handdator

Visa fullständig version : Periodisering av 'SL' lik träning och klassisk 3split


SirreASDF
2015-10-26, 15:29
Hej allihopa,

Sitter och funderar lite på program och så, som jag ofta gör när jag är uttråkad. Ska försöka fatta mig kort, men misstänker att jag kommer misslyckas.

Min träning i dagsläget är väldigt fokuserad på styrkelyft, där jag kör en egenmodifierad version av, få se nu.. ett program från Styrkelabbet (Richter), med inspiration tagen från Hurril för att få en mer styrkelyftsaktig approach.

http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-helkropp/ skrolla ner en bit till 'Styrkelyftsvariant av tvådagarsprogrammet'

Mina egna modifieringar är att jag gjort detta till ett tredagars schema, där jag kör tung böj & bänk 2 ggr i veckan istället för en, vilket tycks fungera rätt ok för mig, markar dock inte 3 ggr i veckan utan 2, varav en kan klassas som tung.

Nu till min fråga, många förespråkar att köra perioder med en högre/lägre repetitionsmål. Det jag funderar på är om det är helt idiotiskt att köra varannan vecka SL och varannan lite mer hypertrofi-inriktat, typ en 3 split med 3 pass per vecka istället för att köra säg 4-6 veckor SL-inspirerat följt av 4-6 veckor hypertrofi-insiprerat.

Anledningen är att jag egentligen tycker att styrka är roligast att träna för, och alla mina mål har alltid varit styrkebaserade, men omväxling är ju alltid kul. Att däremot köra flera veckor i sträck med fokus på högre reps känns inte så lockande. Förstår ni hur jag tänker?

Anledningen är väl dels för att jag gillar omväxling (Läs inte klarar av att hålla mig till ett fast schema), dels för att jag gillar att få köra t.ex.3-4 bröstövningar på samma pass ibland. Detta finns det inte tid med vid ett helkroppsschema då mina pass inte får ta längre än en timme i dagsläget. (Sen är jag i behov av mer massa på mina tandpetare till armar också, kört näst intill noll specifik armträning senaste året)

Alltså, TL;DR version:
Köra Styrkelyftsinspirerat vecka 1
Köra en 3split med högre repsantal vecka 2
Repeat

Meningslöst eller likvärdigt?

Har ni andra förslag på liknande teman som det ovan eller kanske andra programidéer för att få ihop det på en vecka? Funderar lite kring att köra 1 SL pass per vecka och 2 hypertrofi, eller tvärt om också. Vill hålla mig till 3 pass per vecka, och som sagt, passen får inte ta mer än runt timmen.

Pansarhaj
2015-10-26, 16:22
Personligen svarar jag bättre på helkroppspass mer frekvent. Jag tycker periodisering är bra. Du kan ju också köra periodisering samma vecka.


Ang. styrkelabbet
http://www.styrkelabbet.se/5-tips-oka-muskeltillvaxten/

Ang. Frekevens
http://tyngre.se/artiklar/traeningsfrekvens-split-eller-helkroppspass/
http://umbracocms.blob.core.windows.net/media/1005/guddi_150620_graf5.jpg?width=500&height=323.73046875

SirreASDF
2015-10-27, 09:44
Tack för svaret! Hade helt missat den första artikeln där.

Speciellt intressant punkt 5 'Träna muskeln för hypertrofi'. Där Richter alltså förespråkar 40-60 reps per muskelgrupp och pass (samt 6-12 reps/set) alltså uppskattningsvis 5 set per muskel och pass. Det är en volym bra mycket högre än vad jag någonsin lagt på mina armar, vilket ju mycket väl kan fungera bra då, synd att armträning är så tråkigt bara.

I mitt fall slutar det alltså på omrking 15 set biceps per vecka (3 pass per vecka). Det är utan att räkna t.ex. bänkpress och chin-ups etc. Vilket jag tolkar inte är medräknat?

Skruvar om tankarna tills vidare så att målet blir att fortsätta med 3 helkroppspass, där 2 pass inleds med fokus på styrka i basövningarna följt av hypertrofiinriktad träning för armarna och det sista passet är ett hypertrofiintriktat helkroppspass.

På så sätt får jag in armar varje pass enl. artikeln, samtidigt som jag får lite omväxling i träningen mellan SL och hypertrofipass. Knappast optimalt för varken styrka eller storlek, men något mitt i mellan kanske.. :p Huvudsaken är att programmet känns kul.

Pansarhaj
2015-10-27, 11:11
Tack för svaret! Hade helt missat den första artikeln där.

Speciellt intressant punkt 5 'Träna muskeln för hypertrofi'. Där Richter alltså förespråkar 40-60 reps per muskelgrupp och pass (samt 6-12 reps/set) alltså uppskattningsvis 5 set per muskel och pass. Det är en volym bra mycket högre än vad jag någonsin lagt på mina armar, vilket ju mycket väl kan fungera bra då, synd att armträning är så tråkigt bara.

I mitt fall slutar det alltså på omrking 15 set biceps per vecka (3 pass per vecka). Det är utan att räkna t.ex. bänkpress och chin-ups etc. Vilket jag tolkar inte är medräknat?

Skruvar om tankarna tills vidare så att målet blir att fortsätta med 3 helkroppspass, där 2 pass inleds med fokus på styrka i basövningarna följt av hypertrofiinriktad träning för armarna och det sista passet är ett hypertrofiintriktat helkroppspass.

På så sätt får jag in armar varje pass enl. artikeln, samtidigt som jag får lite omväxling i träningen mellan SL och hypertrofipass. Knappast optimalt för varken styrka eller storlek, men något mitt i mellan kanske.. :p Huvudsaken är att programmet känns kul.

Givetvis måste det vara kul, vanligaste problemet är säkerligen folk som kör efter någon annans schema och sen tröttnar, istället för att bara göra sitt eget.

Jag skriver om mina egna scheman varje vecka och använder alla reps. Man ska inte hålla sig till bara ett.

Men då har du ju tagit ett steg i rätt riktning då. :hbang: