handdator

Visa fullständig version : Resa i Sydamerika, tips?


StivN
2015-10-31, 21:33
Hej!

Jag håller på och planerar en resa till Miami och öarna utanför där, så som Bahamas, Jamaica mm. Sedan tänkte jag dra mig mot Sydamerika.

Var har ni varit som ni rekommenderar, eller var skulle ni vilja åka, och varför?
Funderar på Brasilien lite grand...

// Stefan

Diomedea exulans
2015-10-31, 21:54
Jag åkte och volontärarbetade i Indonesien via den här sidan en gång, det funkade bra. Resor i Latinamerika: https://www.volontarresor.se/projekt/latinamerika/

Fredron
2015-10-31, 22:45
Jag tillbringade ett halvår i Medellin i Colombia och det är en väldigt trevlig stad.
Invånarna är mycket trevliga överlag och glada över att äntligen få chansen att visa upp sitt land.

Om du är i Miami så är det nära till Mexico och Playa del carmen som är en perfekt liten stad om du vill festa och ha beach för en rimlig peng.

qozmox
2015-11-01, 17:16
beror ju helt på vad du gillar att göra.

en sväng till södra argentina/chile lär du nog inte ångra,
förutsatt att du gillar berg och galen natur.

Diomedea exulans
2015-11-01, 17:32
en sväng till södra argentina/chile lär du nog inte ångra,
förutsatt att du gillar berg och galen natur.

Jag vill gärna prova, någon gång innan jag dör, att leva cowboyliv i Argentina.

StivN
2015-11-01, 22:50
Tack för tipsen..

Om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte vad jag skulle tycka om att göra. Men jag är inte intresserad av historia, muséer och liknande. Men är väl till viss mån är okej. Var i San Francisco nyligen och tyckte Alcatraz var häftigt.
Skulle väl vilja se saker som är specifikt för Sydamerika, sånt som inte finns i Europa, dvs att uppleva dess klimat och natur är lockande!

Jag har ungefär 7-10 dagar på mig och kan kan lägga ner cirka 8000 på flyg från Miami, boende, mat och övrigt (dvs, allt exklusive flygresan hem). Hur är priserna i Sydamerika generellt sett? Hur långt räcker 8000? Okej, eller gott och väl?

Fredron
2015-11-01, 23:06
Tack för tipsen..

Om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte vad jag skulle tycka om att göra. Men jag är inte intresserad av historia, muséer och liknande. Men är väl till viss mån är okej. Var i San Francisco nyligen och tyckte Alcatraz var häftigt.
Skulle väl vilja se saker som är specifikt för Sydamerika, sånt som inte finns i Europa, dvs att uppleva dess klimat och natur är lockande!

Jag har ungefär 7-10 dagar på mig och kan kan lägga ner cirka 8000 på flyg från Miami, boende, mat och övrigt (dvs, allt exklusive flygresan hem). Hur är priserna i Sydamerika generellt sett? Hur långt räcker 8000? Okej, eller gott och väl?

Det är faktiskt en bit från Miami till sydamerika så det är nog bättre att satsa på att stanna i central amerika.
Om du flyger till Cancun så tar det nog bara 40 minuter och sen kan du ta buss till Playa del Carmen som tar 40 min till.

Där så har du nära till följande
https://en.wikipedia.org/wiki/Coba
https://en.wikipedia.org/wiki/Chichen_Itza
https://en.wikipedia.org/wiki/Tulum
https://en.wikipedia.org/wiki/Isla_Holbox
https://en.wikipedia.org/wiki/Isla_Mujeres
Alla är värda ett besök och om du söker online så kan du hyra bil för typ 100kr/dag

Så det skulle du spendera 3-4 dagar på och sedan undersöka Bahamas, Jamaica eller något liknande.

Det är vad jag har koll på i alla fall.

ceejay
2015-11-01, 23:12
http://www.vice.com/read/i-lived-like-a-king-for-a-month-in-venezuela-on-100-euros-876

PureWhey
2015-11-02, 12:16
http://www.vice.com/read/i-lived-like-a-king-for-a-month-in-venezuela-on-100-euros-876

Haha, så jäkla fräckt.

mela
2015-11-02, 12:22
Ska du resa själv? Kan du spanska/portugisiska? Om inte, så kan det bli tufft.

Jag har varit i Chile, 5 veckor. Santiago, San Alfonso Del Mar, Valparasio, Vina Del Mar, La Serena. Det finns en del att se.

Valparasio är en häftig stad som ligger i en brant sluttning mot hamnen.
i San Alfonso Del Mar finns världens längsta pool.

Men hade jag åkt till Sydamerika igen hade jag hellre sett något annat land, faktiskt.

PureWhey
2015-11-02, 12:28
Fasen vad sugen man blir på att åka ditt ett par månader.

StivN
2015-11-02, 20:51
Ska du resa själv? Kan du spanska/portugisiska? Om inte, så kan det bli tufft.



Jag kanske kommer resa med en kompis till. Är på utbytestermin i Kanada nu när terminen är över kommer vi resa runt ett gäng, men splittrar eventuellt upp oss efter Miami, men eventuellt hänger en till med på mina planer.
I dagsläget blir det: Ottawa-Montreal-Quebec-New York-Orlando-Miami
Ingen av oss kan spanska/portugisiska. Var kan de tala bra engelska?

Har börjat kika lite på flygbiljett hem från olika platser i Sydamerika och det är rätt svårt att hitta flyg till rimliga priser. Någon som vet var det är lätt att flyga från om man ska till Sverige? Antar de större städerna?

Red Apple
2015-11-02, 21:17
Tack för tipsen..

Om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte vad jag skulle tycka om att göra. Men jag är inte intresserad av historia, muséer och liknande. Men är väl till viss mån är okej. Var i San Francisco nyligen och tyckte Alcatraz var häftigt.
Skulle väl vilja se saker som är specifikt för Sydamerika, sånt som inte finns i Europa, dvs att uppleva dess klimat och natur är lockande!

Jag har ungefär 7-10 dagar på mig och kan kan lägga ner cirka 8000 på flyg från Miami, boende, mat och övrigt (dvs, allt exklusive flygresan hem). Hur är priserna i Sydamerika generellt sett? Hur långt räcker 8000? Okej, eller gott och väl?

Låter som att Cuzco skulle passa dig. Peru är asbilligt men hyfsat säkert, vet inte vad en biljett dit kostar från Miami men du kommer rätt långt på några tusenlappar om du lever smart. Undvik hotell med internationellt klingande namn, käka på rätt ställen och var inte för svensk när du träffar en taxichaufförs "kompis" i en mörk gränd. Det ska vara asbilligt och ingen kommer mörda dig bara för att du vägrar betala turistpris. Hitta gärna lokalinvånarkompisar så kommer hela din vistelse bli så mycket skönare.

Håll hårt i hatten och stämpla gasen i botten men var smart så har du nog skitkul var du än bestämmer dig för att åka inom Sydamerika, det är drömmarnas kontinent.

Lär dig basic spanska (eller portugisiska eller franska, beroende på) innan du åker. De talar inte tillräckligt bra engelska någonstans för att du ska kunna klara dig på det.

Jokester
2015-11-02, 22:59
Ska du till Miami och Karibien är ju Kuba ett måste. Dessutom billigt att både ta sig dit från Miami och att leva.

I Sydamerika så är ju Brasilien det självklara förstavalet om du aldrig varit i Sydamerika tidigare. Samt som någon nämnde ovan så är ju eldslandet fantastiskt.

Diomedea exulans
2015-11-02, 23:27
Åh, och för vita singelmän ska det vara extremt lätt att få ragg på karnevalerna i Brasilien, har jag hört.

mela
2015-11-03, 09:30
Jag kanske kommer resa med en kompis till. Är på utbytestermin i Kanada nu när terminen är över kommer vi resa runt ett gäng, men splittrar eventuellt upp oss efter Miami, men eventuellt hänger en till med på mina planer.
I dagsläget blir det: Ottawa-Montreal-Quebec-New York-Orlando-Miami
Ingen av oss kan spanska/portugisiska. Var kan de tala bra engelska?

Har börjat kika lite på flygbiljett hem från olika platser i Sydamerika och det är rätt svårt att hitta flyg till rimliga priser. Någon som vet var det är lätt att flyga från om man ska till Sverige? Antar de större städerna?

:thumbup:
Ingenstans i Chile där vi var pratade de engelska, vi träffade en. Bodde hos kompisars släktingar och där var ena kusinen läkare och hade pluggat utomlands tror jag, hon kunde engelska. Ingen i butiker eller liknande förstod ett ord. Men i Chile verkar det inte vara särskilt mycket turister. När vi var på ett tivoli skulle alla ta kort på blondinerna som var med oss, en var dessutom 190cm lång så han var väldigt intressant.

Jag tror att vissa delar av Brasilien och så kan vara bättre, där är det mer turism iom fotboll och karnevaler. Men jag kan inte lova något. Har en kompis som bott i Brasilien ett år, skulle kunna höra med henne om det är aktuellt.

StivN
2015-11-10, 03:13
I Sydamerika så är ju Brasilien det självklara förstavalet om du aldrig varit i Sydamerika tidigare. Samt som någon nämnde ovan så är ju eldslandet fantastiskt.

Är lite mer inne på Brasilien, men var i Brasilien i så fall? eller blir det bra vart jag än åker?

Är klart nu att jag reser själv och är därför öppen för att försöka hitta folk att umgås med under tiden jag är där. Antar att bo på hostel är ett bra val då? Har aldrig rest själv tidigare.

Hur är städerna Rio de Janeiro och Sao Paulo? Eller Manaus vid Amazonas?
Någon som varit häromkring?

thunder
2015-11-10, 11:27
Är lite mer inne på Brasilien, men var i Brasilien i så fall? eller blir det bra vart jag än åker?



Är klart nu att jag reser själv och är därför öppen för att försöka hitta folk att umgås med under tiden jag är där. Antar att bo på hostel är ett bra val då? Har aldrig rest själv tidigare.



Hur är städerna Rio de Janeiro och Sao Paulo? Eller Manaus vid Amazonas?

Någon som varit häromkring?


Jag var i Brasilien under fotbolls-vm i Fortaleza, rio, sao paulo, brasilia och belo horizonte.

Sjukt bra och som nån sa, blåögd och vit = win. Leta upp de fetaste klubbarna och välj och vraka. Dom dricker lika mycket som oss dessutom :)

Bäst tyckte jag städerna med stränder var. Fortaleza fantastisk. Sjukt bra restauranger. Snyggast tjejer i Belo H.

Brasilia helt meningslös stad. Undvik.

Var där 5v och vi blev bara knivrånade en gång. Annars lugnt överallt. Var i favellor i Fortaleza och Rio. Vi snackade ingen portugisiska/spanska och klarade oss med engelska.

Vi hade roligast på små gatufester och ställen med plaststolar utanför. Kan ha varit fotbollsvm som gjorde alla glada men det är inga problem alls att resa själv skulle jag säga.

Brasilien är enormt så jag planerar att åka tillbaka. Vattenfallet iguazo ska tydligen vara sjukt fint.

Åk!


Sent from my iPad using Tapatalk

StivN
2015-11-23, 02:33
Nu börjar allt klarna.

Har bestämt mig för att åka till Rio de Janeiro.
Funderar dock samtidigt på om det är värt att dra till Sao Paolo några dagar?

Totalt har jag 7 heldagar att använda.
Hittat billiga flygbiljetter för 250SEK enkelresa mellan städerna.
Funderar i så fall på 5 dagar i Rio och 2 dagar i Sao Paolo.

Vad skulle ni gjort?