handdator

Visa fullständig version : Förlorat min styrka


FillilutteN
2015-10-26, 20:56
Jag tränar SL-övningarna och har de senaste 1-1,5 åren tränat med schemat madcow med stor framgång. I somras var jag starkare än jag någonsin varit tidigare i alla de tre övningarna.
205x5 i mark relativt enkelt och oavsett bra eller dålig dag. 180kg i böj som pb men hade mer i mig samt 130x5 i bänk.

I somras körde jag utanför schemat då jag tänkte köra en ny omgång madcow till sensommaren/hösten. Så det blev en del böj då jag tyckte det var roligt och gick bra. Visserligen i ungefär samma upplägg som madcow 2 tunga och 1 lätt per vecka. Men med många fler set och tyngre. Allt gick bra men sedan när jag skulle sätta igång med schema på sensommaren så tog allt bara stopp. Helt plötsligt var 120x5 snortungt. Så nu i mer än 2 månader har jag gått från att träna på cirka 160x5 i böj till att idag få kämpa på ett enda set på 115x5 i böj och även 100 går långsamt. Vikter som var en del av uppvärmingen tidigare. Inte ont någonstans men finns liksom inget tryck och vikter går mycket sakta upp. Värker i benen och vaderna.
Aldrig varit med om något liknande innan och även marklyft har gått ned ungefär lika mycket procentuellt. Bänken inte samma tapp men ändå neråt.
Testade att ta två veckors paus från böj och mark och bara bänkade och körde chins. Blev bättre men föll igenom snart igen. Ska tilläggas att jag de senaste 3 månaderna inte sovit mer än 6,5h per dag men har de senaste 2 veckorna lyckats få cirka 7,5-8h. Kosten sköter jag som tidigare och inget gått ner mer än cirka 7-8hg sedan jag var som starkast.

Vad tror ni kan ha hänt? Överträning krävs det väl mycket mer än vad jag gjort trodde jag. Och hur tar jag mig ur detta? Är det bara att ta en månads vila helt och hållet eller vad tror ni?

Tack!

Coffe
2015-10-27, 09:37
För en lekman som mig låter det som att du är övertränad. Hur är psyket till vardags? Känner du dig trött/sleten mer än vanligt? Eftersom du själv säger att du redan upplevt förbättring av en periods vila kanske det kan vara läge att skippa lyftandet ett tag till?

Ante96
2015-10-28, 00:51
Hur många ggr i veckan kör du basövningarna?
Överträning är bara bullshit

Shqypnia
2015-10-28, 08:18
Underligt.

Kanske vila helt från gymmet i en vecka kan hjälpa dig. Så hinner du komma tillbaka mentalt stark, tror knappast du har förlorat fysisk styrka bara sådär.

kungaron
2015-10-28, 08:36
Vad jobbar du med ? Har du ett fysiskt arbete?

Du kanske ska testa att ta en hel månads vila från gymmet men ta 3-4 PWs i veckan för att få lite rörelse.

Kolhydratsladda och sov ordentligt.

Vad tror du om det?

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk

J.V
2015-10-28, 08:38
Kor extremt latt en vecka, bara blodgenomstromning, inte sa du blir trott, kombinerat med nagon promenad och at ordentligt. Tappat allt har du inte gjort, om du nu inte menar att du gatt ner 7-8kg och inte hg.

Överträning är bara bullshitNej. Daremot ska det till ordentligt mycket mer traning an Plucke, som drommer om stora biceps och tog ett kontorsjobb for att inte slita pa kroppen, anser kravs.

FillilutteN
2015-10-28, 18:17
Märkligt är det.

Tränar bara basövningar + chins/sälrodd (och istället för militärpress sidolyft pga tidigare axelproblem).
Mån - Böj, bänk, rodd
Ons - Mark, sidolyft, böj
Fre - Böj, bänk, chins

Har inget fysiskt krävande arbete på något sätt. Jobbar i skola. Känner mig inte trött psykiskt och seg i övrigt, när jag trycker ifrån händer liksom ingenting i böjen. Men benen värker nästan lite som svag växtvärk kan man väl beskriva det.
Äter så mycket som jag gjorde förr och lyckats sova minst 7h senaste veckorna. Svårt. Tror ni en veckas vila verkligen räcker? Är en månad onödigt mycket?

kungaron
2015-10-28, 18:37
Jag har, för ca 8 år sedan, egen erfarenhet varit tvungen att vila från all gymträning/kampsport i ca 5 veckor. Det var innan man hade vett nog att fatta (kunskapen) att återhämtningen i form av kost och sömn var en otroligt viktigt del i träningen. Då gick jag förvisso på nybygge, långa dagar med tung träning som avslut.

Men du skriver att du kört Madcow i ca 1-1,5 år?

Jag tror att antingen säger din kropp ifrån pga den tunga träningen i kombo med en relativt enformigt upplägg eller så tror jag du ska testa att byta till typ Russian Squat routine med lite tilläggs övningar för omväxlingens skull.


Sen tror jag inte det finns ett exakt svar då vi alla är så individuella hur våra kroppar fungerar. Du får testa dig fram, precis som man får labba under en deff

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Agitator
2015-10-28, 19:22
Ta en eller två viloveckor med lösgodis och slappa.

F Ultra
2015-10-28, 19:37
Kan du förklara mer hur din träning i somras var, den som var utanför ditt vanliga schema? För som jag läser det så tränade du tyndre och fler set i somras men när du bytte till lägre vikter och set iom övergången till Madcow igen så blev det plötsligt segt. Var det någon längre period utan träning mellan dessa olika scheman?

FillilutteN
2015-10-28, 23:00
Tack alla för era kommentarer och tankar.

Kan du förklara mer hur din träning i somras var, den som var utanför ditt vanliga schema? För som jag läser det så tränade du tyndre och fler set i somras men när du bytte till lägre vikter och set iom övergången till Madcow igen så blev det plötsligt segt. Var det någon längre period utan träning mellan dessa olika scheman?

Under kanske 2 månader eller något sådant följde jag grunden i madcow och körde samma övningsföljd som i madcow som jag skrev ovan. Dock eftersom det gick så bra i framförallt böj kanske jag istället för 5 set körde 8 set varje gång och gick tyngre oftare, körde (av lathet och för det var roligt att de tidigare tunga vikterna kändes så lätta) mest 3or. Samt körde en del tyngre pausböj, också ofta 3or eller 5or.
Började känna konstig känsla i musklerna när jag vaknade. Att jag var sliten och "ofräsch" i benen så att säga. Men körde på. Sedan hade jag något uppehåll på nästan 2 veckor i slutet av sommaren pga jobbstarts-kickoff och annat, kanske hann med något enstaka pass som va lätt. Sedan skulle jag tillbaka och bara latja några veckor innan schemat började och då var det bara helt enkelt inget tryck. Visst kunde jag göra typ 130x5 men det var ju ingenting i jämförelse. Sen pressade jag mig och försökte komma tillbaka men klarade inget. Sedan försökte jag någon vecka hoppa över böj och bara köra bänk men då blev det ändå ett tungt markpass som kändes dåligt och låg en bra bit under kapaciteten. Såhär har det hållit på sedan aug. Helt sjukt :( jobbigt och mycket tråkigt att gå från starkaste till svagaste på mycket mycket länge. Klarade preeecis 175x5 i mark för någon månad sedan och det tog jag enkelt varje träning för 4-5 år sedan vägrades 10 kg mindre.

Sorry för så långt inlägg igen men vill verkligen få bukt på detta då det gått så lång tid nu.

Osvold
2015-10-29, 11:32
Inte för att jag har någon erfarenhet av just detta. Men min reaktion hade väl varit väldigt lätt träning kring 60% belastning av valfri RM i någon vecka och efter det sakta öka till tyngre belastning med stor hänsyn till återhämtning efter varje pass.

F Ultra
2015-10-29, 16:24
Tack alla för era kommentarer och tankar.



Under kanske 2 månader eller något sådant följde jag grunden i madcow och körde samma övningsföljd som i madcow som jag skrev ovan. Dock eftersom det gick så bra i framförallt böj kanske jag istället för 5 set körde 8 set varje gång och gick tyngre oftare, körde (av lathet och för det var roligt att de tidigare tunga vikterna kändes så lätta) mest 3or. Samt körde en del tyngre pausböj, också ofta 3or eller 5or.
Började känna konstig känsla i musklerna när jag vaknade. Att jag var sliten och "ofräsch" i benen så att säga. Men körde på. Sedan hade jag något uppehåll på nästan 2 veckor i slutet av sommaren pga jobbstarts-kickoff och annat, kanske hann med något enstaka pass som va lätt. Sedan skulle jag tillbaka och bara latja några veckor innan schemat började och då var det bara helt enkelt inget tryck. Visst kunde jag göra typ 130x5 men det var ju ingenting i jämförelse. Sen pressade jag mig och försökte komma tillbaka men klarade inget. Sedan försökte jag någon vecka hoppa över böj och bara köra bänk men då blev det ändå ett tungt markpass som kändes dåligt och låg en bra bit under kapaciteten. Såhär har det hållit på sedan aug. Helt sjukt :( jobbigt och mycket tråkigt att gå från starkaste till svagaste på mycket mycket länge. Klarade preeecis 175x5 i mark för någon månad sedan och det tog jag enkelt varje träning för 4-5 år sedan vägrades 10 kg mindre.

Sorry för så långt inlägg igen men vill verkligen få bukt på detta då det gått så lång tid nu.

De där treorna, var de på tyngre vikt än de 130kg som sedan blev tungt i böjen efter sommarschemat?

FillilutteN
2015-10-29, 17:51
Inte för att jag har någon erfarenhet av just detta. Men min reaktion hade väl varit väldigt lätt träning kring 60% belastning av valfri RM i någon vecka och efter det sakta öka till tyngre belastning med stor hänsyn till återhämtning efter varje pass.

Är seg och väldigt slut i benen sedan i måndags fortfarande. Och då körde jag bara 5x5 på - 55, 70, 90, 100, 115. Så kommer vila minst två veckor eller förmodligen mer. Men kanske börja gå lite promenader i backe nästa vecka.

De där treorna, var de på tyngre vikt än de 130kg som sedan blev tungt i böjen efter sommarschemat?

Ja, tex körde jag ibland atg-stoppböj på 150x3 och sen annars en del tunga stopp på ettor. Och även kunde avsluta med 8 rep. Först 3 explosiva, tre långsamma och sen kanske två med stopp på typ 120 och sånt där.

F Ultra
2015-10-29, 20:29
Är seg och väldigt slut i benen sedan i måndags fortfarande. Och då körde jag bara 5x5 på - 55, 70, 90, 100, 115. Så kommer vila minst två veckor eller förmodligen mer. Men kanske börja gå lite promenader i backe nästa vecka.



Ja, tex körde jag ibland atg-stoppböj på 150x3 och sen annars en del tunga stopp på ettor. Och även kunde avsluta med 8 rep. Först 3 explosiva, tre långsamma och sen kanske två med stopp på typ 120 och sånt där.

Ingen expert öht, men jag hade nog provat att börja om på säg 100kg som topset i böjen och sedan öka 5kg per vecka istället för de normala 2,5kg så att det blir dels en fin deload men samtidigt en hyffsat snabb väg tillbaka till dina "normala" vikter. Mark då kanska starta om vid 120kg men öka 10kg varje vecka. Då får du ju minst 4 veckor med mycket lägre intensitet och volym än vanligt samtidigt som det inte är total vila.

Tror (och nu med stor betoning på tror här) att det är bättre att göra en större deload än att ta helt ledigt i några veckor. Känner iaf själv att vägen tillbaka är så mycket svårare om jag hållt upp en längre tid.

FillilutteN
2015-10-29, 21:31
Ingen expert öht, men jag hade nog provat att börja om på säg 100kg som topset i böjen och sedan öka 5kg per vecka istället för de normala 2,5kg så att det blir dels en fin deload men samtidigt en hyffsat snabb väg tillbaka till dina "normala" vikter. Mark då kanska starta om vid 120kg men öka 10kg varje vecka. Då får du ju minst 4 veckor med mycket lägre intensitet och volym än vanligt samtidigt som det inte är total vila.

Tror (och nu med stor betoning på tror här) att det är bättre att göra en större deload än att ta helt ledigt i några veckor. Känner iaf själv att vägen tillbaka är så mycket svårare om jag hållt upp en längre tid.


Det låter vettigt. Fast tror faktiskt jag måste vila minst en vecka trots de extremt låga vikterna. Jag är liksom helt trött, öm och värker i benen efter i måndags och då ändå sjukt låga vikter. Men när jag känner att benen inte skriker och värker längre kommer jag nog påbörja något sådant du beskriver ovan. Kanske ännu lägre i böjen. Ibland känns till och med 100, aldrig tungt, men motigt. Och då hade jag som tidigare mål i somras att ta 180 i atg-stoppböj. Löjligt det som hänt så jävla märkligt och trist. Tack för dina svar, uppskattas!

F Ultra
2015-10-29, 22:37
Det låter vettigt. Fast tror faktiskt jag måste vila minst en vecka trots de extremt låga vikterna. Jag är liksom helt trött, öm och värker i benen efter i måndags och då ändå sjukt låga vikter. Men när jag känner att benen inte skriker och värker längre kommer jag nog påbörja något sådant du beskriver ovan. Kanske ännu lägre i böjen. Ibland känns till och med 100, aldrig tungt, men motigt. Och då hade jag som tidigare mål i somras att ta 180 i atg-stoppböj. Löjligt det som hänt så jävla märkligt och trist. Tack för dina svar, uppskattas!

Ja om du är så sliten så är det nog bäst med lite ordentlig vila först.

kungaron
2015-10-29, 23:02
Ja om du är så sliten så är det nog bäst med lite ordentlig vila först.


Jaa kanske t.om en månad som jag nämnt.. Vet fler som behövt återhämta kroppen så länge. Men testa dig fram helt enkelt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

kungaron
2015-10-29, 23:03
Hoppas det löser sig iaf!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

FillilutteN
2015-11-01, 09:24
Ja om du är så sliten så är det nog bäst med lite ordentlig vila först.

Tack! Ja det är nog bäst. Tråkigt men är väl det enda rätta. Tack för dina svar!

Jaa kanske t.om en månad som jag nämnt.. Vet fler som behövt återhämta kroppen så länge. Men testa dig fram helt enkelt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hoppas det löser sig iaf!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack tack! Det hoppas verkligen jag med.