handdator

Visa fullständig version : Jag tror jag får i mig för lite protein?


Legija
2015-11-04, 18:36
Är jävligt osäker nu. Jag väger 87kg, 178cm lång. Ska ungefär ligga på 260g protein/dag om man räknar på 3g per kg.

Jag kör för tillfället periodisk fasta och ibland innehåller kosten inte så mycket protein, lite mer kolhydrater. Så jag börjar undrar om 1 skopa vasselprotein räcker för mig? Behöver jag skjuta till 1-2 st till under dagen för att höja nivån?

Jag har känt på sistone att jag inte växer så mycket, antagligen för att jag både äter i underskott för att gå ner till runt 80kg, men ändå lägga på mig muskelmassa.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra om jag ska vara ärlig. Försöker hålla en bra kost överlag under mitt ätfönster. Äter två stora måltider och ett mellanmål, lite frukt alternativt en proteinbar.

King Grub
2015-11-04, 18:37
Det finns inga som helst belägg för att 3 gram per kilo kroppsvikt behövs.

RobinEH
2015-11-04, 18:39
Det är ju omöjligt för oss att veta. Du vet ju bättre vad du stoppar i dig än vad vi gör, så du har större möjlighet att räkna ut hur mycket protein du får i dig i dagens läge. Varför du skall stoppa i dig 3g per kg vet jag inte.

Legija
2015-11-04, 18:42
Det är ju omöjligt för oss att veta. Du vet ju bättre vad du stoppar i dig än vad vi gör, så du har större möjlighet att räkna ut hur mycket protein du får i dig i dagens läge. Varför du skall stoppa i dig 3g per kg vet jag inte.

Hur mycket ska jag stoppa i mig då?

RobinEH
2015-11-04, 18:47
2g/kg är säkerligen tillräckligt. Kolla in Grubs deffguide (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) om du har lust, mycket bra info där.

begt
2015-11-04, 19:22
2 g/kg räcker med råge om du deffar. Särskilt med tanke på att du lär äta mest animaliskt protein. Risken med att äta extra protein är att det kan innebära extra pinkpauser under natten, och det i sig stör ju sömnen och därmed muskelbyggandet.