handdator

Visa fullständig version : Ismannen - Wim Hof - Dokumentär


carloskar
2015-10-29, 04:06
Här är hans hemsida och en dokumentärfilm. http://www.icemanwimhof.com/innerfire

Jag är helt fascinerad av denna man. Har börjat utmana mig själv i iskalla duschar och skippat att klä mig varmt trots att det börjar bli kallt ute. Andats enligt hans metod och det känns bra i kroppen och ger ett lugn. Väldigt bra vid konditionsträning och mellan intervaller.

Forskare har kunnat konstatera att han kan styra sina autonoma funktioner i kroppen med hjälp av andningsteknik och vad som mest kan likna någon form av meditation. Han menar att detta är något alla människor kan lära sig, och att han inte är den första. Han är däremot den första som bevisat med forskning i ryggen att det inte är hokus pokus.

Han har även instruerat 12 adepter i totalt tio dagar, vilka sedan blivit injicerade med något slags virus. 12 andra försökspersoner utan träning av Wim Hof blev även injicerade. Samtliga 12 som Wim tränat i andning och att utmana kyla förblev friska i experimentet medan de andra 12 blev sjuka.

Är inte det här väldigt häftigt? Vill lära mig *drool*

Ganska säker på att detta inte är new age skit

carloskar
2015-10-29, 05:29
https://www.youtube.com/watch?v=L9Cgaa8U4eY

Ape3
2015-10-29, 10:17
Här är en svensk som praktiserar det:
https://www.youtube.com/channel/UCymTRid03pqk9yUEn7x6gDA

Verkar vara en Robin, någon på brädan?

carloskar
2015-10-31, 21:15
Har sett några av hans videos. Trevlig kille!

Har kört andningsövningen i flera dagar nu. Typ 10ggr per dag. Helt otroligt skönt lugn infinner sig i hela kroppen. Speciellt efter några sessioner irad.

Har tidigare sysslat med meditation väldigt mycket men aldrig uppnåt några egentliga resultat, till skillnad från nu. Helt fantastic!

Wzup2u
2015-10-31, 21:18
Klär mig inte heller supervarmt, för jag behöver aldrig klä mig så mkt, då jag har svårt för att frysa.

eternallord
2015-10-31, 22:36
Klär mig inte heller supervarmt, för jag behöver aldrig klä mig så mkt, då jag har svårt för att frysa.

Viss skillnad på att inte klä sig så varmt och ett bestiga Kilimanjaro i skjorts :P

3bz
2015-11-01, 01:45
Var på väg att ta del i studien där de åkte till Polen och gjorde isbad, besteg berg i kalsonger osv, skippade det enbart pga. att injektionen av E. Coli. inte lät så lockande.

Studien i fråga är denna (http://www.pnas.org/content/111/20/7379.full). En uppföljning där de tittar på hur förväntningar modulerar outcome finns här (http://link.springer.com/article/10.1007/s10067-015-3009-8/fulltext.html) (OA).

Krävs ju fortfarande mycket mer innan vi vet vad det gör i praktiken, men intressant är det ju.

Filmerna som är supplement för första paper finns här (http://static-movie-usa.glencoesoftware.com/source/10.1073/537/09481af878b384655dac91d24c65c9d127430074/pnas.1322174111.sm01.avi) och här (http://static-movie-usa.glencoesoftware.com/source/10.1073/537/09481af878b384655dac91d24c65c9d127430074/pnas.1322174111.sm02.avi).

nukz
2015-11-01, 09:54
Att man blir sjuk är ett tecken på att kroppens immunförsvar fungerar. Att ha höga kortisolnivåer och lågt antal vita blodkroppar brukar inte ses som något positivt. Och han tjänar massa pengar på metoden genom att sälja kurser och dylikt.

Men för all del, det borde väl finnas underlag för att testa metoden på personer med MS för att se om det går att bekämpa autoimmuna sjukdomar, som det påstås.

3bz
2015-11-01, 19:17
Att man blir sjuk är ett tecken på att kroppens immunförsvar fungerar. Att ha höga kortisolnivåer och lågt antal vita blodkroppar brukar inte ses som något positivt. Och han tjänar massa pengar på metoden genom att sälja kurser och dylikt.

Men för all del, det borde väl finnas underlag för att testa metoden på personer med MS för att se om det går att bekämpa autoimmuna sjukdomar, som det påstås.

Hmm, jag vet inte vad du menar med lågt antal vita blodkroppar, den tränade gruppen hade ju fler (Supp figur 1b). Gällande kortisol så ser du responsen i figur 3b, starkare phasic response, men snabbare återgång till baseline i den tränade gruppen.

Har du fått den infon angånde vita blodkroppar och kortisol från någon annan källa? Vad jag vet är det bara folk vid Radboud som faktiskt studerat Wim själv + hans metod.

carloskar
2015-11-01, 20:01
Tror ni det finns risker med att andas enligt metoden ("kontrollerad hyperventilation")?

Jag kan hålla andan över 4 minuter nu :D

eternallord
2015-11-01, 20:39
Vad skulle det vara? Du svimmar nog långt innan du får "farlig" syrebrist i hjärnan, om det nu är det du oroar dig över :)

carloskar
2015-11-01, 20:54
Kan inte så mycket om ämnet, men tack för svaret, najs :)

eternallord
2015-11-15, 22:33
Tror ni det finns risker med att andas enligt metoden ("kontrollerad hyperventilation")?

Jag kan hålla andan över 4 minuter nu :D

2 veckors oregelbunden övning (kanske 1-2 gånger varannan kväll), är uppe i 4:30 nu. Hade aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle kunna göra det, ska bli spännande att se hur det är är om 2 månader om man fortsätter.

Xtreme-G
2015-11-15, 22:38
Tror ni det finns risker med att andas enligt metoden ("kontrollerad hyperventilation")?


Vad skulle det vara? Du svimmar nog långt innan du får "farlig" syrebrist i hjärnan, om det nu är det du oroar dig över :)

Jag antar att det innebär att man tar djupa andetag fort? I så fall sänker man koldioxidhalten men även höjer syrehalten i blodet något. Kroppen använder koldioxidhalten för att känna av behovet av syre och detta gör att man kan hålla andan längre eftersom att man lurar kroppen att det finns mer syre än det gör. Detta kan vara livsfarligt i samband med dykning eftersom att det inte är så bra att svimma under vatten.

ARMSTARK
2015-11-15, 22:40
Jag fryser aldrig, har inte använt en jacka i år, visserligen i Stockholm men... Andas inte sådär men röker majja. :d

rooz
2015-11-16, 06:29
Jag fryser aldrig, har inte använt en jacka i år, visserligen i Stockholm men... Andas inte sådär men röker majja. :d

Skillnaden mellan att inte ha jacka i STHLM för att du är fet och att bestiga Kilimanjaro i shorts är obetydlig menar du?

Lucipha
2015-11-16, 15:48
Wim Hof är skön som fan. Har lekt med kalla bad och andningsövningen ett tag nu när vädret börjar ordna upp sig 8BMbsmEVsNs

blåvitt
2017-10-22, 21:56
Bump. Har testat på detta ett tag nu och känner helt klart att det är något som är värt att fortsätta med. Framförallt är det ju bra för egot :D Några andra på brädan som utövar ismannens läror?

Bob90
2017-10-22, 22:30
Bump. Har testat på detta ett tag nu och känner helt klart att det är något som är värt att fortsätta med. Framförallt är det ju bra för egot :D Några andra på brädan som utövar ismannens läror?

Jag vågar inte prova, för jag är rädd att jag kommer börja gå på samma sätt som han gör *cry*

Skämt åsido, jag hade en period för typ 4 år sen när jag tyckte det var skitskönt att ta kallduschar efter träning, vilket ledde till att jag började ta kallduschar hela tiden. Men vid det laget så började jag med varmt och jobbade mig ner till kallaste.

Sen så började jag spola kallt innan jag gick in i duschen. Efter typ 2 månader började jag få konstiga hjärtklappningar någon gång under morgonen (på jobbet) helt random under 2 veckors tid och sen så slutade jag med det för att jag blev nojig :d
Hjärtklappningarna slutade direkt när jag slutade med kylchockerna :p

Plast
2017-10-23, 11:57
Har hört honom intervjuas på podcasts (Joe Rogan bl.a. Samt sett att det finns minst en tjej i Stockholm som lär ut hans metoder. Jag är väldigt nyfiken på detta men jag har inte riktigt orkat göra nog med research om det hela än. Jag är inte så öppen för hokus pokus/new age-påhitt i allmänhet, så jag vill försäkra mig lite mer om vad det är innan jag ger det ett försök

timoat
2017-10-23, 12:25
2 veckors oregelbunden övning (kanske 1-2 gånger varannan kväll), är uppe i 4:30 nu. Hade aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle kunna göra det, ska bli spännande att se hur det är är om 2 månader om man fortsätter.

Hur länge kan du hålla andan nu?