handdator

Visa fullständig version : Cardio eller inte vid "deff"?


Emmapemma
2015-10-25, 21:23
Innan sommaren hade jag gått på ett väldigt krävande kostprogram, jag var visserligen i bra shape men utmattad less på matlådor, kycklingfiléer och cardio.
Precis efter det så dog en familjemedlem, jag tränade inte på en månad och sket totalt i vad jag åt (inte så konstigt).

I augusti fick jag sakteliga tillbaka träningsmotivationen, nu tränar jag styrka 5 ggr/vecka, jag äter okej, försöker äta mycket protein, bra kolhydrater och bara godis på helgen (1-2 dagar).

Jag har sedan i somras gått upp ca 5kg, väger nu 60kg och min "idealvikt" ligger runt 55kg, är 167cm lång.

Nu till min fråga - jag saknar fortfarande motivationen att räkna kalorier eller gå på något strikt kostschema men vill ändå gärna tappa lite.
Just nu kör jag utöver styrkan 40 min intervall-träning 4ggr/vecka.

Hur stor påverkan har intervallerna på viktnedgången? Och går det att tappa genom att "höfta" sig fram och försöka äta så clean man kan? (inget socker, mycket protein, bra fett-och kolhydratskällor).

begt
2015-10-25, 21:31
Hoppas verkligen du kan lägga den här tuffa tiden bakom dig.

I alla fall: 40 min intervall-träning 4ggr/vecka låter inte som ett bra upplägg. Intervallträning rekommenderas man inte utöva mer än 1-2 gånger per vecka.
Lätta pass med kortare ryck (gäller att vara uppvärmd) kan passa bättre, eftersom det är så svårt att träna högintensivt med låga glykogennivåer.

Skär ned på cardion ganska ordentligt. Två pass konditionsträning av typen jag föreslog samt promenader. Det kan räcka utmärkt. Sen 2-3 pass styrketräning kan vara lagom. Viktigt att ägna sig åt någon form av styrketräning när man går ned i vikt, annars förlorar man betydligt mer muskler än nödvändigt.

Du måste inte köra konditionsträning alls som jag förslog dock. Jag baserar det bara på vad jag tycker fungerar bra och är praktiskt att tillämpa.

Emmapemma
2015-10-25, 21:33
Hoppas verkligen du kan lägga den här tuffa tiden bakom dig.

I alla fall: 40 min intervall-träning 4ggr/vecka låter inte som ett bra upplägg. Intervallträning rekommenderas man inte utöva mer än 1-2 gånger per vecka.
Lätta pass med kortare ryck (gäller att vara uppvärmd) kan passa bättre, eftersom det är så svårt att träna högintensivt med låga glykogennivåer.

Skär ned på cardion ganska ordentligt. Två pass konditionsträning av typen jag föreslog samt promenader. Det kan räcka utmärkt. Sen 2-3 pass styrketräning kan vara lagom. Viktigt att ägna sig åt någon form av styrketräning när man går ned i vikt, annars förlorar man betydligt mer muskler än nödvändigt.

Tack för ditt svar!
Okej, ja jag vet att jag har läst att cardion kan ha negativ inverkan på muskeluppbyggnaden men det råder ju delade meningar om det mesta inom träningsvärlden känns det som, men då ska jag alltså skära ner på den betydligt? :)

begt
2015-10-25, 21:37
Några få konditionspass i veckan lär bara ge minimal om ens någon negativ effekt (kanske positiv snarare) om de inte är långa sådana. Med lite energi i kroppen är det bättre att prioritera styrketräningen, inte minst eftersom konditionsträningen är långt mer energikrävande och svår att fullfölja på ett vettigt sätt på lite högre intensitet.

Diomedea exulans
2015-10-25, 22:09
Och går det att tappa genom att "höfta" sig fram och försöka äta så clean man kan? (inget socker, mycket protein, bra fett-och kolhydratskällor).

Ja.

Gerdler
2015-10-25, 22:22
Jag har kombinerat ambitiös konditionsträning med styrketräning i flera år och jag tycker att om målet är hälsa och minskad fettvikt så kan du gott fortsätta med samma rutin som du kör bortsett från att du ändrar 3 av dina cardio-pass till något mindre jobbigt typ konstant-fart pass med medel intensitet. Optimalt vore om du varierade formen av cardio, typ simning, löpning, cykel, rodd etc. Trappmaskin, ski-erg också kanske även om jag helt utan någon kunskap om dem tycker att de verkar sämre.

Jag upplever att stor mängd löpning håller tillbaka mig i min knäböj då quads typ alltid är mer eller mindre möra. Det är ungefär likadant med cykel/spinning fast där tål man mer.

begt
2015-10-25, 22:24
Löpning dagen efter knäböj är helt hopplöst bokstavligt talat :)

Fredron
2015-10-25, 22:26
Testa så här och ifall det inte ger resultat så kanske det gör att du får tillbaka lite av motivationen som du hade tidigare.

Shqypnia
2015-10-26, 08:49
Med tanke på att du hoppar på sadeln igen tror jag det är viktigt att du går ut 'lagom' i början.

Fortsätt med styrketräningen, absolut kan du höfta maten. Och vänta gärna med kardio. Lägg in den som en extra växel om viktnedgången stannar upp.

Mitt problem med höfta är att jag lätt tappar kontroll- men klarar du av att höfta din mat så tror jag t.om. det är att föredra!

Lycka till!

Ricken13
2015-10-26, 09:02
Men frågan måste ju vara vad som är målet med viktnedgången?

Ska du ner på låg fettnivå så att du närmar dig tävlingsnivå? Eller är du ute efter en nivå som du är bekväm med och som går att hålla på sikt med lagom mycket fokus på maten?

Emmapemma
2015-10-26, 20:24
Men frågan måste ju vara vad som är målet med viktnedgången?

Ska du ner på låg fettnivå så att du närmar dig tävlingsnivå? Eller är du ute efter en nivå som du är bekväm med och som går att hålla på sikt med lagom mycket fokus på maten?

Mitt mål är absolut inte någon tävlingsform, jag vill helst gå ner till 55-56 som är en rätt lagom vikt för mig, så ca 4-5 kg

Kaxardu
2015-10-26, 20:38
Du kan gå ner i vikt bara ätande godis och glass.

Om du inte är en styrketränande man med tillhörande nojor skulle jag gett rådet att köra cardio tills du spyr om du så vill'
Med den metoden går du ner 5 kg mycket snabbt.

Gerdler
2015-10-26, 21:06
Om du inte är en styrketränande man med tillhörande nojor skulle jag gett rådet att köra cardio tills du spyr om du så vill'
Med den metoden går du ner 5 kg mycket snabbt.

+1
Klart att jag är den där styrketränande mannen med tillhörande nojor på sätt och vis. :) Men det är inte så att jag tror att jag förlorar muskler av att sticka ut och springa 15-20km. Det jag blir deppig av är att i knäböjen dagen efter så är den lätta vikten tung. :)

Sen är det nog bra att variera cardion som jag sa tidigare och som jag inte gör.

Om man varierar mellan simning, rodd, cykling, trappmaskinen och ski-erg så lär en få mindre krämpor dagen efter.

Löpning är för mycket stötar och för stor excentrisk del så det blir mycket återhämtning som krävs, och det är tyvärr den cardion jag tycker är roligast (eller faktiskt den enda jag tycker är rolig).

Ricken13
2015-10-26, 21:12
Mitt mål är absolut inte någon tävlingsform, jag vill helst gå ner till 55-56 som är en rätt lagom vikt för mig, så ca 4-5 kg


Dåså, lägg dig på en vettig nivå av intag och vänta med konditionsträningen. Lär dig att äta utan att räkna så är det enklare att hålla vikten när du är färdig med.

Gerdler
2015-10-27, 12:08
Dåså, lägg dig på en vettig nivå av intag och vänta med konditionsträningen. Lär dig att äta utan att räkna så är det enklare att hålla vikten när du är färdig med.

Jag förstår inte logiken bakom detta. Hur kan konditionsträning vara dåligt för hälsa, viktnedgång eller utseende?

Konditionsträning är nyttigt, det bränner kalorier som gör att hon kan äta sig mättare och gladare och ändå gå ned i vikt. Om hon kan äta mer så är det även lättare att få i sig alla näringsämnen hon behöver utan att ta tillskott eller äta extremt målmedvetet (läs tråkigt). Om hon ändå gör konditionsträning och tycker det är en OK träningsform så finns det som jag ser det inga skäl att ändra det. Hade det varit så att hon hatar konditionsträning och funderar på att sluta träna helt och hållet på grund av den så hade ditt råd varit vettigt.

Ricken13
2015-10-27, 12:17
Jag förstår inte logiken bakom detta. Hur kan konditionsträning vara dåligt för hälsa, viktnedgång eller utseende?

Konditionsträning är nyttigt, det bränner kalorier som gör att hon kan äta sig mättare och gladare och ändå gå ned i vikt. Om hon kan äta mer så är det även lättare att få i sig alla näringsämnen hon behöver utan att ta tillskott eller äta extremt målmedvetet (läs tråkigt). Om hon ändå gör konditionsträning och tycker det är en OK träningsform så finns det som jag ser det inga skäl att ändra det. Hade det varit så att hon hatar konditionsträning och funderar på att sluta träna helt och hållet på grund av den så hade ditt råd varit vettigt.

Ok, du är en sån där marklyftare som tycker om att köra orienteringstävlingar på helgerna va? ;)

Nu sa ju inte jag att det är dåligt för hälsan med konditionsträning, eller hur?

Men om Emma (ursäkta om jag inte använder ditt efternamn nu) kör 5 styrkepass i veckan och 4 intervallpass om 40min så känns det som en jävligt hög nivå av träning. Ska hon köra det medans hon tar bort mat så skulle jag tro att det blir jävligt jobbigt.

Hade det varit jag så hade jag fått in en vana av att äta mat för den träningsnivå jag vill ligga på även efter viktnedgången.
Så jag skulle äta för mina 5 gympass, dra av lite för viktnedgång och sen skita i konditionensträningen.

Vad tror du händer sen när hon har nått målet annars?
Man får börja äta mat igen och så tar man bort konditionsträning. Plopp säger det så har man lagt på sig vikten igen.

Så hitta en vardag som fungerar där man kan leva som folk och trivas med mat och träning.
Löpning är ungefär lika roligt som marklyft, så det kan man skita helt i.

Kaxardu
2015-10-27, 12:35
Ok, du är en sån där marklyftare som tycker om att köra orienteringstävlingar på helgerna va? ;)

Nu sa ju inte jag att det är dåligt för hälsan med konditionsträning, eller hur?

Men om Emma (ursäkta om jag inte använder ditt efternamn nu) kör 5 styrkepass i veckan och 4 intervallpass om 40min så känns det som en jävligt hög nivå av träning. Ska hon köra det medans hon tar bort mat så skulle jag tro att det blir jävligt jobbigt.

Hade det varit jag så hade jag fått in en vana av att äta mat för den träningsnivå jag vill ligga på även efter viktnedgången.
Så jag skulle äta för mina 5 gympass, dra av lite för viktnedgång och sen skita i konditionensträningen.

Vad tror du händer sen när hon har nått målet annars?
Man får börja äta mat igen och så tar man bort konditionsträning. Plopp säger det så har man lagt på sig vikten igen.

Så hitta en vardag som fungerar där man kan leva som folk och trivas med mat och träning.
Löpning är ungefär lika roligt som marklyft, så det kan man skita helt i.

Så må det vara men det får man faktiskt acceptera. Vid underskott är det dock guld värt att få äta.

Inställningen är viktig, Juan Morel lär inte kunna äta 20000 kalorier när han slutar använda kreatin, men när han väl är på kreatin lär det vara smaskigt med 20k

Gerdler
2015-10-27, 12:44
Ok, du är en sån där marklyftare som tycker om att köra orienteringstävlingar på helgerna va? ;)

Nu sa ju inte jag att det är dåligt för hälsan med konditionsträning, eller hur?

Men om Emma (ursäkta om jag inte använder ditt efternamn nu) kör 5 styrkepass i veckan och 4 intervallpass om 40min så känns det som en jävligt hög nivå av träning. Ska hon köra det medans hon tar bort mat så skulle jag tro att det blir jävligt jobbigt.

Hade det varit jag så hade jag fått in en vana av att äta mat för den träningsnivå jag vill ligga på även efter viktnedgången.
Så jag skulle äta för mina 5 gympass, dra av lite för viktnedgång och sen skita i konditionensträningen.

Vad tror du händer sen när hon har nått målet annars?
Man får börja äta mat igen och så tar man bort konditionsträning. Plopp säger det så har man lagt på sig vikten igen.

Så hitta en vardag som fungerar där man kan leva som folk och trivas med mat och träning.
Löpning är ungefär lika roligt som marklyft, så det kan man skita helt i.

Typ alla i hela tråden har gett rådet till Emma att minska intensiteten på hennes cardio och inte köra intervaller mer än en gång i veckan.

Vad är det som säger att Emma kommer sluta träna konditionsträningen när hon nått målet? Det är bara du som antar.

Och om du tycker det är en hög nivå av träning så varför inte skära ned till 3 styrkepass och 2-3 konditionspass i veckan? Du hatar konditionsträning och det gör inte alla. Du har dessutom en dålig kunskap om vad konditionsträning gör för hälsan på kort och lång sikt om du på allvar menar att det är negativt för Emma att variera sin träning. Varför är det så farligt att stimulera syretillförsel, hjärta, lungor och långsamma muskelfibrer? Nu får du allt motivera varför du har rätt och den samlade medicinska expertisen samt forskningsvärlden har fett mycket fel.

Varför vill du att Emma bara ska träna halva sin kropp? Det är ju det du säger för ditt upplägg missar ju hjärta, lungor och långsamma muskelfibrer. Hon kom faktiskt hit för att få bra råd inte för att du skulle peta sönder hennes program.

Konditionsträning kan man göra på ett sätt så det inte går ut över styrketräningen om man varierar formen och håller sig till low-impact cardio typ cykel, simning, rodd, stairmASSter och ski-erg.

Ricken13
2015-10-27, 13:18
Typ alla i hela tråden har gett rådet till Emma att minska intensiteten på hennes cardio och inte köra intervaller mer än en gång i veckan.

Vad är det som säger att Emma kommer sluta träna konditionsträningen när hon nått målet? Det är bara du som antar.

Och om du tycker det är en hög nivå av träning så varför inte skära ned till 3 styrkepass och 2-3 konditionspass i veckan? Du hatar konditionsträning och det gör inte alla. Du har dessutom en dålig kunskap om vad konditionsträning gör för hälsan på kort och lång sikt om du på allvar menar att det är negativt för Emma att variera sin träning. Varför är det så farligt att stimulera syretillförsel, hjärta, lungor och långsamma muskelfibrer? Nu får du allt motivera varför du har rätt och den samlade medicinska expertisen samt forskningsvärlden har fett mycket fel.

Varför vill du att Emma bara ska träna halva sin kropp? Det är ju det du säger för ditt upplägg missar ju hjärta, lungor och långsamma muskelfibrer. Hon kom faktiskt hit för att få bra råd inte för att du skulle peta sönder hennes program.

Konditionsträning kan man göra på ett sätt så det inte går ut över styrketräningen om man varierar formen och håller sig till low-impact cardio typ cykel, simning, rodd, stairmASSter och ski-erg.

Vad åt du till frukost egentligen? Du låter nästan lite bitter kan jag tycka...

vicarious
2015-10-27, 15:35
Träna inte bara för utseendets skull. Träna för hälsan. Fortsätt med konditionsträningen och anpassa maten efter behov.

5 styrkepass och 4 intervallpass är för övrigt inte "jävligt hög nivå" på träning.

Gerdler
2015-10-27, 16:03
Vad åt du till frukost egentligen? Du låter nästan lite bitter kan jag tycka...
Dina råd är dåliga oavsett vad jag äter.


"Jag är inte bitter....
...skit ner dig."
-Robert Gustavsson


Träna inte bara för utseendets skull. Träna för hälsan. Fortsätt med konditionsträningen och anpassa maten efter behov.

5 styrkepass och 4 intervallpass är för övrigt inte "jävligt hög nivå" på träning.

+1
Precis. Det beror helt på hur de passen ser ut! Tycker att intervaller kan köras lite mer sällan. Annars tycker jag att utan att veta hur passen ser ut så är det rätt så dumt att anta att Emma gör på fel sätt.

Ricken13
2015-10-27, 16:37
Dina råd är dåliga oavsett vad jag äter.



Men min pappa är i alla fall starkare än din pappa.

Kaxardu
2015-10-27, 16:52
Träna inte bara för utseendets skull. Träna för hälsan. Fortsätt med konditionsträningen och anpassa maten efter behov.

5 styrkepass och 4 intervallpass är för övrigt inte "jävligt hög nivå" på träning.

Om samtliga pass är låt säga 1h?

Anders The Peak
2015-10-27, 18:06
Om samtliga pass är låt säga 1h?

Är du internerad för tillfället eftersom du verkar inte ha så mycket annat för dig förutom att sitta framför skärmen och roa dig. Tröttnade du på candy crush?

Kaxardu
2015-10-27, 19:02
Är du internerad för tillfället eftersom du verkar inte ha så mycket annat för dig förutom att sitta framför skärmen och roa dig. Tröttnade du på candy crush?

Det var väl onödigt elakt sagt..
*screwy*

Skriva detta inlägg tar kanske 2 minuter, alltså inte extremt mycket tid att skriva här på kolozzeum. När man har min extrema kapacitet. Nej jag kollar inte ens på skrivbordet när jag skriver så bra är jag.

Men han sa rent allmänt att 9 pass per vecka inte är mycket, om varje pass är på 1 h blir det 9h, vilket kan anses vara mycket träning.

Edit: Så oprovocerat elak du var då . :(

begt
2015-11-02, 15:48
Fyra intervallpass (oavsett upplägg) verkar mycket märkligt, och personligen skulle det absolut inte passa mig. Ett pass på A3 nivå kräver i regel 48 timmars återhämtning. Jag ser inte hur det ska vara möjligt att ta ut sig så extremt 4 gånger per vecka i samband med viktnedgång(!).

dark214
2015-11-02, 15:57
Innan sommaren hade jag gått på ett väldigt krävande kostprogram, jag var visserligen i bra shape men utmattad less på matlådor, kycklingfiléer och cardio.
Precis efter det så dog en familjemedlem, jag tränade inte på en månad och sket totalt i vad jag åt (inte så konstigt).

I augusti fick jag sakteliga tillbaka träningsmotivationen, nu tränar jag styrka 5 ggr/vecka, jag äter okej, försöker äta mycket protein, bra kolhydrater och bara godis på helgen (1-2 dagar).

Jag har sedan i somras gått upp ca 5kg, väger nu 60kg och min "idealvikt" ligger runt 55kg, är 167cm lång.

Nu till min fråga - jag saknar fortfarande motivationen att räkna kalorier eller gå på något strikt kostschema men vill ändå gärna tappa lite.
Just nu kör jag utöver styrkan 40 min intervall-träning 4ggr/vecka.

Hur stor påverkan har intervallerna på viktnedgången? Och går det att tappa genom att "höfta" sig fram och försöka äta så clean man kan? (inget socker, mycket protein, bra fett-och kolhydratskällor).

Eftersom du bevisligen satsar på styrketräning (eller åtminstone känner dig mest hemma där) skulle jag inte köra intervaller på en gång. Jag rekommenderar distanslöpning i lite lägre tempo, då detta kan ge lika bra fettförbränning som intervaller. Dessutom är det lättare att springa länge och därmed förbränna mer kalorier.

Jag är löpare och har sprungit regelbundet (5 ggr i veckan) i två månader nu. Jag ska börja med intervaller först om 1-2 veckor. Skaderisken är hög.