handdator

Visa fullständig version : Astmamedicin = svårt att bygga?


Smashups
2015-10-28, 08:35
Hej,

Jag undrar om det finns någon på forumet som regelbundet tar astmamedicin (i inhalationsform innehållande kortison) och lyckats bra med att bygga muskelmassa?
Jag har stora problem att lägga på mig massa och vrider och vänder på varenda sten för att hitta orsaken till detta då.

Enligt denna länk skall luftrören inte ta upp så mycket av kortisonet och föra ut det i blodet.

http://www.asthma.partners.org/NewFiles/BoFAChapter44.html

Joel le Monge
2015-10-28, 14:30
Moderna inhalatorer och korrekt utförande ska göra det systemiska upptaget minimalt. Dvs negligerbart. Har du ofta svampinfektioner i munnen? Om inte är nog din teknik god nog.
Av vad jag sett råder det stor okunskap ang. steroid behandling. Endast en längre tids systemisk behandling kommer påverka dig negativt.
Tror det är något annat som spökar.

h051n
2015-10-28, 14:59
Jag har tränat ett tag och haft använt mig av astma medicin sen jag var liten typ.
Jag har dock slarvat med astma medicinen lite genom åren men har inte tyckt att det haft negativ effekt på mitt "byggande" .

PureWhey
2015-10-28, 15:03
Vilken medicin har du?

Smashups
2015-10-28, 16:58
Den heter Bufomix.
Nej jag har inte svampinfektioner ofta. Hände väl någon gång i tonåren men aldrig numera

Rolfarsson
2015-10-28, 17:44
Jag har stora problem att lägga på mig massa och vrider och vänder på varenda sten för att hitta orsaken till detta

Om du äter du tillräckligt och strävar efter progressiv överbelastning med ett någorlunda bra program men trots detta gör usla ökningar jämfört med många andra så är det förmodligen din genetik.
Vissa drog vinnarlotten i genlotteriet medans andra inte gjorde det, det finns faktiskt en grupp människor som knappt får ut något alls av motståndsträning, så kallade "non-responders".

Smashups
2015-10-28, 18:02
Jag har haft rätt dålig progression pga skadeproblematik i ena axeln. Har snarare behövt gå ner i arbetsvikt än upp i de flesta pressövningar. Skit är det. Ren och skär skit.

martikainen
2015-10-28, 18:20
tagit pulmicort och bricanyl hela mitt liv och aldrig haft svårt att bygga muskler.

Jag skulle nog aldrig ens reflektera över astmamedicinen hos någon som klagar över utebliven massa, utan snarare i så fall astman i sig att man helt enkelt lider för mycket av den bristande syreupptagningsförmågan att man helt enkelt inte orkar ta i tillräckligt.

BSOJ
2015-10-28, 20:32
Jag använde bricanyl o pulmicort när jag var ung och när jag började träna. Tål bland annat inte ansträngning, damm o pälsdjur. Men jag vann ungdoms SM i bänk efter 2-3års träning. Så för min del så har det inte påverkat negativt på styrka/massa. Det var inte heller något jag reflekterade över att det skulle vara något problem. Det enda problemen jag hade på grund av astman var att vid högreps på böj så fick jag ibland anfall o fick ingen luft o tårarna bara rann och jag lät som ett tröskverk när jag försökte få luft.

stevebc
2015-10-28, 22:31
De som jag har pratat med säger att effekten är försumbar förutom lokalt i munhålan, dvs lite ökad risk för munsvamp om man inte sköljer efteråt. Har inte direkt märkt några skillnader på mig själv när jag periodvis har slarvat med pulmicort och periodvis har tagit lite större doser.

Blaine
2015-10-28, 23:09
Det kunde vara till fördel om du beskrev lite bakgrund om din träning och erfarenhet. Att endast undra varför du inte bygger massa säger ingenting alls; anta till exempel att du har tränat i två månader och undrar det. Skillnad är om du har tränat hårt i tre år, då kan man börja fundera.

Men överlag om din fråga så ser jag inget samband mellan astmamedicin och muskelbyggnad.