handdator

Visa fullständig version : Klocka dator fråga


Kotten
2015-11-06, 20:00
Har en ASUS G751JY 17.3" Full HD matt G-SYNC. Processorn går i 2,6 ghz, men det ska gå att klocka till 3,6, hur gör man detta ?

Brolle81
2015-12-01, 09:16
Har en ASUS G751JY 17.3" Full HD matt G-SYNC. Processorn går i 2,6 ghz, men det ska gå att klocka till 3,6, hur gör man detta ?

Man går in i Bios och ändrar parametrarna och ström m.m. Värt att veta bara för att det går så är det inte alltid optimalt och vi talar om en Laptop ser jag vilket betyder att den kommer bli hiskeligt varm.

Processor frekvens ökningen vad är det du tror ska bli bättre genom att öka den?

Mental
2015-12-01, 09:24
Har en ASUS G751JY 17.3" Full HD matt G-SYNC. Processorn går i 2,6 ghz, men det ska gå att klocka till 3,6, hur gör man detta ?

Det är en laptop, designad för att inte dra mer ström och bli varmare än nödvändigt.

CPU:n är underklockad vid normal drift och klockar själv upp vid behov, t.ex tunga spel. Thurboläget är inget du behöver peta på, utan det avgör datorn själv när det behövs. Du vill inte att datorn skall gå på max när du sitter och slappar framför kolo.

PureWhey
2015-12-01, 09:24
Han frågade för typ 1 månadsedan, antingen har han redan stekt datorn eller insett att det kanske är bäst att behålla klockningsfrekvensen som den är...

Mental
2015-12-01, 09:27
Han frågade för typ 1 månadsedan, antingen har han redan stekt datorn eller insett att det kanske är bäst att behålla klockningsfrekvensen som den är...

Moderna processorer kommer inte stekas, de stänger av sig om det blir för varmt.

Yes
2015-12-01, 10:21
Moderna processorer kommer inte stekas, de stänger av sig om det blir för varmt.
Brukar dock kunna gå att köra alldeles för hög spänning. Råkade själv göra det på min och den hade nog dött om jag inte upptäckte det väldigt fort.