handdator

Visa fullständig version : Tänkt prova no carbs/Keto diet i en månad. Behöver lite vägledning!


NICKXXXXXX
2015-10-27, 13:59
Tjenare! Jag är en person som gillar att prova nya saker och jag har tänkt att prova på att köra inga kolhydrater den sista delen utav min deff. Har gått ner 20kg just nu och behöver gå ner ungefär 5kg till. Det jag har tänkt göra är att endast äta protein och fett då. Proteinet är redan spikat. Kommer att äta 1kg kycklingfile per dag. Blir 250g protein ifrån det. Fettet är jag dock osäker på. Har inte haft någon fettkälla alls fram tills nu då på deffen. Ica hade billiga oliver vilket jag hade isf tänkt äta 400g utav varje dag vilket gör att jag landar på ett fettintag utav 52g varje dag. Kan detta vara ett vinnande koncept? Har aldrig provat något liknande förut så är osäker, men läst mycket positivt om det.

dark214
2015-10-27, 14:40
Varför inte bara äta kolhydrater, träna hårt och lägga dig på kaloriunderskott? Du kommer inte få några magiska resultat enbart för att du utesluter kolhydrater. Tvärtom, du kommer inte orka lika mycket.

Isseman
2015-10-27, 14:44
Tränar man hårt uppskattar man kolhydrater

NICKXXXXXX
2015-10-27, 18:07
Fan va ni ska vara jobbiga. Jag vill prova på ketodiet den sista biten. Om ni inte tänker svara på frågan skit i att svara.

Anders The Peak
2015-10-27, 18:24
Om du vill ha bra resultat tror jag på att ha någon kolhydratdag i veckan och i ditt fall kan du säkert äta ett kg kolisar. Det ger tryck och muskelkänsla och vaskularitet som gör att det känns kul att träna och håller motivationen uppe.

Kaxardu
2015-10-27, 18:30
Du kommer bli lite matt men det kan vara en tjusning i sig.
Nej men du kommer bli matt men som du säger vill du köra så gör det. Lyssna inte på alla nejsägare här..
Men du kommer tappa mycket kraft och jävla anammar
edit: Tjusning vet jag inte, tänkte på när man fastar (periodisk fasta) då kan man få en kick i slutet av fastan, nästan känna sig hög.

maqan
2015-10-27, 19:24
250 gram protein om dagen kommer inte göra att du når ketos på grund av att stora mängder protein omvandlas till glukos i levern. Ska du äta en regelrätt ketogen diet så bör du inte ligga på mer än kanske 1,2 gram / kgKV.

NICKXXXXXX
2015-10-27, 20:22
Om du vill ha bra resultat tror jag på att ha någon kolhydratdag i veckan och i ditt fall kan du säkert äta ett kg kolisar. Det ger tryck och muskelkänsla och vaskularitet som gör att det känns kul att träna och håller motivationen uppe.
Kanske en carb load varje söndag med gifflar? :D
Du kommer bli lite matt men det kan vara en tjusning i sig.
Nej men du kommer bli matt men som du säger vill du köra så gör det. Lyssna inte på alla nejsägare här..
Men du kommer tappa mycket kraft och jävla anammar
edit: Tjusning vet jag inte, tänkte på när man fastar (periodisk fasta) då kan man få en kick i slutet av fastan, nästan känna sig hög.

Vill bara prova på detta utav nyfikenhet. Har ju redan gått ner 20kg med kolisar i dieten. Vad anser ni om oliver som fett källa dock?

Kaxardu
2015-10-27, 20:29
Kanske en carb load varje söndag med gifflar? :D


Vill bara prova på detta utav nyfikenhet. Har ju redan gått ner 20kg med kolisar i dieten. Vad anser ni om oliver som fett källa dock?

Har du klarat 20kg lär du klara 5kg till med eller utan kolhydrater. Oliver är okej. Det är dock inget magiskt med olivolja. Rapsolja är bättre
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135065&page=2

z_bumbi
2015-10-27, 20:54
Varför skulle du vilja äta 400 g oliver när det finns så mycket annat du kan äta?

NICKXXXXXX
2015-10-27, 21:05
Har du klarat 20kg lär du klara 5kg till med eller utan kolhydrater. Oliver är okej. Det är dock inget magiskt med olivolja. Rapsolja är bättre
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135065&page=2
Talar inte om olja dock. Menar oliver!
Varför skulle du vilja äta 400 g oliver när det finns så mycket annat du kan äta?

Som vadå? Behöver en fettkälla. Oliver är både gott o billigt!

z_bumbi
2015-10-27, 21:08
Har du läst på om ketodieter så du vet hur du bör utföra den så har du antagligen också hittat exempel på vad du kan äta. Om du ska träna så är en CKD eller TKD antagligen att föredra. Att köra keto utan att vet vad som händer är sällan en höjdare.

NICKXXXXXX
2015-10-27, 21:23
Har du läst på om ketodieter så du vet hur du bör utföra den så har du antagligen också hittat exempel på vad du kan äta. Om du ska träna så är en CKD eller TKD antagligen att föredra. Att köra keto utan att vet vad som händer är sällan en höjdare.

Naej har inte läst på så mycket egentligen. Har ingen koll på vad CKD eller TKD är. Googlade men hittade inget angående oliver som fett källa. Bara tänkt köra såhär i en månad

timoat
2015-10-27, 21:33
Vill du köra keto så är det rekommenderat 75% F 20% P och 5% KH.

För att det ska fungera med 1 kg kycklingfile skulle du då behöva dricka 8 dl vispgrädde eller äta 2.5 kilo oliver och hamnar på runt 4000 kcal.


Du får nog läsa på lite till! :d

Bossebäver
2015-10-27, 21:35
Om du vill ha bra resultat tror jag på att ha någon kolhydratdag i veckan och i ditt fall kan du säkert äta ett kg kolisar. Det ger tryck och muskelkänsla och vaskularitet som gör att det känns kul att träna och håller motivationen uppe.


Han skulle också behålla cirkus ett halvkilo fett extra i veckan, yippie......

timoat
2015-10-27, 21:39
Han skulle också behålla cirkus ett halvkilo fett extra i veckan, yippie......

precis, det är allt eller inget med LCHF. Ingen refeed nonsense.

Paulus
2015-10-27, 21:49
Vill du köra keto så är det rekommenderat 75% F 20% P och 5% KH.

För att det ska fungera med 1 kg kycklingfile skulle du då behöva dricka 8 dl vispgrädde eller äta 2.5 kilo oliver och hamnar på runt 4000 kcal.


Du får nog läsa på lite till! :d

Det behövs inte alls för att det skall fungera. Jag har kört med omega-3 som enda fettkälla, ganska likt Lyle McDonalds vlcd/psmf-variant, med bra resultat. :)

z_bumbi
2015-10-27, 21:53
Vill du köra keto så är det rekommenderat 75% F 20% P och 5% KH.

Energiprocent är riktigt uselt när det gäller ketodieter då ketosen har med absoluta tal och inte relativa att göra.

Kaxardu
2015-10-27, 22:19
Har du läst på om ketodieter så du vet hur du bör utföra den så har du antagligen också hittat exempel på vad du kan äta. Om du ska träna så är en CKD eller TKD antagligen att föredra. Att köra keto utan att vet vad som händer är sällan en höjdare.

Hen kommer varken dö eller bli sjuk. Jag tycker han ska köra.

NICKXXXXXX
2015-10-27, 23:44
Kanske inte skulle haft med Keto i titeln. Tanken var mer helt enkelt att köra endast protein o fett. Och då undrade jag mera om gröna oliver var en bra källa för fett.

Kaxardu
2015-10-27, 23:57
Kanske inte skulle haft med Keto i titeln. Tanken var mer helt enkelt att köra endast protein o fett. Och då undrade jag mera om gröna oliver var en bra källa för fett.

Olivolja är överskattat. Drick rapsolja istället för att sitta och äta oliver.

NICKXXXXXX
2015-10-27, 23:58
Olivolja är överskattat. Drick rapsolja istället för att sitta och äta oliver.

Tycker dock oliver mättar! Druckit olja förut. Inte så trevligt...

timoat
2015-10-28, 06:15
Energiprocent är riktigt uselt när det gäller ketodieter då ketosen har med absoluta tal och inte relativa att göra.

Utveckla gärna!

Bossebäver
2015-10-28, 07:47
Utveckla gärna!


Får kroppen tillgång till för mycket glukos (via glukeogenes eller kolhydrater ) så hamnar du inte i ketos även om du äter 90% fett.

z_bumbi
2015-10-31, 11:33
Kanske inte skulle haft med Keto i titeln. Tanken var mer helt enkelt att köra endast protein o fett. Och då undrade jag mera om gröna oliver var en bra källa för fett.

Inte om du ska äta bara oliver och protein vilket du verkar göra.

Utveckla gärna!

Ketodieter bygger på att den som följer den hamnar i ketos och det styrs av tillgången till glukos. Om du t ex äter 5000 kcal så får du i dig mycket mer glukos än om du t ex äter 1500 kcal dvs energiprocent är värdelöst för att planera ketodieter.
Energiprocent är dessutom bara ett verktyg av flera när man räknar på alla andra typer av dieter för enskilda personer. Det funkar skapligt inom ett spann på energiförbrukning och träningsmängd men lämnar man det spannet så blir det oftast fel. Är man lågt ifrån spannet blir felet, oftast, större.

dark214
2015-10-31, 14:58
Inte om du ska äta bara oliver och protein vilket du verkar göra.



Ketodieter bygger på att den som följer den hamnar i ketos och det styrs av tillgången till glukos. Om du t ex äter 5000 kcal så får du i dig mycket mer glukos än om du t ex äter 1500 kcal dvs energiprocent är värdelöst för att planera ketodieter.
Energiprocent är dessutom bara ett verktyg av flera när man räknar på alla andra typer av dieter för enskilda personer. Det funkar skapligt inom ett spann på energiförbrukning och träningsmängd men lämnar man det spannet så blir det oftast fel. Är man lågt ifrån spannet blir felet, oftast, större.

Förlorar man mer muskler om man äter lika mycket protein vid en kolhydratsdeff som vid en ketodiet? Jag är löpare och när jag deffar brukar jag lägga mig -500 men inte direkt minska på kolhydraterna.

AronP
2015-11-02, 08:07
Ska du köra en ketogen diet så är nog 250g protein på tok för högt om du inte väger väldigt mkt. Avokado, fett kött/fisk, kokosfett, nötter funkar bra som fettkälla. Men en ketogen diet rekommenderas framförallt i början enligt mig.

http://keto-calculator.ankerl.com/

begt
2015-11-02, 09:24
Lax i ugn med mycket smör serverat med hollandaisesås och avokado.... En rätt med mycket fett. En annan är kycklingbitar stekt med massvis med grädde.

trane77
2015-11-10, 12:14
Ska du äta ketosdiet är det viktigaste fettet. Jag har själv kört steak and eggs diet i 6 veckor nu.Det är väldigt tråkigt även fast jag har en fuskdag i veckan då jag äter vad jag vill fast jag har mest ätit grönsaker och frukt den dagen i veckan.

Visst jag har tappat lite på träningsvikterna men inte extremt mycket, runt 2.5 kg i snitt per övning men och andra sidan har jag tappat 8 kg kroppsvikt, midjan har minskat med 8-9 cm. kroppsfettet har minskat rejält skulle uppskatta från runt 27% på 105.5 kg till 19.7% på 98 kg.

timoat
2015-11-10, 13:28
Ska du äta ketosdiet är det viktigaste fettet. Jag har själv kört steak and eggs diet i 6 veckor nu.Det är väldigt tråkigt även fast jag har en fuskdag i veckan då jag äter vad jag vill fast jag har mest ätit grönsaker och frukt den dagen i veckan.

Visst jag har tappat lite på träningsvikterna men inte extremt mycket, runt 2.5 kg i snitt per övning men och andra sidan har jag tappat 8 kg kroppsvikt, midjan har minskat med 8-9 cm. kroppsfettet har minskat rejält skulle uppskatta från runt 27% på 105.5 kg till 19.7% på 98 kg.

Skippa fuskdagarna. Det kan ta upp till 3 ve kor för musklerna att börja använda fettsyror som näring och om du fubbar en gång i veckan kommer du aldrig dit. Stek and eggs låter jävligt trist också. Nån annan får gärna rätta mig som vanligt.

http://profgrant.com/2014/03/24/getting-started-on-lchf-part-2-fat-adaptation/

Zbumbi, ja, skulle nog skrivit att jag inte äter med örn 20g kolhydrater per dag och anpassar Energiprocent en efter det.

trane77
2015-11-10, 14:13
Skippa fuskdagarna. Det kan ta upp till 3 ve kor för musklerna att börja använda fettsyror som näring och om du fubbar en gång i veckan kommer du aldrig dit. Stek and eggs låter jävligt trist också. Nån annan får gärna rätta mig som vanligt.

http://profgrant.com/2014/03/24/getting-started-on-lchf-part-2-fat-adaptation/

Zbumbi, ja, skulle nog skrivit att jag inte äter med örn 20g kolhydrater per dag och anpassar Energiprocent en efter det.

Nu skrev jag mest för att jag ville ge ts en inblick hur det kan vara att gå på ketosdiet samt att det är fettet som är det primära vid den dieten.
I övrigt nöjd med mitt upplägg och resultat. Visst det finns nackdelar som att Steak and eggs dieten är sjukt tråkig, men det är bara att bita ihop. Fuskdagen innebär inte att jag svullar godis och glass utan jag äter sallad till maten, en frukt och/eller kvarg. Byter ut biffen mot kyckling, kalkon eller lax.
Det är i övrigt världens lättaste diet, ät biff stekt i valfri mängd smör och 4-6 ägg 2 ggr om dagen. Fuskdagen är viktig då det gäller att fylla på glykogenet i musklerna och även att psykologiskt få ett litet avbrott.
Drick mycket vatten, svart kaffe och te är också ok.

z_bumbi
2015-11-10, 14:28
Skippa fuskdagarna. Det kan ta upp till 3 ve kor för musklerna att börja använda fettsyror som näring och om du fubbar en gång i veckan kommer du aldrig dit. Stek and eggs låter jävligt trist också. Nån annan får gärna rätta mig som vanligt.

Fettsyror används som energi året runt (dock aldrig under riktigt högintensiva aktiviteter) och även om man är ute efter ketosen så går det oftast bra att nå det även om man äter kolhydrater då och då. Det är självklart lättare om man samtidigt tränar så att kroppen lagrar kolhydraterna man äter som muskelglykogen och CKD och TKD är två former av ketodiet som bygger på att man fyller på med kolhydrater för att orka träna lite mer än grundläggande fysisk aktivitet.