handdator

Visa fullständig version : Spannmål - är det så illa som folk säger?


whuddafuks
2015-11-06, 22:25
Jag har läst väldigt mycket de senaste månaderna om spannmål. Och som ni vet så har det ju den senaste tiden blivit väldigt mycket snack kring spannmål då det ska innehålla så mycket skadliga ämnen, framförallt gluten. Det som förvånar mig är dock hur vissa som är väldigt kostkunniga har åsikten att spannmål är bland det sämsta människan kan äta (pratar inte om dessa fanatiska paleoförespråkare som hatar allt som inte är 120 % naturligt utan faktiskt kunniga människor som tar del av forskning), medan vissa som också har mycket kunskaper inom näringslära påstår att spannmål så som bröd/pasta är bra grejer och att det inte finns någon anledning att utesluta dessa.

Varför är det så pass skilda åsikter om detta? Alla håller väl med om att kakor, godis osv. inte är hälsosamt. Men att vissa tycker att spannmål är lika med pest, medan vissa tycker tvärtom. Vem ska man tro? Jag lutar mer åt att spannmål är dåligt för oss, men sen lyckas man läsa vad de som är för spannmål har att säga och blir genast förvirrad.

Ramrod
2015-11-07, 11:03
Vad är det för "kostkunniga" du pratar om? Forskningen är väldigt tydlig när det kommer till spannmål, och framförallt fullkorns-spannmål, som i stort sett i varje studie som gjorts har visat positiva hälsofördelar.

Det är lite av den senaste kosttrenden just nu att vara anti spannmål och gluten.

https://scholar.google.se/scholar?hl=sv&q=whole+grain

whuddafuks
2015-11-07, 11:15
Vad är det för "kostkunniga" du pratar om? Forskningen är väldigt tydlig när det kommer till spannmål, och framförallt fullkorns-spannmål, som i stort sett i varje studie som gjorts har visat positiva hälsofördelar.

Det är lite av den senaste kosttrenden just nu att vara anti spannmål och gluten.

https://scholar.google.se/scholar?hl=sv&q=whole+grain

Folk som har läst på högskola/universitet om kostlära. Kommer ju inte direkt på namn men jag tar inte info från någon random bloggerska som läst ett halvår på någon hippie-kurs.

Ramrod
2015-11-07, 11:22
Folk som har läst på högskola/universitet om kostlära. Kommer ju inte direkt på namn men jag tar inte info från någon random bloggerska som läst ett halvår på någon hippie-kurs.

Dom verkar inte vara speciellt kunniga.

J.V
2015-11-07, 12:09
Jag ar overtygad om att de allra flesta medvetet profilerat sig for att kunna tjana pengar, aven Fettdoktorn eller vad hon nu heter/kallas. Hon vet garanterat att kolhydrater inte innebar dod och fetma, men hon valjer att ta den extrema vagen for att fa mer uppmarksamhet och mer slantar. Det ar svart att komma nagon vart genom att saga att fett och kolhydrater ar bade bra och daligt, att det beror pa ens livsstil och aktivitetsniva, att det ar en smaksak, osv, etc.

Man har storre mojligheter att tjana pengar om man ar extrem, oavsett at vilket hall man an ar.

Wzup2u
2015-11-07, 21:09
Spannmål är ju en del av life ju =)

Nej enligt mig är spannmål kanonmat, sen vad produkten är och intag av mängd är en femma.

Spunken
2015-11-08, 08:29
Jag vet inte om man heller ska dra allt spannmål över en kam. Jag tror att havregryn är nyttigare än tex vetemjöl, eller det känns så åtminstone :)

Sverker
2015-11-08, 09:08
Nyttigare till vad ?

Du kan inte mala mjöl av havre och baka bröd utan att fettet härsknar. I mjölmixer med "alla" sädesslag så brukar det inte vara mer än 5 - 10 % havre. Man kan inte ens baka bröd utan vete eller råg eftersom det är glutenproteinet som håller ihop brödet och får det fluffigt.

Pasta kräver det speciella durumvetet för att bli tuggbar utan att allt blir gröt.

Havre är överlägset vete och råg när det gäller lösliga kostfibrer ( läs beta-glukan ). Kostfibrerna i vete och råg sitter i de yttre skaldelarna och är nästan enbart olösliga fibrer som cellulosa och semi-cellulosa. Viktiga de också men inte lösliga som sänker GI eller näring till nyttiga bakterier i tjocktarmen.

Fettet är inte bättre i havren men det finns mer. Alltså innehåller havre också mer antioxidanter för att skydda fettet än vete och råg. Helt plötsligt måste man titta på vetegrodden för att finna E-vitaminet. Vetegrodden finns med i grahamsmjölet men är svår att ha med på andra ställen eftersom den också härsknar:(.

Hanse
2015-11-08, 09:42
Verkar mest vara icketränande som är livrädda för spannmål. Gröt, pannkakor, bröd och knäckebröd är basföda för de flesta seriöst tränande jag träffat.

maqan
2015-11-08, 19:21
Jag tycker att man helt enkelt bör testa sig fram på egen hand för att urskilja vad som är applicerbart på en själv. Personligen mår iallafall jag bättre utan gluten i synnerhet och de flesta sädesslag i allmänhet förutom möjligtvis bovete och ris, varav bovete inte fylogenetiskt ens räknas som ett sädesslag.

tht716
2015-11-08, 19:56
Det finns nog inget annat ämne än kost där verkligen ALLA har en åsikt oavsett kunskap. Jag finner det rätt komiskt :)

Wzup2u
2015-11-08, 20:09
Det finns nog inget annat ämne än kost där verkligen ALLA har en åsikt oavsett kunskap. Jag finner det rätt komiskt :)

Finns dock orden som varitaion, lagom, helhet, under/överskott räcker ganska bra.

Bossebäver
2015-11-08, 22:48
Finns dock orden som varitaion, lagom, helhet, under/överskott räcker ganska bra.

Detta var den klantigast skrivna mening jag sett idag.

"Finns dock orden som varitaion, lagom, helhet, under/överskott räcker ganska bra." låter extremt inkomplett.

Jag gissar på att du menade något i stil med:
"Dock finns ord som variation, lagom, helhet och över/underskott som i kost och träningssammanhang i regel räcker för att man ska kunna leva väl och tillgodose kroppens behov av näring och motion"

You are welcome.

Wzup2u
2015-11-08, 23:17
Detta var den klantigast skrivna mening jag sett idag.

"Finns dock orden som varitaion, lagom, helhet, under/överskott räcker ganska bra." låter extremt inkomplett.

Jag gissar på att du menade något i stil med:
"Dock finns ord som variation, lagom, helhet och över/underskott som i kost och träningssammanhang i regel räcker för att man ska kunna leva väl och tillgodose kroppens behov av näring och motion"

You are welcome.

Uppgav enbart lite enkla ord, helhet är annars ett ord för allt.
Men tack mr teacher för rättningen blev det underkänt?

3bz
2015-11-09, 23:34
Det finns nog inget annat ämne än kost där verkligen ALLA har en åsikt oavsett kunskap. Jag finner det rätt komiskt :)

När det gäller lingvistik är det ungefär samma, pröva även att kika på diskussionen om IQ i tråden om mensatestet :)

CoolHandLuke
2015-11-14, 23:32
Spannmål är ganska komplicerat. Det är väl därför det är enklare att helt enkelt ta bort det ur kosten och då fungerar många mycket bättre hälsomässigt.

De flesta "skadliga ämnen" försvinner när man förädlar spannmålet. Dvs tar bort grodd och kli (vilket kan vara ett problem i sig men det ämnet är OT). Då är mest "gluten-problemet" kvar:
http://www.buzzworthy.com/science-proves-gluten-sensitivity-isnt-real-people-are-just-whiners/

Det handlar nog mest om hormesis:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2248601/
Lite krasst: "lite skit rensar magen" och "det som inte dödar härdar". Eller: Om man slutar med en viss matvara så börjar man backa in i ett hörn kostmässigt så till sist klarar man inte äta någonting. Man behöver träna kroppen för gluten med gluten för att må så bra som möjligt. Det är lite som att lyfta skrot. Det är tidsödande, jobbigt, svettigt, smärtsamt. Det är skönt att lägga av och man mår toppen ett tag. Tills det börjar gå nerför och man mår sämre än någonsin.

Samtidigt finns det speciallfall där man vill undvika att stressa kroppen med lite giftiga ämnen i kosten. När man är allvarligt sjuk tex. Eller kanske vissa idrottstävlingstillfällen och för extremare bodybuilding. Då kanske det är bra att undvika de mest "härdande" livsmedlen.

Sverker
2015-11-15, 07:42
Spannmål är ganska komplicerat. Det är väl därför det är enklare att helt enkelt ta bort det ur kosten och då fungerar många mycket bättre hälsomässigt.


Jag skulle säga det är svårt att ta bort spannmål från kosten. Finns överallt och det lär ta flera generationer innan vår kost är glutenfri.

Vad ska vi äta istället ?
Ris ? Arsenik. Byter alltså kadmium till arsenik. Tar tid att koka, I-landsproblem.
Potatis ? Ja, varför inte. Potatis äter vi mindre av än tidigare. En traditionell del av vår kost. Tyvärrr "hinner" vi inte koka potatis heller. Byter kadmium till naturliga gifter som solanin.

Diomedea exulans
2015-11-15, 08:43
Vad ska vi äta istället ?


Bönor och linser? (Eller du kanske tänkte på något som inte saknar metionin?)

Sverker
2015-11-15, 09:15
Jag tänker mer på vad vi ska äta istället.
Vetemjölet är ett klister som sitter överallt. Vad ska vi ersätta smörgåsar och bullar med eller pasta som är så vanligt idag ?

Att koka bönor till frukost känns inte riktigt rätt, idag.

Patarei
2015-11-15, 11:25
När det gäller lingvistik är det ungefär samma, pröva även att kika på diskussionen om IQ i tråden om mensatestet :)

För att inte tala om alla diskussioner som handlar om motorolja.
Ta et titt på valfritt fordonsforum.

Wzup2u
2015-11-15, 19:48
Jag tänker mer på vad vi ska äta istället.
Vetemjölet är ett klister som sitter överallt. Vad ska vi ersätta smörgåsar och bullar med eller pasta som är så vanligt idag ?

Att koka bönor till frukost känns inte riktigt rätt, idag.

Linsbröd kan bli riktigt gott men jag brukar vetemjöl varje dag och fortsätter med det, ser inget fel med.

Finns ju mängder med alternativ som majs, soja, linsmjöl osv men inget är i närheten så gott som bröd gjort på vete och råg.

jonkii
2015-11-15, 23:33
Koka bönor känns aldrig rätt, drygt... Men billigt och bra. Däremot färdigkokta. Black beans, tacokrydda, majs *drool*

Mjölkdrickare
2015-11-16, 04:51
Nej, verkligen inte. Kokta hela frön av olika sädesslag hör helt klart till bland de bästa källorna för kolhydrater för oss människor.

CoolHandLuke
2015-11-20, 18:39
Jag skulle säga det är svårt att ta bort spannmål från kosten. Finns överallt och det lär ta flera generationer innan vår kost är glutenfri.
Osäker på om du parafraserar mig. Men för kompletthetens skull så menar jag alltså att vi ska äta spannmål. Med och utan gluten.

Nej, verkligen inte. Kokta hela frön av olika sädesslag hör helt klart till bland de bästa källorna för kolhydrater för oss människor.
Det är min melodi. För tillfället, i alla fall. :) Lite halvsvårt att få tag på hela frön, i min omnejd, dock. Helt lokalt odlat dinkel finns, i övrigt är det skralt. Inte lika roligt med förkokta varianter men det funkar bra det också. Den här körde jag igår:
http://www.frebaco.se/wp-content/uploads/2015/08/matvete-ekologisk1.png
Det spöar ris ganska enkelt. Mer smak, mer fiber, mer protein, ekologiskt, svenskt och billigt.

Fast för favoriten hittils lånar jag Strävans beskrivning:https://www.youtube.com/watch?v=I6CONDTtW8Y&feature=youtu.be&t=255

Sverker
2015-11-20, 18:42
Svenskt Matvete har ersatt ris i min kost. Samma måltid men utan arsenik.

vicarious
2015-11-21, 00:13
Samma här.

Gerdler
2015-11-21, 00:16
Fast om det var konventionellt odlat så hade priset varit under femman för den där 500g förpackningen som nu är typ 22 eller 25 eller nåt.

CoolHandLuke
2015-11-21, 00:47
Svenskt Matvete har ersatt ris i min kost. Samma måltid men utan arsenik.
Det var en bonus som jag glömde. Fast Kadmium verkar vara svårt att komma undan:
http://www.testfakta.se/tester/livsmedel/h%C3%B6ga-halter-kadmium-i-vanligt-vetemj%C3%B6l
och
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/mer-kadmium-i-svensk-pasta

Skummade lite pubmed. Fullkorn hjälper inte. Phytatet hjälper att binda kadmium men kliet innhåller mer kadmium, totalt sett får man i sig mer. Man får tackla det med inlagd vitlök istället: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25493198
Fast problemet med olika typer av kelat är väl att de tar även bort metaller vi vill ha kvar som järn, koppar osv.
Mineralsupplementering kanske. De tar väl samma begränsade transportväg som för tungmetaller? Men ej praktiskt. Lätt att få obalans.

Verkar lite kört på den här fronten. :(

Tror inte det går att komma runt heller då det drabbar hela matkedjan. Vi behöver ju få i oss mineraler och spårämnen. Med det följer ju kadmiumet oavsett vad vi äter.

Sverker
2015-11-21, 07:13
Det var detta jag ville komma åt. Plockar vi bort något giftigt så byter vi oftast problem får in något nytt som är lika giftigt eller värre.

Därmed inte sagt att spannmål är giftigt. Det är basen i vår kost tillför mycket nyttigt.

Wain
2015-11-21, 08:36
Lite halvsvårt att få tag på hela frön, i min omnejd, dock. Helt lokalt odlat dinkel finns, i övrigt är det skralt.

Jag beställer från återförsäljare för Warbro kvarn.

http://www.warbrokvarn.se/

:thumbup:

StarkaUlf
2015-11-22, 20:12
Ger matkorn/matvete bra volym? Likvärdigt med volymen som ris ger? Om man tänker samma mängd (100g vs 100g t.ex)

Sverker
2015-11-22, 20:15
Tror det. Blir ungefär samma. Har inte funderat djupare på frågan:d.

StarkaUlf
2015-11-22, 20:24
Hehe okej :D ska definitivt köpa hem och testa. Eventuellt blanda 50/50 pasta och matvete.