handdator

Visa fullständig version : Problem att utvecklas på bänkpress


4rkan
2015-10-31, 23:22
Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel eller varför det blir såhär.

Jag har legat på 60kg på bänkpressen ett bra tag nu. Ibland har det gått med 62.5kg, men jag känner att jag inte utvecklas bra på det.

På övriga så som knäböj, marklyft, militärpress samt latsdrag känns det som jag ökar rätt bra varje pass. Särskilt knäböj.

Ibland har jag undrat om det beror på höjden av där stången är positionerad, stångens grepp eller något. Kanske är det pga jag kör den efter knäböj. Jag ser faktiskt inget logiskt ur det.

Vad tror ni kan vara fel här? Det känns förjävligt att inte utvecklas på bänkpressen.

Mitt schema är såhär 3 gånger i veckan:

Pass A: Knäböj, bänkpress, marklyft
Pass B: Knäböj, latsdrag, militärpress

3x5 på alla.

hurril
2015-10-31, 23:24
Det är förvisso väldigt lite träning men mer träning kommer inte att vara hemligheten. Du behöver alldeles säkert få hjälp att hitta en bra teknik att jobba i.

ceejay
2015-10-31, 23:25
Du behöver köra lite mer volym möjligtvis.. Jag kan göra ett jättesimpelt böj bänk markprogram för dig att följa.

RealDeal
2015-11-01, 17:57
Men såhär ser madcows program ut 3x5 och wendlers 531 har ju ännu mindre volym som jag uppfattat det och ändå gör folk sakta framsteg.

Pansarhaj
2015-11-01, 19:18
Du kan ju köra lite mer militärpress ett tag och sen gå tillbaka till bänken. Bör ordna sig då.

Coffe
2015-11-02, 09:01
Hur länge har du tränat och hur mycket framsteg har du gjort hittills? Kroppsvikt? Är det 1x60 som är ditt 1RM eller kör du 3x5 på 60kg på bänk?

Ajasoro
2015-11-02, 09:31
Kört snarlikt upplägg som du, och fastnade också i bänk. En sak som hjälpte var att variera genom att minska vikten och öka repsen.
Det som gjort störst skillnad med min bänk är att träna teknik och ha någon som passar så jag vågar pressa mig själv. Militärpress har gjort ganska lite för min bänk om man jämför med vad bänk gjort för min bänk, eh. Testa varianter på bänk? Typ klossbänk, pausbänk och sån där bänk där man börjar i bottenläget.

hurril
2015-11-02, 11:53
Grejen med bänkpress är att om du inte har åtminstone dugliga vinklar eller en sån där fin intuition för hur den ska gå till som vissa har, så kommer du inte att få den att öka särskilt mycket alls av diverse program. Du behöver komma till rätta med tekniken; bänkpress är väldigt finmotoriskt eller hur man nu ska säga.

Shqypnia
2015-11-03, 09:43
Bänkpress skiljer sig åt mentalt. Marklyft så ska du lyfta stången från marken. That's it. Knäböj ska du gå ner och upp, och detta kan du köra med ganska stor säkerhet på de flesta gym. Bänkpress däremot- kräver oftast en passar för att köra max och nästintill. Du kan säkert t.om. bänka 70 utan problem när du är medveten om att du har en passare bakom huvudet.

ARMSTARK
2015-11-03, 10:02
Kör du enligt A, B, A ena veckan och B, A, B den andra? Isf tycker jag att du ska ändra så att du kör både A och B två gånger i veckan. Avsluta bänkpasset med ett set med kanske bara 40kg och så kör du så många du orkar.

Grans
2015-11-03, 13:47
Byt program

filmjölk
2015-11-03, 15:03
Bänkpress är en sådan övning som kräver att du är stark på riktigt för att kunna lyfta mycket vikt. Du kan inte bara köra 3*5 i bänkpress och förvänta dig att bli stark i bänkpress av det.

Du behöver bygga upp en massivf överkropp och det får du inte på:

"Mitt schema är såhär 3 gånger i veckan:

Pass A: Knäböj, bänkpress, marklyft
Pass B: Knäböj, latsdrag, militärpress

3x5 på alla. "

Det är bättre att splitta upp kroppen på 2 eller 3. Du borde köra 2 press-pass för överkroppen i veckan, med 15+arbetsset för överkroppens "pressulatur" i blandade övningar och högre reps till fail/nära fail (inte ett fast 3*5 utan ett flytande 3-5*4-10/övning) det kompletterar du med ett till två "dragpass" för överkropp och ett (!) benpass.

Högt proteinintag, ät mycket utan att svulla, så kommer din överkropp att växa och din bänkpress med det.

kvarnis
2015-11-03, 19:29
Tror inte det är fel på schemat upplägg som SS, Stronglifts brukar inte gör att man får en platå redan på 60 kg.

Tror det ev är teknik det brister, ifall du går från risig teknik till riktigt bra kan du lägga på flera kilon direkt på stången, kan rekommenda att du tittar på Alan thralls "how to" videos på youtube.