handdator

Visa fullständig version : chins och 531


david80
2015-10-25, 23:28
Tänkte börja träna efter 531 BBB och har lite funderingar kring chins/pullups.
Som det är nu väger jag lite för mycket i kombination med att jag är lite klen:) Jag klarar typ två st chins/pull ups. (handflator mot mig).

I 531 bbb ska man köra 5X10 chins vilket så klart inte är att tänka på för min del. Detta är dock inte hugget i sten, går bra att byta ut mot roddövningar, latsdrag osv...

Men jag hade gärna velat bli bra på chins och hade iallafall på sikt velat ha den övningen i träningsprogrammet. Så hur ska jag lägga upp den träningen?

Lite olika alternativ jag funderar på.

*Bryta ur chinsträningen från träningsprogrammet och köra få reps och några set flera ggr i veckan, typ 1 rep 5 set eller mer. Och köra andra övningar i träningsprogrammet. Hur skulle detta läggas upp i såfall?

*Ha med chins i programmet ändå, typ köra så många strikta jag kan o resten negativa eller med hjälp av tårna på en bänk eller liknande. Kanske blir för slitigt?

*Skita i att köra chins överhuvudtaget tills jag blivit starkare och sen börja det?

Tänkte köra upplägget med omvända övningar så det blir militärpress, bänkpress, rodd tillsammans och knäböj tillsammans med mark osv.. Så det blir över/underkropp.

svenbanan
2015-10-25, 23:43
Du kan ju knyta ett gummiband runt stången, så det hänger som ett U. Sedan sätter du knäna (eller fötterna beroende på hur långt gummiband) i U:et. På så sätt får du hjälp med att dra dig uppåt. Då kan du ju lämpligen använda ett gummiband som du kanske grejar 12-15 reps med om du tar ut dig i ett set. Borde funka hyfsat att köra runt 3x10 med i så fall.

Grans
2015-10-26, 01:10
Går självklart bra att byta ut mot tex pulldowns eller vad det heter på svenska, hade själv gjort så. Pulldowns funkar riktigt bra att supersetta med pressövningarna också.

perl
2015-10-26, 07:25
jag tycker ett bra sätt att nöta chins har varit att välja ett antal reps som du ska klara. sen får det ta hur många set det vill men man kör max-1 varje set. gör du ca 2 nu så kanske du kan börja med 10 och sen öka med 2-3 till nästa träningstillfälle när du märker att du klarar målet på mindre än 5 set.
Väl upp på säg 35-> reps kan man om man vill börja med extra vikt beroende på ens mål.

david80
2015-10-26, 15:49
Ok, så hellre nån form av assisterande chins eller utbyte av övning än att köra nån variant där man kör chins för sig.
GRANS: vilken övning menar du när du skriver pulldowns?

Diomedea exulans
2015-10-26, 16:38
*Ha med chins i programmet ändå, typ köra så många strikta jag kan o resten negativa eller med hjälp av tårna på en bänk eller liknande. Kanske blir för slitigt?


Tror att detta blir för slitigt. För stor skaderisk, möjligen blir återhämtningen lidande, osv.


*Skita i att köra chins överhuvudtaget tills jag blivit starkare och sen börja det?


Tror inte att detta är en bra idé heller. Risken är att dina "chins-muskler" utvecklas för långsamt och du får obalanser.


GRANS: vilken övning menar du när du skriver pulldowns?

Tror han menar den här:

http://cdn2.popworkouts.com/wp-content/uploads/2012/06/lat-pulldown.jpg

Den påverkar kroppen nästan likadant som chins.

Personligen skulle jag ha kört den övningen om jag var du. Om inte mitt gym hade en chins-ställning där man kan få stöd av en platta underifrån, där man kan ställa in hur mycket stödet ska vara. Har du kollat så ni inte har en sån?

Grans
2015-10-26, 16:42
^ Precis den. Personligen tycker jag den funkar bättre för mig i byggar syfte än chins. Körde pulldowns i 531 även fast jag kunde köra chins. Blir du stark i den bör det överföras så du kan klara mer chins sen.

david80
2015-10-26, 17:06
Svenbanan:
Jag har noll erfarenhet av att träna med gummiband, vilket motstånd kan vara lämpligt. Jag väger 93 kg o klarar 2 reps.
Brukar köra i ringar, vet inte om det funkar fästa gummiband i en ring. Blir kanske konstig/sne tyngdpunkt. Kan iofs fästs någon krok eller så mellan ringarna så gummibandet hamnar i mitten.

Annars är de lätt gjort att smälla upp en stång.

Tränar hemma i mitt nygjorda hemmagym så än så länge har jag bara tillgång till fria vikter (int stång, bänk,ställning, hantlar,ringar o dipsställning). Men en dragmaskin av nåt slag kanske msn borde inhandla också.:)

svenbanan
2015-10-26, 17:31
Svenbanan:
Jag har noll erfarenhet av att träna med gummiband, vilket motstånd kan vara lämpligt. Jag väger 93 kg o klarar 2 reps.
Brukar köra i ringar, vet inte om det funkar fästa gummiband i en ring. Blir kanske konstig/sne tyngdpunkt. Kan iofs fästs någon krok eller så mellan ringarna så gummibandet hamnar i mitten.

Annars är de lätt gjort att smälla upp en stång.

Tränar hemma i mitt nygjorda hemmagym så än så länge har jag bara tillgång till fria vikter (int stång, bänk,ställning, hantlar,ringar o dipsställning). Men en dragmaskin av nåt slag kanske msn borde inhandla också.:)

Jag har ingen koll på hur många kg det kan röra sig om. Men det behöver ju definitivt inte ha nåt riktigt starkt gummiband, som de där banden man kan ha då man kör bänkpress odyl.

Tänk dig ett sådant man kan köpa på valfri sportaffär som man kan stå och värma upp axlarna med.

Ifall det hjälper för lite, så knyter du bara lite längre från ändarna, så U:et blir lite kortare. Dvs prova dig fram tills du hittar en vettig nivå. Sen får du ju hålla lite koll så du knyter fast det likadant nästa gång (om det inte kan sitta där konstant) så du har lättare att hålla koll på dina framsteg.

Tror det går bra att knyta gummibandet i ringar också. Du kanske får knuten mitt i handen dock. Kanske smidigare att knyta ovanför ringen, i själva linan som ringen hänger i.

Om du får till det bra med ett lagom starkt gummiband, och det inte blir för råddigt, så skulle jag ha kört på detta. Om man av någon anledning tycker att just pullups är nåt särskilt som man gärna vil bli bättre på så tror jag man får lite mer ut av att köra så här än latsdrag. Men ifall man mest bryr sig om att bli starkare i ryggen och inte egentligen har nån "besatthet" av pullups, så skulle jag kanske kört på latsdrag, eftersom det troligen blir smidigare att få allt att funka. De där andra varianterna tror jag mindre på, även fast det säkert kan vara en bra idé att variera med lite negativa vanliga pullups i början av passet ibland.

Starke75an
2015-10-26, 17:33
Hoppa upp på en stol. Använd den och kör den negativa delen. Skit i gummiband. Så upp och kliv av stolen. Släpp ner dig sakta. Eller kör med ett ben på stolen som hjälp. Funkar galant.

david80
2015-11-30, 19:53
Köpte lite gummiband från Nordic fighter, funkar bra att sätta ihop flera gummiband för att hitta ett lagom motstånd. Dock har jag funderat på att jag kanske snöat in på 10 reps i chins pga att 531 programmet säger så. Det kanske inte är optimalt.
Kanske vore bättre att köra 5X5 på chinsen, vad tror ni. Då får jag kanske snabbare styrkeökning?

(satte upp en liten stång i taket mellan ringarna så gummibandet kom mer i mitten av kroppen. Kändes lite märkligt när det var knutit i ena sidan)

svenbanan
2015-11-30, 23:19
Köpte lite gummiband från Nordic fighter, funkar bra att sätta ihop flera gummiband för att hitta ett lagom motstånd. Dock har jag funderat på att jag kanske snöat in på 10 reps i chins pga att 531 programmet säger så. Det kanske inte är optimalt.
Kanske vore bättre att köra 5X5 på chinsen, vad tror ni. Då får jag kanske snabbare styrkeökning?

(satte upp en liten stång i taket mellan ringarna så gummibandet kom mer i mitten av kroppen. Kändes lite märkligt när det var knutit i ena sidan)

Skjut knutarna/ändarna åt varsit håll så gummibandet blir som ett U så slipper du få det i fejset.

Du kan också ha ett långt gummiband som inte har några ändar, dvs format som ett O. Då kan du bara lägga detta över stången (utan att knyta nånstans) så det blir som två U:n. Det kan kanske vara smidigare ifall man inte vill ha gummibandet hängande i taket hela tiden.