handdator

Visa fullständig version : hopprep e det en bra metod?


Mazer
2004-04-13, 08:54
Hej!

Enligt de inlägg jag läst så förekommer frågor om bl a löpning och HIIT. Hur är det med att hoppa hopprep i 40 minuter, bränner det lika bra eller...?

Prankie
2004-04-13, 08:57
Om du orka hoppa så länge... Intensiv hopprep handlar mer om statisk träning för armar och man orka inte länge med det.

King Grub
2004-04-13, 09:26
Utmärkt träning, och din skicklighet och koordination avgör hur intensivt du kan köra. Det är svårt att komma upp i puls om du fastnar var tredje hopp.

Player
2004-04-13, 11:21
Originally posted by Prankie
Om du orka hoppa så länge... Intensiv hopprep handlar mer om statisk träning för armar och man orka inte länge med det.

Hopprep är inte precis tänkt som träning för armarna. Man bör låsa armbågarna och arbeta med underarmarna och handlederna istället.

40 min hopprep, har du inte väldigt starkt psyke + en jävligt bra peppskiva på så blir det inte många sådana pass! :D

Prankie
2004-04-13, 11:36
Originally posted by Player


Hopprep är inte precis tänkt som träning för armarna. Man bör låsa armbågarna och arbeta med underarmarna och handlederna istället.

40 min hopprep, har du inte väldigt starkt psyke + en jävligt bra peppskiva på så blir det inte många sådana pass! :D

Man låser armar och därför blir det statisk övning. Hoppa en hel del hopprep och gör över 200hopp per minut, men när mjölksyra kommer till armar så har vader knappt hunnit bli varm. Dubbelhopp däremot är nånting riktig krävande. Blir riktig slut efter 40-50st.

Tanman
2004-04-13, 12:15
någonstans att hopprep bränner ca 300% mer än jogging per tidsenhet. Har inga som helst källor till att detta stämmer men efter att ha hoppat rep igår så tror jag att det bränner MINST 3 gånger så mycket, ordentligt jobbigt att hoppa i 10 min i sträck.

Bra för alla med deffnojja mao :)

Mazer
2004-04-13, 13:38
När jag hoppar i 40 minuter så menar jag att man hoppar i den takt så att man inte får någon mjölksyra, snarare jämförbart med att jogga. Hur är det då, är det fortfarande bra...eller måste man bli superanfådd för att det ska ge nåt...? Och vad menar ni med att det är statisk träning, är det positivt/negativt? Jag vill bara göra det för att förbränna fett?

King Grub
2004-04-13, 14:24
Originally posted by Mazer
När jag hoppar i 40 minuter så menar jag att man hoppar i den takt så att man inte får någon mjölksyra, snarare jämförbart med att jogga. Hur är det då, är det fortfarande bra...eller måste man bli superanfådd för att det ska ge nåt...? Och vad menar ni med att det är statisk träning, är det positivt/negativt? Jag vill bara göra det för att förbränna fett?

Om din intensitetsnivå är jämförbar med joggning, då är det i stort sett som joggning, effektmässigt. Antagligen fick du svaren om superandfåddhet på grund av att du frågade om HIIT samtidigt, och det är ju högintervallscardio.

Zozza
2004-08-24, 19:12
Jag brukar cykla en timme på morgonen för att kunna äta mer och att frukosten ska smaka bättre, jag cyklar 1 timme.

Hur länge tror ni jag måste hoppa hopprep för att göra av med lika mycket kcal som cykelturen, jag vet inte exakt hur snabbt jag cyklar men på "uppladdningen" brukar jag trycka i "cykla 16 km/tim"


"caloriesperhour" är nere (?) http://www.caloriesperhour.com/index_burn_create.html

Prankie
2004-08-24, 19:18
För hiit träning brukar jag köra dubbelhopp. 50 dubbelhopp per set. 8-10 set.

Zozza
2004-08-26, 22:01
Ehm, jag har en liten dum fråga.

Hur säger man Hopprep på engelska? Fanns inte med i lexikonet :/

Vill veta för jag ska kolla på http://www.caloriesperhour.com/ , som verkar vara uppe nu, hur mycket kcal som bränns.


EDIT: Sen undrar jag var jag kan köpa ett hopprep, dom hade inte på Team Sportia och på leksaksaffärerna fanns det bara barnstorlekar.... :)

Inter Sport kanske har..

perarvid
2004-08-26, 22:10
Ehm, jag har en liten dum fråga.

Hur säger man Hopprep på engelska? Fanns inte med i lexikonet :/


Vad sägs om Jump rope? ;)

Här finns lite ramsor som ni kan skrika ut medan ni hoppar ;) http://www.aacs.wnyric.org/donius/jump_rope/rhymes.html

Prankie
2004-08-26, 22:16
rope skip