handdator

Visa fullständig version : Förändra kroppsform


RobertJohansson
2015-11-04, 18:20
Hej!

Är en grabb på 18 år, och anser att jag har en konstig kroppsform. Den är päronformad, min midja är väldigt bred, (92 cm) och har även rätt mycket fett på brösten.

Lite info:

Tränat i 9 månader.
Bänk: 70x1
Mark: 120x1
Böj: 90x3

Vikt: 80kg, morgonvikt
Längd: 185 cm

Jag undrar hur jag ska förändra min kropp, jag anser att min kropp ser exakt likadan ut som för 9 månader sen när jag bänka 20kg och lyfte 40kg i mark.
Min kost består mestadels av husmanskost och endel sötsaker.

Hur går jag tillväga? Fortsätter gymma och hoppas på skillnad? Går ner i vikt? Hur förändrar jag min kropp på riktigt? Kosten?

Med vänliga hälsningar, Robert

Rahf
2015-11-04, 18:24
Fortsätt. Det har kommit förändringar som du är blind för, och dom där fantastiska sakerna du ser på sociala medier är antingen resultatet av flera års träning; PhotoShop, och kanske rent av doping.

Långsiktiga mål där man fokuserar sig i en specifik riktning ger bäst resultat.

Starke75an
2015-11-04, 19:06
Bara fortsätt träna. 9 månader är en bra start och dina resultat är bra för den tiden. Så träna på bara så kommer resultaten.

oscarovegren
2015-11-04, 19:10
Bygg dig en smal midja. Muskulösa lats och axlar får din midja att se mindre/mer estetisk ut. Så glöm inte chins, latsdrag, roddar, axellyft, militärpress samt hantelpressar utöver det du kör nu

Ajiusa
2015-11-04, 19:31
Som Oscarovegren sa! Detta gör du förmodligen lättast genom att kombinera helkropps pass med konditions pass. Skulle köra ICF 5x5 (3 dagar i veckan) samt HIIT konditions träning i ca 15-20 minuter 2-3 gånger i veckan. Chins med vikt och rodd i 3-6 reps är förmodligen det som har fungerat bäst för mig när det gäller rygg.

RobertJohansson
2015-11-04, 23:37
Som Oscarovegren sa! Detta gör du förmodligen lättast genom att kombinera helkropps pass med konditions pass. Skulle köra ICF 5x5 (3 dagar i veckan) samt HIIT konditions träning i ca 15-20 minuter 2-3 gånger i veckan. Chins med vikt och rodd i 3-6 reps är förmodligen det som har fungerat bäst för mig när det gäller rygg.


Men är inte konditionsträning dåligt för styrketräningen så att säga? Spelar fotboll en gång i veckan redan, men skulle kunna lägga in hiit/cardio efter mina styrkepass om ni tror det skulle vara bra.

RobertJohansson
2015-11-04, 23:38
En fundering över kosten, att äta "clean" så att säga, är det stor skillnad från spaghetti och
Köttfärssås-kost så att säga? Har en bekant som endast äter ris, kyckling, grönsaker, kvarg dag in och dag ut, vilket jag tycker känns absurt.

qreno
2015-11-05, 00:07
En fundering över kosten, att äta "clean" så att säga, är det stor skillnad från spaghetti och
Köttfärssås-kost så att säga? Har en bekant som endast äter ris, kyckling, grönsaker, kvarg dag in och dag ut, vilket jag tycker känns absurt.


Vet inte om jag förstod din fråga korrekt men du undrar om spaghetti och köttfärssås är clean mat i jämförelse med ris och kyckling? Ja, båda maträtterna är väldigt clean. Sen är det väl inget absurt med att äta kyckling ris och kvarg dag in och dag ut? Det är något man får göra om man vill ha resultat och lever på en budget.

svenbanan
2015-11-05, 00:51
Vet inte om jag förstod din fråga korrekt men du undrar om spaghetti och köttfärssås är clean mat i jämförelse med ris och kyckling? Ja, båda maträtterna är väldigt clean. Sen är det väl inget absurt med att äta kyckling ris och kvarg dag in och dag ut? Det är något man får göra om man vill ha resultat och lever på en budget.

Att käka samma sak varje dag under långa perioder känns ju extremt absurt skulle jag säga. Skitsamma om det är bra mat. Risken är ju ändå förmodligen rätt stor att man missar nåt och får skörbjugg eller nåt. Det måste vara bättre att äta lite mer varierat.

Ajiusa
2015-11-05, 06:11
En fundering över kosten, att äta "clean" så att säga, är det stor skillnad från spaghetti och
Köttfärssås-kost så att säga? Har en bekant som endast äter ris, kyckling, grönsaker, kvarg dag in och dag ut, vilket jag tycker känns absurt.

Håll dig till det antal kalorier du har bestämt och se till att få i dig minst 2g protein per kg kropps vikt och sedan ca 2-3x så mycket G kolhydrater som du äter protein. Så länge du får i dig det spelar det inte så stor roll om det kommer från nötter,kött,ris eller vad.

Ajiusa
2015-11-05, 06:12
Men är inte konditionsträning dåligt för styrketräningen så att säga? Spelar fotboll en gång i veckan redan, men skulle kunna lägga in hiit/cardio efter mina styrkepass om ni tror det skulle vara bra.

Om du vill förlora fett (som du vill runt din midja) Så är kondition förmodligen det bästa sättet om du inte vill deffa,vilket du inte vill när du styrketränar. Du ska alltså äta typ 250 kcal över ditt underhållsvärde,fokusera på att bli starkare samtidigt som du försöker förlora lite fett genom konditionen.

J.V
2015-11-05, 06:32
Det har sakert skett en del forandringar som du inte sjalv lagger marke till eftersom du ser dig sjalv varje dag.

Fortsatt ata som du gor, det finns ingen anledning att leva pa kyckling, ris och kvarg om du inte inte har tankt tavla inom narmsta manaden. Det blir bara trakigt. Daremot kan du forsoka dra ner pa sotsakerna annu mer sa kommer du sakert borja ga ner lite i vikt ocksa, om det ar de du vill. Lagg till ett eller tva konditionspass i veckan, du behover inte fundera pa att du gar miste om gains om du nu inte tankte ut och springa nagon mil. Korta, men intensiva, konditionspass - t.ex. HIIT - ar utmarkt for allmänhalsan och underlatta en viktnedgang.

I ovrigt satsa pa att bygga stadiga axlar och ordentlig rygg sa kommer midjan se smalare ut.
Om du vill förlora fett (som du vill runt din midja) Så är kondition förmodligen det bästa sättet om du inte vill deffa,vilket du inte vill när du styrketränar. Du ska alltså äta typ 250 kcal över ditt underhållsvärde,fokusera på att bli starkare samtidigt som du försöker förlora lite fett genom konditionen.Sa han ska alltsa ata mer energi an sitt behov och anda lyckas ga ner i vikt?

Wormzie
2015-11-05, 06:48
Det har sakert skett en del forandringar som du inte sjalv lagger marke till eftersom du ser dig sjalv varje dag.

Fortsatt ata som du gor, det finns ingen anledning att leva pa kyckling, ris och kvarg om du inte inte har tankt tavla inom narmsta manaden. Det blir bara trakigt. Daremot kan du forsoka dra ner pa sotsakerna annu mer sa kommer du sakert borja ga ner lite i vikt ocksa, om det ar de du vill. Lagg till ett eller tva konditionspass i veckan, du behover inte fundera pa att du gar miste om gains om du nu inte tankte ut och springa nagon mil. Korta, men intensiva, konditionspass - t.ex. HIIT - ar utmarkt for allmänhalsan och underlatta en viktnedgang.

I ovrigt satsa pa att bygga stadiga axlar och ordentlig rygg sa kommer midjan se smalare ut.
Sa han ska alltsa ata mer energi an sitt behov och anda lyckas ga ner i vikt?

Han pratar om att förlora fett samtidigt som han ska bygga muskler, vilket är fullt möjligt för nybörjare :)

http://traningslara.se/hur-man-deffar/

J.V
2015-11-05, 06:59
Han pratar om att förlora fett samtidigt som han ska bygga muskler, vilket är fullt möjligt för nybörjare

http://traningslara.se/hur-man-deffar/Joda, men eftersom RobertJohansson redan nu oroar sig over en bred midja och mycket fett pa brosten ar ju inte overskott en vidare ide eftersom risken ar att han istallet gar upp i vikt och lagger pa sig an mer fett. Bara for att det ar fullt mojligt betyder det inte att det kommer handa, da det ar ganska svart att lyckas med, precis som det formodligen star i texten du lankar till.

Det ar nog klokare att lagga sig pa balans, alternativt underskott om man har brattom.

RobertJohansson
2015-11-05, 23:21
Balans är alltså vägen att gå? Jag har vart sjuk i två veckor och gick ner tre kilo, tänkte egentligen att jag lägger mig på typ 500 kalorier överskott, eftersom vill få gainsen.
Har aldrig tränat på balans, någon med erfarenheter som vill flika in något?

Har även funderingar träningsmässigt, jag tränar just nu muskelgrupp för sig och ökar på relativt bra. Men jag ser människor som gör enorma skillnader på ett år, medan jag ser likadan ut, tränar jag fel? Känner ju att jag i perioder ger allt jag har verkligen men ändå.

Tack för alla svar!

J.V
2015-11-06, 00:29
Det beror lite på vad du prioriterar och hur bråttom du har att komma 'i form'. Eftersom du nu tycker att du har för bred midja och för mycket fett och verkar vilja råda bot på det asap är det ju underskott eller balans du ska satsa på. Kör du på överskott så lägger du ju förhoppningsvis på dig mer muskler men risken finns ju också att det blir en del fett, men då ser det samtidigt bättre ut när/om du deffar i framtiden. Du får välja det som är viktigast.

Vad är det du funderar över vad gäller att träna på balans? Det är bara köra på.

Menar du att du kör en muskelgrupp per dag? Lägg upp hur du har splitat.

Du lär som sagt inte se likadan ut. Har du före och efterbilder att jämföra?


Tapatalk.

Ajiusa
2015-11-06, 06:33
Balans är alltså vägen att gå? Jag har vart sjuk i två veckor och gick ner tre kilo, tänkte egentligen att jag lägger mig på typ 500 kalorier överskott, eftersom vill få gainsen.
Har aldrig tränat på balans, någon med erfarenheter som vill flika in något?

Har även funderingar träningsmässigt, jag tränar just nu muskelgrupp för sig och ökar på relativt bra. Men jag ser människor som gör enorma skillnader på ett år, medan jag ser likadan ut, tränar jag fel? Känner ju att jag i perioder ger allt jag har verkligen men ändå.

Tack för alla svar!

Du kan inte räkna med att förlora fett och samtidigt bygga mycket muskler. Däremot kan du bygga styrka och ha kvar/bygga lite muskler samtidigt som du långsamt förlorar fett. För att bränna fett är det hög volym som gäller (knäböj,marklyft,bänk,rodd,chins,benpress etc,tänk dig allt där du kan flytta mycket vikt),skulle rekommendera att köra ICF 5x5 eller Allpro's,fierce 5 eller liknande helkroppsprogram och sedan äta 250 under ditt underhålls värde. Om du sedan vill snabba på fett förbränningen lite till så kan du lägga in 1-3 HIIT pass på 10-20 minuter i veckan.

RobertJohansson
2015-11-06, 16:38
Det beror lite på vad du prioriterar och hur bråttom du har att komma 'i form'. Eftersom du nu tycker att du har för bred midja och för mycket fett och verkar vilja råda bot på det asap är det ju underskott eller balans du ska satsa på. Kör du på överskott så lägger du ju förhoppningsvis på dig mer muskler men risken finns ju också att det blir en del fett, men då ser det samtidigt bättre ut när/om du deffar i framtiden. Du får välja det som är viktigast.

Vad är det du funderar över vad gäller att träna på balans? Det är bara köra på.

Menar du att du kör en muskelgrupp per dag? Lägg upp hur du har splitat.

Du lär som sagt inte se likadan ut. Har du före och efterbilder att jämföra?


Tapatalk.

Det angående balans var funderingen över om jag kommer öka något eller kommer jag stå stilla.
Min första tanke var att köra hårt med 500 överskott till och med januari och sätta mål som 90kg i bänk och 140 i mark, sedan köra en rejäl deff så jag ser någorlunda fin ut till sommaren.

Måndag: bröst mage
Tisdag: axlar triceps
Onsdag: rygg biceps
Torsdag: bröst
Fredag: ben

Såhär har jag haft det den senaste månaden och ökade bra, främst i bänk där jag ökade 15kg. Kör endel övningar, sex stycken på de stora muskelgrupperna.
Har även en tanke om att öka frekvensen på rygg och axlar, för att det kändes som att den ökade frekvensen iallafall gav styrka till bröstmusklerna.

ska även tillägga att jag äter väldigt mycket sötsaker, men väldigt sällan chips t.ex.

Bifogade även två bilder! :)

14 augusti: 111964
6 november: 111963

RobertJohansson
2015-11-06, 16:40
Det beror lite på vad du prioriterar och hur bråttom du har att komma 'i form'. Eftersom du nu tycker att du har för bred midja och för mycket fett och verkar vilja råda bot på det asap är det ju underskott eller balans du ska satsa på. Kör du på överskott så lägger du ju förhoppningsvis på dig mer muskler men risken finns ju också att det blir en del fett, men då ser det samtidigt bättre ut när/om du deffar i framtiden. Du får välja det som är viktigast.

Vad är det du funderar över vad gäller att träna på balans? Det är bara köra på.

Menar du att du kör en muskelgrupp per dag? Lägg upp hur du har splitat.

Du lär som sagt inte se likadan ut. Har du före och efterbilder att jämföra?


Tapatalk.

Det angående balans var funderingen över om jag kommer öka något eller kommer jag stå stilla.
Min första tanke var att köra hårt med 500 överskott till och med januari och sätta mål som 90kg i bänk och 140 i mark, sedan köra en rejäl deff så jag ser någorlunda fin ut till sommaren.

Måndag: bröst mage
Tisdag: axlar triceps
Onsdag: rygg biceps
Torsdag: bröst
Fredag: ben

Såhär har jag haft det den senaste månaden och ökade bra, främst i bänk där jag ökade 15kg. Kör endel övningar, sex stycken på de stora muskelgrupperna.
Har även en tanke om att öka frekvensen på rygg och axlar, för att det kändes som att den ökade frekvensen iallafall gav styrka till bröstmusklerna.

ska även tillägga att jag äter väldigt mycket sötsaker, men väldigt sällan chips t.ex.

Bifogade även två bilder! :)

14 augusti: 111964
6e november: 111965
6 november:

Grans
2015-11-06, 17:06
Ligger du på balans kommer du stå stilla, slöseri på tid imo. Vad du än bestämmer dig för att göra om det är bygga eller förlora fett så se till att gå in för det och inte va osäker så det blir det här klassiska bygga 2 månader, ångra sig och deffa ett par veckor sen ångra sig igen osv också slutar det upp med att allt bara står stilla. Har själv gjort det nybörjarmisstaget och ser många göra det. Deffar du vill du optimalt deffa ner dig rätt rejält så att du senare kan lean bulka under en lång tid, flera år helst för att bygga tar och kräver tid och att va konsekvent under en lång tid för att det ska hända nåt.

Har du gått från 20kg bänk till 70kg har du ju garanterat lagt på dig lite muskler. Bestämmer du dig för att deffa så försök hålla kvar styrkan eller till och med bli lite starkare så håller du musklerna också. Styrka behöver inte vara 1-5 reps, du kan bli starkare inom 8-12 reps också och det är nog mer optimalt för fettförbränning.

Ang formen som många redan sagt kommer midjan se smalare ut när du byggt upp axelbredd och ryggen, det kommer med tiden.

RobertJohansson
2015-11-06, 19:27
Ligger du på balans kommer du stå stilla, slöseri på tid imo. Vad du än bestämmer dig för att göra om det är bygga eller förlora fett så se till att gå in för det och inte va osäker så det blir det här klassiska bygga 2 månader, ångra sig och deffa ett par veckor sen ångra sig igen osv också slutar det upp med att allt bara står stilla. Har själv gjort det nybörjarmisstaget och ser många göra det. Deffar du vill du optimalt deffa ner dig rätt rejält så att du senare kan lean bulka under en lång tid, flera år helst för att bygga tar och kräver tid och att va konsekvent under en lång tid för att det ska hända nåt.

Har du gått från 20kg bänk till 70kg har du ju garanterat lagt på dig lite muskler. Bestämmer du dig för att deffa så försök hålla kvar styrkan eller till och med bli lite starkare så håller du musklerna också. Styrka behöver inte vara 1-5 reps, du kan bli starkare inom 8-12 reps också och det är nog mer optimalt för fettförbränning.

Ang formen som många redan sagt kommer midjan se smalare ut när du byggt upp axelbredd och ryggen, det kommer med tiden.


Jag känner verkligen igen mig i det du säger angående två veckor det, och två veckor det andra. Jag känner att jag helst skulle lägga på mig muskler nu ett tag, eftersom jag förlorade lite styrka när jag var sjuk nyligen.
Känner att om jag kör 3-4 månader att jag kan öka endel och kanske ha tillräckligt med muskler för att deffa ner och iallafall ha en någorlunda "bra" kropp till sommaren, vilket jag aldrig haft än.