handdator

Visa fullständig version : Vänjer sig kroppen vid ökat vattenintag?


pepplez
2015-10-31, 08:18
Har tidigare inte brytt mig särskilt mycket om att dricka vatten. Druckit när jag varit törstig helt enkelt, och till maten ibland. Kanske fått i mig nån knapp liter en genomsnittlig dag när jag inte tränat. Har haft rätt ljust piss upplever jag.

Nu har jag börjat på ett jobb (stillasittande) där jag naturligt får en massa korta pauser på säg 30 sek när jag väntar på att datorn ska jobba klart. Det mest naturliga tidsfördrivet för så korta pauser är att öppna vattenflaskan och ta sig en slurk. Dricker minst 2 liter varje dag på jobbet och 1-2 liter hemma under kvällen. Tränar jag blir det nån liter till under passet.

Ändå tycker jag att jag pissar ungefär lika mycket nu. Och i händelse av att jag någon dag skulle drickit mindre under förmiddagen tex, på grund av ett möte eller något där mina sporadiska dryckespauser inte blir lika naturliga, är mitt piss orimligt koncentrerat och gult.

Får känsan av att kroppen kalibrerar in sig mot en stor mängd vatten efter ett tag. Stämmer det eller inbillar jag mig?

Sverker
2015-10-31, 09:10
Kroppen kalibrerar sig mot att hålla en jämn nivå av salter i blodet. Indirekt påverkar det all annan vätska i kroppen eftersom blodet trycks runt överallt.

Dricker du mer vatten blir blodet mer utspätt och njurarna koncentrerar upp blodet genom att filtrera ut mer vatten ( urin ).
Samma sak när du dricker för lite då kompenserar kroppen den högre nivån av salter i blodet genom att hålla kvar mer vatten i blodet ( mindre mängd och mer koncentrerad urin ).

Detta system är relativt trögt och mängden vätska släpar någon dag eller dagar efter förändringar.