handdator

Visa fullständig version : Psykologprogrammet VT 2016.


PIN0CCHI0
2015-10-25, 04:41
Tja!

Sitter i stunden och funderar om val och riktning i livet. Har under en ganska lång tid varit inne på att läsa psykologprogrammet. Tycker området verkar fantastiskt spännande och ett jobb som säkerligen är tufft, men förhoppningsvis även är stimulerande.

Söker lite tips, råd och erfarenheter av er som också funderar på att bli psykolog, utbildar er till det, eller kanske till och med arbetar som det idag.

Alla svar uppskattas av en ambivalent kille vars dröm är att bli psykolog, men ändå inte riktigt kan bestämma sig om det är det han verkligen vill :smash:

Fuark
2015-10-25, 07:54
Ett tips är att kolla med färdiga psykologer och föreställa dig hur en helt vanlig arbetsdag kommer att se ut. Jag tycker precis som du att psykologi är extremt intressant och kan läsa hur mycket som helst om det men skulle inte vilja jobba som psykolog, tillexempel. Detta tipset är inte exklusivt för psykologprogrammet utan gäller alla längre utbildningar man söker.

Klart du kan älska yrket men tänk i realistiska banor på hur det ser ut när du är färdig. Vill absolut inte avskräcka dig, bara att du ska se på det så objektivt som möjligt :)
(Har färdigutbildade psykologer i min klass som älskar området, men inte yrket.. finns också poliser, journalister etc så gäller alla program)

Pansarhaj
2015-10-25, 09:23
Om det är din dröm är det klart du ska söka och prova. Utbildningen kan ju också leda till liknande yrken.

Men universitet är inte direkt särskilt stimulerande för mig, men jag trivs inte inomhus i en lektionssal. Men jag antar att du provat på det tillräckligt för att veta att du kan tänka dig att göra det i 5 år ( Antar at Psykolog är 5 år? )

Hackenschmidt
2015-10-25, 10:46
Yrket är brett så du har god chans att hitta någon tjänst som passar dig i framtiden. Jag skickade PM :)

Blaine
2015-10-25, 10:58
Psykologi känns som ett ämne som många spontant tycker är intressant (föreställ dig en gymnasietjej säga "alltså jag älskar psykologi och sånt"), men samtidigt så tror jag inte att det är många av den skaran som skulle vilja studera det i fem år. För mig gör det sig bäst som ett ämne jag läser om "när jag känner för det", inte under tvingande kurser. Lite som filosofi. Välja och vraka.

Men hur programmet och yrkesvardagen ser ut vet jag inte, så det döljer sig mer bakom ridån än jag kan yttra mig om och säkert skulle jag finna mycket intressant där bakom.

xcv
2015-10-25, 12:05
Du har säkert redan koll på detta, men tänkte slänga in det, då det är intressant, och många verkar tendera att blanda ihop dessa:

Skillnader: Psykiater, psykolog, psykoterapeut

De olika professioner som finns inom psykiatrin kan ibland skapa en viss förvirring. Vem gör vad? Vilken utbildning krävs? Kan man vara både och?

Psykiater - är alltid en utbildad och legitimerad läkare som sedan vidareutbildat sig till att arbeta inom den psykiatriska specialiteten. Vad en psykiater gör kan Du läsa om under fliken "Vad gör en psykiater?"

Psykolog - är utbildad och legitimerad som psykolog som är en beteendevetenskaplig utbildning på universitetet. En psykolog kan arbeta inom andra områden än psykiatri. I psykiatrin arbetar psykologen bland annat med utredningar av olika slag som kan innefatta olika testningar. De kan också arbeta med samtalskontakter av olika slag.

Psykoterapeut - är utbildad och legitimerad till att arbeta med psykoterapi. Det finns många olika slags psykoterapi och många olika utbildningar. En psykoterapeut har inom psykiatrin oftast en annan grundutbildning som psykiater, psykolog, sjuksköterska, socionom (kurator) eller mentalskötare.

http://www.svenskpsykiatri.se/education/differences/index.html

PIN0CCHI0
2015-10-26, 13:55
Tack för alla åsikter folket =)

shut teh face
2015-10-26, 14:20
Du har säkert redan koll på detta, men tänkte slänga in det, då det är intressant, och många verkar tendera att blanda ihop dessa:

Skillnader: Psykiater, psykolog, psykoterapeut

De olika professioner som finns inom psykiatrin kan ibland skapa en viss förvirring. Vem gör vad? Vilken utbildning krävs? Kan man vara både och?

Psykiater - är alltid en utbildad och legitimerad läkare som sedan vidareutbildat sig till att arbeta inom den psykiatriska specialiteten. Vad en psykiater gör kan Du läsa om under fliken "Vad gör en psykiater?"

Psykolog - är utbildad och legitimerad som psykolog som är en beteendevetenskaplig utbildning på universitetet. En psykolog kan arbeta inom andra områden än psykiatri. I psykiatrin arbetar psykologen bland annat med utredningar av olika slag som kan innefatta olika testningar. De kan också arbeta med samtalskontakter av olika slag.

Psykoterapeut - är utbildad och legitimerad till att arbeta med psykoterapi. Det finns många olika slags psykoterapi och många olika utbildningar. En psykoterapeut har inom psykiatrin oftast en annan grundutbildning som psykiater, psykolog, sjuksköterska, socionom (kurator) eller mentalskötare.

http://www.svenskpsykiatri.se/education/differences/index.html
Alltså 12 års studier (varav två års tjänstgöring) för psykiater? Hoppas det är bra betalt. :D

Wormzie
2015-10-27, 17:55
Inte för o vara den, men är inte ansökningstiden över för VT 2016?

Morrris
2015-10-27, 18:03
Alltså 12 års studier (varav två års tjänstgöring) för psykiater? Hoppas det är bra betalt. :D


Regelrätta studier är bara grundutbildningen på 5,5 år.

Vidareutbildningen består av en ST-tjänstgöring på fem år. Man jobbar alltså kliniskt med en handledare. Då har man mycket bra betalt.

PIN0CCHI0
2015-10-27, 20:03
Inte för o vara den, men är inte ansökningstiden över för VT 2016?

Jodå har redan ansökt i tid =)

Scratch89
2015-10-27, 20:08
Jag arbetar inte som psykolog, men har patienter i förändringsarbete, och man måste ha klart för sig att man verkligen inte kan hjälpa alla, och alla vill inte bli hjälpta heller. Man tänker sig en ideal situation där det alltid går framåt, där alla är tacksamma för ens hjälp, men så är det inte.

Det är tyvärr en av baksidorna med att jobba så nära patienter. Det är lätt att man tar över deras känslor; man måste kunna vara empatisk utan att bli för sympatisk. Man kommer också att bli frustrerad över folks sätt att resonera.