handdator

Visa fullständig version : Skillnad på att överäta fett jämfört md kolhydrater


Luddsson
2015-11-06, 12:21
Som rubriken lyder så är frågan kort och gott vad skillnaderna blir. Ponera att jag kommer hem sent på kvällen och äter en stor mängd fett (ägg, ost, smör, keso etc) utan större kolhydratskällor. Denna sittning går upp mot 1000 kcal. Hade jag inkluderat kolhydrater så hade jag helt klart vätskat på mig en del. Vid överätning av fett kommer ju inte vätskan men lagras fett "enklare" vid överätning av enbart fett?

Tilläggas bör att jag sedan länge haft problem med kaloriintag och troligtvis ligger jag långt under balans på de dagar jag får någon form av överätningsattack. Om det nu spelar någon roll i sammanhanget.

Ber om utsäkt för bedrövlig felskrivning vid rubrik men förstår inte hur man ändrar. Mvh oteknisk

King Grub
2015-11-06, 12:29
Vid överätning på kort sikt ger fett större viktuppgång och fettökningar än kolhydrat, men det verkar jämna ut sig på sikt. I någon studie (Br J Nutr. 2000 Aug;84(2):233-45) ser man ingen signifikant skillnad heller under dom tre första veckorna.

It is during periods of positive energy balance that differences in carbohydrate and fat have the greatest impact upon body weight regulation. This is because of differences in the efficiency of metabolic pathways involved in disposing of excess carbohydrate vs. fat. One study demonstrated that while the majority of excess energy is stored regardless of its composition, a greater proportion of excess energy is stored when the excess is from fat as compared to when the excess is from carbohydrate. This is a clear example of a situation where fat intake leads to more body energy storage than the same amount of energy from carbohydrate.

http://www.fao.org/docrep/w8079e/w8079e0m.htm

Excess dietary fat leads to greater fat accumulation than does excess dietary carbohydrate, and the difference was greatest early in the overfeeding period.

http://www.ajcn.org/content/62/1/19.abstract

Handlar det om enstaka tillfällen är det överlägset med överätning av kolhydrat. Det kommer du att ha nytta av vid nästa träningspass.

Maxxad
2015-11-06, 12:31
Fett är ju i korrekt form för att lagras som just fett, kolhydrater behöver omvandlas för att lagras som fett så används i första hand för att fylla på de energidepåer som är mer kolhydratsberoende.. (någon med mer kunskap kommer säkert ge dig än bättre och djupare förklaring) Frågan är vad svaret skall ge dig i förlängningen, vill du veta vad som är "bäst" att trycka på kvällen för t.ex träningen eller kroppskompositionen?

Slackin' 4 Life

Luddsson
2015-11-06, 12:43
Vid överätning på kort sikt ger fett större viktuppgång och fettökningar än kolhydrat, men det verkar jämna ut sig på sikt. I någon studie (Br J Nutr. 2000 Aug;84(2):233-45) ser man ingen signifikant skillnad heller under dom tre första veckorna.



http://www.fao.org/docrep/w8079e/w8079e0m.htm



http://www.ajcn.org/content/62/1/19.abstract

Handlar det om enstaka tillfällen är det överlägset med överätning av kolhydrat. Det kommer du att ha nytta av vid nästa träningspass.

Nu är överätning något jag dock vill komma ifrån då det enbart får mig att må fruktansvärt. Glider in på frågan hur mycket en dags överätning gör för kroppskompositionen? Vet inte hur stort mitt överskott kan bli en sån här dag men om jag utgår ifrån en tidigare tråd på Kolo då där jag ställde en sådan fråga så ligger balans runt 3200, vilket på två dagar innebär 6400 kcal. Om jag på dessa två dagar äter 7500 kalorier allt som allt. Lagras dessa 900 i överskott som fett då eller hur fungerar det?

Möjligen svårt ställd fråga men någon form av förklaring hur fettinlagring fungerar uppskattas. Tack på förhand. Kanske botar lite ångest iallafall.

Luddsson
2015-11-06, 12:46
Fett är ju i korrekt form för att lagras som just fett, kolhydrater behöver omvandlas för att lagras som fett så används i första hand för att fylla på de energidepåer som är mer kolhydratsberoende.. (någon med mer kunskap kommer säkert ge dig än bättre och djupare förklaring) Frågan är vad svaret skall ge dig i förlängningen, vill du veta vad som är "bäst" att trycka på kvällen för t.ex träningen eller kroppskompositionen?

Slackin' 4 Life

Kroppskompositionen. Men framförallt (kanske borde starta en annan tråd om det) så vill jag bli kvitt dessa överätningar.

King Grub
2015-11-06, 12:48
Handlar det om enstaka tillfällen kommer sannolikt inget av den energin att bilda kroppsfett utan lagras i muskulatur och göras av med via värmeproduktion och ökad spontanaktivitet. Fortsätter överätningen kommer överskottet att bilda kroppsfett på bekostnad av glykogensyntes, oavsett om det handlar om fett eller kolhydrat.

Luddsson
2015-11-06, 12:50
Handlar det om enstaka tillfällen kommer sannolikt inget av den energin att bilda kroppsfett utan lagras i muskulatur och göras av med via värmeproduktion och ökad spontanaktivitet. Fortsätter överätningen kommer överskottet att bilda kroppsfett på bekostnad av glykogensyntes, oavsett om det handlar om fett eller kolhydrat.

Så om detta sker en gång i månaden tex, ett överskott om 1000-1500 kcal en dag? Är det enstaka tillfälle enligt dig? Antag att de andra dagarna är balans alt 200-300 kcal under balans. Ibland mer ibland mindre.

Maxxad
2015-11-06, 12:50
Baserat endast på min egen erfarenhet av dåligt utför deff så skulle jag säga att du behöver lägga dig på ett betydligt högre generellt intag. För mig blev de efter en lång utdragen och dåligt planerad deff ett vanligt inslag av de du beskriver, klassisk hetsätning.

Jag skulle säga att du matchar intaget mot hur mycket du tränar och minst försöker ligga på balans en längre period för att låta kroppen slappna av och inte känna samma extrema sug. Har hjälpt för mig men alla är vi olika.

Luddsson
2015-11-06, 12:56
Baserat endast på min egen erfarenhet av dåligt utför deff så skulle jag säga att du behöver lägga dig på ett betydligt högre generellt intag. För mig blev de efter en lång utdragen och dåligt planerad deff ett vanligt inslag av de du beskriver, klassisk hetsätning.

Jag skulle säga att du matchar intaget mot hur mycket du tränar och minst försöker ligga på balans en längre period för att låta kroppen slappna av och inte känna samma extrema sug. Har hjälpt för mig men alla är vi olika.

Tränar Crossfit 7 ggr i veckan och jobbar i butik så jag går hela dagarna. Har troligtvis ett ganska högt intag vilket min deffstörda hjärna vägrar inse. Väger ca 78 på 188 cm. Hur hittade du balans? Alltså att du varken gick upp eller ner i vikt? Prövade du dig fram eller slutade du tänka på det och bara käka tills mättnad kom?

Maxxad
2015-11-06, 12:59
Mättnad fungerar inte för mig särskilt bra är rätt glupsk och gillar att tristess äta så har provat mig fram.. Men med din träningsmängd och frekvens behöver du nog ett "stort" intag.. Sen kommer du behöva acceptera att du antagligen sväller lite första 1-2 veckorna om du legat på ett kraftigt underskott länge.. Den vätskan släpper sen när man börjar hamna lite i fas..

EnergiÖverskott
2015-11-06, 13:31
Den här tråden är väldigt kontraproduktiv med tanke på din ätstörningsproblematik.

Du tränar varenda dag och oroar dig för ett eventuellt överskott på 900 Kcal över två dagar? Wow..

Gerdler
2015-11-06, 15:11
När man tränar så mycket som du och har så pass låg fettprocent som du så blir en ganska stor del av ett moderat men konstant överskott till muskler och ökad energianvändning.

Jag bulkade nyligen från ganska låg fettprocent och även om jag åt skräp så blev det mycket resultat i form av muskler, styrka, återhämtning och ork i gymmet och på vardagen. Ät 900 kcal överskott om dagen om du känner för det, du kommer göra stora framsteg och känna dig pigg, stark och mätt! Livet är på tok för kort för att inte äta allt du känner för och lite till! :)

timoat
2015-11-06, 15:21
Men om man tex är i ketos när man äter det där fettet så borde det väl inte lagras lika enkelt?

LunaSpice
2015-11-06, 15:25
Men om man tex är i ketos när man äter det där fettet så borde det väl inte lagras lika enkelt?

Näe, så är det. Fettinlagringen är beroende av insulin och under ketos är insulinnivåerna minimala. I teorin dock så handlar det om att överäter du, trots ketos, så förhindrar ketosen i sig inte att kroppen lagrar fett utan det är en hormonell påverkan som styr detta. Ketonkroppar bildas när cellerna inte får glukos (t.ex. diabetes typ 1 eller minimalt kolhydratsintag) dock oberoende av kaloriintag.

timoat
2015-11-06, 15:42
Näe, så är det. Fettinlagringen är beroende av insulin och under ketos är insulinnivåerna minimala. I teorin dock så handlar det om att överäter du, trots ketos, så förhindrar ketosen i sig inte att kroppen lagrar fett utan det är en hormonell påverkan som styr detta. Ketonkroppar bildas när cellerna inte får glukos (t.ex. diabetes typ 1 eller minimalt kolhydratsintag) dock oberoende av kaloriintag.

Nä precis, överätning öht lagras ju in som fett, skillnaden är väl att om man är i ketos konstant så använder kroppen det fettet som energi, men om man äter kolhydrater dagen efter så kommer det att användas istället?

King Grub
2015-11-06, 16:26
Ketos har inga fördelar. Skillnad på förbränning av dietära och kroppsegna fettsyror.

Sverker
2015-11-06, 17:35
Näe, så är det. Fettinlagringen är beroende av insulin och under ketos är insulinnivåerna minimala. I teorin dock så handlar det om att överäter du, trots ketos, så förhindrar ketosen i sig inte att kroppen lagrar fett utan det är en hormonell påverkan som styr detta. Ketonkroppar bildas när cellerna inte får glukos (t.ex. diabetes typ 1 eller minimalt kolhydratsintag) dock oberoende av kaloriintag.


Vi ska vara glada att fettet stoppas in i depåerna än att ha det snurrande i blodet efter överätning.

King Grub
2015-11-06, 19:38
Fettinlahring av dietärt fett sker helt utan påverkan av insulin.

Luddsson
2015-11-06, 20:18
Den här tråden är väldigt kontraproduktiv med tanke på din ätstörningsproblematik.

Du tränar varenda dag och oroar dig för ett eventuellt överskott på 900 Kcal över två dagar? Wow..

Ja jag håller med dig. Samtidigt kan det vara betryggande att få en fysisk förklaring till hur kroppen hanterar ett överskott. Varför skulle jag inte bry mig över ett överskott om 900? Tänk om överskottet hade varit 1500-200 sett över 2 dagars tid, hade det varit något att bry sig om?

Rahf
2015-11-06, 21:07
Ja jag håller med dig. Samtidigt kan det vara betryggande att få en fysisk förklaring till hur kroppen hanterar ett överskott. Varför skulle jag inte bry mig över ett överskott om 900? Tänk om överskottet hade varit 1500-200 sett över 2 dagars tid, hade det varit något att bry sig om?

Nej. Varför skulle det vara ett problem? Du snackar om en hink vatten i Vänern, under högsommar.

Dreas
2015-11-06, 21:08
Men om man tex är i ketos när man äter det där fettet så borde det väl inte lagras lika enkelt?Fett lagras obehindrat in via Asp. Annars har du protein som en effektiv insulinteigger också.

Att ketos skulle hindra fettinlagring är strunt från lchf-håll. Äter du mycket fett ökar dina ketonkroppar som jag förstått det :)

Luddsson
2015-11-06, 21:16
Nej. Varför skulle det vara ett problem? Du snackar om en hink vatten i Vänern, under högsommar.

Konstigt nog känns det inte så på min kroppskompostion. Idag har jag i runda slängar fått i mig 3000-3500 kcal. Har vilat från gymmet och jobbat i butiken hela dagen. Imorgon vet jag att min kropp kommer vara svullen etc för att jag åt över ca 2500 kcal, blir alltid så när jag äter mycket. Så det känns inte som en hink vatten i vänern. Känns mer som att minsta lilla kolhydrat gör att jag blir som en boll men det kanske blir bättre med tiden..

begt
2015-11-06, 21:19
Konstigt nog känns det inte så på min kroppskompostion. Idag har jag i runda slängar fått i mig 3000-3500 kcal. Har vilat från gymmet och jobbat i butiken hela dagen. Imorgon vet jag att min kropp kommer vara svullen etc för att jag åt över ca 2500 kcal, blir alltid så när jag äter mycket. Så det känns inte som en hink vatten i vänern. Känns mer som att minsta lilla kolhydrat gör att jag blir som en boll men det kanske blir bättre med tiden..

Det är ju vätska, inte nybildat fett precis.

Luddsson
2015-11-06, 21:22
Det är ju vätska, inte nybildat fett precis.

Det förstår jag. Undrar dock när jag slutar binda vätska något så förbannat? Minns innan jag gick ner mycket i vikt hur jag kunde käka vad som utan att det påverkade min kroppskomposition något nämnvärt. Kunde enkelt äta en pizza och se likadan ut dagen efter (relativt låg bf under denna tid). Idag vill jag inte ens tänka på vad en pizza skulle kunna åstadkomma.

Ozziking
2015-11-06, 21:25
Jesus christ, att du fortfarande håller på att gnäller om att du blir lite vätskig. Ge dig för fan!

Det blir ju antagligen så för att din kropp inte är van och för att du ligger på snålt med eneregi. Tveksam om det är så hemskt som du föreställer det att vara.

Luddsson
2015-11-06, 21:41
Jesus christ, att du fortfarande håller på att gnäller om att du blir lite vätskig. Ge dig för fan!

Det blir ju antagligen så för att din kropp inte är van och för att du ligger på snålt med eneregi. Tveksam om det är så hemskt som du föreställer det att vara.

Ja det har gått ganska bra senaste tiden. Gick upp 1-2 kilo (troligtvis mycket vätska). Började äta paleo och fick mycket stöd från min coach. Fungerade i ca 2 månader. Sen kommenterade en vän till mig och sa att jag såg ut att ha gått ner igen. Stämmer nog eftersom jag har tränat en del och ätit strikt paleo utan större ändring i portionsstorlek. Just nu går det dock åt helvete. Känner att jag inte duger, inte är tillräckligt deffad eller stark. Trots detta äter jag mig aldrig mätt och enda gången jag tillåter mig själv att göra det så spårar det och jag äter vad som enligt mig är alldeles för mycket. Funderar på att starta någon tråd eller något där jag kan bolla idéer om både kost och hur mycket träning som är normalt. Vet dock inte hur jag ska gå tillväga för att försöka komma ur den här ångesthålan.

begt
2015-11-06, 21:46
"Allt eller inget" låter som det stämmer in på dig. Du tänker att du gör så gott som allt rätt med maten när du är strikt, men så orkar du inte med det mentalt i längden (gör i princip ingen), och släpper för mycket på tyglarna som en naturlig reaktion på det.

Lösningen är att hitta någon slags medelväg och inte äta så strikt. Unna sig små saker dagligen; det kan alla som tränar göra. Efter eller just före träning kan smågodisar eller frukter (går att äta när som helst iofs) vara perfekt.

Förmodligen äter du alldeles för lite för att kunna bygga tillräckligt med muskler. Om man väl ska deffa så gäller det att veta vad man gör och helst att det sker långsamt.

Luddsson
2015-11-06, 21:53
"Allt eller inget" låter som det stämmer in på dig. Du tänker att du gör så gott som allt rätt med maten när du är strikt, men så orkar du inte med det mentalt i längden (gör i princip ingen), och släpper för mycket på tyglarna som en naturlig reaktion på det.

Lösningen är att hitta någon slags medelväg och inte äta så strikt. Unna sig små saker dagligen; det kan alla som tränar göra. Efter eller just före träning kan smågodisar eller frukter (går att äta när som helst iofs) vara perfekt.

Förmodligen äter du alldeles för lite för att kunna bygga tillräckligt med muskler. Om man väl ska deffa så gäller det att veta vad man gör och helst att det sker långsamt.

Hur skulle du gått tillväga tro? Allt jag vill är bara att få ett normalt förhållningssätt till mat i den meningen att jag äter på ett sätt som fungerar för mig och att jag slutar tänka på det. Middagen ikväll var tex en massa lax med broccoli, sallad och sill. Efter det några valnötter, lite baguette med ost och lite choklad. Alla andra åt det och var glada men jag bara väntar på morgondagens ångest. Hur jag kommer må skit hela dagen för att jag enligt mig överätit.

Kan det vara bra att skriva matdagbok? Räkna kalorier? Är ganska lost i nuläget.

begt
2015-11-06, 21:58
Att försöka träna bort kalorier är ingen höjdare i längden...
Du kommer vara mindre hungrig imorgon, tänk så istället för att känna ångest.

Luddsson
2015-11-06, 22:09
Kommer inte träna imorgon. Isåfall blir set bara ångestträning för att jag har överätit idag. Allt eller inget stämmer nog. Nu när jag åt lite bröd tänker jag "det har ju redan gått åt helvete så kan lika gärna äta mig mätt och käka bröd och ost hela kvällen nu." Svårt att komma ifrån det tänket bara. Imorgon kommer en del av mig vilja äta kalorisnålt för att må bra psykiskt igen.

Rahf
2015-11-06, 22:15
Konstigt nog känns det inte så på min kroppskompostion. Idag har jag i runda slängar fått i mig 3000-3500 kcal. Har vilat från gymmet och jobbat i butiken hela dagen. Imorgon vet jag att min kropp kommer vara svullen etc för att jag åt över ca 2500 kcal, blir alltid så när jag äter mycket. Så det känns inte som en hink vatten i vänern. Känns mer som att minsta lilla kolhydrat gör att jag blir som en boll men det kanske blir bättre med tiden..

Samma sak här, speciellt om jag fått i mig större mängder salt. Sen dagen efter är allt återställt igen, och nästa träningspass kommer dra nytta av överätningen. Att du tappat lite muskeltonus p.g.a. vilodag innebär inte att det lagrats fett, bara att du känner dig mjukare.

Du nojar jävligt mycket just nu.

CoolHandLuke
2015-11-06, 23:06
Överätning vid enstaka tillfällen är nog en ganska naturlig företeelse. Man har observerat den typen när man tittat på jägare-samlare som kommer över lite extra mat. De äter besinningslöst mycket. Såg någon siffra om 5kg kött vid en sittning är inte ovanligt.

Själv har jag bejakat den sidan av sig själv och planerar för den. Dvs det bör vara någorlunda vettig mat och inte för tidigt på dagen så att man hinner äta så mycket innan man blir tröttare än glupsk. Sömnen ger ju en reset. Det är sällan man känner för att fortsätta morgonen därpå. Det svåra är väl att lura sig själv att det inte finns lika mycket mat varje dag. Men det går, med planering och i värsta fall även den tyrraniska matvågen. Det var ju så man fick göra förr för att klara vintern och andra svältperioder.

Ätstörningar säger vissa. Men jag tycker inte det finns något naturligt sätt att äta mer än att man ska överleva. Sen att det finns ett överflöd av mat som ger alltför mycket belöning för lite arbete, är ju ett beroendeframkallande problem. Men det är inte riktigt samma sak som att festa loss på riktig mat som man ändå brukar äta, men extra mycket, ibland. Speciellt och omständigt tillagat hjälper också. Det blir bättre arbete-belönings-mekanik av det. Mer mat-respekt. Äta med andakt och det.

Julbord någon?

Hackenschmidt
2015-11-07, 10:37
Får du någon hjälp med din ångest kring kosten och självbild? OBS Jag skriver detta efter att ha hastat igenom andra inlägg TS skrivit, inte bara denna tråd. Jag tror du gör bäst i att söka professionell hjälp. Jag vet inte hur vårdköer är eller om du uppfyller alla krav som krävs för att få hjälp, men annars kan du ju kolla om göteborgs universitet har någon billig eller gratis psykologmottagning där studenter praktiserar, det brukar de större universiteten ha.

En liten reflektion:
Jag tänker också att dina trådar här på kolozzeum är en del av varför din problematik fortsätter. Din ångest blir påfallande och du söker återförsäkran från forumet för att kunna dämpa den. När det fungerar så blir det som att säga till din ångest "du gjorde rätt som dök upp där ångesten, men om jag gör rätt saker (söker återförsäkran, undviker överätning, kompenserar med mer träning etc) så kan jag bli av med dig för stunden" Tyvärr så blir det som att mata din ångest :(

begt
2015-11-07, 11:17
CoolHandLuke: Tider då det fanns överflöd av mat var sannolikt sällsynta under jägar- och samlarperioden (i varje fall förekom sådant oregelbundet). Idag finns det obegränsat med mat för den som vill. Julbord och andra bjudningar sker mest på veckobasis, vilket skiljer sig en hel del mot en ätstörd person som frossar varje kväll och sedan får stark ångest. Därefter så svälter sig personen ifråga under större delen av nästa dag samt tränar som besatt. Varpå en ny överätning sker.

Ett annat tips till Luddsson är att äta långsamt för att vänja sig av vid hetsätningen. Riktigt långsamt och t.ex. läsa tidningen samtidigt. Istället för att äta t.ex. stora mängder pasta, müsli eller bröd så kan tunnbröd med stekta ägg och en hel del frukt till vara mycket mer mättande och faktiskt godare. Så länge den här problematiken kvarstår är det också en bra idé att undvika periodisk fasta, och istället äta flera mindre mål för att hindra överätning senare under dagen.

timoat
2015-11-07, 12:06
Ett annat tips till Luddsson är att äta långsamt för att vänja sig av vid hetsätningen. Riktigt långsamt och t.ex. läsa tidningen samtidigt. Istället för att äta t.ex. stora mängder pasta, müsli eller bröd så kan tunnbröd med stekta ägg och en hel del frukt till vara mycket mer mättande och faktiskt godare. Så länge den här problematiken kvarstår är det också en bra idé att undvika periodisk fasta, och istället äta flera mindre mål för att hindra överätning senare under dagen.

Här har lchf hjälpt mig väldigt mycket. Jag blir helt enkelt så mätt att jag inte är sugen på något annat och det håller sig lång tid. Jag kombinerar lchf med pf och äter allt inom ett 2-3 timmars fönster. Jag blir verkligen proppmätt. Äter jag mat med kolhydrater är jag hungrig/sugen inom en timme, även om det är ett lass gröt eller pasta/ris.

Ett exempel är en soppa jag gör på 3 dl vispgrädde, 300 g Alaska pollock, och 500 g fryst spenat (som också gör sitt att fylla)

begt
2015-11-07, 12:16
Här har lchf hjälpt mig väldigt mycket. Jag blir helt enkelt så mätt att jag inte är sugen på något annat och det håller sig lång tid. Jag kombinerar lchf med pf och äter allt inom ett 2-3 timmars fönster. Jag blir verkligen proppmätt. Äter jag mat med kolhydrater är jag hungrig/sugen inom en timme, även om det är ett lass gröt eller pasta/ris.

Ett exempel är en soppa jag gör på 3 dl vispgrädde, 300 g Alaska pollock, och 500 g fryst spenat (som också gör sitt att fylla)

Ja, det kan vara ett lämpligt upplägg ifall man inte har ätstört beteende, men det kan även användas för att undvika hetsätningar (fast sjukvården är emot den typen av lösningar och ser helst att ätstörda personer äter regelbundet). Jag kör någon slags blandning av LCHF vissa mål och mycket kolhydrater i övrigt. Brukar fasta de flesta dagarna, oftast 16 timmar eller mer. Går lättare än vad man kan tro. Lite svart kaffe gör det lättare också.

timoat
2015-11-07, 17:53
Ja, det kan vara ett lämpligt upplägg ifall man inte har ätstört beteende, men det kan även användas för att undvika hetsätningar (fast sjukvården är emot den typen av lösningar och ser helst att ätstörda personer äter regelbundet). Jag kör någon slags blandning av LCHF vissa mål och mycket kolhydrater i övrigt. Brukar fasta de flesta dagarna, oftast 16 timmar eller mer. Går lättare än vad man kan tro. Lite svart kaffe gör det lättare också.

Mm, tyvärr så har jag ett ganska hetsätskadat beteende,:( men det som hjälpt mig mest är just detta upplägget. Jag har brottats med det här i snart 15 år, och det senaste året då jag kört såhär har varit mycket bättre för mig på alla sätt. Mitt stora problem när jag åt kolhydrater (förutom att jag kunde smälla i mig ett helt mueslipaket eller äta upp hela brödlimpan i en sittning) var att jag blev så ofantligt trött ett par timmar senare. detta har HELT försvunnit sen jag började med lchf och pf. Detta är dock inte att säga att jag helt undviker skräpmat, bara att det blivit mycket lättare att kontrollera för mig. Kanske helt individuellt men det verkar fundera för mig!

Jag har heller inga problem med fastan, tvärtom känner jag mig mycket alertare under dagen.Brukar äta runt 4-6 tiden.

Luddsson
2015-11-08, 00:45
Får du någon hjälp med din ångest kring kosten och självbild? OBS Jag skriver detta efter att ha hastat igenom andra inlägg TS skrivit, inte bara denna tråd. Jag tror du gör bäst i att söka professionell hjälp. Jag vet inte hur vårdköer är eller om du uppfyller alla krav som krävs för att få hjälp, men annars kan du ju kolla om göteborgs universitet har någon billig eller gratis psykologmottagning där studenter praktiserar, det brukar de större universiteten ha.

En liten reflektion:
Jag tänker också att dina trådar här på kolozzeum är en del av varför din problematik fortsätter. Din ångest blir påfallande och du söker återförsäkran från forumet för att kunna dämpa den. När det fungerar så blir det som att säga till din ångest "du gjorde rätt som dök upp där ångesten, men om jag gör rätt saker (söker återförsäkran, undviker överätning, kompenserar med mer träning etc) så kan jag bli av med dig för stunden" Tyvärr så blir det som att mata din ångest :(

Ligger väldigt mycket i det du säger. Pratade med psykolog innan när det var som värst och tog mig till stor del ur det fysiska som kommer av sjukdomen. Kroppsuppfattning och förhållandet till mat är dock rubbat. Är matdagbok en bra grej? Har i viss mån tappat greppet om vad som är normalt för en man av min ålder och fysiska status att inta på en dag. Äter som sagt paleoinspirerat vilket funkar super om jag bara får i mig tillräckligt. Kan kanske vara värt att skriva en veckas kostregistrering i hopp om feedback? För att hitta tillbaks till någon form av grundpelare kost-och träningsmässigt.

Hackenschmidt
2015-11-08, 12:59
Ligger väldigt mycket i det du säger. Pratade med psykolog innan när det var som värst och tog mig till stor del ur det fysiska som kommer av sjukdomen. Kroppsuppfattning och förhållandet till mat är dock rubbat. Är matdagbok en bra grej? Har i viss mån tappat greppet om vad som är normalt för en man av min ålder och fysiska status att inta på en dag. Äter som sagt paleoinspirerat vilket funkar super om jag bara får i mig tillräckligt. Kan kanske vara värt att skriva en veckas kostregistrering i hopp om feedback? För att hitta tillbaks till någon form av grundpelare kost-och träningsmässigt.

Två saker är ju bra här, 1) att du fått tidigare hjälp och att det är bättre nu än det varit innan 2) att du verkar ha god självinsikt. Jag vet inte gällande matdagbok och vågar inte uttala mig om det. Det kan säkert vara både bra och dåligt beroende på vilken funktion den fyller. Om den skulle fungera som en baslinje varifrån du testar att öka ditt matintag och äta mer "normalt" så kan det förmodligen vara en bra sak, men jag vågar som sagt inte uttala mig om det med så lite information. Jag tror det bästa vore att du fick ordentlig hjälp av psykolog igen, om du har den möjligheten. Då kan ni tillsammans utreda tankar, känslor och beteenden kring din mat och träning, sedan successivt börja arbeta med att förändra beteenden.

Luddsson
2015-11-08, 20:48
Det jag upplevde att jag saknade hos en psykolog var det rent kostmässiga. Kan vara en av anledningarna till varför jag söker mig hit. Psykolog och dietist gav råd som inte alls var anpassade för mig och min träningsmängd. Paleoitisk kost fungerar enligt mig mycket bra, under förutsättning att jag äter tillräckligt med fett. Kan en tråd här på Kolo där man registrerar den dagliga kosten i hopp om lite respons vara något? Har googlat runt och sett att liknande trådar har funnits.

Rahf
2015-11-08, 21:39
Det funkar säkert i någon vecka, sen tröttnar dom allra flesta.

Psykolog och dietist fungerar säkert, såvida man accepterar deras råd och har varit helt öppen med alla funderingar och svar under samtalen. Det är när man innerst inne försöker lösa situationen för sig själv som det blir huvudbry.

Här är en liknande anekdot som utspelar sig under September - Oktober.

Jag tar blodprov för att kontrollera vad som är fel med några värden. Resultaten visar att vitamin B och vita blodkroppar är helt åt helvete.

"Tar du några vitamintillskott," frågar hematologmottagningens överläkare.

"Ja, jo, jag drar i mig en lågdoserad multivitamin och omega-3," svarar jag.

"Ok, sluta med det, för sånt behövs inte." Han hinner inte ens avsluta meningen förrän min internetberikade hjärna har protesterat. Jag menar, hur kan en multivitamin vara boven? Vad fan vet han egentligen? För helv-- stopp nu, vänta, vänta, vänta!

Jag fick lov att bromsa hjärnan, ta ett mentalt steg tillbaka, och faktiskt titta rationellt på situationen. Denne överläkare har årtionden av erfarenhet i ryggen. Jag har ett tiotal timmars ströläsning.

Fattar du?

Armed Dingo
2015-11-11, 17:11
Vid hur många gram per dag tycker ni att man överäter fett och när har man bara ett normalt intag för optimal hormonbalans?

Jag avslutade min diet för två veckor sen och är fortfarande trött och allmänt seg. Jag var piggare under min diet. Skillnaden är att jag faktiskt fick i mig mer fett under dieten än nu. Jag funderar därför på att börja äta ca 90 gram fett per dag. I dagsläget har jag dålig koll men under dieten var det runt 78 gram per dag. Skulle gissa på 65 gram per dag idag.

Min kv är 76 kg, 178 cm. Jag har givetvis inga planer på att börja äta chips eller dricka grädde för att åstadkomma det här, det blir snarare mer fet fisk, ost och käka nötter på kvarg varje dag. Avokado lite oftare. Hummus där jag tillåter mig en del olivolja i. Sådant.

timoat
2015-11-11, 17:20
Inget fel med grädde!

Armed Dingo
2015-11-11, 17:39
Inget fel med grädde!
Jag var rädd för att någon skulle haka upp sig på det som var det minst väsentliga i posten.

Jo du, faktum är att om du dricker grädde varje dag för att höja ditt fettintag med 25 gram vilket var det jag efterfrågade här så tycker jag det är "fel".
Det innehåller bara mättade fetter med väldigt låg mängd protein istället för en kombination som ger både och från andra livsmedel som t.ex. ost. Lägg till att jag i övrigt får i mig mättade fetter, något jag tror är vanligt med en standard-kost men jag kan ha fel. Därav tycker jag visst det är "fel med grädde" i det här avseendet.

Armed Dingo
2015-11-11, 17:49
Hittade den här sidan som gav mig svar jag behövde och mer därtill.

http://www.1177.se/Dalarna/Tema/Halsa/Mat-och-naring/Halsosamma-matrad/Valj-ratt-fett/?ar=True

PureWhey
2015-11-12, 10:00
Det funkar säkert i någon vecka, sen tröttnar dom allra flesta.

Psykolog och dietist fungerar säkert, såvida man accepterar deras råd och har varit helt öppen med alla funderingar och svar under samtalen. Det är när man innerst inne försöker lösa situationen för sig själv som det blir huvudbry.

Här är en liknande anekdot som utspelar sig under September - Oktober.

Jag tar blodprov för att kontrollera vad som är fel med några värden. Resultaten visar att vitamin B och vita blodkroppar är helt åt helvete.

"Tar du några vitamintillskott," frågar hematologmottagningens överläkare.

"Ja, jo, jag drar i mig en lågdoserad multivitamin och omega-3," svarar jag.

"Ok, sluta med det, för sånt behövs inte." Han hinner inte ens avsluta meningen förrän min internetberikade hjärna har protesterat. Jag menar, hur kan en multivitamin vara boven? Vad fan vet han egentligen? För helv-- stopp nu, vänta, vänta, vänta!

Jag fick lov att bromsa hjärnan, ta ett mentalt steg tillbaka, och faktiskt titta rationellt på situationen. Denne överläkare har årtionden av erfarenhet i ryggen. Jag har ett tiotal timmars ströläsning.

Fattar du?

Lär ju behövas om du inte får i dig tillräckligt ifrån kosten? Eller menade han att du fick i dig tillräckligt, så tillskott behövs inte?

dbbb
2015-11-12, 11:15
Det jag upplevde att jag saknade hos en psykolog var det rent kostmässiga. Kan vara en av anledningarna till varför jag söker mig hit. Psykolog och dietist gav råd som inte alls var anpassade för mig och min träningsmängd. Paleoitisk kost fungerar enligt mig mycket bra, under förutsättning att jag äter tillräckligt med fett. Kan en tråd här på Kolo där man registrerar den dagliga kosten i hopp om lite respons vara något? Har googlat runt och sett att liknande trådar har funnits.

Har du koll på om du ligger på över/underskott idag? Vad är dina mål? Jag räknar kalorier varje dag och det är stört lätt, använder en app som heter MyNetDiary och för in varje dag så jag ser hur jag ligger mot det kalorimål jag har för dagen. Där kan du även se makros så som hur du ligger till i % av protein, fett, kolhydrater och kan även funka som en kostdagbok som du nämner. När du fört in en post, tex köttfärs 100g så slipper du ju göra det sen igen, bara en knapptryckning så är det klart. Som sagt, galet lätt och riktigt smidigt!