handdator

Visa fullständig version : Använder du kettlebells i din träning?


filmjölk
2015-10-29, 12:19
Kettlebells har varit populära på olika gym i många år nu, nu är jag medveten om att det är ett väldigt gammalt träningsredskap, men på 90-talet såg man aldrig de här kloten på gymmet. Dessa används främst för en massa rörelser som skall vara funktionella, men iaf. jag utnyttjar dem som variation enbart som ett slags hantelsubstitut i bicepscurls, tricepspressar och enarms axelpressar.

Använder du dig av Kettlebells i din träning? (Poll)

Hanse
2015-10-29, 12:51
Har aldrig förstått varför man kallar träning med just kettlebells för funktionell... möjligtvis då lite bollande med en på ett kilo... för det är ungefär vad det tyngsta föremål jag lyfter utanför gymmet väger. :)

MackeJuve
2015-10-29, 12:53
Tricepsextensions med kettlebell är den skönaste tricepsövningen. I övrigt använder jag dem inte. Testade kettlebellsvingar, maken till tråkigare övning har jag inte varit med om. Kändes dessutom helt meningslös.

J.V
2015-10-29, 12:55
Extremt sallan nar jag ar pa gymmet, men jag har en 32kg kettlebell hemmavid som jag anvander de dagar jag inte hinner ta mig till skivstangslokalen. Det brukar bli svingar, snatch, clean (& jerk) och rodd.

Spunken
2015-10-29, 12:57
Kör en del svingar och ryck, men har dragit ner kraftigt pga tidsbrist.

Rikard Jansson
2015-10-29, 13:16
Att träna biceps, underarmar, grepp och nacke tycker jag är helt sanslöst trist! Armswing med kb råkar mosa de här musklerna på samma gång, och är trevligare att progressa i då inga krav på strikthet finns :)

Sheogorath
2015-10-29, 13:22
Vid utfall istället för hantlar det fåtalet gånger jag inte kör med stång. Bekvämlighetssak.

Någon gång har jag använt dem när jag kör armsträck på golv i brist på push-up-handtag.

Peter.B
2015-10-29, 13:26
Gör lite svingar som bonusövning på gymmet ibland, och samma övning samt getups som fys på MMA:n ibland.

Richter
2015-10-29, 13:39
Havesst. Använder dem främst för hemmaträning, då jag kan träna militärpress, knäböj, rodd och "marklyft" (svingar) med dem. Det går att komma undan med väldigt billig styrketräning hemma med 2-3 st kettlebells.

Folk jag tränar får väldigt ofta göra goblet squats då det är en av de lättaste varianterna av knäböj. Men visst, där kan man använda vad som helst som är kompakt och tungt.

Kettlebells främsta styrka är enligt mig att de passar så himla bra för hemmaträning, i sin mångsidighet och litenhet (lätta att gömma undan).

Old Nick
2015-10-29, 13:42
Kettlebells har varit populära på olika gym i många år nu, nu är jag medveten om att det är ett väldigt gammalt träningsredskap, men på 90-talet såg man aldrig de här kloten på gymmet.

Det är väl en gammal grej som kommer och går, och som blir en fluga då och då. De är dock inte helt utan förtjänster antar jag. Använder dem dock inte själv. Skivstänger och hantlar är säkert ännu äldre företeelser, men de blir dock aldrig omoderna. Finns förmodligen en anledning till att det är så.

bubbe
2015-10-29, 13:58
Har börjat använda dem i anaerob uttålighet typ serier med enhandsryck i kombination att varva med lågintensiv cykel/rodd. Men inte till styrka där är det gamla hederliga pass som fortfarande är kung.

spoon
2015-10-29, 13:58
Vi har inga kettlebells på klubben så jag använder inte det i min träning. Hade det funnits och någon hade visat mig varför jag borde använda det så hade jag nog gjort det. Det är ju bara ett till redskap. Tyckte att svingar var ganska skönt som uppvärmning då jag tränade på ett annat gym.

VoDaresVins
2015-10-29, 14:21
Vet inte om min användning räknas eller ej. Har inte nåt viktbälte till gymmet men finns bra utformande kettlebells som är konkava och har gummibeläggning. De fungerar bra att klämma mellan knäna för att köra viktade chins och dips.

anvihl
2015-10-29, 14:26
Bara istället för hantlar om jag kör utfall utan stång.

Maxxad
2015-10-29, 14:55
Kör lite kettlebell swing efter böj, mark ibland för att få lite puls och kräma ur de sista från lår/höft regionen tycker det är ett bra komplement där för explosivitet (argumentet är dock inte underbyggt med något förutom min lekmannakänsla).

Minikubik
2015-10-29, 15:59
Kör swings och liknande nån gång i veckan för att röra kroppen i lite andra banor än vanligt

Adama
2015-10-29, 16:28
Jag swingar i mitt hemmagym med en 32 kg. Gillar att man snabbt får upp flåset och blir varm. Och så ska det tydligen kunna hjälpa ens marklyft på sikt. Sen är det praktiskt då jag har begränsat med utrustning.

King Grub
2015-10-29, 17:14
Nej, det ser jobbigt ut.

Diomedea exulans
2015-10-29, 17:40
Nej, men funderar på att börja.

Alkro
2015-10-29, 21:05
Som många andra så tycker jag att det är lite roande att köra swings som någon slags extraövning.

Payter
2015-10-30, 08:27
Kör mycket kettlebells.Clean&press med 2 kettlebells är ju en väldigt bra och komplett övning om man har brist på tid t.ex.Skaffade mig min första kettlebell nån gång runt 2004-2005,dyrt på den tiden då man var tvungen att beställa från USA.

Pernam
2015-10-30, 08:37
Det blir rätt mycket kettlebellande ja. Tycker det är ett kul redskap att variera träningen med.

Ett Orm
2015-10-30, 19:52
Aldrig provat, ser inte poängen med kettlebells.

Agitator
2015-10-30, 20:08
Brukar lyfta en till toadörren vid stretchen och använda som dörrstopp.

Ozziking
2015-10-30, 20:33
Några gånger i veckan. Roddar, pulshöjande och stabiliseringsövningar.

pepplez
2015-10-31, 07:59
Användet dem för att göra viktade chins. Mycket smidigare med en kompakt liten kettlebell som står upp av sig självt en en massa viktplattor som ramlar omkring och är allmänt stora och klumpiga.

Sheogorath
2015-10-31, 08:15
Brukar lyfta en till toadörren vid stretchen och använda som dörrstopp.

Du vann tråden. Grattis! :D

Decepticon
2015-10-31, 08:59
Knappas, kettlebells är ju ett cirkusredskap från 40-talet, varför skulle man använda det? Finns säkert vissa rehabövningar där en vikt med handtag kan vara användbart.

J.V
2015-10-31, 09:34
Knappas, kettlebells är ju ett cirkusredskap från 40-talet, varför skulle man använda det? Finns säkert vissa rehabövningar där en vikt med handtag kan vara användbart.Har inte dina hantlar handtag?


Tapatalk.

Rikard Jansson
2015-10-31, 10:35
Tror väldigt starkt på idén att tunga (!) kettlebellswingar kan hjälpa marken drastiskt. Coachar en kille nu med hjälp av bland annat vanliga kettlebellswings men även armswings. Får väl rapportera in om några veckor med eventuella gains :)

Payter
2015-10-31, 11:25
Knappas, kettlebells är ju ett cirkusredskap från 40-talet, varför skulle man använda det? Finns säkert vissa rehabövningar där en vikt med handtag kan vara användbart.

De är inte cirkusredskap från 40-talet.Vissa övningar är kanon med kettlebells:vill du t.ex köra högrepepetitionsset frontböj så är kettlebells ett bra alternativ.Likaså om du vill köra clean&press,clean&jerk med många repetitioner.Om man vill träna "arbetskapacitet" så är de alldeles utmärkta.Kankse inte ett första val om man tränar för utseende så att säga:).

Strixen
2015-10-31, 15:27
De är inte cirkusredskap från 40-talet.Vissa övningar är kanon med kettlebells:vill du t.ex köra högrepepetitionsset frontböj så är kettlebells ett bra alternativ.Likaså om du vill köra clean&press,clean&jerk med många repetitioner.Om man vill träna "arbetskapacitet" så är de alldeles utmärkta.Kankse inte ett första val om man tränar för utseende så att säga:).

Tränar man bodybuilding, så tränar man för utseendet ..

PureWhey
2015-10-31, 15:34
Har aldrig förstått varför man kallar träning med just kettlebells för funktionell... möjligtvis då lite bollande med en på ett kilo... för det är ungefär vad det tyngsta föremål jag lyfter utanför gymmet väger. :)

Vad som är "funktionellt" är högst personligt.

filmjölk
2015-10-31, 15:49
Vad som är "funktionellt" är högst personligt.

Det mest fysiska jag gör är att köra tunga 2-4:or i bänkpress. Således är bänkpress en väldigt funktionell övning. Det blir ju liksom en direkt överföring mellan träning och funktionalitet av träningen där :D

J.V
2015-10-31, 15:49
Tränar man bodybuilding, så tränar man för utseendet ..Pastod han nagot annat?

Payter
2015-11-01, 06:08
Deception undrade ju varför man skulle använda kettlebells.

J.V
2015-11-01, 07:39
Varken Decepticon eller Payter nämnde bodybuilding.


Tapatalk.

Morty
2015-11-01, 10:39
Använder kettlebells som ett sätt att hitta explosivitet i röven, för att kunna använda det i ex mark och frivändningar.