handdator

Visa fullständig version : Varför just bänkpress?


peterson
2015-10-31, 22:04
Jag undrar varför bänkpress har blivit så populärt? Jämfört med t ex de andra två stora lyften så har den ju väldigt begränsad tillämpning och dess vinster kan inte översättas till något praktiskt i alls lika hög grad som böj och mark. Eller som, om man vill hålla sig till liknande rörelser och närliggande muskler, t ex stående press eller stöt.

Diomedea exulans
2015-10-31, 22:05
Det kräver mindre vighet och teknisk skicklighet, är roligare och ger snyggare pattar.

nickke
2015-10-31, 22:07
Skulle väl snarare vilja påstå att knäböj och marklyft är mer populära i dagsläget, men det kanske bara är min uppfattning..

An Iron Soul
2015-10-31, 22:11
"Vad tar du i bänk"

Jag är inte heller någon större bänkpress entusiast.

Vad tar du i en frivändning eller press över huvudet.

Tycker det är en riktig skitövning. Precis som sumomarklyft och utrustningslyftning.

peterson
2015-10-31, 22:40
Skulle väl snarare vilja påstå att knäböj och marklyft är mer populära i dagsläget, men det kanske bara är min uppfattning..


På nördiga forum kanske men knappast i allmänhet och bland oinvigda.

Ufo
2015-10-31, 22:58
Bänkpress är en rolig övning som är relativt lätt att lära sig och öka i. Den tränar även en hyfsat stor del av överkroppen på en gång. sen att man få större pattar, som någon tidigare uttryckte det, skadar knappast!

Agitator
2015-10-31, 23:08
Fåfängan är den största drivande faktorn, och för att kvinnor verkar gilla det, en del iaf.

hurril
2015-10-31, 23:20
Ett större intresse för kroppsbygge än idrott :)

Jorgen
2015-10-31, 23:24
För det är den övningen alla börjar med.
Mindre jobbig än böj och mark.

pezrulezhaakon
2015-10-31, 23:29
Jag undrar varför bänkpress har blivit så populärt? Jämfört med t ex de andra två stora lyften så har den ju väldigt begränsad tillämpning och dess vinster kan inte översättas till något praktiskt i alls lika hög grad som böj och mark. Eller som, om man vill hålla sig till liknande rörelser och närliggande muskler, t ex stående press eller stöt.

Övningen löser alla problem i världen. Hungersnöd, krig och dåligt väder...

Pansarhaj
2015-11-01, 00:28
För att det är en väldigt enkel övning men man känner sig fortfarande mäktig när man utför den med tunga vikter.

Men jag tycker det är tuffare med Militärpress ;)

Grans
2015-11-01, 01:22
Är väl den övning alla känner till tränande som icke-tränande. Vanliga bros skiter i hur stark du är i benen, bara framsida överkropp som är coolt. Jag har nog fått frågan "vad tar du i bänk då" 1000+ gånger men ingen frågar om böj eller mark såvida det inte är seriösa gymmare. Och det är den övning de flesta börjar med Så där har du status faktorn.

That being said tar det inte iväg från att bänk är en jävligt bra övning. Det är antagligen den mest basic pressövning som de flestas kroppar svarar bra på med rätt utförande. Det är antagligen den mest tekniska pressövningen och imo bör man lära sig den först innan man ger sig på annat pressande, klarar man bra utförande på bänk blir resten lätt.

Pansarhaj: -Håller med om att militär är tuffare. Har märkt folk börjar känna sig kaxiga efter 100+ bänken, militärpressa 100+ så har du ztatuz där

J.V
2015-11-01, 01:45
Pansarhaj: -Håller med om att militär är tuffare. Har märkt folk börjar känna sig kaxiga efter 100+ bänken, militärpressa 100+ så har du ztatuz därBara bland traningsfolk och garna de som alskar militarpress. Resten skiter i vilket for de vet inte hur imponerande det ar eller sa skiter de bara i det for att bankpress existerar.

Bärsärk
2015-11-01, 02:05
För att Gaston är idealet för den perfekta manliga fysiken.

Strixen
2015-11-01, 12:26
Välutvecklade Pecs är förknippat med styrka och manlighet, därför är det en populär bröstövning som alla börjar med. Som andra varit inne på så imponeras inte gemene man av tunga marklyft etc. Sedan finns det förstås bättre bröstövningar är bänkpress (jag tränar aldrig bänkpress) men det intresserar inte svennebanan.

filmjölk
2015-11-01, 12:35
Bänkpress borde ju vara en ganska bra "grundstyrkemätare", skall försöka förklara hur jag menar: Tränar man inte öht. så aktiverar man de musklerna väldigt sällan från det stadiet i livet man lärt sig att gå (ot: pecs använder man väldigt mycket när man kryper).

Beroende på yrke så kan man ju utveckla styrkan i ben och rygg olika här i livet, är ju en väldigt skillnad på att tex. lyfta läskbackar på ICA vs att knappra på en dator för marklyfts och böj-styrkan. Men få saker/yrken i livet, (förutom träning) , bygger ju upp bänkpresstyrkan så värst.

Så styrkan i bänkpress blir liksom väldigt "ren" och beroende på arv istället för miljö (förutsatt att man då inte tränar) vilket borde göra den till en bra "grundstyrkemätare", som berättar vilka förutsättningar man har ärvt för att kunna bli stark.

Rikard Jansson
2015-11-01, 12:54
Skrev nyss ett tre A4-sidor långt inlägg och det försvann. Nåväl.

perverstrådjur
2015-11-01, 14:05
"Vad tar du i bänk"

Jag är inte heller någon större bänkpress entusiast.

Vad tar du i en frivändning eller press över huvudet.

Tycker det är en riktig skitövning. Precis som sumomarklyft och utrustningslyftning.

När man är dålig och svag i något, är en allmänt använd försvarsmekanism att tycka det är töntigt och löjligt.

Ufo
2015-11-01, 14:28
När man är dålig och svag i något, är en allmänt använd försvarsmekanism att tycka det är töntigt och löjligt.

*popcorn*

RealDeal
2015-11-01, 14:32
Jag står inför valet nu att köpa bänk /stativ men borde jag göra det, hur bra är överförningen /hur stor nytta gör den övningen mig ''in real life''? Är det bara utseende grejj så kan jag lika gärna köra weighted dips där jag fick en enorm bröstmuskulatur för flera år sedan.

svenbanan
2015-11-01, 17:41
För att Gaston är idealet för den perfekta manliga fysiken.

Japp...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a6/Gastonpied.gif

awesomooo
2015-11-01, 17:48
Hatar bänkpress, jag är klen som fan i det, får inte till tekniken aå lyfter lika mycket med axlarna, kan liksom inte koppla ur dom. Föredrar i sånna fall hantelpress eller lutande bänkpress då jag helt plötsligt lyfter mer med bröstet.

bighulken
2015-11-01, 17:53
Bänkpress borde ju vara en ganska bra "grundstyrkemätare", skall försöka förklara hur jag menar: Tränar man inte öht. så aktiverar man de musklerna väldigt sällan från det stadiet i livet man lärt sig att gå (ot: pecs använder man väldigt mycket när man kryper).

Beroende på yrke så kan man ju utveckla styrkan i ben och rygg olika här i livet, är ju en väldigt skillnad på att tex. lyfta läskbackar på ICA vs att knappra på en dator för marklyfts och böj-styrkan. Men få saker/yrken i livet, (förutom träning) , bygger ju upp bänkpresstyrkan så värst.

Så styrkan i bänkpress blir liksom väldigt "ren" och beroende på arv istället för miljö (förutsatt att man då inte tränar) vilket borde göra den till en bra "grundstyrkemätare", som berättar vilka förutsättningar man har ärvt för att kunna bli stark.

Det där tycker(jag) var bra skrivet och verkar rätt så bra tänkt.......
Har själv varit med om folk som markar mkt första gång de provar osv.......
Då har de byggt upp ländryggen i jobbet osv.......
Men benböjen är det lite värre med, där måste man nog ha tränat på detta först, same som med bänken......kanske?........eller haft någe jobb där man rör sig på detta sätt....kanske?.........Hepp....

Diomedea exulans
2015-11-01, 18:34
Bänkpress borde ju vara en ganska bra "grundstyrkemätare", skall försöka förklara hur jag menar: Tränar man inte öht. så aktiverar man de musklerna väldigt sällan från det stadiet i livet man lärt sig att gå (ot: pecs använder man väldigt mycket när man kryper).

Beroende på yrke så kan man ju utveckla styrkan i ben och rygg olika här i livet, är ju en väldigt skillnad på att tex. lyfta läskbackar på ICA vs att knappra på en dator för marklyfts och böj-styrkan. Men få saker/yrken i livet, (förutom träning) , bygger ju upp bänkpresstyrkan så värst.

Så styrkan i bänkpress blir liksom väldigt "ren" och beroende på arv istället för miljö (förutsatt att man då inte tränar) vilket borde göra den till en bra "grundstyrkemätare", som berättar vilka förutsättningar man har ärvt för att kunna bli stark.

Köra skottkärra är den enda vardagsaktivitet jag kan komma på på rak arm som kräver lite bröststyrka.

Möjligen om man "kramar" saker i vardagslivet också, som att lyfta upp tunga saker i famnen och hålla fast dem?

Slaxes
2015-11-02, 11:50
Bänkpress täcker ju bara en av alla oändligt många vinklar jag vill jobba med ur pressperspektiv. En person på mitt gym droppar alltid kommentarer som, "jaa du är verkligen byggd för militärpress" vilket är jävligt fult sagt då jag medvetet väljer att progressa mer med de vertikala pressarna. Detta delvis för att det känns som en mer naturlig övning samt att det verkligen har gett mig en fysik som alla bänkpressgalningar inte har.

Ska försöka mig på 100kg i styrkevänding+ militärpress idag igen. Detta på 84kg kroppsvikt och 187 cm. Wish me good luck.

p.s jag kan ändå bänka 120kg x1 :>

Strixen
2015-11-02, 11:58
Bänkpress täcker ju bara en av alla oändligt många vinklar jag vill jobba med ur pressperspektiv. En person på mitt gym droppar alltid kommentarer som, "jaa du är verkligen byggd för militärpress" vilket är jävligt fult sagt då jag medvetet väljer att progressa mer med de vertikala pressarna. Detta delvis för att det känns som en mer naturlig övning samt att det verkligen har gett mig en fysik som alla bänkpressgalningar inte har.

Ska försöka mig på 100kg i styrkevänding+ militärpress idag igen. Detta på 84kg kroppsvikt och 187 cm. Wish me good luck.

p.s jag kan ändå bänka 120kg x1 :>

Gymkillen du refererar till är inte nödvändigtvis fel ute. Vissa personer har lättare att pressa ovanför huvudet (bättre rörlighet i axlarna etc.) och din fysik kommer troligtvis mer från dina gener än vertikla pressar, men funkar det för dig så kör på.

Slaxes
2015-11-02, 12:04
Gymkillen du refererar till är inte nödvändigtvis fel ute. Vissa personer har lättare att pressa ovanför huvudet (bättre rörlighet i axlarna etc.) och din fysik kommer troligtvis mer från dina gener än vertikla pressar, men funkar det för dig så kör på.

Du har rätt. Jag kan inte avfärda det helt, men på samma sätt så kan inte han skylla på det med 100% säkerhet heller. Allt jag vet är att jag brytt mig om vertikala pressar men inte om plana.

Agitator
2015-11-02, 18:02
Styrkevändningar är lite häftigare samt press på det.

Clean and jerk är inte lika häftigt dock.

I slutändan kommer de som inte tränar bara fråga hur mycket man bänkar.

ChuckTesta
2015-11-02, 18:03
På nördiga forum kanske men knappast i allmänhet och bland oinvigda.

Ja precis, majoriteten vet inte ens vad marklyft är för något men alla vet vad bänkpress är.

Agitator
2015-11-02, 18:04
Du har rätt. Jag kan inte avfärda det helt, men på samma sätt så kan inte han skylla på det med 100% säkerhet heller. Allt jag vet är att jag brytt mig om vertikala pressar men inte om plana.

Du tar ju mer i bröst än vad du pressar i militärpress eller pushpress verkar det som. Då känns fokuset inte så överdrivet vertikalt. Dock lite lättare i plana pressar att bli stark.

Slaxes
2015-11-02, 18:16
Du tar ju mer i bröst än vad du pressar i militärpress eller pushpress verkar det som. Då känns fokuset inte så överdrivet vertikalt. Dock lite lättare i plana pressar att bli stark.

Jag tränar plana pressar också, för vinkelns skull, det ligger bara ingen passion i övningen för mig.

Den positiva inställningen försvann när jag insåg att bryggtekniken och ROM:et kan manipuleras så mycket så man inte riktigt kan definiera vad en bra bänkprestation är, enligt mig.

En stående press från bröstbenet till lockout kan dock inte manipuleras på samma sätt (vad jag vet) , därför så finns det inga "men" när någon har pressat vertikalt till lockout.

P.S jag har pushpressat 110kg innan, för längesen, så det är inte omöjöigt att jag kan pushpressa 120kg.

Agitator
2015-11-02, 18:22
Galet att matcha sin bänk i vertikalt, en vacker dag kanske man är nära sådant!

Slaxes
2015-11-02, 18:28
Galet att matcha sin bänk i vertikalt, en vacker dag kanske man är nära sådant!

Det ör som sagt pushpress vilket jag inte kan räkna som en matchning. Kommer nog tyvärr aldrig att matcha en strikt press med bänken. Om jag inte medvetet blir svagare i bänk på något sätt, vilket aldrig kommer ske :>

filmjölk
2015-11-02, 21:34
"jaa du är verkligen byggd för militärpress" :>

Det är viktigt att så långt det går undvika att ge en annan man en komplimang:D och aldrig erkänna att man är svagare. Man skall se till att subtilt förringa varandras prestationer istället. Kan man inte skylla på kroppsvikt eller doping får man skylla på något annat:

Slagen i bänkpress? Bryggan!
Böj? Djupet!
Curl? Han cheatar mer!
Marklyft? Han har längre armar!

Ett Orm
2015-11-02, 22:33
Det är viktigt att så långt det går undvika att ge en annan man en komplimang:D och aldrig erkänna att man är svagare. Man skall se till att subtilt förringa varandras prestationer istället. Kan man inte skylla på kroppsvikt eller doping får man skylla på något annat:

Slagen i bänkpress? Bryggan!
Böj? Djupet!
Curl? Han cheatar mer!
Marklyft? Han har längre armar!

Tränar mer!

Kom på mig själv med att jag inte bänkar mer pga dåliga axlar och markar för lite pga dåligt grepp.
Om det inte vore för det, då...

Måste komma på nått för böj också.

Tobbey
2015-11-02, 22:51
Vadå jag Pushpressar också mer än jag bänkar? Inget speciellt, iaf inte om det är en Pushpress. 85kg strikt och 116kg Push. Var nära på 150 Styrkestöt där i samma veva som jag tränade mycket över huvudet, var ganska sjukt :d

Allt över huvudet är roligare än bänk, nu har jag mest börjat bänka för jag hade som mål att nå en 600kg total.

zydar
2015-11-02, 23:02
En stående press från bröstbenet till lockout kan dock inte manipuleras på samma sätt (vad jag vet) , därför så finns det inga "men" när någon har pressat vertikalt till lockout.
.

Nu försvann väl press ifrån tyngdlyftningen för att det manipulerades allt för mkt? :)


https://www.youtube.com/watch?v=7erVblY7aiU

Lägg märke till hur han böjer kroppen för att lyckas få vikten över huvet.

Slaxes
2015-11-03, 00:27
Nu försvann väl press ifrån tyngdlyftningen för att det manipulerades allt för mkt? :)


https://www.youtube.com/watch?v=7erVblY7aiU

Lägg märke till hur han böjer kroppen för att lyckas få vikten över huvet.

Det där var ju en tydlig pushpress dock.

Vad han gör med ryggen är inget jag kan relatera till iaf. Man kan manipulera allt, men både han själv och jag vet att det inte var strikt.

Skulle jag räkna det där som strikt så behöver jag inte längre kämpa med militären, 100kg med det utförandet har jag nått för längesen, men då kallar jag det inte strikt press :P