handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid tog det för er att se resultat?


Cruceuz
2015-11-05, 16:01
Har själv tränat i lite mer än ett år,blivit extremt mycket starkare men inte sett någon större skillnad på kroppen.

Är själv ganska stark,kan marklyfta lite mer än dubbelt min kroppsvikt,knäböj runt 1.7X min kroppsvikt etc,men jag ser ofta stora rippade killar som är skit svaga och kör marklyft med typ 90 kilo.

Hänger inte styrka och muskler ihop så mycket som alla säger?

Så jag är nyfiken,hur lång tid tog det för er att se resultat på kroppen,hur uppnådde ni dessa resultat och hur var era ökningar i styrka under denna perioden?

Kalle40
2015-11-05, 16:11
Du e nog skitsvag fast du cheatar å lyfter grunt, de ser man ju jämt...

Cruceuz
2015-11-05, 16:14
Du e nog skitsvag fast du cheatar å lyfter grunt, de ser man ju jämt...

Så du menar att jag är skitsvag fastän jag har tränat seriöst i ca 6 månader fast fortfarande kan marklyfta lite mer än 2x min egen vikt? Är inte riktigt säker på hur man kan fuska på marklyft för att lyfta mer vikt,men du som är expert kan väl förklara? :)

Guckenn
2015-11-05, 16:23
Går du upp något i vikt då? 1 kg muskler väger 1 kg, om du inte lägger på dig något så kommer du ju inte bygga särskilt mycket(visst att man kan förbättra formen om man ligger kvar på samma kroppsvikt men man kommer fortfarande inte lägga på sig jättemycket muskler).

Diomedea exulans
2015-11-05, 16:26
Har själv tränat i lite mer än ett år,blivit extremt mycket starkare men inte sett någon större skillnad på kroppen.

Vad är "större" skillnad?

Landström
2015-11-05, 16:30
men jag ser ofta stora rippade killar som är skit svaga och kör marklyft med typ 90 kilo.



Haha kan omöjligt stämma :smash:

bubbe
2015-11-05, 16:33
Haha kan omöjligt stämma :smash:

Går lite åt båda hållen tycker jag.
Man förundras över hur svaga en del gymare är som i princip aldrig drar marklyft eller tränar basövningar men å andra sidan kan man även dra förvånansvärt mycket vikt i marklyft utan särskilt stor muskelvolym....

bubbe
2015-11-05, 16:37
Till ts vill jag säga,

Sluta stirra på dig själv så fort du ser en spegel. Träna på, ät och gå upp i vikt. En vacker dag så upptäcker du helt plötsligt att din kropp ser rätt annorlunda ut jmf med det där fotot som togs för 5 år sen.

pepplez
2015-11-05, 16:39
Så du menar att jag är skitsvag fastän jag har tränat seriöst i ca 6 månader fast fortfarande kan marklyfta lite mer än 2x min egen vikt? Är inte riktigt säker på hur man kan fuska på marklyft för att lyfta mer vikt,men du som är expert kan väl förklara? :)

I en annan tråd skrev du att du väger 59 kg, markar du dubbla kroppsvikten menar du antagligen att du markar 120 kg. Det är inte särskilt starkt nej :)

Och jag tror inte på att du ser "skitstora, rippade killar" kämpa med 90 kg i marklyft, i så fall har du en konstig uppfattning om hur en "skitstor" kille ser ut.

Linjedomarn
2015-11-05, 19:07
Så du menar att jag är skitsvag fastän jag har tränat seriöst i ca 6 månader fast fortfarande kan marklyfta lite mer än 2x min egen vikt? Är inte riktigt säker på hur man kan fuska på marklyft för att lyfta mer vikt,men du som är expert kan väl förklara? :)

Handlar mycket mer än om bara muskelvolym. Jag drog 2x KV första gången jag testade marklyft, såg även ut som en pinne.

MackeJuve
2015-11-05, 19:20
Att styrkan ökar är den bästa svaret du kan få på att du även växer muskulärt, dock innebär inte 10 kg mer i knäböj att benen har växt med en viss mängd utan det kan även vara så att du helt enkelt bara har blivit bättre på att lyfta.

Decepticon
2015-11-05, 19:22
Har själv tränat i lite mer än ett år,blivit extremt mycket starkare men inte sett någon större skillnad på kroppen.

Är själv ganska stark,kan marklyfta lite mer än dubbelt min kroppsvikt,knäböj runt 1.7X min kroppsvikt etc,men jag ser ofta stora rippade killar som är skit svaga och kör marklyft med typ 90 kilo.

Hänger inte styrka och muskler ihop så mycket som alla säger?

Så jag är nyfiken,hur lång tid tog det för er att se resultat på kroppen,hur uppnådde ni dessa resultat och hur var era ökningar i styrka under denna perioden?

Har du inte generna, så tar det låång tid att få nämnvärda visuella resultat. Jag slet som ett djur i 2 år innan jag började se resultat, jag provade allt, men det tar tid för många.

new
2015-11-05, 19:25
Väger du 59 kg så är det fan it konstigt om du inte har sett några resultat, det är väl typ vad benen i kroppen väger xDD

Slaxes
2015-11-05, 19:29
En viktig sak att tänka på är att inte bara flytta en vikt från a till o utan att verkligen försäkra sig om att rätt muskel används. Detta plus att verkligen gå till lockout i varje övning samt att låta vikten även gå tillbaka maximalt i utgångsläget också. Detta är åtminstone saker som jag inte tänkte på det första året på gymmet.

En övning utförd kan för en åskådare samt dig själv se helt korrekt utförd ut när den i själva fallet inte är det.

Brinner lite extra för nybörjare nu när jag är i full gång att bygga upp min lillebrors fysik. Han är ett benrangel, precis som jag var för snart 6 års sedan.

Det bästa tipset jag kan ge en nybörjare är att ifrågasätta allt. Annars kan du spendera mycket tid på att utföra en övning för en specifik muskel som fungerade galant för en annans unika kropp men kanske inte gör det för din unika kropp.

Jag har aldrig någonsin räknat varken sets eller reps. jag har bara lyssnat på min kropp och på senare tid även börjat ifrågasätta allt som har med träning att göra. Ändå har jag ökat stadigt i styrka samt gått från 60ish kg benrangel till 84 kg i hård form på snart 6 år.

Antewa
2015-11-05, 20:19
Så du menar att jag är skitsvag fastän jag har tränat seriöst i ca 6 månader fast fortfarande kan marklyfta lite mer än 2x min egen vikt? Är inte riktigt säker på hur man kan fuska på marklyft för att lyfta mer vikt,men du som är expert kan väl förklara? :)

Nu låter det som om du tror att 6 månader är en lång tid och så är det verkligen inte.

Sen kan det finnas massor av anledningar att en "stor" kille tar mindre än dig i mark.

För det första kanske din teknik inte är så bra som du tror, med dålig form kan man tvinga upp bra mycket mer vikt än man egentligen klara av även i mark. Sen kan det också va så att din form är extremt bra, teknik kommer man också långt med (men det är inte så troligt).

Sen personen du jämnför dig med kan i sin tur av en mängd anledningar ta lite i mark. Dålig teknik, många reps, raka mark, övar på tekniken, skada, kör sällan mark, små ben stor överkropp, sista övningen i ett långt pass för att nämna några.

Oavsett vad så är det ingen idé att kolla på andra och jämnföra sig med dom.

Ajiusa
2015-11-05, 20:25
En viktig sak att tänka på är att inte bara flytta en vikt från a till o utan att verkligen försäkra sig om att rätt muskel används. Detta plus att verkligen gå till lockout i varje övning samt att låta vikten även gå tillbaka maximalt i utgångsläget också. Detta är åtminstone saker som jag inte tänkte på det första året på gymmet.

En övning utförd kan för en åskådare samt dig själv se helt korrekt utförd ut när den i själva fallet inte är det.

Brinner lite extra för nybörjare nu när jag är i full gång att bygga upp min lillebrors fysik. Han är ett benrangel, precis som jag var för snart 6 års sedan.

Det bästa tipset jag kan ge en nybörjare är att ifrågasätta allt. Annars kan du spendera mycket tid på att utföra en övning för en specifik muskel som fungerade galant för en annans unika kropp men kanske inte gör det för din unika kropp.

Jag har aldrig någonsin räknat varken sets eller reps. jag har bara lyssnat på min kropp och på senare tid även börjat ifrågasätta allt som har med träning att göra. Ändå har jag ökat stadigt i styrka samt gått från 60ish kg benrangel till 84 kg i hård form på snart 6 år.

Mycket imponerande! Har själv problem med det där att känna muskler. Försöker balansera mind-muscle connection med styrka lite. Svårt att lägga på 2.5kg varje vecka i bänk och samtidigt verkligen känna rätt muskler. Vad tror ni är viktigast,att utföra övningen långsamt och verkligen känna musklerna arbeta?

Om vi tar t.ex Person A bänkar 80kg 5 reps,känner inte musklerna så bra men han blir starkare.

Person B kan också bänka 80kg X 5 men väljer istället att köra 75 kg X 5 för att få en bättre mind-muscle connection.

Vem av dem kommer att få bäst resultat?

Bärsärk
2015-11-05, 20:35
Man ser ju sig själv i spegeln flera gånger varje dag så det blir svårt att säga exakt när man började likna något men 3-4 år kanske?

Jag har ökat extremt lite i basövningarna, för att inte säga inget alls. Jag tror jag kan göra en 2a i bänk på 100 kg, marklyft har jag nog aldrig ens kört och knäböj ligger väl runt 100 kg det också.

Man blir ju inte större än det gym man tränar på, exempelvis går ju inte många gym över 50 kg i hantlarna så det säger ju sig självt hur långt man kan komma då om man nu inte kör variant med stång.

Grans
2015-11-05, 20:51
Hur ser ditt schema ut? Kör du det klassiska "inte mer än 5 reps" för styrka? Du kan bli starkare utan att bli speciellt mycket större men du kan inte bli större utan att bli starkare. Öka ditt 10rep max med 50kg så har du garanterat växt. Öka ditt 5rm med 50kg behöver du nödvändigtvis inte ha växt, bara kommit närmare ditt nuvariga potential innan du når en platå, ser detta i program som starting strength och andra 5x5 liknande program som enbart fokuserar på lågreps hela tiden. Fokusera på att bli starkare i reps om du inte redan kör det, annars kanske du äter för lite.

Cruceuz
2015-11-05, 21:08
Hur ser ditt schema ut? Kör du det klassiska "inte mer än 5 reps" för styrka? Du kan bli starkare utan att bli speciellt mycket större men du kan inte bli större utan att bli starkare. Öka ditt 10rep max med 50kg så har du garanterat växt. Öka ditt 5rm med 50kg behöver du nödvändigtvis inte ha växt, bara kommit närmare ditt nuvariga potential innan du når en platå, ser detta i program som starting strength och andra 5x5 liknande program som enbart fokuserar på lågreps hela tiden. Fokusera på att bli starkare i reps om du inte redan kör det, annars kanske du äter för lite.

Jag brukar köra 3-5x5 på basövningar (press,mark,bänk och böj) och sedan 3x8-12 på andra övningar såsom lutande hantelpress,pullups,sidolyft,lår curl etc. Anledningen till att jag gör det är för jag kör bara varje basövning 1 gång i veckan och det är lättare att lägga på 2.5kg till 5 reps än till 8.

Borde jag istället köra bara 8-12 reps och öka i reps varje gång jag gör övningen och sedan öka vikten när jag kan göra 12 reps med den vikten? Borde jag inte också köra övningarna oftare isåfall? Problemet för mig är att om jag kör bänk och press på samma pass kommer den som jag gör först ta större delen av min energi, samma med mark och böj,samma med rodd och pullups.

Cruceuz
2015-11-05, 21:15
Här ser ni Jonnie Candito göra 300kg marklyft https://www.youtube.com/watch?v=1pXb7pi5lk0

Som ni ser är han inte direkt särskilt stor,är detta ett bevis på att du kan vara stark utan att vara särskilt stor?

Slaxes
2015-11-05, 21:25
Mycket imponerande! Har själv problem med det där att känna muskler. Försöker balansera mind-muscle connection med styrka lite. Svårt att lägga på 2.5kg varje vecka i bänk och samtidigt verkligen känna rätt muskler. Vad tror ni är viktigast,att utföra övningen långsamt och verkligen känna musklerna arbeta?

Om vi tar t.ex Person A bänkar 80kg 5 reps,känner inte musklerna så bra men han blir starkare.

Person B kan också bänka 80kg X 5 men väljer istället att köra 75 kg X 5 för att få en bättre mind-muscle connection.

Vem av dem kommer att få bäst resultat?

Jag menade inte mind muscle connection när jag skrev mitt inlägg dock. Det är så svårt att definiera vad det är.
Jag brukar snarare visualisera rörelsebanor i luften, exempelvis vid sidolyft för axlar, så brukar jag istället för att tänka att ta vikten från a till o istället tänka att jag ska föra vikten så långt åt mina sidor jag kan.

Men viktigast för mig har varit att nästan alltid stå vid en spegel och se muskeln kontrahera vilken övning det än är (förutom marklyft lol). Efter ett tags observerande så kan man se på varenda rep om muskeln har kontraherat och framhävts optimalt, då känner jag mig i safezone för ett godkänt rep. Detta blir självklart lättare med ett lågt Bodyfat. Det var med denna metoden, att se muskeln kontrahera som jag började inse att pressar verkligen inte var optimalt för mitt bröst, utan det var one-arm crossovers. Varför skulle man inte lägga fokus på övningen som i lockout är posen alla bodybuilders gör för att framhäva sin bröstmuskel på tävling, side-chest posen.

och mycket riktigt så hade jag rätt, efter tusentals reps med one-arm crossovers så har mitt bröst växt mer på de senaste 1,5 åren än på alla tidigare år utan fokus på denna övning.

Var kritiskt mot allt jag skrivit, det har funkat för mig men kanske inte gör det för dig.

Gick lite OT men WTF, det är väl okej ibland.

R0B
2015-11-05, 21:50
Tycker det är fascinerande att folk har koll på hur starka dom här 90 kg rippade pojkarna är efter att ha tittat på när dom kört ett set marklyft... Du har ju ingen aning om vad den här människan har hittat på innan sina marklyft, vilket schema han följer eller i vilket skick hans hälsa är i för tillfället.


Förövrigt har det tagit mig ungefär två år för att se ut som att jag tränar, om jag springer runt utan tröja dvs... Är varken särskilt stark eller rippad men nog ser man att lite har hänt.

oscarovegren
2015-11-05, 22:36
Har själv tränat i lite mer än ett år,blivit extremt mycket starkare men inte sett någon större skillnad på kroppen.

Är själv ganska stark,kan marklyfta lite mer än dubbelt min kroppsvikt,knäböj runt 1.7X min kroppsvikt etc,men jag ser ofta stora rippade killar som är skit svaga och kör marklyft med typ 90 kilo.

Hänger inte styrka och muskler ihop så mycket som alla säger?

Så jag är nyfiken,hur lång tid tog det för er att se resultat på kroppen,hur uppnådde ni dessa resultat och hur var era ökningar i styrka under denna perioden?

Marklyft bygger mest på ländryggen, alltså inte den mest uppmärksammade muskeln estetiskt.

lanzal
2015-11-05, 22:42
Här ser ni Jonnie Candito göra 300kg marklyft https://www.youtube.com/watch?v=1pXb7pi5lk0

Som ni ser är han inte direkt särskilt stor,är detta ett bevis på att du kan vara stark utan att vara särskilt stor?

Han är ju så stor man kan vara i sin viktklass, för övrigt en av de bästa lyftarna i världen.. typ. Klart han är stark? Allt är ju relativt till vad du väger, man brukar ju använda wilkspoäng för att mäta styrka. google it =)

Agitator
2015-11-05, 22:56
Till ts vill jag säga,

Sluta stirra på dig själv så fort du ser en spegel. Träna på, ät och gå upp i vikt. En vacker dag så upptäcker du helt plötsligt att din kropp ser rätt annorlunda ut jmf med det där fotot som togs för 5 år sen.

Det stämmer som bubbe säger.

I mitt fall blev det stor Skillnad!!!


Och ja, det var värt det!
http://38.media.tumblr.com/tumblr_m2p8p0jpro1ru6lvjo2_400.gif

Jontalinen
2015-11-05, 23:21
För mig tog det ungefär tre år tills det verkligen syntes. Kändes som att kroppen verkligen hade förändrats i grunden. Men det är såklart en lång och långsam resa som inte syns när man speglar sig varje dag.

Tycker förövrigt att det tog 1-2 år att verkligen sätta alla basövningar och lära känna sin kropp. Efter det jag tyckte att det började hända saker utseendemässigt, även om förändringarna såklart började direkt. Samma sak med kosten, tog ett par år av deff/bulk (ångrar att jag började med sådant så tidigt dock) innan man lärde sig vilken kost man trivs med och i vilka mängder man ökar/sjunker i vikt.

Alltid varit mer hypertrofiinriktad, men med tiden som tekniken vuxit fram har tunga lyft blivit en större favorit.

Det är viktigt att inse att detta inte är något du kan syssla med för snabba resultat. Det är en resa som troligtvis håller på hela livet och inte går att stressa. Därför är det bäst att så snabbt som möjligt göra det till något roligt du trivs med.

F Ultra
2015-11-06, 19:55
Här ser ni Jonnie Candito göra 300kg marklyft https://www.youtube.com/watch?v=1pXb7pi5lk0

Som ni ser är han inte direkt särskilt stor,är detta ett bevis på att du kan vara stark utan att vara särskilt stor?

Betydligt större än han var när han markade 90kg iaf.