handdator

Visa fullständig version : Psykologprogrammet VT 2016.


PIN0CCHI0
2015-10-25, 04:41
Tja!

Sitter i stunden och funderar om val och riktning i livet. Har under en ganska lång tid varit inne på att läsa psykologprogrammet. Tycker området verkar fantastiskt spännande och ett jobb som säkerligen är tufft, men förhoppningsvis även är stimulerande.

Söker lite tips, råd och erfarenheter av er som också funderar på att bli psykolog, utbildar er till det, eller kanske till och med arbetar som det idag.

Alla svar uppskattas av en ambivalent kille vars dröm är att bli psykolog, men ändå inte riktigt kan bestämma sig om det är det han verkligen vill :smash:

Fuark
2015-10-25, 07:54
Ett tips är att kolla med färdiga psykologer och föreställa dig hur en helt vanlig arbetsdag kommer att se ut. Jag tycker precis som du att psykologi är extremt intressant och kan läsa hur mycket som helst om det men skulle inte vilja jobba som psykolog, tillexempel. Detta tipset är inte exklusivt för psykologprogrammet utan gäller alla längre utbildningar man söker.

Klart du kan älska yrket men tänk i realistiska banor på hur det ser ut när du är färdig. Vill absolut inte avskräcka dig, bara att du ska se på det så objektivt som möjligt :)
(Har färdigutbildade psykologer i min klass som älskar området, men inte yrket.. finns också poliser, journalister etc så gäller alla program)

Pansarhaj
2015-10-25, 09:23
Om det är din dröm är det klart du ska söka och prova. Utbildningen kan ju också leda till liknande yrken.

Men universitet är inte direkt särskilt stimulerande för mig, men jag trivs inte inomhus i en lektionssal. Men jag antar att du provat på det tillräckligt för att veta att du kan tänka dig att göra det i 5 år ( Antar at Psykolog är 5 år? )

Hackenschmidt
2015-10-25, 10:46
Yrket är brett så du har god chans att hitta någon tjänst som passar dig i framtiden. Jag skickade PM :)

Blaine
2015-10-25, 10:58