handdator

Visa fullständig version : Dags att börja ta tag i gymmandet, jag ska bli vältränad!


Lotavos
2015-11-04, 17:31
Tjena 18 årig kille som tänkt börja ta tag i träningen riktigt rejält från nu. Jag har alltid velat tagit tag i träningen men aldrig riktigt börjat, har tidigare spelat fotboll men har nu knappt tränat alls på 2 år mer eller mindre. Var tidigare väldigt smal men har under dessa 2 år jag inte tränat gått upp till en mer normal vikt men tyvärr också lagt på mig rätt så mycket mer fett än tidigare. Mitt mål är att bli vältränad och få en fysik som liknar Cristiano Ronaldo/Mario Gomez lite grann.

Nu:
Längd: 189 cm
Vikt: 81-82 kg
Kroppsfett: ca 15% (trodde jag låg runt 12 men hade beviserligen fel)

Mål:
Längd: 189 cm
Vikt: runt 85 kg
Kroppsfettprocent: ca 10%

Känns som att jag inte är allt för långt ifrån egentligen, frågan är mer hur lång tid kan det ta att gå ner ca 5 % fett och öka ca 3-4 kg i vikt? Alltså ligga på 189 cm, ca 85 kg och 10% kroppsfett. Vet inte om jag är allt för optimistisk om jag chansar på att ett halv år bör räcka?

För att förklara min fysik ungefär så är jag otränad för tillfället och har väl en rätt så normalbyggd kropp, inget extremt åt något håll helt enkelt. Fettprocenten är ju inte alltför hög utan ligger runt 15% vilket ändå är rätt normalt, ser inget direkt fett på magen när jag ser mig i spegeln men är inte heller så man tydligt kan se mina abs heller.

Ni som är mer rutinerade än mig kanske också vet hur jag bör göra för att få snabbast resultat. Gå för bulken först för att komma upp i min ideala vikt och sedan försöka gå ner i fettprocent eller tvärtom? Några fler generella tränings tips vore också kanon och jävligt uppskattat! Om ni kunde uppskatta hur lång tid de i teorin bör ta om man följer en diet, tränar rätt etc. vore också riktigt nice! Var ju 2 år sen jag tränat seriöst så de bör ju gå något snabbare än om jag tränade mycket redan? Tack på förhand!! :)

Resultat kommer jag att visa här sedan!