handdator

Visa fullständig version : Förbrända kcal per pass?


SEW
2015-11-02, 20:10
Tjena!
Undrar hur många kalorier man förbränner ungefär på ett gympass. Förstår att det är mycket individuellt och att det beror på vilka muskelgrupper och hur man väljer att träna osv osv... Men någon genomsnittlig siffra bör det väl finnas? Skumläst lite på nätet men det var väldigt abstrakt info så jag tänkte att det kanske finns någon erfaren person här som kan dela vidare kunskapen:)

Kön: man
Ålder: 17-18
Längd: 177cm
Vikt: 68kg på tom mage
Har väl ingen utstickande metabolism, tror den förhåller sig till genomsnittet.

//SEW

Ghettospelarn
2015-11-02, 20:26
Låt säga att du lyfter 100 kg i mark, en sträcka på 1.2 meter, 30 gånger..

100*1.2*9.81*30/4182 = 8.44... Så säg ca 100-150 kcal på ett pass?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Wzup2u
2015-11-02, 21:10
Styrke=inte så mkt, dock är ju inte bränna kalorier den stora meningen med det heller...

Kondition= mkt mer, bra för just kondition och kcal förbränn.

SEW
2015-11-02, 21:13
Vill veta hur många kalorier jag bränner för att nå upp till en specifik mängd kalorier.

ddr
2015-11-02, 21:56
Har använt ett Pulsband och system (Iqniter) som beräknar Kcal åtgång via ett förhållande mellan BMR, puls och andningsfrekvens och jag landade mellan 1000-1300 Kcal under en tidsåtgång på 60-75 minuter. (Rätt få set men hårda, Arbetspulsen vid topset var cirka 95% av teoretiska maxpulsen (8-15 reps/set).

Så Kcal åtgången via Styrketräning tror jag är bra högre än vad dom flesta tror. (Därmed inte sagt att min siffra var helt korrekt)

Gerdler
2015-11-02, 22:53
Låt säga att du lyfter 100 kg i mark, en sträcka på 1.2 meter, 30 gånger..

100*1.2*9.81*30/4182 = 8.44... Så säg ca 100-150 kcal på ett pass?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Du har nog missuppfattat marklyften... du har dessutom glömt bort den biomekaniska verkningsgraden... annars är det rätt tänkt, bortsett från att du även bränner lite energi i den excentriska delen.

Är det frivändningar du menar. Eller är du 4+ meter lång? *slap* För i marklyft så lyfter man runt ~25-30% av sin längd i normala fall.

Bossebäver
2015-11-03, 00:10
Har använt ett Pulsband och system (Iqniter) som beräknar Kcal åtgång via ett förhållande mellan BMR, puls och andningsfrekvens och jag landade mellan 1000-1300 Kcal under en tidsåtgång på 60-75 minuter. (Rätt få set men hårda, Arbetspulsen vid topset var cirka 95% av teoretiska maxpulsen (8-15 reps/set).

Så Kcal åtgången via Styrketräning tror jag är bra högre än vad dom flesta tror. (Därmed inte sagt att min siffra var helt korrekt)

Din siffra är nog ungefär dubbelt så stor som verklig kaloriförbrukning, om man är snäll.

SEW
2015-11-03, 01:38
Har använt ett Pulsband och system (Iqniter) som beräknar Kcal åtgång via ett förhållande mellan BMR, puls och andningsfrekvens och jag landade mellan 1000-1300 Kcal under en tidsåtgång på 60-75 minuter. (Rätt få set men hårda, Arbetspulsen vid topset var cirka 95% av teoretiska maxpulsen (8-15 reps/set).

Så Kcal åtgången via Styrketräning tror jag är bra högre än vad dom flesta tror. (Därmed inte sagt att min siffra var helt korrekt)

Intressant!
Känns som något som skulle kunna ge ganska bra siffror. Dock är ju metabolismen fortfarande en betydande faktor. Men inte så mucket att göra åt det..
Ska försöka få ut ett snittvärde på pulsen under alla veckans 6 pass så kommer jag lite närmare att besvara frågan. Skulle väl påstå att jag tränar så att jag blir slut, men har ju inte världens bästa kondition för tillfället heller så det är ju inte så förvånande.

Tack för din hjälp iallafall!

EnergiÖverskott
2015-11-03, 06:37
Har använt ett Pulsband och system (Iqniter) som beräknar Kcal åtgång via ett förhållande mellan BMR, puls och andningsfrekvens och jag landade mellan 1000-1300 Kcal under en tidsåtgång på 60-75 minuter. (Rätt få set men hårda, Arbetspulsen vid topset var cirka 95% av teoretiska maxpulsen (8-15 reps/set).

Så Kcal åtgången via Styrketräning tror jag är bra högre än vad dom flesta tror. (Därmed inte sagt att min siffra var helt korrekt)

1300 Kcal för intensiv styrketräning under 75 minuter är rena fantasisiffror. Det skulle innebära att jag som startar mina styrketräningspass med 60-120 minuter kondition skulle bränna helt astronomiska mängder energi.

Om man enbart tittar på energiåtgången och tidsfrekvensen skulle det mycket väl kunna handla om ett konditionspass men, ett styrketräningspass kan jag nästan garantera är omöjligt att göra av med 1300 Kcal på en timme.

dark214
2015-11-03, 07:43
1300 Kcal för intensiv styrketräning under 75 minuter är rena fantasisiffror. Det skulle innebära att jag som startar mina styrketräningspass med 60-120 minuter kondition skulle bränna helt astronomiska mängder energi.

Om man enbart tittar på energiåtgången och tidsfrekvensen skulle det mycket väl kunna handla om ett konditionspass men, ett styrketräningspass kan jag nästan garantera är omöjligt att göra av med 1300 Kcal på en timme.

Vad är det för typ av kondition du sysslar med i två timmar innan ditt styrkepass? Är det löpning i lågt tempo kommer du åtminstone 15-18 km och då borde du inte vara rädd för kalorier.

Ghettospelarn
2015-11-03, 09:51
Du har nog missuppfattat marklyften... du har dessutom glömt bort den biomekaniska verkningsgraden... annars är det rätt tänkt, bortsett från att du även bränner lite energi i den excentriska delen.

Är det frivändningar du menar. Eller är du 4+ meter lång? *slap* För i marklyft så lyfter man runt ~25-30% av sin längd i normala fall.

60 cm upp och 60 cm ner... ;) Otydligt uttryckt och uppenbarat värdligt förenklat.. Så ja det är säkerligen betydligt fler faktorer än så jag har försummat.. Min poäng var bara att det inte är några jättemängder... 1000-1500 kcal på ett styrkepass, utöver vad man hade bränt under samma tid om man låg hemma på soffa istället, inte en chans..?

Hanse
2015-11-03, 11:00
Har använt ett Pulsband och system (Iqniter) som beräknar Kcal åtgång via ett förhållande mellan BMR, puls och andningsfrekvens och jag landade mellan 1000-1300 Kcal under en tidsåtgång på 60-75 minuter. (Rätt få set men hårda, Arbetspulsen vid topset var cirka 95% av teoretiska maxpulsen (8-15 reps/set).

Så Kcal åtgången via Styrketräning tror jag är bra högre än vad dom flesta tror. (Därmed inte sagt att min siffra var helt korrekt)

Stämmer dina beräkningar så borde jag hamna på ett konstant kaloriunderskott de senaste tre åren och nu inte väga någonting. :smash:

Gerdler
2015-11-03, 11:51
60 cm upp och 60 cm ner... ;) Otydligt uttryckt och uppenbarat värdligt förenklat.. Så ja det är säkerligen betydligt fler faktorer än så jag har försummat.. Min poäng var bara att det inte är några jättemängder... 1000-1500 kcal på ett styrkepass, utöver vad man hade bränt under samma tid om man låg hemma på soffa istället, inte en chans..?

Jo, det är nog korrekt. Man kan säkert få ganska god förbränning på ett cirkelpass men det är ju inte ett styrkepass. Det ligger liksom i sakens natur att konditionsträning är träning med målet att förbränna så mycket kalorier per tidsenhet som är möjligt över lång tid. Därför är det vida överlägset styrketräning i energiåtgång. Alltså om vi talar nettoförbrukning så är det två-fem gånger mer kalorier per tidsenhet beroende på kondition och densitet på styrkepasset. Jag styrketränar med ganska låg densitet(lång vila, låga reps) och hög intensitet(hög vikt) så det blir ganska låg förbränning.

z_bumbi
2015-11-03, 11:54
Vill veta hur många kalorier jag bränner för att nå upp till en specifik mängd kalorier.

Det enda sättet att få reda på det är att göra ganska omfattande laboratorietest.

Jag ser inte heller någon större mening med att veta det utom i väldigt specifika fall då det som är intressant är hela dagens eller t o m en längre tidsperiods intag och förbrukning.

Yeahvlen
2015-11-03, 12:19
Har använt ett Pulsband och system (Iqniter) som beräknar Kcal åtgång via ett förhållande mellan BMR, puls och andningsfrekvens och jag landade mellan 1000-1300 Kcal under en tidsåtgång på 60-75 minuter. (Rätt få set men hårda, Arbetspulsen vid topset var cirka 95% av teoretiska maxpulsen (8-15 reps/set).

Så Kcal åtgången via Styrketräning tror jag är bra högre än vad dom flesta tror. (Därmed inte sagt att min siffra var helt korrekt)


Det är nog knappt att man når de siffrorna ens vid ren konditionsträning under samma tid, om man inte är tung eller kör intensivt.

PatJack
2015-11-03, 12:52
Hur fel har pulsmätare säg på löpning? Med då pulsband på, rätt vikt inlagd etc..etc. Tycker att det vore ett intresse av branschen att vara först att visa "rätt" siffror.. ändå det fortfarande är en gissning.

Kaxardu
2015-11-03, 12:54
Tyvärr tror du som gemene man att kroppen är mer ineffektiv än i verkligheten.

Att bränna 1300kcal på 60min kräver en oerhörd bra kondition. Eller att du är extremt stor och springer.

EnergiÖverskott
2015-11-03, 12:58
Vad är det för typ av kondition du sysslar med i två timmar innan ditt styrkepass? Är det löpning i lågt tempo kommer du åtminstone 15-18 km och då borde du inte vara rädd för kalorier.

Oftast en Cybex Arctrainer på vintern. På sommarn sysslar jag nästan uteslutande med konditionsidrott i form av löpning och mountainbike. Snittar väl 2 styrkepass/vecka sett över ett år.

Rädd för kalorier är jag definitivt inte. Jag är vegan och äter plantbaserat så äter nog fler kolhydrater per dag än de flesta här inne äter på en vecka :D

ddr
2015-11-03, 14:43
Stämmer dina beräkningar så borde jag hamna på ett konstant kaloriunderskott de senaste tre åren och nu inte väga någonting. :smash:

Som sagt, det är inte MINA beräkningar :smash:

Systemet är Iqniter, pulsband Suunto Comfort Belt som räknar ut det hela via just Puls, BMR, Aktivitetsfaktor + Andningsfrekvens. Huruvida beräkningarna stämmer låter jag vara osagt för dom är ju inte MINA :P (Ja, det låter som att det är åtminstone 300-400 kcal för högt) Tidsmässigt har jag även gjort pass närmare 120 minuter, så den högre Kcal-åtgången kan ha varit vid just dom längre passen. (Var cirka 6 månader sedan jag använde systemet)

Poängen var som jag sa, att man bränner högst sannolikt mer än vad man tror via styrketräning. Såvida man tar ut sig så är det ju motsvarande HIIT träning.

SEW
2015-11-03, 21:22
Det enda sättet att få reda på det är att göra ganska omfattande laboratorietest.

Jag ser inte heller någon större mening med att veta det utom i väldigt specifika fall då det som är intressant är hela dagens eller t o m en längre tidsperiods intag och förbrukning.

Vet inte om du missuppfattade min tunt informationsberikade kommentar eller om jag missuppfattar din. Men syftet är att veta hur många kcal jag bränner/pass för att kunna veta hur många kcal jag ska inta för att nå upp till mitt dagsmål. Så om du fortfarande tycker att det är onödigt så håller jag inte med. Hur mycket jag förbränner/pass är ju en signifikant faktor för att veta hur många kcal jag ska stoppa i mig varje dag.

Beemel
2015-11-10, 07:45
Vet inte om du missuppfattade min tunt informationsberikade kommentar eller om jag missuppfattar din. Men syftet är att veta hur många kcal jag bränner/pass för att kunna veta hur många kcal jag ska inta för att nå upp till mitt dagsmål. Så om du fortfarande tycker att det är onödigt så håller jag inte med. Hur mycket jag förbränner/pass är ju en signifikant faktor för att veta hur många kcal jag ska stoppa i mig varje dag.

Nej faktiskt inte. Du behöver inte veta hur mycket ett pass bränner. Du behöver inte kalkylera fram vad din basförbränning är.

Du behöver endast ha koll på två saker.
- Hur många kalorier du stoppar i dig.
- Hur kroppsvikten utvecklas över tid.

Det är alltid och enbart dessa två faktorer som du kan dra några slutsatser från på individnivå.

begt
2015-11-10, 09:04
Siffrorna ddr visade är ju glädjesiffror. Styrketräning är tyngre än vad det förbränner kan man säga. Löpning i förhållandevis lågt tempo är inte jobbigt men förbränner otroligt mycket över tid (långa pass). Ingen setvila utan konstant arbete.

Några hundra kcal på ett hårt styrketräningspass på en timme blir det säkert dock om man räknar in efterbränning.