centralstimulerande droger men tror att proteintillskott och kött skadar hans hälsa. Han är enligt egen utsago överviktig och han vill fixa det genom att göra sig av med musklerna som gör att han fortfarande kan röra sig. Han vill sluta upp med sin styrketräning just när hans muskler behöver den som mest.

begt
2015-11-07, 14:34
Nej, det är ju inte vidare logiskt att gå ned i vikt och riskera en massa muskler. Tvivlar på att han har så överdrivet mycket muskler om han inte tränat ganska seriöst tidigare.

Rädslan för kött är starkt överdriven. Processat kött som innehåller E250 kan man undvika, men det är inte så farligt som det framställs. Risken för tarmcancer är rätt låg till att börja med...

Shqypnia
2015-11-07, 19:33
Allt handlar om vad du vill uppnå med fastan. Oavsett vad så lär du antagligen förlora en del muskler. Ser ingen mening med att svälta dig själv i experimentell syfte.

dark214
2015-11-07, 21:49
Jag har testat periodisk fasta i 4 veckor. Det var främst den mentala biten jag eftersökte. En av de bästa sakerna jag någonsin testat. Se till att dricka ordentligt och äta mycket när tillfälle ges, det är en viktig aspekt av fastan.

dark214
2015-11-07, 21:53
Vad är det du inte tror på gällande proteinpulver?

Vad är det för effekter du vill ha av fastan? Vad äe det du vill ha vetenskapliga bevis på?

Detox är väl mest ett hittepå modeord?

Det finns visst detox, eller i alla fall (som det står i mina biologiböcker) detoxification. Det finns olika typer av detox, men det väsentliga är väl den metabola som kroppen själv utför. Dock finns det andra typer, såsom kemikalie- eller drogrelaterad.

King Grub
2015-11-07, 22:13
Dock finns det andra typer, såsom kemikalie- eller drogrelaterad.

Jo, men i sammanhanget handlar det om någon slags diffust definierad "slagg" eller liknande som tydligen lagras i kroppen och som måste rensas ut med fasta eller speciella téer.

Sverker
2015-11-08, 07:52
Det finns visst detox, eller i alla fall (som det står i mina biologiböcker) detoxification. Det finns olika typer av detox, men det väsentliga är väl den metabola som kroppen själv utför. Dock finns det andra typer, såsom kemikalie- eller drogrelaterad.

Allt som kroppen tar upp måste i nästa läge utsöndras. Att äta något växtextrakt, eller vad det nu är, kommer bara att öka kraven på kroppens arbete för att bli av med det nya skräpet.

Givetvis behövs antioxidanter och proteiner för att ge kroppen verktyg för att inaktivera och utsöndra olika ämnen. Det ligger redan med i de RDI som är satt för folsyra, vit C, vit E, selen, zink, protein, kostfibrer mm.

delizh
2015-11-08, 09:53
Detox finns inte. Det sköter organen själva.

Men visst fungerar fasta. En fasta bryter ned rejält med både kroppsfett och muskelmassa.

Du fastar väl Grub?

King Grub
2015-11-08, 09:57
Om du menar att det går några timmar mellan mina måltider, ja. Det gör nog dom flesta. Om du menar dagar eller veckor, absolut inte.

delizh
2015-11-08, 09:58
Om du menar att det går några timmar mellan mina måltider, ja. Det gör nog dom flesta. Om du menar dagar eller veckor, absolut inte.

Yes, timmar.

King Grub
2015-11-08, 10:03
Det kallas normalt ätande. Det var runt 12 timmar sedan jag åt, jag skall äta alldeles nu strax, när jag är klar med det jag håller på med, lagom lång tid innan jag går och tränar, sedan äter jag i kväll när jag kommer hem. När det passar. Skulle aldrig falla mig in att räkna minuter eller att kalla det en viss "diet". Sådant trams. Trådstartaren talar om att fasta i veckor, och det var den kommentaren du citerade.

Diomedea exulans
2015-11-08, 11:21
Jag tycker det finns vettigare saker att göra om man vill utmana sig. Lära sig Morsealfabetet, lära sig blindskrift, ta MC-kort, ta jägarexamen eller stänga en Captain of Crunch #1, t ex. Dvs saker som inte gör att man blir fysiskt svagare efteråt.

Fjrebqll
2015-11-08, 19:08
Inte en chans i världen att TS är ett litet troll? :-)

Shqypnia
2015-11-08, 19:40
Inte en chans i världen att TS är ett litet troll? :-)
Inte nödvändigtvis. Hur många ggr har du själv inte hört att man kör inte 'sånt proteinpulver skit' utav diverse orsaker.

Diomedea exulans
2015-11-08, 19:52
Inte en chans i världen att TS är ett litet troll? :-)

Ser inget som tyder på det.

Boh
2015-11-08, 22:22
Kanske fel forum. Kanske ska fråga på nåt new age forum. Om inte ens män i vita rockar vet om det är meningsfullt att fasta, kanske inte ni vet heller.

Så jag främjar inte hälsan genom att fasta? Jag är ingen kroppsbyggare, men tänkte att ni har väl koll på sånt här. Googlade på forum och det här hamnade överst,

Behöver ju inte vara spydiga. Sen är det skillnad på centralstimulerande preparat. Koffein är lagligt och tror inte det är så skadligt, det är ju inte så starkt, amfetamin däremot har ju farligare bieffekter, och skadar hälsan, särskilt vid höga doser och långvarit bruk.

Detox - vill rena kroppen lite, har krökat en del på senare tid.

Sen tror jag en starköl är nyttigare än en Coca-Cola.

Men jag får alltså inte tarmcancer om jag inte fastar. Kanske skiter i det då, verkar lagom kul.

Simma lugnt.

Diomedea exulans
2015-11-08, 22:26
Kanske fel forum. Kanske ska fråga på nåt new age forum. Om inte ens män i vita rockar vet om det är meningsfullt att fasta, kanske inte ni vet heller.

Så jag främjar inte hälsan genom att fasta? Jag är ingen kroppsbyggare, men tänkte att ni har väl koll på sånt här. Googlade på forum och det här hamnade överst,

Behöver ju inte vara spydiga. Sen är det skillnad på centralstimulerande preparat. Koffein är lagligt och tror inte det är så skadligt, det är ju inte så starkt, amfetamin däremot har ju farligare bieffekter, och skadar hälsan, särskilt vid höga doser och långvarit bruk.

Detox - vill rena kroppen lite, har krökat en del på senare tid.

Sen tror jag en starköl är nyttigare än en Coca-Cola.

Men jag får alltså inte tarmcancer om jag inte fastar. Kanske skiter i det då, verkar lagom kul.

Simma lugnt.

Du är välkommen på forumet! Det var inte meningen att vara spydig. Men av vad jag har läst om långvarig fasta på detta forumet så är det nog att betrakta som ohälsosamt, ja.

Skulle inte tro att fasta är något som leder till permanenta men, men att tillfälligt tappa massor muskler är ju inte bra det heller.

pejo
2015-11-09, 08:20
Det finns ju observationer gjorda som kan tyda på positiva hälsoeffekter av att fasta:
http://www.forbes.com/sites/stevensalzberg/2014/12/30/can-a-3-day-fast-reset-your-immune-system/
Detta har inte något med att rena tarmar osv att göra och att dricka kaffe samtidigt borde nog inte påverka utgången.
Långtids kalorirestriktion har ju visat kunna påverka livslängden på människor positivt och att fasta i ca 3 dagar då och då läggs fram som ett alternativ (jag är dock tveksam att detta verkar på samma mekanismer).
Kanske kan man uppnå hälsoeffekterna även om man tillför en viss mängd protein men det känns lite motsägelsefullt när man kommit fram till att kalorirestriktion egentligen verkar vara mer beroende av restriktion av protein och än mer specifikt aminosyran metionin.

begt
2015-11-09, 08:38
Kroppen hanterar fasta på ett bra sätt, men jag ser inte meningen med att fasta flera dagar i rad. Den typen av fasta tär på musklerna och andra vävnader i kroppen. Fasta i ca ett dygn är inte samma sak, för då hinner inte kroppen bryta ned sig så mycket innan ny energi fylls på. Samtidigt så sparar kroppen mer muskelmassa ju längre tid man fastar (inom vissa gränser). Det hade förstås ett stort överlevnadsvärde.

Diomedea exulans
2015-11-09, 08:50
Kroppen hanterar fasta på ett bra sätt, men jag ser inte meningen med att fasta flera dagar i rad.

Trådskaparens mening verkar främst vara den personliga utmaningen. Jag förstår grejen, men tycker det finns vettigare utmaningar, som sagt.

Beemel
2015-11-09, 10:09
Kanske fel forum. Kanske ska fråga på nåt new age forum. Om inte ens män i vita rockar vet om det är meningsfullt att fasta, kanske inte ni vet heller.

Vad menar du med meningsfullt?

Så jag främjar inte hälsan genom att fasta? Jag är ingen kroppsbyggare, men tänkte att ni har väl koll på sånt här. Googlade på forum och det här hamnade överst,

En längre sammanhängade fasta kommer troligen inte att främja hälsan, Det ska möjligen vara om du är extremt överviktig.

Behöver ju inte vara spydiga. Sen är det skillnad på centralstimulerande preparat. Koffein är lagligt och tror inte det är så skadligt, det är ju inte så starkt, amfetamin däremot har ju farligare bieffekter, och skadar hälsan, särskilt vid höga doser och långvarit bruk.

Vid (för) höga doser skadar allt hälsan. Så jag vet inte riktigt vad det du vill ha sagt med detta är.

Detox - vill rena kroppen lite, har krökat en del på senare tid.

Låt då bli att supa på ett tag. Kroppen kommer lösa detta av sig själv. Det behövs ingen speciell kost eller diet för detta.

Sen tror jag en starköl är nyttigare än en Coca-Cola.

Inte för att jag förstår vad det har med någonting alls överhuvudtaget att göra.
Jag tror att bilavgaser är nyttigare (mindre skadligt) än heroin. Det betyder inte att jag tror någon av dem är nyttiga och skulle därför överhuvudtaget inte ta upp det i ett sammanhang där jag skulle prata om vad som är "nyttigt"

Men jag får alltså inte tarmcancer om jag inte fastar. Kanske skiter i det då, verkar lagom kul.

Rätt konstig mening och slutsats. Tog en stund innan jag förstod den, och är inte helt säker på att jag gör det ännu...
Tarmcancer kan du få om du fastar, tarmcancer kan du få om du inte gör det.

Spettet
2015-11-09, 11:09
Lite OT och känns som en väldigt dum fråga men hur skulle det funka att skippa att äta en hel dag för att sedan äta det plus det man vanligtvis ska äta nästa dag eller kommer kroppen att hantera det på något annat sätt?

Beemel
2015-11-09, 14:07
Lite OT och känns som en väldigt dum fråga men hur skulle det funka att skippa att äta en hel dag för att sedan äta det plus det man vanligtvis ska äta nästa dag eller kommer kroppen att hantera det på något annat sätt?

Någon enstaka gång tror jag det kvittar.
Skulle man göra det som regel att fasta varannan dag ständigt tror jag inte det skulle vara så lyckat i längden, men det är mest vad jag tror och har egentligen ingen direkt källa på det uttalandet.

Sverker
2015-11-09, 17:47
Lite OT och känns som en väldigt dum fråga men hur skulle det funka att skippa att äta en hel dag för att sedan äta det plus det man vanligtvis ska äta nästa dag eller kommer kroppen att hantera det på något annat sätt?


Det kallas periodisk fasta. Den ursprungliga versionen. Sedan kom det in, att när man tränar hårt tömmer man kroppen fortare. Då blir 16 - 8 tydligen bättre.

vicarious
2015-11-09, 18:03
Lite OT och känns som en väldigt dum fråga men hur skulle det funka att skippa att äta en hel dag för att sedan äta det plus det man vanligtvis ska äta nästa dag eller kommer kroppen att hantera det på något annat sätt?

Det kallas alternate day fasting om du vill leta information om det.

dark214
2015-11-09, 19:03
Det kallas periodisk fasta. Den ursprungliga versionen. Sedan kom det in, att när man tränar hårt tömmer man kroppen fortare. Då blir 16 - 8 tydligen bättre.

Hur tycker du man ska fasta som löpare? Jag brukar fasta 24 timmar (när jag väl fastar).

Sverker
2015-11-09, 19:24
Jag tycker inte någon ska fasta.

Är du löpare borde ditt problem snarare vara att få i dig tillräckligt med energi.

z_bumbi
2015-11-09, 21:38
Det kallas alternate day fasting om du vill leta information om det.

Man kan söka på bullemi och hetsätningarna också. För hur många som inte äter något på ett helt dygn för att sedan äta dubbelt så mycket dagen efter har en frisk syn på kost?