handdator

Visa fullständig version : Svärdman till attack i Trollhättan


Raschmus
2015-10-22, 15:29
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/svardman-till-attack-pa-skola

Gärningsmannen blottad sedan några timmar på diverse forum.

Fri diskussion (Filmjölk, kör hårt)!

LillisJ
2015-10-22, 15:33
Även detta inträffade runt 14:30... Vafan är det för fel på folk :(
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21630484.ab

Arne Persson
2015-10-22, 15:36
Det går bra för Sverige nu...

LillisJ
2015-10-22, 15:38
Det går bra för Sverige nu...

Blir att emigrera till Norge istället :D

Isseman
2015-10-22, 15:42
Blir att emigrera till Norge istället :D

För Norge är ju mycket bättre med olika dåd osv ;)

Blir att emigrera till någon ö likt Västindien där folk saknar elektronik & fortfarande lever i harmoni. (Om det finns någon? Annars nordpolen!)

Edit: sjukt samhälle vi lever i.. Det verkar heller inte bli bättre, utan snarare tvärtom..

xodd
2015-10-22, 15:42
Motsättningar som späds på. En del av befolkningen som känner att de inte får gehör för sin oro. Tilltänkta asylboenden bränns ner på löpande band. Tyvärr är jag inte speciellt förvånad över att något sådant här har hänt, och risken finns väl att det kommer bli värre.

Bärsärk
2015-10-22, 15:43
Lite kul att Obama snackar om vapenlagar i USA när såna här saker händer i Sverige också minst lika ofta fast skillnaden är att man använder kniv istället för pistol. Visst är de färre som dör av en kniv än av en pistol men folk dör fortfarande.

rooz
2015-10-22, 15:50
Lite kul att Obama snackar om vapenlagar i USA när såna här saker händer i Sverige också minst lika ofta fast skillnaden är att man använder kniv istället för pistol. Visst är de färre som dör av en kniv än av en pistol men folk dör fortfarande.

Minst lika ofta? Hur många liknade dåd har vi haft i landet? (Ung gärningsman på skola som är beväpnad med svärd och maskerad?)

Bärsärk
2015-10-22, 15:54
Minst lika ofta? Hur många liknade dåd har vi haft i landet? (Ung gärningsman på skola som är beväpnad med svärd och maskerad?)

Nu syftade jag inte just på skola, men på öppen gata i Norrköping och på IKEA i Västerås var de finsk fäktning på hög nivå bara för att nämna två exempel.

Jorgen
2015-10-22, 15:57
Lite kul att Obama snackar om vapenlagar i USA när såna här saker händer i Sverige också minst lika ofta fast skillnaden är att man använder kniv istället för pistol. Visst är de färre som dör av en kniv än av en pistol men folk dör fortfarande.
Ursäkta?
On average, 31 Americans are murdered with guns every day and 151 are treated for a gun assault in an emergency room.2
An average of seven children and teens under the age of 20 are killed by guns every day.7

Fatslim
2015-10-22, 15:58
"nya spännande Sverige"
"Landet blir bara tryggare och tryggare"





:naughty::laugh:

Bärsärk
2015-10-22, 16:06
Ursäkta?

Ja och sen bor de ju en sisådär 310 miljoner fler personer i USA också

Jorgen
2015-10-22, 16:17
Ja och sen bor de ju en sisådär 310 miljoner fler personer i USA också

Sorry, men det hjälper inte.
Lite kul att Obama snackar om vapenlagar i USA när såna här saker händer i Sverige också minst lika ofta fast skillnaden är att man använder kniv istället för pistol. Visst är de färre som dör av en kniv än av en pistol men folk dör fortfarande.

ANTAL MORD RUNT OM I VÄRLDEN
Honduras 91 mord per 100.000 invånare eller 7.104 mord år 2010.

Venezuela 73 mord per 100.000 invånare eller 21.000 mord år 2012.

USA 4,8 mord per 100.000 invånare eller 14.748 mord år 2010.

Storbritannien 1,2 mord per 100.000 invånare eller 722 mord år 2009.

Brasilien 21,0 mord per 100.000 invånare eller 40.974 mord år 2010.

Sverige 0,8 mord per 100.000 invånare eller 81 mord år 2011.

Finland 2,2 per 100.000 invånare eller 118 mord år 2010.

År 2014 konstaterades 87 fall av dödligt våld i Sverige. Det visar statistiken för konstaterade fall av dödligt våld. Det är samma antal som 2013. Den senaste tioårsperioden har antalet fall av dödligt våld fluktuerat mellan 68 och 111 fall årligen. I ett längre perspektiv uppvisar utvecklingen av det dödliga våldet en nedåtgående trend.

Gober
2015-10-22, 16:27
En ung psykiskt sjuk kille begår ett fruktansvärt brott. Det som bör diskuteras är kanske främst hur vår så kallade psykvård fungerar i Sverige.

Olegh
2015-10-22, 16:29
Vad finns det att säga? Det är ju liksom bara jävligt tråkigt.

Diomedea exulans
2015-10-22, 16:32
Det var droppen, nu utvandrar jag till något land där de inte tar emot invandrare.

mangemani
2015-10-22, 16:34
En ung psykiskt sjuk kille begår ett fruktansvärt brott. Det som bör diskuteras är kanske främst hur vår så kallade psykvård fungerar i Sverige.

varför ska man diskutera det? ska psykvården bara plocka upp random person eller? var väl ingen som visste att denna man var psykiskt sjuk mer än nu efter dådet.
eller har jag missat något nu? var det en person som släppts från psyket?

Gober
2015-10-22, 16:34
Vad finns det att säga? Det är ju liksom bara jävligt tråkigt.

Enligt Flashback finns det mycket att säga. 5 min läsning där så får en snabbt en kräkkänsla i munnen.

Men som sagt, det jag tycker går att diskutera är väl hur någon kan bli så sjuk innan det görs något. Men å andra sidan vet inget mer än vad som sagt på nyheterna om GM, så..

LillisJ
2015-10-22, 16:35
Det var droppen, nu utvandrar jag till något land där de inte tar emot invandrare.

Grabben har ett ganska svenskt namn(de råkade visa det på tv :D) Möjligt att jag inte ser din sarkasm kom jag på nu i efterhand :(

Gober
2015-10-22, 16:36
varför ska man diskutera det? ska psykvården bara plocka upp random person eller? var väl ingen som visste att denna man var psykiskt sjuk mer än nu efter dådet.
eller har jag missat något nu? var det en person som släppts från psyket?

Det är välkänt att psykvården inte fungerar. Det springer runt många människor som borde ha vård. Det är inte första gången någon sjuk människa begått vansinnesdåd. Galningen som tog sig in på dagiset, mannen med järnröret (som såg troll) osv.

Jag vet inget mer än det som sagt på nyheterna. Men skulle inte förvåna mig om han haft kontakt med psykvården innan. Steget från att tex vara lite deppig till att hugga ihjäl barn är ju ganska långt så någon bör väl ha reagerat innan.

mangemani
2015-10-22, 16:37
Det var droppen, nu utvandrar jag till något land där de inte tar emot invandrare.

hur kan du flytta till ett land som INTE tar emot invandrare;)?
eller skämtade du?

Ado2000
2015-10-22, 16:37
Grabben har ett ganska svenskt namn(de råkade visa det på tv :D) Möjligt att jag inte ser din sarkasm kom jag på nu i efterhand :(

Även jag fattade sarkasmen i det inlägget å då är jag ändå rätt nära Sheldon klass när det kommer till sånt

Diomedea exulans
2015-10-22, 16:38
Grabben har ett ganska svenskt namn(de råkade visa det på tv :D) Möjligt att jag inte ser din sarkasm kom jag på nu i efterhand :(

hur kan du flytta till ett land som INTE tar emot invandrare;)?
eller skämtade du?

Japp, jag skojade. :)

Medelålders
2015-10-22, 16:39
En ung psykiskt sjuk kille begår ett fruktansvärt brott. Det som bör diskuteras är kanske främst hur vår så kallade psykvård fungerar i Sverige.

Psykvårdens brister har diskuterats, påpekats och konstaterats otaliga gånger, men det finns ingen som helst politisk ambition att göra något åt saken. Dessutom är det ju inte säkert att den här killen har haft kontakt med psykvården eller att han ens visat några tidigare tecken på sjukdom.

mangemani
2015-10-22, 16:42
Det är välkänt att psykvården inte fungerar. Det springer runt många människor som borde ha vård. Det är inte första gången någon sjuk människa begått vansinnesdåd. Galningen som tog sig in på dagiset, mannen med järnröret (som såg troll) osv.

jo jag håller med om att psykvården är ett skämt och att det springer runt en massa dårar därute, men hur kan psylvården förutse något sådant här? att de låter psykpatienter som inte är friska gå på permis eller tom släppa dem är kanske inte så bra, men såvitt jag vet så var väl den här killen fri och det fanns väl ingen som misstänkte den här killen för något? men jag kanske har missat något?

Gober
2015-10-22, 16:44
jo jag håller med om att psykvården är ett skämt och att det springer runt en massa dårar därute, men hur kan psylvården förutse något sådant här? att de låter psykpatienter som inte är friska gå på permis eller tom släppa dem är kanske inte så bra, men såvitt jag vet så var väl den här killen fri och det väl ingen som misstänkte den här killen för något? men jag kanske har missat något?

Jag vet inte, det framgår inte. Allt är bara spekulationer och egentligen osmakligt att diskutera öht när ingen vet något. Nu blev jag ju själv skyldig då jag skrev om det.

Red Apple
2015-10-22, 16:45
Lite kul att Obama snackar om vapenlagar i USA när såna här saker händer i Sverige också minst lika ofta fast skillnaden är att man använder kniv istället för pistol. Visst är de färre som dör av en kniv än av en pistol men folk dör fortfarande.

Är inte det här den första genomförda skolattacken i Sverige någonsin? I USA sker det typ varannan månad.

Olegh
2015-10-22, 16:46
Jag tror internetklimatet idag pushar många psykiskt extremt mycket hårdare än någonsin innan.

Gober
2015-10-22, 16:50
Jag tror internetklimatet idag pushar många psykiskt extremt mycket hårdare än någonsin innan.

Internet är nog en farlig plats för alla dessa psykiskt sjuka unga människor som sitter bakom skärmen och odlar sitt hat och utanförskap. Dessutom blir ju de som planerar liknande attentat påhejade av andra ljusskygga individer på tex 4chan.

Ladugårdsdörr
2015-10-22, 16:54
Är inte det här den första genomförda skolattacken i Sverige någonsin? I USA sker det typ varannan månad.

Nä, jag vill minnas att det skedde en skjutning på 60-talet.

mattilainen
2015-10-22, 16:54
Är inte det här den första genomförda skolattacken i Sverige någonsin? I USA sker det typ varannan månad.

andra faktiskt. 1961 var det skolskjutning i kungälv. Sju blev skjutna, en avled.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skottdramat_i_Kung%C3%A4lv

Starke75an
2015-10-22, 16:59
Markering tyder på att han ville komma undan.

Tricce
2015-10-22, 17:19
EEeeh gammal forum member?!

Alkro
2015-10-22, 17:19
Bland det värsta jag vet är när man försöker dra enorma slutsatser av en händelse. Ibland händer hemska isolerade händelser utan att de är en del av ett större mönster. Man måste kunna leva med att alla hemskheter inte går att förutspå eller förklara.

hurril
2015-10-22, 17:19
EEeeh gammal forum member?!

Vet du att det är det?

Tricce
2015-10-22, 17:21
Vet du att det är det?

Nej det var mer en chockad fråga.

Alkro
2015-10-22, 17:24
Eftersom jag själv arbetar inom psykiatrin kan jag även påpeka att vi tyvärr aldrig kommer kunna helt förhindra dessa händelser bara genom att förbättra psykiatrin. En psykiatrisk bedömning är en färskvara som relativt snabbt kan förändras. Psykiatrin kan absolut bli bättre men om man utgår ifrån att alla dessa typer av händelser kan förhindras genom bättre sjukvård är man ute och cyklar.

Tomten
2015-10-22, 17:40
Eftersom jag själv arbetar inom psykiatrin kan jag även påpeka att vi tyvärr aldrig kommer kunna helt förhindra dessa händelser bara genom att förbättra psykiatrin. En psykiatrisk bedömning är en färskvara som relativt snabbt kan förändras. Psykiatrin kan absolut bli bättre men om man utgår ifrån att alla dessa typer av händelser kan förhindras genom bättre sjukvård är man ute och cyklar.

Är också väldigt naivt av folk i allmänhet att tro att alla som har psykiska problem har varit i kontakt eller försökt ta kontakt med psykvården/sjukvården. Hans problem behöver inte ens ha varit synliga för omgivningen eller ens den närmaste familjen.

I vanlig ordning så kommer det förmodligen bli en massa skriverier om vad man borde gjort för att förhindra att det här hade hänt, och efterspelet i media kommer nog snarare öka risken för att vi får mer händelser av den här typen.

Gober
2015-10-22, 17:56
Nej det var mer en chockad fråga.

Baserad på vad?

F Ultra
2015-10-22, 18:01
bland det värsta jag vet är när man försöker dra enorma slutsatser av en händelse. Ibland händer hemska isolerade händelser utan att de är en del av ett större mönster. Man måste kunna leva med att alla hemskheter inte går att förutspå eller förklara.

+1

TomasB
2015-10-22, 18:08
Är inte det här den första genomförda skolattacken i Sverige någonsin? I USA sker det typ varannan månad.

Nån på jobbet påstod att i samband med nån skolskjutning nu senast i USA sa dem att det varit 300 skolskjutningar i USA bara i år (Alla resulterade naturligtvis inte i någon som dog, men att det skjutits vid 300 tillfällen i USA, på skolor, i år). Kan det stämma?

I övrigt, förjävla tragiskt. Varje gång nån jävla galning går lös, innan dess på IKEA, nu detta, så använder politiskt intresserade det som nåt jävla rorschach test (ni vet när man tittar på bläckplumpar och säger vad man ser). Om man är lite för långt åt höger så beror på IKEA morden på att det var invandrare (eller muslimer, MENA, Araber eller liknande). Nu är det tydligen SD's fel alltihop om jag får tro mina vänner till vänster.

Det är alltid någons fel, men aldrig tamifan - gärningsmannen.

Bärsärk
2015-10-22, 18:14
Jag skulle vilja höra Filmjölk dra en analys om vem gärningsmannen är och vad han kan tänkas ha för diagnoser. Saknades det en mamma under uppväxten, en pappa? Kanske båda?

Gober
2015-10-22, 18:22
Jag skulle vilja höra Filmjölk dra en analys om vem gärningsmannen är och vad han kan tänkas ha för diagnoser. Saknades det en mamma under uppväxten, en pappa? Kanske båda?

Som underhållning då eller? Filmjölk är väl inte utbildad för att sätta diagnoser och göra gm-profiler?

3bz
2015-10-22, 18:23
Nån på jobbet påstod att i samband med nån skolskjutning nu senast i USA sa dem att det varit 300 skolskjutningar i USA bara i år (Alla resulterade naturligtvis inte i någon som dog, men att det skjutits vid 300 tillfällen i USA, på skolor, i år). Kan det stämma?



Personen blandade nog ihop det med massskjutningar.

Beror på definitionen, men håller man med om nedanstående så är det ju mer än en masskjutning om dagen (www.reddit.com/r/GunsAreCool/wiki/2015massshootings):

The most obscene incidents of gun violence usually do not make the mainstream news at all. Why? Because their definition is incorrect. The mainstream news meaning of "Mass Shooting" should more accurately be described as "Mass Murder".

The old FBI definition of Mass Murder (not even the most recent one) is four or more people murdered in one event. It is only logical that a Mass Shooting is four or more people shot in one event.

Men det sker ju fortfarande ganska många (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_school_shootings_in_the_United_States#2010 s)skolskjutningar

Bärsärk
2015-10-22, 18:24
Som underhållning då eller? Filmjölk är väl inte utbildad för att sätta diagnoser och göra gm-profiler?

Ja precis.

F Ultra
2015-10-22, 18:27
Nån på jobbet påstod att i samband med nån skolskjutning nu senast i USA sa dem att det varit 300 skolskjutningar i USA bara i år (Alla resulterade naturligtvis inte i någon som dog, men att det skjutits vid 300 tillfällen i USA, på skolor, i år). Kan det stämma?

I övrigt, förjävla tragiskt. Varje gång nån jävla galning går lös, innan dess på IKEA, nu detta, så använder politiskt intresserade det som nåt jävla rorschach test (ni vet när man tittar på bläckplumpar och säger vad man ser). Om man är lite för långt åt höger så beror på IKEA morden på att det var invandrare (eller muslimer, MENA, Araber eller liknande). Nu är det tydligen SD's fel alltihop om jag får tro mina vänner till vänster.

Det är alltid någons fel, men aldrig tamifan - gärningsmannen.

Så många som 300 har det inte varit men det är runt en i veckan iaf. Däremot så skjuts det ju en hel del utanför skolmiljö där också, t.ex så skjuts det ca en person i veckan av småbarn https://www.washingtonpost.com/news/wonkblog/wp/2015/10/14/people-are-getting-shot-by-toddlers-on-a-weekly-basis-this-year/

mangemani
2015-10-22, 18:27
Eftersom jag själv arbetar inom psykiatrin kan jag även påpeka att vi tyvärr aldrig kommer kunna helt förhindra dessa händelser bara genom att förbättra psykiatrin. En psykiatrisk bedömning är en färskvara som relativt snabbt kan förändras. Psykiatrin kan absolut bli bättre men om man utgår ifrån att alla dessa typer av händelser kan förhindras genom bättre sjukvård är man ute och cyklar.

utan en undersökning så är det nog rätt så omöjligt att veta vilka som är psykiskt störda eller inte, oavsett hur mycket psyklatrin förbättras. man kan ju inte gå fram till en människa och titta på denne och påstå att han/hon är sjuk och måste isoleras innan något hemskt händer.
Dahmer, Gacy, Bundy, bara några exempel, var ju ingen som misstänkte de, helt normala på utsidan, omtyckta av grannar, engagerad i politik osv, men ändå så utförde de fruktansvärda dåd under flera år.

tht716
2015-10-22, 18:33
drH21YCHpQs

Undrar om Betnér kommer rycka ut som apologet för gärningsmannen och förklara att det är vardagsmat?

För vi får ju inte glömma, vi har ju aldrig varit säkrare än vad vi är nu *screwy*

BlötSnö
2015-10-22, 19:02
andra faktiskt. 1961 var det skolskjutning i kungälv. Sju blev skjutna, en avled.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skottdramat_i_Kung%C3%A4lv

Och sedan har vi killen som blev ihjälskjuten på Bromma Gymnasium 2001.
Den skjutningen var dock inte av samma slag. Det var mer en uppgörelse som spårade ur om jag minns rätt.

arthax
2015-10-22, 19:09
http://expo.se/2015/skolmordaren-visade-hogerextrema-sympatier-pa-sociala-medier_6954.html

På sin youtube-kanal har han prenumererat och gillat flera filmer av en tongivande svensk nyfascistisk bloggare och opinionsbildare som är verksam i både svenska och internationella högerextrema medier.

I sina många youtube-filmer talar bloggaren bland annat om "det multikulturella helvetesprojektet" och beskriver sig som en motståndare till "judisk mediekontroll i den västerländska civilisationen" och betonar "betydelsen av ras i samhället".

F Ultra
2015-10-22, 19:15
drH21YCHpQs

Undrar om Betnér kommer rycka ut som apologet för gärningsmannen och förklara att det är vardagsmat?

För vi får ju inte glömma, vi har ju aldrig varit säkrare än vad vi är nu *screwy*

Sverige blev dock inte heller osäkrare idag för att en enstaka dåre fick för sig att göra en Breivik. Enstaka incidenter är inte trender.

billmaier
2015-10-22, 19:26
Tycks ha varit lite finsk fäktning även i Haparanda idag.

http://hbwebben.se/upptradde-hotfullt-mot-personal/

Tricce
2015-10-22, 19:37
Media har gått ut med namn och bild på den "misstänkte", som dom skriver, mördaren. Får dom göra det bara pga att han avlidit?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21630173.ab

Osvold
2015-10-22, 19:44
Sverige ska nog inte behöva ses som problemet. Tror nog just hat ligger bakom det, oavsett vad det för åsikter det fäster sig vid. Av youtube kontot att döma som sägs tillhöra gärningsmannen. Där finns en spellista som visar en mängd videos om diskussioner om saker på en förtryckande nivå, musik om hat mot levande ting, atheism etc. Hade inte flödet av all den typen av media inte nått honom hade kanske inte hatet inte fått möjlighet att eskalera så pass mycket. Jag tänker väl i termer som, att hat inte kan ventileras, det kan bara praktiseras, både fysiskt och psykiskt.

Det är väl en effekt av hur världen ser ut idag av all utveckling, internet osv. Att det framträder som det gör alltså, skolskjutningar och andra planerade dåd utan något lönsamt motiv.

Jag är däremot nyfiken över ifall något läkemedel är inblandat.

GaindalfTheWhey
2015-10-22, 19:44
Media har gått ut med namn och bild på den "misstänkte", som dom skriver, mördaren. Får dom göra det bara pga att han avlidit?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21630173.ab

Pressetiska regler säger att media i Sverige ska undvika att peka ut folk innan de åtminstone är dömda. Det finns ingen lag som hindrar dem från att göra det dock, däremot kan ju felaktiga anklagelser smaka rätt bittert i efterhand i form av diverse stämningar.

Att det är just Aftonbladet som är först ut med namn och bild är väl inte så förvånande dock, då den misstänkta GM verkar ha (haft) extremhögersympatier.

timoat
2015-10-22, 19:48
Tal till nationen, kungen som uttalar sig, kändisar tillfrågas, Löfen flyger till Trollhättan, SVT avbryter sändingar. Kan inte minnas att det blev såhär under Ikeamorden. Varför inte?

Tjuckot
2015-10-22, 19:51
Pressetiska regler säger att media i Sverige ska undvika att peka ut folk innan de åtminstone är dömda. Det finns ingen lag som hindrar dem från att göra det dock, däremot kan ju felaktiga anklagelser smaka rätt bittert i efterhand i form av diverse stämningar.

Att det är just Aftonbladet som är först ut med namn och bild är väl inte så förvånande dock, då den misstänkta GM verkar ha (haft) extremhögersympatier.

Läs genom dom lite då, http://www.po.se/regler/pressetiska-regler

Ex dessa punkter:

7. Överväg noga publicitet som kan kränka privatlivets helgd. Avstå från sådan publicitet om inte ett uppenbart allmänintresse kräver offentlig belysning.

15. Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering som kan skada människor. Avstå från sådan publicering om inte ett uppenbart allmänintresse kräver att namn anges.

Jag är e g noll insatt i Pressetiska regler, men en snabb googling och lite läsning är ju inte så svårt. Uppenbart allmänintresse kring detta kan vi ju alla förstå att det föreligger. Sedan är det ju ingen tveksamhet över vem det är som gjort detta.

Tricce
2015-10-22, 19:51
Tal till nationen, kungen som uttalar sig, kändisar tillfrågas, Löfen flyger till Trollhättan, SVT avbryter sändingar. Kan inte minnas att det blev såhär under Ikeamorden. Varför inte?

Skolan är en plats där våra barn befinner sig. Det skall vara tryggt och säkert.
Klart det berör. Varför tror du just skolskjutningarna i USA alltid får extremt stor uppmärksamhet i media världen över?

Olegh
2015-10-22, 19:53
Vänta nu, var i ligger allmänintresset att få känna till gärningsmannens identitet?

StarkaUlf
2015-10-22, 19:55
Även detta inträffade runt 14:30... Vafan är det för fel på folk :(
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21630484.ab

+ ett misstänkt mord på vårt största hotell/nöjesplats. Inte ofta det händer två sånna saker i denna stad samma sak.

Wormzie
2015-10-22, 19:56
Sorgligt, tankarna går till offrenas anhöriga.

Kan tänka mig att diskussionen skulle sett annorlunda ut om gärningsmannen var av annat ursprung..nu går vi direkt och lägger skulden på psykiatrin istället..

Tjuckot
2015-10-22, 20:05
Polisen har väl inte gått ut med något namn ännu? Aftonbladet spånar således. En får hoppas deras källor är bra. Och jag kan lätt tänka mig att MGMs familj får ta emot rätt mycket skit nu efter att Aftonbladet publicerat den de tror är GM. Det går också dra paralleller till Ikea-morden, där det var hysch-hysch från första början.

Så om lite läsning nu inte är så svårt så är mitt råd till dig att du stoppar tillbaka foten i munnen på dig själv.

Såjja, såjja, ta en kopp kaffe och sluta prata om fötter i munnar - där ska de inte vara. Jag höll inte med om din tolkning, det kan du väl ta utan att bli helt upprörd? Jag tycker inte att deras publiceringen är så konstig.

8x8
2015-10-22, 20:23
Tal till nationen, kungen som uttalar sig, kändisar tillfrågas, Löfen flyger till Trollhättan, SVT avbryter sändingar. Kan inte minnas att det blev såhär under Ikeamorden. Varför inte?

Ikea-morden passade ju inte riktigt in i bilden media och regering vill förmedla av Sverige.

Tomas W
2015-10-22, 20:28
Läste vad jag tyckte var en märklig artikel på DN där de gick igenom hans Facebook profil och Youtube konto. Kan inte minnas att läst sådant tidigare på svenska nyhetssidor så detaljerat och gått igenom allt möjligt. Allt från vilka klipp han tryckt gilla på, vilka böcker och filmer han har på sin sida. Jag tycker det är fel att beskriva en person enbart efter hans Facebookprofil, tror jag har lagt ner 2 minuter på min sammanlagt. Artikeln ligger på första sidan av DN och säkerligen många klick, men vad kan sanningsvärden egentligen vara att beskriva en person enbart på hans Facebook/Youtube konton?

Ex: "Den 11 oktober bytte 21-åringen omslagsbild på Facebooksidan till en symbol i form av en örn med utspända vingar som tillhör hårdrockbandet Rammstein. En sida som vid 16-tiden angav 26 vänner men som under dagen minskade till 11, flera av dem familjemedlemmar."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-21-aring-som-gillade-nazityskland-men-ocksa-rammstein/

MikaelB
2015-10-22, 20:30
Sorgligt, tankarna går till offrenas anhöriga.

Kan tänka mig att diskussionen skulle sett annorlunda ut om gärningsmannen var av annat ursprung..nu går vi direkt och lägger skulden på psykiatrin istället..

På vilket sätt är det konstigt menar du?

Herr Oberst
2015-10-22, 20:39
Kan tänka mig att diskussionen skulle sett annorlunda ut om gärningsmannen var av annat ursprung..nu går vi direkt och lägger skulden på psykiatrin istället..

Reaktionerna kommer ju från officiellt håll så det finns ingen anledning för invandringskritiska att bli mer ilskna än man normalt är vid denna typ av sjuka dåd.
Problemet är ju att dom reaktionerna vi ser idag från statsminister, ministrar, riksdagsledamöter, lokalpolitiker, kungen och övriga hovet, kändisar, b-kändisar, c-kändisar och övriga twittrare från såväl vänster och högerkanten... Dom reaktionerna saknades t.ex. vid IKEA-morden samt en mängd andra mord och våldsdåd där invandrare stått för illgärningen.

Det är "etablissemangets" förmåga att glömma/se mellan fingrarna när det gäller invandrarbrottslighet som får folk att gå bananas. PK tror man skyddar gruppen invandrare genom att blunda för dom problemen som finns, men resultatet blir tyvärr det motsatta.

Personligen hatar jag allt onödigt våld, oavsett vem som står för det. Men jag blir fullständigt vansinnig när man läser rubriker som "Dom var på fel plats vid fel tidpunkt", som det sades om IKEA-morden. Vadå!? Det var för fan mördaren som var på fel plats, han var utvisad och hade ingenting här att göra. Om dom båda brottsofferna inte varit på IKEA hade ju mördaren bara knivat någon annan. Han sket fullständigt i vem han mördade, bara det var någon svensk som föll för hans kniv så var han nöjd.

Fatslim
2015-10-22, 20:46
Läste vad jag tyckte var en märklig artikel på DN där de gick igenom hans Facebook profil och Youtube konto. Kan inte minnas att läst sådant tidigare på svenska nyhetssidor så detaljerat och gått igenom allt möjligt. Allt från vilka klipp han tryckt gilla på, vilka böcker och filmer han har på sin sida. Jag tycker det är fel att beskriva en person enbart efter hans Facebookprofil, tror jag har lagt ner 2 minuter på min sammanlagt. Artikeln ligger på första sidan av DN och säkerligen många klick, men vad kan sanningsvärden egentligen vara att beskriva en person enbart på hans Facebook/Youtube konton?

Ex: "Den 11 oktober bytte 21-åringen omslagsbild på Facebooksidan till en symbol i form av en örn med utspända vingar som tillhör hårdrockbandet Rammstein. En sida som vid 16-tiden angav 26 vänner men som under dagen minskade till 11, flera av dem familjemedlemmar."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-21-aring-som-gillade-nazityskland-men-ocksa-rammstein/

Han är ju svensk och vit, då jävlar ska det grävas snabbt som fan. Desto mer man hittar som tyder på att han var en ond nazze SDare, desto bättre. Även om det är saker som: "han gillade ett inlägg på youtube som skrevs av en man som har en blogg där han en gång framfört nazistiska åsikter" :laugh:

Nu är det menat att svennebanan ska skämmas, inse att den vita mannen är lika ond som nazi tyskarna på 30 talet och att det är dags att "öppna hans hjärta" ännu mer. Den eventuella 2018 rösten på SD går nu istället till de humanistiska och godhjärtade S eller V, då dessa är de ena partierna som kan rädda Sverige nu!!!!

arthax
2015-10-22, 21:03
Läste vad jag tyckte var en märklig artikel på DN där de gick igenom hans Facebook profil och Youtube konto. Kan inte minnas att läst sådant tidigare på svenska nyhetssidor så detaljerat och gått igenom allt möjligt. Allt från vilka klipp han tryckt gilla på, vilka böcker och filmer han har på sin sida. Jag tycker det är fel att beskriva en person enbart efter hans Facebookprofil, tror jag har lagt ner 2 minuter på min sammanlagt. Artikeln ligger på första sidan av DN och säkerligen många klick, men vad kan sanningsvärden egentligen vara att beskriva en person enbart på hans Facebook/Youtube konton?

Ex: "Den 11 oktober bytte 21-åringen omslagsbild på Facebooksidan till en symbol i form av en örn med utspända vingar som tillhör hårdrockbandet Rammstein. En sida som vid 16-tiden angav 26 vänner men som under dagen minskade till 11, flera av dem familjemedlemmar."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-21-aring-som-gillade-nazityskland-men-ocksa-rammstein/

Följde flödet på flashback tidigare idag och där gjordes, utifrån vad som skrevs, en grundlig genomgång av hans fb-konto. Så snart det publicerades på flashback så dök det upp i media .. eller om det var tvärtom, det hände mycket på kort tid.

Vinter
2015-10-22, 21:05
Sorgligt, tankarna går till offrenas anhöriga.

Kan tänka mig att diskussionen skulle sett annorlunda ut om gärningsmannen var av annat ursprung..nu går vi direkt och lägger skulden på psykiatrin istället..

Tja, nu har du ju chansen att kika på folks inre åsikter. Vilka pratar om allt annat än dådet osv. Hamnar man i ovanstående kategori, kan man misstänka extremist tendenser.

nukz
2015-10-22, 21:30
Reaktionerna kommer ju från officiellt håll så det finns ingen anledning för invandringskritiska att bli mer ilskna än man normalt är vid denna typ av sjuka dåd.
Problemet är ju att dom reaktionerna vi ser idag från statsminister, ministrar, riksdagsledamöter, lokalpolitiker, kungen och övriga hovet, kändisar, b-kändisar, c-kändisar och övriga twittrare från såväl vänster och högerkanten... Dom reaktionerna saknades t.ex. vid IKEA-morden samt en mängd andra mord och våldsdåd där invandrare stått för illgärningen.

Det är "etablissemangets" förmåga att glömma/se mellan fingrarna när det gäller invandrarbrottslighet som får folk att gå bananas. PK tror man skyddar gruppen invandrare genom att blunda för dom problemen som finns, men resultatet blir tyvärr det motsatta.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7449086&postcount=58

Herr Oberst
2015-10-22, 21:35
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7449086&postcount=58

Fast... Jag är på IKEA lite då då, men jag hade inte åkt dit om jag inte kan räkna med att känna mig trygg. Är där med min lille grabb och käkar ca 2ggr/månad nu när jag är pappaledig och jag tror aldrig jag sett så många barn på ett och samma ställe förut. Så vad är det du och Tricce menar egentligen?

För mig spelar det nog inte större roll om min grabb hade blivit knivad på IKEA eller om det är på hans förskola/dagis/skola. Jag hade blivit lika illa berörd oavsett

Tricce
2015-10-22, 21:44
Fast... Jag är på IKEA lite då då, men jag hade inte åkt dit om jag inte kan räkna med att känna mig trygg. Är där med min lille grabb och käkar ca 2ggr/månad nu när jag är pappaledig och jag tror aldrig jag sett så många barn på ett och samma ställe förut. Så vad är det du och Tricce menar egentligen?

För mig spelar det nog inte större roll om min grabb hade blivit knivad på IKEA eller om det är på hans förskola/dagis/skola. Jag hade blivit lika illa berörd oavsett

Alla som har barn lämnar sina barn på en plats där man själv inte har någon som helst uppsikt över dom. Man räknar med att dom är trygga där du lämnar dom i princip _varje (var)dag_. Alla med barn kan relatera osv. Jämföra skola med IKEA, nja. MEN jag hör vad du säger förståss.

171
2015-10-22, 21:55
Ett extremt obehagligt och hemskt attentat, lider med alla anhöriga. Tyvärr så tror jag att vi kommer att få se mer liknande händelser i framtiden. Allting har spårat ur i detta land.

G_lund
2015-10-22, 22:02
Samtidigt som detta hände satt jag på ett kafé vid en annan skola två kilometer därifrån.. Konstig känsla.

Osvold
2015-10-22, 22:03
Läste vad jag tyckte var en märklig artikel på DN där de gick igenom hans Facebook profil och Youtube konto. Kan inte minnas att läst sådant tidigare på svenska nyhetssidor så detaljerat och gått igenom allt möjligt. Allt från vilka klipp han tryckt gilla på, vilka böcker och filmer han har på sin sida. Jag tycker det är fel att beskriva en person enbart efter hans Facebookprofil, tror jag har lagt ner 2 minuter på min sammanlagt. Artikeln ligger på första sidan av DN och säkerligen många klick, men vad kan sanningsvärden egentligen vara att beskriva en person enbart på hans Facebook/Youtube konton?

Ex: "Den 11 oktober bytte 21-åringen omslagsbild på Facebooksidan till en symbol i form av en örn med utspända vingar som tillhör hårdrockbandet Rammstein. En sida som vid 16-tiden angav 26 vänner men som under dagen minskade till 11, flera av dem familjemedlemmar."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-21-aring-som-gillade-nazityskland-men-ocksa-rammstein/

Det var en tidig publicering av ett möjligt motiv baserat på utvalda klipp från hans spellista. Det är nog inte mer än vad youtube's sidebar erbjudit honom att exponera sig själv för. Att de nämner "The amazing atheist" som han hade flera klipp sparade av och tillslut genomgår en sådan handling han gjort är nog något av en fördel för kristnas argument om vad atheism är. Kanske inser fler att atheism kan fungera som en tro på ett liknande sätt en relgion gör.

Herr Oberst
2015-10-22, 22:06
Alla som har barn lämnar sina barn på en plats där man själv inte har någon som helst uppsikt över dom. Man räknar med att dom är trygga där du lämnar dom i princip _varje (var)dag_. Alla med barn kan relatera osv. Jämföra skola med IKEA, nja. MEN jag hör vad du säger förståss.

Höll på med ett svar till dig, men sket i det för det kändes bara som jag trasslar in mig i en massa parallella trådar.

Oavsett så är vi inte 100% trygga någonstans. All känsla av total trygghet är falsk. Däremot ska vi inte inom Sveriges gränser behöva springa på personer med fastställt utvisningsbeslut.

I övrigt så får det vidriga dramat i Trollhättan den uppmärksamhet det "förtjänar", plus lite till. Spelar du dataspel eller lyssnar på Rammstein kan du ligga i farozonen/eller inte ligga i farozonen för att döda barn (enligt DN). För nu jävlar är media igång.

Tjuckot
2015-10-22, 22:12
Spelar du dataspel eller lyssnar på Rammstein kan du ligga i farozonen/eller inte ligga i farozonen för att döda barn (enligt DN). För nu jävlar är media igång.

Nu raljerar du.

Herr Oberst
2015-10-22, 22:12
Kanske inser fler att atheism kan fungera som en tro på ett liknande sätt en relgion gör.

Va?

Tjuckot
2015-10-22, 22:17
Va?

Antar att folk kan bli fanatiska över det mesta?

Herr Oberst
2015-10-22, 22:34
Nu raljerar du.


http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-21-aring-som-gillade-nazityskland-men-ocksa-rammstein/

"Den bild som också framträder av den unge gärningsmannen genom att läsa på hans Facebooksida och Youtubekanal är av en person som lyssnade mycket på death metal och annan hårdrock där band som Rammstein och Pain var viktiga...
Den 11 oktober bytte 21-åringen omslagsbild på Facebooksidan till en Rammstein-symbol tillsammens med en örn med utspända vingar."

Även svarvning kan tydligen vara/inte vara en grogrund för skolmord

..."var också en duktig svarvare och tog sig vid ett tillfälle till SM-final för ungdomar i svarvning".

men att söka svaret till frågan varför 21-åringen genomförde det blodiga dådet genom att läsa på hans Facebooksida är inte möjligt.

Antar att folk kan bli fanatiska över det mesta?

Oavsett hur fanatisk man är så är ateism ingen tro/religion.

Tjuckot
2015-10-22, 22:42
Det är väl mer en form av fakta än ett orsakssamband. Jag läser det inte som "rammsteinlyssnande orsakade knivmordet" utan mer "han lyssnade på denna typ av musik". Sammanställa en bild av honom.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Herr Oberst
2015-10-22, 22:45
Vilken musik lyssnade herr Ukbagabir (jag lovar, 99,8% av svenska folket har inte en aning om vem den personen är utan att googla namnet) på?

Wipflash
2015-10-22, 22:53
oberst har rätt, media får det att låta som rammstein har en koppling till aggressivitet beteende hos personer

Osvold
2015-10-22, 22:53
Oavsett hur fanatisk man är så är ateism ingen tro/religion.

Jag ser inte hur hjärnan skulle se skillnad på övertygelse och övertygelse. Finns nog antagligen inget särskilt fack för religion och ett annat för vetenskap. För att förtydliga så säger jag liknande effekt och inte rakt av samma effekt.

Pansarhaj
2015-10-22, 22:56
Media kommer alltid försöka hitta " intressanta/uppseendeväckande" kopplingar så att vi delar deras sida och diskuterar materialet.

Men tror i slutändan det här handlar om bristande psykisk vård/hjälp. ( Dvs. tror inte det var enbart en politiskt agerande att svärdattackera människor i starwars mask )

Vi har väll fortfarande om jag inte missminner mig, högst psykiska besvär och självmord bland ungdomar i hela världen.

supercharge
2015-10-22, 23:19
Ursäkta?

USA har över 300 miljoner invånare, och du har kanske missat skjutandet och handgranatskastandet i våra egna förorter? Vidare kan man dra en parallell till Schweiz som har väldigt liberala vapenlagar och väldigt mycket vapen utan att det märks i statistiken.

Avslutningsvis så har vi massor av vapen här i Sverige också. Den enda skillnaden är att det är jaktvapen, så hagelgevär eller gevär som är träffsäkra på över en halv kilometer går bra att få licens på bara man går en liten kurs, men något annat vapen får man absolut inte ha - och det tror den naive och arrogante svensken gör skillnad, bara för att den här liraren använde svärd till skillnad från fallen i Finland som har regler som inte skiljer sig i något större avseende.

Det finns verkligen en sektliknande övertro på den svenska modellen, den svenska moralen, den humanitära stormakten o.s.v som gränsar till vanföreställningar.

Läste vad jag tyckte var en märklig artikel på DN där de gick igenom hans Facebook profil och Youtube konto. Kan inte minnas att läst sådant tidigare på svenska nyhetssidor så detaljerat och gått igenom allt möjligt. Allt från vilka klipp han tryckt gilla på, vilka böcker och filmer han har på sin sida. Jag tycker det är fel att beskriva en person enbart efter hans Facebookprofil, tror jag har lagt ner 2 minuter på min sammanlagt. Artikeln ligger på första sidan av DN och säkerligen många klick, men vad kan sanningsvärden egentligen vara att beskriva en person enbart på hans Facebook/Youtube konton?

Ex: "Den 11 oktober bytte 21-åringen omslagsbild på Facebooksidan till en symbol i form av en örn med utspända vingar som tillhör hårdrockbandet Rammstein. En sida som vid 16-tiden angav 26 vänner men som under dagen minskade till 11, flera av dem familjemedlemmar."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-21-aring-som-gillade-nazityskland-men-ocksa-rammstein/

Media var extremt snabba på att köra på "högerextrem"-spåret. Jag vet inte hur många gånger de nämnde det i Aktuellt, vilket blev rätt pinsamt sedan när polisen sa att man inte kunde bekräfta några motivbilder och att det var alldeles för tidigt för sådant. När den politiska vinkeln är den rätta så skriver journalisterna av vad man hittar på Flashback verkar det som. Jämförelsen med Ikeamorden (som också var med kniv) är rätt intressant. Då var det ett himla hallå i media om att inte koppla gärningsmannen till någon grupp. Det är sådant som får folk att tappa förtroendet för media.

Klein
2015-10-22, 23:33
Vad gäller USA så finns det så vitt jag kan utröna inget tydligt samband mellan ägande av skjutvapen och mord med skjutvapen sett över befolkningen i stort. Däremot finns det ett starkt samband mellan ägande av skjutvapen och dödsfall som ett resultat av skjutvapen pga självmord. Hälften av alla mord i USA begås av en väldigt specifik grupp människor som utgör endast 2% av befolkningen.

Herr Oberst
2015-10-22, 23:45
Jag ser inte hur hjärnan skulle se skillnad på övertygelse och övertygelse. Finns nog antagligen inget särskilt fack för religion och ett annat för vetenskap. För att förtydliga så säger jag liknande effekt och inte rakt av samma effekt.
Viss skillnad på övertygelse baserat på bevis och hög sannolikhet ställt mot övertygelse helt utan några som helst bevis eller ens något uns av sannolikhet.

Den ena övertygelsen bör placeras i facket "ja, så är det" och den andra övertygelsen i facket "jag tror att jag kan flyga för det berättade min gammelmormors döda mormor för mig". Att religiösa människor ofta beter sig som idioter beror på att dom tror på idioti.

MrBoris
2015-10-23, 01:55
Media har gått ut med namn och bild på den "misstänkte", som dom skriver, mördaren. Får dom göra det bara pga att han avlidit?


Tal till nationen, kungen som uttalar sig, kändisar tillfrågas, Löfen flyger till Trollhättan, SVT avbryter sändingar. Kan inte minnas att det blev såhär under Ikeamorden. Varför inte?

Reaktionerna kommer ju från officiellt håll så det finns ingen anledning för invandringskritiska att bli mer ilskna än man normalt är vid denna typ av sjuka dåd.
Problemet är ju att dom reaktionerna vi ser idag från statsminister, ministrar, riksdagsledamöter, lokalpolitiker, kungen och övriga hovet, kändisar, b-kändisar, c-kändisar och övriga twittrare från såväl vänster och högerkanten... Dom reaktionerna saknades t.ex. vid IKEA-morden samt en mängd andra mord och våldsdåd där invandrare stått för illgärningen.

Det är "etablissemangets" förmåga att glömma/se mellan fingrarna när det gäller invandrarbrottslighet som får folk att gå bananas. PK tror man skyddar gruppen invandrare genom att blunda för dom problemen som finns, men resultatet blir tyvärr det motsatta.

Personligen hatar jag allt onödigt våld, oavsett vem som står för det. Men jag blir fullständigt vansinnig när man läser rubriker som "Dom var på fel plats vid fel tidpunkt", som det sades om IKEA-morden. Vadå!? Det var för fan mördaren som var på fel plats, han var utvisad och hade ingenting här att göra. Om dom båda brottsofferna inte varit på IKEA hade ju mördaren bara knivat någon annan. Han sket fullständigt i vem han mördade, bara det var någon svensk som föll för hans kniv så var han nöjd.
+1, kunde inte skrivit det bättre själv, omvänd rasism är också rasism. För att det var en svensk som gjorde detta gör det inte mer fritt fram att publicera hans ansikte/namn som IKEA-morden. Att denna dubbelmoral innehas späder som sagt bara på hatet bland dessa grupper

Vilken musik lyssnade herr Ukbagabir (jag lovar, 99,8% av svenska folket har inte en aning om vem den personen är utan att googla namnet) på?
+1

ChuckTesta
2015-10-23, 02:07
Kanske inser fler att atheism kan fungera som en tro på ett liknande sätt en relgion gör.

Eh, va? Vad har ateism med det här att göra? Alla brott som inte begås i religionens namn begås inte i "ateismens namn".

Vinter
2015-10-23, 03:57
Hälften av posterna handlar om folks hudfärg, borde jag bli förvånad på kolo nuförtiden?

MrBoris
2015-10-23, 04:35
Hälften av posterna handlar om folks hudfärg, borde jag bli förvånad på kolo nuförtiden?

Och vems fel kan det månne vara? Kanske medias?

Efter IKEA-morden vet folk månader senare knappt någonting om gärningsmannen, efter fåtal timmar vet folk allt om denna idiot, hur han såg ut, namn, politiska intressen och till och med hans musiksmak.

Detta har också rapporterats flitigt i internationell media nu. Helt plötsligt nämner två kompisar på Nya Zeeland att de hörde vad som hänt, IKEA-morden vet de ingenting om.

Red Apple
2015-10-23, 04:48
Det är en stor käcka skillnad på en skolattack och att några vuxna slumpmässigt attackeras på ett IKEA. Hur är det inte självklart? Hör vi om varje gång någon Blur nerhuggen i USA? Nej. Hör vi om varje skolattack i USA? Ja. Fullkomligt jävla naturligt och det har ingenting med politisk korrekthet att göra. Sen försöker vissa människor tyvärr tjäna politiska poänger på detta vilket är både tragiskt och patetiskt, men det är ni SD-foliehattar minst lika skyldiga till i denna tråd.

Sen finns det flera som försöker tjäna politiska poänger på det här, och det är ju lika tragiskt som patetiskt, men ni SD-troll i den här tråden gör er lika skyldiga till det som några av mupparna på vänsterkanten. Ett barn har mördats. Give it a fucking rest.

MrBoris
2015-10-23, 04:59
Det är en stor käcka skillnad på en skolattack och att några vuxna slumpmässigt attackeras på ett IKEA. Hur är det inte självklart? Hör vi om varje gång någon Blur nerhuggen i USA? Nej. Hör vi om varje skolattack i USA? Ja. Fullkomligt jävla naturligt och det har ingenting med politisk korrekthet att göra. Sen försöker vissa människor tyvärr tjäna politiska poänger på detta vilket är både tragiskt och patetiskt, men det är ni SD-foliehattar minst lika skyldiga till i denna tråd.

Sen finns det flera som försöker tjäna politiska poänger på det här, och det är ju lika tragiskt som patetiskt, men ni SD-troll i den här tråden gör er lika skyldiga till det som några av mupparna på vänsterkanten. Ett barn har mördats. Give it a fucking rest.

Enligt polisens första uttalande var offren troligtvis slumpmässigt utvalda här med, och brottet i sig, oavsett om man hugger ner någon på en skola, eller på IKEA, bör knappast göra skillnad på huruvida man avslöjar identiteten på GM. Resten tänker jag inte ens kommentera det är låg nivå

Vinter
2015-10-23, 05:47
Enligt polisens första uttalande var offren troligtvis slumpmässigt utvalda här med, och brottet i sig, oavsett om man hugger ner någon på en skola, eller på IKEA, bör knappast göra skillnad på huruvida man avslöjar identiteten på GM. Resten tänker jag inte ens kommentera det är låg nivå

Ja det viktiga är ju att diskutera huruvida gärningsmannen är vit svart eller nått annat. Oj han blir kallad högerextrem, så orättvist. Låt oss inte tala om själva händelsen i sig. Skitsamma liksom. Vi ska bara fokusera på hur olika journalister skriver.

Det viktigaste är att diskutera media.
Media och journalister. Det gör sådan skillnad i händelsen oj oj oj oj!!

Jag ogillar starkt all sorts extremism, vänster som höger. De här media diskussionerna som dyker upp just nu överallt är helt efterblivna. På samma sätt som vissa aftonbladet artiklar är efterblivna. Aftonbladet är vänstervinklat till extremt, Avpixlat är en högerextrem sida. Vilken fantastisk uppenbarelse.

Sluta vara tools.

Tolkia
2015-10-23, 06:00
Och vems fel kan det månne vara? Kanske medias?
Sist jag kollade var man själv, personligen ansvarig för vad man säger; möjligen med undandag för små barn, dementa gamlingar och gravt psykiskt sjuka. Väljer man att använda en händelse, t.ex. här det brutala mordet på flera människor, för att göra poänger i någon av sina privata vendettor, då är man också ansvarig för det.

Ignatius72
2015-10-23, 07:06
Sist jag kollade var man själv, personligen ansvarig för vad man säger; möjligen med undandag för små barn, dementa gamlingar och gravt psykiskt sjuka. Väljer man att använda en händelse, t.ex. här det brutala mordet på flera människor, för att göra poänger i någon av sina privata vendettor, då är man också ansvarig för det.

Det går knappast att argumentera för att man inte är personligen ansvarig för vad man säger.
Men menar du också att det inte har någon betydelse för hur det allmänna klimatet är? Är det inte tex lättare att skandera att man ska slakta judar om media trumpetar ut att det är ok, om politikerna säger att de är svin, om ens släkt och vänner tycker likadant?

Ladugårdsdörr
2015-10-23, 07:24
Det är en stor käcka skillnad på en skolattack och att några vuxna slumpmässigt attackeras på ett IKEA.


Mördarens val av offer: ”De såg svenska ut” (http://vlt.se/ikeamorden/1.3213362-mordarens-val-av-offer-de-sag-svenska-ut-)

Har det framkommit någon information om gärningsmannens mentala status? Jag har för mig att jag läst någonstans att SSRI-läkemedel är mer eller mindre en gemensam nämnare för skolskjutningarna, å andra sidan hävdas det av andra att detta är BS...

Rikard Jansson
2015-10-23, 07:29
Alltså, vill inte blåsa upp den här tråden eller något sånt; men självklart bidrar extreminvandringen till att fler och fler störda högerextremister reser sig och bildar grupper.

Red Apple
2015-10-23, 07:30
Mördarens val av offer: ”De såg svenska ut” (http://vlt.se/ikeamorden/1.3213362-mordarens-val-av-offer-de-sag-svenska-ut-)

Har det framkommit någon information om gärningsmannens mentala status? Jag har för mig att jag läst någonstans att SSRI-läkemedel är mer eller mindre en gemensam nämnare för skolskjutningarna.

"Och svenska offer skulle ge dådet mer uppmärksamhet"

ARMSTARK
2015-10-23, 07:41
Hälften av posterna handlar om folks hudfärg, borde jag bli förvånad på kolo nuförtiden?

De som bor i någon av sveriges storstäder är väldigt medvetna hur våldet ser ut, då blir det viktigt att visa att även svenskar begår grova våldsbrott.

arthax
2015-10-23, 07:52
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/95678

Exdiaq
2015-10-23, 08:03
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/95678

Expo pratar skeva världsbilder som uppstår pga stängd eller ensam verkstad. Lål.

Ladugårdsdörr
2015-10-23, 08:05
Expo pratar skeva världsbilder som uppstår pga stängd eller ensam verkstad. Lål.

Så kallad "ekokammare". Förekommer enbart på högerkanten.

arthax
2015-10-23, 08:17
Expo pratar skeva världsbilder som uppstår pga stängd eller ensam verkstad. Lål.

Trampande han på en öm tå? lål.

shadowfire
2015-10-23, 08:29
Och vems fel kan det månne vara? Kanske medias?

Efter IKEA-morden vet folk månader senare knappt någonting om gärningsmannen, efter fåtal timmar vet folk allt om denna idiot, hur han såg ut, namn, politiska intressen och till och med hans musiksmak.

Detta har också rapporterats flitigt i internationell media nu. Helt plötsligt nämner två kompisar på Nya Zeeland att de hörde vad som hänt, IKEA-morden vet de ingenting om.

Ser ju en rejäl skillnad på att kolla upp Abraham Ukbagabir's musiksmak, som invandrad från ett annat land och med troligtvis inte samma tillgång till internet & sociala medier etc. Denne Anton grävde ju flashbackarna fram massor med underlag på innan det ens kom ut i media, så själva bakgrundsinformationen var ju bra mycket större redan här.

Jag får kräk i min mun av att kolla i flashbacktråden dock. Den är så djupt tragisk på flera sätt och vis, men det som jag slås av är hur extremisterna frodas i tragedin. Såväl höger- som vänsterextremister.

Exdiaq
2015-10-23, 08:32
Trampande han på en öm tå? lål.

Ja, faktiskt. Jag placerar Expo i samma kategori som Fria Tider & Co. Att då beskylla andra för något man själv visat prov på flertalet gånger är tröttsamt.

arthax
2015-10-23, 08:47
Ja, faktiskt.

Ok.

Gober
2015-10-23, 08:53
Angående högerextrem eller ej så har ju iaf polisen nu gått ut med att det är ett hatbrott, de har gjort "vissa fynd" osv.

Riktigt vidrigt att en del lägger skulden på att det nu kommer mycket flyktingar. Som att det skulle rättfärdiga högerextrema grupper/människor att utföra attentat. Nej bäst att inte ta emot flyktingar för annars är det ju en väldigt stor risk att vi får galningar som går runt och hugger ihjäl folk...

MackeJuve
2015-10-23, 08:59
Angående högerextrem eller ej så har ju iaf polisen nu gått ut med att det är ett hatbrott, de har gjort "vissa fynd" osv.

Riktigt vidrigt att en del lägger skulden på att det nu kommer mycket flyktingar. Som att det skulle rättfärdiga högerextrema grupper/människor att utföra attentat. Nej bäst att inte ta emot flyktingar för annars är det ju en väldigt stor risk att vi får galningar som går runt och hugger ihjäl folk...

Så sant, vettigaste inlägget i tråden so far. Att man kan uppbringa ett sådant hat som gärningsmannen gjorde är så sjukt oförståeligt, rös när jag läste artikeln.

ARMSTARK
2015-10-23, 09:07
Angående högerextrem eller ej så har ju iaf polisen nu gått ut med att det är ett hatbrott, de har gjort "vissa fynd" osv.

Riktigt vidrigt att en del lägger skulden på att det nu kommer mycket flyktingar. Som att det skulle rättfärdiga högerextrema grupper/människor att utföra attentat. Nej bäst att inte ta emot flyktingar för annars är det ju en väldigt stor risk att vi får galningar som går runt och hugger ihjäl folk...

Skuld och rättfördigande tror jag inte att det handlar om, snarare att förklara nåt obegripligt. En trigger, ungefär som när de skriver mycket om självmord så ökar självmorden.

Exdiaq
2015-10-23, 09:09
Angående högerextrem eller ej så har ju iaf polisen nu gått ut med att det är ett hatbrott, de har gjort "vissa fynd" osv.

Riktigt vidrigt att en del lägger skulden på att det nu kommer mycket flyktingar. Som att det skulle rättfärdiga högerextrema grupper/människor att utföra attentat. Nej bäst att inte ta emot flyktingar för annars är det ju en väldigt stor risk att vi får galningar som går runt och hugger ihjäl folk...

Nu agerar jag måhända djävulens advokat, men det är väl ingen (fåtal) som beskyllt flyktingar för detta utan irritationen kan väl snarare spåras tillbaka till år av stigmatisering, utfrysning och väldigt ofta mobbning á la sandlådenivå gentemot SD-väljare och SD-sympatisörer?

Det är just sådana här inlägg som är problemet. Oförmåga/ovilja att se sig in i hur den andra tänker, oavsett hur befängt det är, samt en på tok för kort tidsrymd när man analyserar vad som föregått en specifik händelse.

Gober
2015-10-23, 09:46
Nu agerar jag måhända djävulens advokat, men det är väl ingen (fåtal) som beskyllt flyktingar för detta utan irritationen kan väl snarare spåras tillbaka till år av stigmatisering, utfrysning och väldigt ofta mobbning á la sandlådenivå gentemot SD-väljare och SD-sympatisörer?

Det är just sådana här inlägg som är problemet. Oförmåga/ovilja att se sig in i hur den andra tänker, oavsett hur befängt det är, samt en på tok för kort tidsrymd när man analyserar vad som föregått en specifik händelse.

Fast det är ju inte ett "fåtal" det är ju väldigt många på flashback och på olika "sverigevänliga" sidor som uttrycker sig ungefär att "ja så går det minsann med alla dessa nysvenskar, då blir det på detta viset"

I alla offentliga trådar på Facebook ser jag liknande kommentarer, tittar man på profilerna på de personer som gör sådana uttalanden så är det alltid en gemensam nämnare för dem.

Ladugårdsdörr
2015-10-23, 09:50
Skuld och rättfördigande tror jag inte att det handlar om, snarare att förklara nåt obegripligt. En trigger, ungefär som när de skriver mycket om självmord så ökar självmorden.

Exakt, jag tror också att senaste tidens hårda debatt om flyktingpolitiken kanske i kombination med de många vansinnesdåden i Israel med knivar inblandade som gjort att gärningsmannen "hittat en väg" till ett i hans ögon bra slut på hans misslyckade liv. Expo ser ett intresse för Nazityskland och någon sorts nationalistisk bodybuilder den senaste månaden, vilket känns lite för kort tid för en i övrigt frisk människa ska radikaliseras i den grad att han får för sig att göra detta.
Det blir ganska mycket "vad är hönan och vad är ägget", men jag tycker mer att det ser ut som en störd människa som hittat högerextremism snarare än högerextremism som skapat en störd människa. Jämför t.ex. med Anders Behring Breivik som ägnade stor del av sin tid att läsa, skriva och planera innan han skred till verket.

Ignatius72
2015-10-23, 09:58
Exakt, jag tror också att senaste tidens hårda debatt om flyktingpolitiken..

var har du sett en hård debatt om detta?

Ladugårdsdörr
2015-10-23, 10:01
Fast det är ju inte ett "fåtal" det är ju väldigt många på flashback och på olika "sverigevänliga" sidor som uttrycker sig ungefär att "ja så går det minsann med alla dessa nysvenskar, då blir det på detta viset"

I alla offentliga trådar på Facebook ser jag liknande kommentarer, tittar man på profilerna på de personer som gör sådana uttalanden så är det alltid en gemensam nämnare för dem.

Du och många av imbicillerna på flashback verkar ha svårt att skilja på invandring och invandrare. Det går faktiskt an att vara kritisk till den nuvarande invandringen men samtidigt ha full förståelse för att desperata människor väljer att lämna sina hemländer. Det går an att vara kritisk till att många väljer att inte stanna i närmsta säkra land utan fortsätta till det land man tror sig kunna erbjuda bästa möjliga levnadsstandard men samtidigt ha full förståelse för att många väljer att göra detta. Det går an att vara väldigt kritisk till att uppgiven ålder inte noggrant utreds men samtidigt ha full förståelse för att någon som befinner sig i Sverige med slutmål Norge uppger en ålder av 20 men vid ankomst till Norge anger en ålder av 16.

Herr Oberst
2015-10-23, 10:01
Fast det är ju inte ett "fåtal" det är ju väldigt många på flashback och på olika "sverigevänliga" sidor som uttrycker sig ungefär att "ja så går det minsann med alla dessa nysvenskar, då blir det på detta viset"

I alla offentliga trådar på Facebook ser jag liknande kommentarer, tittar man på profilerna på de personer som gör sådana uttalanden så är det alltid en gemensam nämnare för dem.

Från att skriva något på ett anonymt forum till att i handling gå ut och döda något är steget astronomiskt. Jag har själv skrivit en jävla massa provocerande skit genom tiderna. Någon här som aldrig skrivit något korkat, provocerande trollande förut? Kliv fram!

Men tar du ifrån en person allt hans hopp, hela hans värdighet, kör över hans framtid och sen skrattar åt honom när han beklagar sig så skapar man en enorm desperation hos den människan. Det finns inga jobb och bostadsköerna är snart dom värsta mänskligheten skådat.
Lägger man till en trasig uppväxt, psykisk sjukdom och eventuellt tidigare våldsamt eller kriminellt förflutet så har man en person som troligtvis är jävligt farlig för precis vem som helst. Om ändå svensken bara varit mer som grekerna som gick man ur huse och brände ner städer, massprotesterade utanför politikernas arbetsplats m.m! Då hade vår frustration och ilska fått något mer konstruktiva effekter.

Ladugårdsdörr
2015-10-23, 10:02
var har du sett en hård debatt om detta?

"Hårda debattklimat" kanske är en bättre formulering?

ARMSTARK
2015-10-23, 10:02
var har du sett en hård debatt om detta?

Har du legat i coma i ett halvår?

anvihl
2015-10-23, 10:04
Angående högerextrem eller ej så har ju iaf polisen nu gått ut med att det är ett hatbrott, de har gjort "vissa fynd" osv.

Riktigt vidrigt att en del lägger skulden på att det nu kommer mycket flyktingar. Som att det skulle rättfärdiga högerextrema grupper/människor att utföra attentat. Nej bäst att inte ta emot flyktingar för annars är det ju en väldigt stor risk att vi får galningar som går runt och hugger ihjäl folk...

Eftersom jag i min ungdom hängde med högerextrema (hatar uttrycket, vänsterextrema med en twist är mer rätt) kan jag säga att dom utför inga "attentat", planerar inte terrorism, har inte dödslistor och allt fan vad media har påstått genom åren. Det är ultrasocialister som tycker vita är bättre och vill stänga gränserna på grund av det.

Att sen psykfall dras sig till den rörelsen är förmodligen enbart för att den står helt utanför samhället, det är det mest förbjudna du kan vara eller tycka och det skapar en helt sinnessjuk sammanhållning där man alltid hjälper och står upp för varandra oavsett vad. Och ja, de använder ju iaf på 90-talet rätt idiotisk musik och "slogans" som är väldigt hatiska, mest för att elda på deras egna äckel för samhället för att skapa eldsjälar som orkar stå emot när samhället trycker ut dom mer och mer, det betyder inte att de vill göra allt som sägs i sångerna, men det är väl det psykfallen tror antar jag.

Hade man inte sett på "högerextremism" som man gör idag hade det heller inte funnits lika många psykfall i den, det betyder inte att dom hade försvunnit, dom hade bara dragits till något annat, psykfall finns alltid.

Och nu låter det som att jag vurmar för och försvarar alla inom den rörelsen och det gör jag absolut inte, blir mest irriterad på att människor pratar om en rörelse som de inte har en aning om vad det är eller vilka som är i den.

Det här, breivik etc har ingenting överhuvudtaget med den högerextrema rörelsen att göra. Det är riktigt tragiska enmansdåd.

Ska också förtydliga att SD inte tillhör rörelsen jag pratar om, om det är några många i den rörelsen vill skada är det dom.

Sen, ja, folk som är SD-anhängare osv blir förmodligen rädda för att det här ska påverka valresultat etc och blir därför defensiva, precis som alla vänsteranhängare blev vid ikeamorden.

Edit; var inte bara till dig gober blev att jag spann vidare när jag väl börjat skriva bara :P.

andeem
2015-10-23, 10:05
var har du sett en hård debatt om detta?Det som refereras här tycker jag nog kan betecknas som hårt. (http://expo.se/2015/uppmaningar-till-mordbrand-och-terrordad-i-sd-vanliga-facebookgrupper_6953.html)

Gober
2015-10-23, 10:09
Du och många av imbicillerna på flashback verkar ha svårt att skilja på invandring och invandrare. Det går faktiskt an att vara kritisk till den nuvarande invandringen men samtidigt ha full förståelse för att desperata människor väljer att lämna sina hemländer. Det går an att vara kritisk till att många väljer att inte stanna i närmsta säkra land utan fortsätta till det land man tror sig kunna erbjuda bästa möjliga levnadsstandard men samtidigt ha full förståelse för att många väljer att göra detta. Det går an att vara väldigt kritisk till att uppgiven ålder inte noggrant utreds men samtidigt ha full förståelse för att någon som befinner sig i Sverige med slutmål Norge uppger en ålder av 20 men vid ankomst till Norge anger en ålder av 16.

Jag skrev inget om att du inte får diskutera invandring och flyktingpolitik? Jag skrev inte heller något om att det inte går att vara kritisk till hur läget ser ut. Jag kommenterande angående det sätt många sverigevänner nu lägger skulden för attacken på invandringen. Så jag vet faktiskt inte riktigt varför du kopplar ihop mig med dessa "imbiciller" och det du skriver?

4623
2015-10-23, 10:10
Jag skrev inget om att du inte får diskutera invandring och flyktingpolitik? Jag skrev inte heller något om att det inte går att vara kritisk till hur läget ser ut. Jag kommenterande angående det sätt många sverigevänner nu lägger skulden för attacken på invandringen. Så jag vet faktiskt inte riktigt varför du kopplar ihop mig med dessa "imbiciller" och det du skriver?

Många på vänsterkanten lägger skulden på SD. Vad är skillnaden?

Det vidriga i sammanhang likt detta är alla äckel som försöker ta politiska poäng.

Osvold
2015-10-23, 10:22
Viss skillnad på övertygelse baserat på bevis och hög sannolikhet ställt mot övertygelse helt utan några som helst bevis eller ens något uns av sannolikhet.

Den ena övertygelsen bör placeras i facket "ja, så är det" och den andra övertygelsen i facket "jag tror att jag kan flyga för det berättade min gammelmormors döda mormor för mig". Att religiösa människor ofta beter sig som idioter beror på att dom tror på idioti.

Det är ju egentligen inte relevant vad som är fakta eller är sanning. Det som är relevant är vad en människa exponeras för, då börjar tankesättet i människan påverkas. Skulle en människa regelbundet utsätta sig för för youtubeklipp som talar om att människor är egoistiska ur mängder av synvinklar så skulle personen också upptäcka att så är fallet(fakta dvs) och så är det ju, men det är en stor skillnad på att känna till det och aldrig riktigt tänka på det jämfört med att mala samma tankar till det gör en lätt galen.
Tysklands befolkning på 30-talet var inte heller nazister eller idioter i grunden.

Eh, va? Vad har ateism med det här att göra? Alla brott som inte begås i religionens namn begås inte i "ateismens namn".

Gärningsmannen har en tydlig förbild eller idol som kallar sig "theamazingatheist" och håller ett ständigt flöde av videos som handlar om hur mycket han skiter i människor och liv med grundresonemang som att livet inte har någon mening och att inget spelar någon roll för vi alla försvinner ändå. Med tanke på det så borde det ha något med motivet att göra, det han gjort är väl ett ganska öppet sätt att framhäva att inget i livet spelar någon roll.
Men det är kul att du väljer försvarar ateism som om det vore något som skulle behöva försvar då det egentligen inte är något. Men jag tvivlar stort på att du nu förstod vad jag menade.

Gober
2015-10-23, 11:02
Gärningsmannen har en tydlig förbild eller idol som kallar sig "theamazingatheist" och håller ett ständigt flöde av videos som handlar om hur mycket han skiter i människor och liv med grundresonemang som att livet inte har någon mening och att inget spelar någon roll för vi alla försvinner ändå. Med tanke på det så borde det ha något med motivet att göra, det han gjort är väl ett ganska öppet sätt att framhäva att inget i livet spelar någon roll.
Men det är kul att du väljer försvarar ateism som om det vore något som skulle behöva försvar då det egentligen inte är något. Men jag tvivlar stort på att du nu förstod vad jag menade.

Denna "theamazingatheist" måste vara en riktig idol för 4chan-generationen och alla ensamma troll som sitter hemma och mår dåligt bakom skärmen. Härlig infantil inställning att allt kvittar när vi ändå försvinner :Virro

Rolfarsson
2015-10-23, 11:03
Ska också förtydliga att SD inte tillhör rörelsen jag pratar om, om det är några många i den rörelsen vill skada är det dom.

Detta är min uppfattning också, går man in i t.ex. forumkategorin nationalsocialism på FB eller någon genuint högerextrem grupp på Facebook så ser man detta ganska snabbt, "sionistparti", "rasförrädare" osv är några av sakerna man kan se dom kalla SD.
Något som kanske inte är så konstigt då SD förordar mer direktdemokrati, öppen nationalism och är starka Israelvänner, ett flertal politiker i toppen är även judar (Ekeroth, Bieler osv).

Herr Oberst
2015-10-23, 11:09
Denna "theamazingatheist" måste vara en riktig idol för 4chan-generationen och alla ensamma troll som sitter hemma och mår dåligt bakom skärmen. Härlig infantil inställning att allt kvittar när vi ändå försvinner :Virro

Eller så har inte Osvold en aning om vad det är han skriver

hurril
2015-10-23, 11:10
Gärningsmannen har en tydlig förbild eller idol som kallar sig "theamazingatheist" och håller ett ständigt flöde av videos som handlar om hur mycket han skiter i människor och liv med grundresonemang som att livet inte har någon mening och att inget spelar någon roll för vi alla försvinner ändå. Med tanke på det så borde det ha något med motivet att göra, det han gjort är väl ett ganska öppet sätt att framhäva att inget i livet spelar någon roll.
Men det är kul att du väljer försvarar ateism som om det vore något som skulle behöva försvar då det egentligen inte är något. Men jag tvivlar stort på att du nu förstod vad jag menade.

Vi är många som inser att livet inte när något intrinsikalt värde utöver att överleva tills vi befruktat någon/ blivit befruktade. Om något blir ju detta något slags primitivt kultskap - att okritiskt följa ett ledarskap. En grupp människor som påfallande ofta dödar andra...

Ladugårdsdörr
2015-10-23, 11:16
Vi är många som inser att livet inte när något intrinsikalt värde utöver att överleva tills vi befruktat någon/ blivit befruktade. Om något blir ju detta något slags primitivt kultskap - att okritiskt följa ett ledarskap. En grupp människor som påfallande ofta dödar andra...

Extra farligt blir det när någon i denna grupp inser att de inte kommer att få befrukta någon, vilket såklart är en följd av att könsfördelningen är i obalans.

TomasB
2015-10-23, 11:35
Betvivlar att idén om att det inte finns någon gud (eller gudar) är direkt farlig eller ligger bakom massor av mord. Antiteistiska radikaler kanske - men inte ateister.

Gober
2015-10-23, 11:36
Eller så har inte Osvold en aning om vad det är han skriver

Vet inget om hur vida Anton hade theamazingatheist som idol eller om theamazingatheist ens står för det osvald skrev. Kommenterade bara på tankesättet om att allt kvittar pga vår meningslösa existens ;)

Darth Yoda
2015-10-23, 11:37
Har inte direkt orkat följa den här fuckern men kan inte undvika att tänka att med en mindre kostsam invandringspolitik så kanske vi hade sluppit både detta och det på IKEA. Mindre asylsökande/bättre kontroll på det hela och IKEA vore kanske inte hänt, och vi hade samtidigt fått pengar över till psykiatrin/den allmänna välfärden för att kunna fånga upp personer som denna unga kílle. Det är så enkelt helt enkelt, känner jag.

andeem
2015-10-23, 11:37
Extra farligt blir det när någon i denna grupp inser att de inte kommer att få befrukta någon, vilket såklart är en följd av att könsfördelningen är i obalans.På vilket sätt är könsfördelningen i obalans? Tänker du på avfolkningen i glesbygden där flickor flyttar till universitetsstäder medan pojkarna blir kvar hemma framför datorn? Runkande, hatande, tyckandes synd om sig själv.

Gober
2015-10-23, 11:42
Har inte direkt orkat följa den här fuckern men kan inte undvika att tänka att med en mindre kostsam invandringspolitik så kanske vi hade sluppit både detta och det på IKEA. Mindre asylsökande/bättre kontroll på det hela och IKEA vore kanske inte hänt, och vi hade samtidigt fått pengar över till psykiatrin/den allmänna välfärden för att kunna fånga upp personer som denna unga kílle. Det är så enkelt helt enkelt, känner jag.

Där kom den igen. Är det invandringspolitikens fel även i USA där liknande fall hänt flertal gånger? Är det invandringspolitikens fel att en man dödade ett dagisbarn i Arvika? Osv.

Darth Yoda
2015-10-23, 11:48
Där kom den igen. Är det invandringspolitikens fel även i USA där liknande fall hänt flertal gånger? Är det invandringspolitikens fel att en man dödade ett dagisbarn i Arvika? Osv.

Det enda jag menar är att förmodligen hade vissa av konsekvenserna av en väldigt kostsam och oansvarig invandringspolitik kunnat undvikas utan sagda invandringspolitik. Det går naturligtvis inte att säga något med säkerhet gällandes varje enskilt fall men på ett rent praktiskt/filosofiskt plan så är det utan tvekan möjligt att göras.

MrBoris
2015-10-23, 14:12
Sist jag kollade var man själv, personligen ansvarig för vad man säger; möjligen med undandag för små barn, dementa gamlingar och gravt psykiskt sjuka. Väljer man att använda en händelse, t.ex. här det brutala mordet på flera människor, för att göra poänger i någon av sina privata vendettor, då är man också ansvarig för det.

Vet inte vad du pratar om men om man inte noterat att media är väldigt selektiv när det gäller att identifiera gärningsmän så har man levt under en sten hela livet

Tomten
2015-10-23, 14:19
Där kom den igen. Är det invandringspolitikens fel även i USA där liknande fall hänt flertal gånger? Är det invandringspolitikens fel att en man dödade ett dagisbarn i Arvika? Osv.

Fast just IKEA händelsen skulle inte skett med en ordentlig gränskontroll och en ordentlig asylprövning, för då skulle människan aldrig befunnit sig i landet. Just den här händelsen är däremot svårare, då vi inte vet personens motiv om han inte haft det här som ett skäl så hade han kanske hittat något annat motiv för att döda.

Ignatius72
2015-10-23, 14:37
Det som refereras här tycker jag nog kan betecknas som hårt. (http://expo.se/2015/uppmaningar-till-mordbrand-och-terrordad-i-sd-vanliga-facebookgrupper_6953.html)

Jag uppfattade att Ladugården refererade till den allmänna debatten och inte till puckon i diverse kommentatorsfält.

Tricklew
2015-10-23, 14:54
Det är alltid osmakligt när det sker mord och folk ska försöka plocka enkla politiska poäng, om man inte är ett sådant förbaskat svin så kanske man kan försöka vänta med att skrika "KOLLA JAG HADE RÄTT!!!! :D:D:D".

Detta gäller förstås folk på alla sidor, as.

Osvold
2015-10-23, 16:21
Eller så har inte Osvold en aning om vad det är han skriver

Du förföljs bara av otur när du tänker eller försöker förstå dig på ett tankesätt som inte liknar ditt, jag är okej med det.

Jakobson
2015-10-23, 16:39
En ung psykiskt sjuk kille begår ett fruktansvärt brott. Det som bör diskuteras är kanske främst hur vår så kallade psykvård fungerar i Sverige.

I Sthlm börjar de omorganisera och dra ner på psykvården, ska vara klart i början på nästa år!

ARMSTARK
2015-10-23, 17:16
Ett extremt obehagligt och hemskt attentat, lider med alla anhöriga. Tyvärr så tror jag att vi kommer att få se mer liknande händelser i framtiden. Allting har spårat ur i detta land.

Ja det är en djävligt läskig historia, man kan inte förstå hur det känns för de anhöriga, även gärningsmannens, de har också förlorat "sin lilla pojke", verkligen tragiskt.
Jag vet inte riktigt varför svenskar undrar hur det kan hända här, som om Sverige inte är en del av världen. Det kommer hända mer saker, var så säker, glöm inte att vi har haft två mord på politiker mitt på stan, även en självmordsbombare som sprängde sig mitt i julhandeln i Stockholm.
När Obama var här klassades Sverige som ett högriskland.

Herr Oberst
2015-10-23, 18:29
Du förföljs bara av otur när du tänker eller försöker förstå dig på ett tankesätt som inte liknar ditt, jag är okej med det.

Kan du inte försöka förklara lite bättre så även en idiot som jag kan förstå. Är helt ärligt inte säker på om jag förstod dig rätt

Bärsärk
2015-10-23, 19:26
Vad hjälper det att sitta och älta och prata om det undrar ju jag bara lite sådär?

Var han sjuk i huvudet: Ja
Kommer vi kunna få reda på varför han var det: Nej
Kommer vi att kunna förhindra att det händer igen: Nej

Allt ni gör är sitter och säger emot varandra, ni kommer aldrig komma överens eller få delade åsikter.

Glöm och gå vidare, fokusera på att stödja anhöriga och skit i vem förövaren var eller varför han gjorde som han gjorde.

Lasse Kongo
2015-10-23, 19:30
Ikeamördaren har ju tydligen sagt att han valde offer som såg svenska ut, men det mordet är "förträngt" redan eller?

micke81
2015-10-23, 19:52
Skulle vilja flytta fokus åt rätt håll. Glädjande att elevassistenten visade prov på rejält civilkurage,vi behöver fler sådana människor dennes handling är föredömlig, vi behöver mycket färre av den typ alltid måste peka på någon annan oavsett om det är för att göra billiga politiska poänger eller i annat syfte.

F Ultra
2015-10-23, 21:57
Ikeamördaren har ju tydligen sagt att han valde offer som såg svenska ut, men det mordet är "förträngt" redan eller?

Tydligen inte med tanke på att det nämnts i tråden en så där femioelva gånger redan.

Lasse Kongo
2015-10-23, 22:05
Tydligen inte med tanke på att det nämnts i tråden en så där femioelva gånger redan.

Bra!

Asdf
2015-10-23, 23:13
Kretiner pratar om vänsterextremism/högerextremism. Jag tappar tilltron till mänskligheten! Pojkvaskern är klädd i darth vader hjälm! Hade inte episod 7 gjorts och förstört det fina som star wars sagan är skulle inte detta hänt! Damn u j.j abrams!!

ARMSTARK
2015-10-23, 23:24
Kretiner pratar om vänsterextremism/högerextremism. Jag tappar tilltron till mänskligheten! Pojkvaskern är klädd i darth vader hjälm! Hade inte episod 7 gjorts och förstört det fina som star wars sagan är skulle inte detta hänt! Damn u j.j abrams!!

Aldrig har "Join the DARK side" varit så malplacerat.

Pansarhaj
2015-10-24, 00:23
Ikeamördaren har ju tydligen sagt att han valde offer som såg svenska ut, men det mordet är "förträngt" redan eller?

Redan där kan man ana att detta kommer flertalet människor irritera sig på. det vill säga att statsministern valde att avbryta sina dagsuppgifter för att åka dit och hålla ett tal men ej höll ett tal vid Ikeamorden. Jag tänker inte spekulera särskilt om anledningarna vill bara konstatera att jag tror folk kommer störa sig på sånt.

Vinter
2015-10-24, 00:38
Redan där kan man ana att detta kommer flertalet människor irritera sig på. det vill säga att statsministern valde att avbryta sina dagsuppgifter för att åka dit och hålla ett tal men ej höll ett tal vid Ikeamorden. Jag tänker inte spekulera särskilt om anledningarna vill bara konstatera att jag tror folk kommer störa sig på sånt.

Jag har faktiskt inte mött någon som funderar på det sättet i mitt dagliga liv och då möter jag ganska många människor dagligen. Och ja, det talas ganska mycket om Sveriges egentligen första skolmassaker.

En liten klick på nätet som dagligen läser avpixlat kan kanske få det intrycket.
Er verklighet är inte den generella verkligheten.

Hister
2015-10-24, 01:26
Ibland går ett fåtal slags människor bärsärkargång. Ibland är dom svarta, ibland är dom vita. Ibland är offren svarta, ibland är dom vita. Ibland är den heroiska hjälten gul, ibland är han eller hon brun.

Tolkia
2015-10-24, 11:35
Vet inte vad du pratar om men om man inte noterat att media är väldigt selektiv när det gäller att identifiera gärningsmän så har man levt under en sten hela livet
Jag förstår att du inte vill förstå vad jag pratar om. Det är ju väldigt smidigt att lägga ansvaret för sitt eget beteende på andra. "Skyll inte på mig för att jag beter mig som ett as, det är medias fel." Moget värre.

Darth Yoda
2015-10-24, 11:50
Jag har faktiskt inte mött någon som funderar på det sättet i mitt dagliga liv och då möter jag ganska många människor dagligen. Och ja, det talas ganska mycket om Sveriges egentligen första skolmassaker.

En liten klick på nätet som dagligen läser avpixlat kan kanske få det intrycket.
Er verklighet är inte den generella verkligheten.
Alltså, om det nu stämmer att statsministern avbröt sin dagliga rutin för det ena, men inte det andra, vilket inte ens för mig som nuförtiden rätt avställd ter sig särskilt omöjligt med tanke på den "allmänna sekretessen" i det tidigare fallet, så kan du hoppa upp och sätta dig på att det är anmärkningsvärt om det ena fallet i nämnvärd utsträckning skapar större diskussion än det andra.

PureWhey
2015-10-24, 11:52
Och vems fel kan det månne vara? Kanske medias?

Efter IKEA-morden vet folk månader senare knappt någonting om gärningsmannen, efter fåtal timmar vet folk allt om denna idiot, hur han såg ut, namn, politiska intressen och till och med hans musiksmak.

Detta har också rapporterats flitigt i internationell media nu. Helt plötsligt nämner två kompisar på Nya Zeeland att de hörde vad som hänt, IKEA-morden vet de ingenting om.

Helt sjukt vad detta har mer spridning ja.

Osvold
2015-10-24, 12:10
Kan du inte försöka förklara lite bättre så även en idiot som jag kan förstå. Är helt ärligt inte säker på om jag förstod dig rätt

Jag är ganska mättad av ämnet att tänka på vem han var och vilka bidrgande faktorer(de som visar värde att notera) som fanns. Allt som angår gärningsmannen lämnar jag helst bakom mig nu.

Tråden handlar ju ändå i huvudsak om politik, man får se sig för så man inte råkar bli rasist av allt flöde.

F Ultra
2015-10-24, 12:57
Alltså, om det nu stämmer att statsministern avbröt sin dagliga rutin för det ena, men inte det andra, vilket inte ens för mig som nuförtiden rätt avställd ter sig särskilt omöjligt med tanke på den "allmänna sekretessen" i det tidigare fallet, så kan du hoppa upp och sätta dig på att det är anmärkningsvärt om det ena fallet i nämnvärd utsträckning skapar större diskussion än det andra.

Jag kan lova dig att det inte skulle bli några tal av statsministern heller om du fick psykjuck och gick ut och högg ihjäl på slumpvis personer i ditt närområde medan det hade blivit precis som i Trollhättan om du gått ner maskerad till närmaste skola med vapen och dödat 2 samt skadat 5. Det oavsett nationalitet eller hudfärg på dig eller dina potentiella offer.

tp_88
2015-10-24, 13:25
Jag kan lova dig att det inte skulle bli några tal av statsministern heller om du fick psykjuck och gick ut och högg ihjäl på slumpvis personer i ditt närområde medan det hade blivit precis som i Trollhättan om du gått ner maskerad till närmaste skola med vapen och dödat 2 samt skadat 5. Det oavsett nationalitet eller hudfärg på dig eller dina potentiella offer.
Att mörda svenskar skulle få större uppmärksamhet. Det var därför Abraham Ukbagabir medvetet valde ut den 55-årige kvinnan och hennes son vid dådet på Ikea. ”De såg svenska ut”, säger han.

Och hade han haft en pistol hade han använt den – det skulle ha gett mer tyngd i hans budskap. Det framgår av den rättspsykiatriska utredningen.

Enligt den framstår Abraham Ukbagabir som fullständigt självcentrerad och ser andra personer enbart som ett medel att nå egna mål. Han tankesätt är likadant hos dem som begår skolskjutningar i USA.

Dubbelmordet var en hämnd för att han kände sig orättvist behandlad – han hade trott att han skulle få stanna här. Han betraktade Sverige som sitt hemland och ”om en fiende stör dig finns inget annat val än att försvara” resonerade han.

Den rättsmedicinska utlåtandet visar att han inte lider av någon allvarlig psykisk störning varken vid gärningstillfället eller efteråt.
Är det verkligen en gigantisk skillnad mellan dåden, tycker du?

arthax
2015-10-24, 13:27
Jag förstår att du inte vill förstå vad jag pratar om. Det är ju väldigt smidigt att lägga ansvaret för sitt eget beteende på andra. "Skyll inte på mig för att jag beter mig som ett as, det är medias fel." Moget värre.

Du är ju sanslöst blåst *screwy*

filmjölk
2015-10-24, 13:51
IKEA-morden kom ju jävligt olägligt med, bubblande främlingsfientlighet, begynnande flyktingkris. Väldigt hotfull stämning på sociala medier. Jag överdriver inte när jag säger att det råder en slags känsla av stundande inbördeskrig hos många i Sverige. Sett ur ett perspektiv där man vill värna om invandrare, är det då så himla konstigt att man agerar som man agerar och försöker skademinimera genom att lägga locket på?

Ur ett PK-perspektiv, är det då så väldans konstigt att man blir selektiv och väljer att tysta ner vissa saker och älta andra? En känsla av stundande inbördeskrig, smaka på ordet: Inbördeskrig. Det är hyfsat allvarliga grejer det där som kanske rättfärdigar att man agerar fult emellanåt?

timoat
2015-10-24, 14:50
Jag kan lova dig att det inte skulle bli några tal av statsministern heller om du fick psykjuck och gick ut och högg ihjäl på slumpvis personer i ditt närområde medan det hade blivit precis som i Trollhättan om du gått ner maskerad till närmaste skola med vapen och dödat 2 samt skadat 5. Det oavsett nationalitet eller hudfärg på dig eller dina potentiella offer.

Det var väl 5 totalt ink GM? Två döda och två skadade, samt död gärningsman?

Sen kan du på allvar inte tro dig själv när du säger att det inte skulle bli rabalder om två vita män gick ut och stack ihjäl två invandrare specifikt för att de hade annan hudfärg? Det är ju klarlagt att IKEA morden INTE var slumpade enligt GM själv. Men det kanske du missat? Selektiv läsförståelse verkar det vara.

BobaFett
2015-10-24, 17:25
IKEA-morden kom ju jävligt olägligt med, bubblande främlingsfientlighet, begynnande flyktingkris. Väldigt hotfull stämning på sociala medier. Jag överdriver inte när jag säger att det råder en slags känsla av stundande inbördeskrig hos många i Sverige. Sett ur ett perspektiv där man vill värna om invandrare, är det då så himla konstigt att man agerar som man agerar och försöker skademinimera genom att lägga locket på?

Ur ett PK-perspektiv, är det då så väldans konstigt att man blir selektiv och väljer att tysta ner vissa saker och älta andra? En känsla av stundande inbördeskrig, smaka på ordet: Inbördeskrig. Det är hyfsat allvarliga grejer det där som kanske rättfärdigar att man agerar fult emellanåt?

+1

Inbördeskrig. Har varit med om ett redan. Inget jag vill uppleva igen.

Får vibbar att det är dit det är på väg bara man läser i tråden här även om det är en av de mer rumsrena.

BobaFett
2015-10-24, 17:37
Sen kan du på allvar inte tro dig själv när du säger att det inte skulle bli rabalder om två vita män gick ut och stack ihjäl två invandrare specifikt för att de hade annan hudfärg?

Klart det skulle. Det är ju rasism mot en minoritet. Rasism är lika illa i vilket fall men rasism mot svenskar (även om det förekommer) är inte direkt ett problem i Sverige. Det är inte så att svenskar har problem att få jobb i Sverige på grund av att de är svenskar ;)

Fenomenet vita kränkta män har i för sig börjat bli ett problem då fler och fler känner sig diskriminerade.

Olegh
2015-10-24, 17:39
Unga, arga och förorättade män på internet verkar ju förvisso vara bra på att elda på någon slags undergångskänsla, men när det kommer till verkligheten så finns det som tur är fler spärrar som hindrar dom från att förpesta sin omgivning.

Ja, vi kommer se negativa effekter. Hantera det istället för att lipa som småbarn som måste dela med sig av sitt lördagsgodis.

timoat
2015-10-24, 17:58
Klart det skulle. Det är ju rasism mot en minoritet. Rasism är lika illa i vilket fall men rasism mot svenskar (även om det förekommer) är inte direkt ett problem i Sverige. Det är inte så att svenskar har problem att få jobb i Sverige på grund av att de är svenskar ;)

Fenomenet vita kränkta män har i för sig börjat bli ett problem då fler och fler känner sig diskriminerade.

Måste rasism alltid vara mot en minoritet?
Det är osmakligt att jämföra att inte få ett jobb pga sin hudfärg med att man blir dödad för sin hudfärg. Nu har vi två exempel här i Sverige där mord har skett på båda oskyldiga svenskar och oskyldiga invandrare, och båda är lika avskyvärda. Det som gör folk upprörda ligger i hur media och politiker har betett sig vid dessa tillfällena. Om det var min mamma och bror som blev ihjälstuckna på IKEA enbart för att de var svenskar (nu är de ju inte svenska men du förstår vad jag menar) så hade jag gärna sett att Löfven tog sig tid att komma ner och ge sitt stöd. Hela Sverige sluter nu upp kring Kronan offrens familjer och det finns ett oerhört stöd och hjälpnätverk för dem, förtjänade inte ikea offrens familj det?

Jag förstår faktiskt inte varför du ens tar upp att jobbdiskrimination skulle ens finnas på kartan som anledning att motivera mord. Det inte ok att sticka ner helt oskyldiga människor för att man upplever att man blivit diskriminerad mot.

*Flash*
2015-10-24, 18:02
Klart det skulle. Det är ju rasism mot en minoritet. Rasism är lika illa i vilket fall men rasism mot svenskar (även om det förekommer) är inte direkt ett problem i Sverige. Det är inte så att svenskar har problem att få jobb i Sverige på grund av att de är svenskar ;)

Fenomenet vita kränkta män har i för sig börjat bli ett problem då fler och fler känner sig diskriminerade.
Nu är väl inte hela texten riktad till dig men seriöst, hur kan du ens påstå att rasism mot svenskar inte är illa..samt har du hört talas om kvotering gällande jobb? Jag säger inte att det är lätt för icke svenskar alltid men att påstå att svenskar alltid skulle glida på räkmacka ungefär och det är inte så illa..please.
Jag är uppväxt i ett område med mestadels rika svenskar, ett område bredvid var det mest invandrare, vissa bra..andra not so much.
Redan då för över 10 år sedan var det INTE helt ovanligt att få höra "jävla svennejävel".
Eller att som tjej bli kallad för f*tta, jävla hora och få höra hur dom skulle kn*lla sönder en och liknande..well du är inte tjej så förstår om du inte vet hur det är.
Att svenska ungdomar blev rånade, kniv och mordhotade.
Och som polisen sa då det hände min bror och hans vänner, "Ja vi vet vilka de är, de har gjort sådant förr..men det är egentligen ingen idé att försöka anmäla för det kommer ändå inte hända dom något".

Så "fenomenet" med vita som blir utsatta pga dom är just vita..nej tyvärr det kommer INTE minska och det har funnits länge.
Antalet gånger jag blivit kallad för saker bara pga jag är vit kan jag inte ens räkna. Antalet jag kallat andra för saker? Till deras face? En gång tror jag till en som hotade med att han och hans polare skulle komma och våldta mig och leka med sin kniv.

Har jag något emot invandrare/flyktingar på det stora hela? Nej inte om dom anpassar sig, försöker lära sig språket, respekterar våra värderingar osv.
Har jag något emot de som kommer hit och bara gör dåliga saker, mördar, rånar, våldtar?
Ja nog fan har jag det, vad skulle dom ens hit att göra?

Har jag "mer problem" med om en invandrare/flykting gör något hemskt än en infödd svensk?
Ja till viss del är det så, återigen vad skulle den hit och göra?
Sedan är handlingen, att ta någon annans liv i sig helt likvärdig oavsett vem som gör och mot vem men det känns ändå mer onödig att som vid exempelvis Ikeamorden var det en som redan en gång innan fått avslag, en som inte ens borde befunnit sig i landet som utförde det hela. Onödigt då han inte ens borde varit här.

Sedan det svåra med morden på skolan är att gärningsmannen är död, man kan inte ens fråga honom om VARFÖR och VAD som fick honom att agera som han gjorde. Det är bara spekulationer.
Och statsministerns agerande är både pinsamt och i allra högsta grad upprörande.

Yes
2015-10-24, 18:16
Unga, arga och förorättade män på internet verkar ju förvisso vara bra på att elda på någon slags undergångskänsla, men när det kommer till verkligheten så finns det som tur är fler spärrar som hindrar dom från att förpesta sin omgivning.

Ja, vi kommer se negativa effekter. Hantera det istället för att lipa som småbarn som måste dela med sig av sitt lördagsgodis.
Hur illa behöver det bli innan det är okej att klaga utan att bli kallad lipsill och gnällspik?

ceejay
2015-10-24, 18:20
Hur illa behöver det bli innan det är okej att klaga utan att bli kalla lipsill och gnällspik?

När skattetrycket är någonstans kring 90%. Typ.

Yes
2015-10-24, 18:25
Klart det skulle. Det är ju rasism mot en minoritet. Rasism är lika illa i vilket fall men rasism mot svenskar (även om det förekommer) är inte direkt ett problem i Sverige. Det är inte så att svenskar har problem att få jobb i Sverige på grund av att de är svenskar ;)

Fenomenet vita kränkta män har i för sig börjat bli ett problem då fler och fler känner sig diskriminerade.
Inom vissa områden är det just svenskar som blir diskriminerade. Särskilt inom offentlig verksamhet där man är otroligt rädda för rasist-stämpeln. Polisen är ett lysande exempel. Annars har du organisationer som Rättviseförmedlingen som lobbar för rasism.

Att det talas om vita kränkta män är även det flagrant rasism. Har du synpunkter på det kan jag väl stämpla dig som kissnödig kränkt blatte?

Red Apple
2015-10-24, 18:27
Ni får uppdatera er ordbok, "rasism" betyder något helt annat än på 30-talet.

timoat
2015-10-24, 18:31
"Vita kränkta män" är fö den absolut lägsta formen av retort, enbart konstruerat för att reta gallfebern på folk så fokus flyttar från det man egentligen diskuterar. Står i samma stall som "rasist, fascist, främlingsfientlig, husblatte, kvinnohatare, misogyni, patriarket osv så fort någon inte tycker exakt som dem.

Jag är lite förvånad, jag hade faktiskt inte hört det på ett bra tag.

Ni får uppdatera er ordbok, "rasism" betyder något helt annat än på 30-talet.

Upplys gärna tråden, semantik är viktigt!

Medelålders
2015-10-24, 18:32
Ja, vi kommer se negativa effekter. Hantera det istället för att lipa som småbarn som måste dela med sig av sitt lördagsgodis.

Det där är verkligen en fruktansvärd inställning. Vem är du att bestämma nivån där det blir tillåtet att "lipa som småbarn"?

anvihl
2015-10-24, 18:32
Ni får uppdatera er ordbok, "rasism" betyder något helt annat än på 30-talet.

Nej, det betyder precis samma sak, det är bara felanvänt.

Red Apple
2015-10-24, 18:37
Nej, det betyder precis samma sak, det är bara felanvänt.

Språket definieras av användandet. "Fantastiskt" var inte uteslutande positivt för 50 år sen t.ex.

När rasism talas om i den här typen av sammanhang så menas allra oftast strukturell rasism. Något som det är väääääldigt svårt för vita att bli utsatta för. Googla runt lite och läs på om ni är nyfikna.

begt
2015-10-24, 18:42
Rasism är allt som etablissemanget ogillar. "Hat" fyller också den funktionen för att tysta debatten.

timoat
2015-10-24, 18:42
Språket definieras av användandet. "Fantastiskt" var inte uteslutande positivt för 50 år sen t.ex.

När rasism talas om i den här typen av sammanhang så menas allra oftast strukturell rasism. Något som det är väääääldigt svårt för vita att bli utsatta för. Googla runt lite och läs på om ni är nyfikna.

Däri ligger kruxet! Semantiiiiiken :Virro

Min farsa anställer inte svenskar, räknas han som rasist?

Red Apple
2015-10-24, 18:48
Rasism är allt som etablissemanget ogillar. "Hat" fyller också den funktionen för att tysta debatten.

Vänsterextremism, barnfetma och cancer är alltså rasism? *popcorn*

Däri ligger kruxet! Semantiiiiiken :Virro

Min farsa anställer inte svenskar, räknas han som rasist?

Det beror på. Om orsaken är att han hatar svenskar och anser att de är en lägre stånde ras, ja. Någon annan orsak: Nej. Om han istället haft som regel att inte anställa somalier så hade det oavsett orsak varit rasism eftersom han då, även om han har någon annan orsak än etniciteten, spär på det motstånd som somalier och i förlängningen alla mörkhyade möter i alla samhällskategorier.

Bra liknelse:
https://pbs.twimg.com/media/Bh_DlR8CMAAI74s.jpg

Med det här perspektivet så tycker jag att det är uppenbart att kvotering (som förekommer väldigt sällan) är något som är fullt legitimt och inte alls rasistiskt.

Olegh
2015-10-24, 18:56
Hur illa behöver det bli innan det är okej att klaga utan att bli kallad lipsill och gnällspik?

Man får vara missnöjd, men att försöka provocera om och om om och om igen att det handlar om en undergång i klass med att tjugoelva atombomber släppts på Sverige är oerhört tröttsamt. Ingen vinner på att försöka odla någon slags upploppsstämning.

Kommunicera tankar och idéer, ta ut frustration på en stubbe i skogen.

begt
2015-10-24, 18:58
Inte allt, men allt som är politiskt obekvämt för etablissemanget.

Med det här perspektivet så tycker jag att det är uppenbart att kvotering (som förekommer väldigt sällan) är något som är fullt legitimt och inte alls rasistiskt.

Det är inte ovanligt, och i och med invandringsvågen nu så lär det bli vardagsmat.
På vilket sätt är det legitimt att låta den mest kvalificerade personen gå åt sidan? Risken är ju stor att den inkvoterade gör ett mycket sämre jobb, och det är hur som helt orättvist och onaturligt.

begt
2015-10-24, 19:01
Man får vara missnöjd, men att försöka provocera om och om om och om igen att det handlar om en undergång i klass med att tjugoelva atombomber släppts på Sverige är oerhört tröttsamt. Ingen vinner på att försöka odla någon slags upploppsstämning.

Kommunicera tankar och idéer, ta ut frustration på en stubbe i skogen.

Risken är stor att välfärdssystemen krackelerar och att Sverige på sikt blir ett nytt Grekland med stor statsskuld. Det vore mycket tragiskt med tanke på vilket fantastiskt land Sverige har varit framför allt. Nu ser det dystrare ut, men det är inte kört än.

Red Apple
2015-10-24, 19:03
Inte allt, men allt som är politiskt obekvämt för etablissemanget.



Det är inte ovanligt, och i och med invandringsvågen nu så lär det bli vardagsmat.
På vilket sätt är det legitimt att låta den mest kvalificerade personen gå åt sidan? Risken är ju stor att den inkvoterade gör ett mycket sämre jobb, och det är hur som helt orättvist och onaturligt.

Jag är av åsikten att det utan en kvoteringspolicy på de flesta företag redan sker en omedveten kvotering. Vita män har oftast lättare att få jobb för att de, utan orsak, uppfattas som mer skötsamma och pålitliga än medlemmar av andra grupper. Det är orättvist och onaturligt.

begt
2015-10-24, 19:06
Jag är av åsikten att det utan en kvoteringspolicy på de flesta företag redan sker en omedveten kvotering. Vita män har oftast lättare att få jobb för att de, utan orsak, uppfattas som mer skötsamma och pålitliga än medlemmar av andra grupper. Det är orättvist och onaturligt.

Det är naturligt att vara lite rasistisk och se till sina egna. Orättvist (eller en naturlig del av livet kanske), ja om det saknas skäl för det vad gäller kompetensnivå.

Hister
2015-10-24, 19:07
Jag är av åsikten att det utan en kvoteringspolicy på de flesta företag redan sker en omedveten kvotering. Vita män har oftast lättare att få jobb för att de, utan orsak, uppfattas som mer skötsamma och pålitliga än medlemmar av andra grupper. Det är orättvist och onaturligt.

Nej. Sluta hitta på.

timoat
2015-10-24, 19:07
Vänsterextremism, barnfetma och cancer är alltså rasism? *popcorn*



Det beror på. Om orsaken är att han hatar svenskar och anser att de är en lägre stånde ras, ja. Någon annan orsak: Nej. Om han istället haft som regel att inte anställa somalier så hade det oavsett orsak varit rasism eftersom han då, även om han har någon annan orsak än etniciteten, spär på det motstånd som somalier och i förlängningen alla mörkhyade möter i alla samhällskategorier.

Bra liknelse:
https://pbs.twimg.com/media/Bh_DlR8CMAAI74s.jpg

Med det här perspektivet så tycker jag att det är uppenbart att kvotering (som förekommer väldigt sällan) är något som är fullt legitimt och inte alls rasistiskt.

Jag kan bara säga att jag inte håller med dig alls när det gäller detta. Jag tycker det förenklar och förlöjligar problemet. Att hävda att det räcker med att det faktum att man är vit är nån sorts gratisbiljett till framgång är inte seriös. Klart man måste generalisera men det är för låg nivå på den där liknelsen imo.

Yes
2015-10-24, 19:13
Ni får uppdatera er ordbok, "rasism" betyder något helt annat än på 30-talet.
Det är knappast PK-vänsterns ordbok som gäller. Ord är referenter till faktiska begrepp, och de ändrar sig inte bara för att du använder orden godtyckligt.
PK-vänstern blir inte mindre rasistisk och judehatande för att de slänger sig med nyspråk.

Red Apple
2015-10-24, 19:17
Det är naturligt att vara lite rasistisk och se till sina egna. Orättvist (eller en naturlig del av livet kanske), ja om det saknas skäl för det vad gäller kompetensnivå.

Googla internalisering. Även rasifierade och tjejer diskriminerar mot rasifierade och tjejer.

Jag kan bara säga att jag inte håller med dig alls när det gäller detta. Jag tycker det förenklar och förlöjligar problemet. Att hävda att det räcker med att det faktum att man är vit är nån sorts gratisbiljett till framgång är inte seriös. Klart man måste generalisera men det är för låg nivå på den där liknelsen imo.

Okej. Jag tycker snarare att det är väldigt komplext. När en diskuterar samhällsfrågor så måste en prata väldigt generellt för att få med hela bilden. Det innebär inte att det går att applicera på alla enskilda fall. Nej, att vara vit är inte en framgångsbiljett. Men det är färre hinder på vägen till framgång. Googla tolkningsföreträde, förstå vad det innebär även om du inte håller med om det, och sen applicerar du det, som ett tankeexperiment, på din verklighetsbild. Se efter hur icke-vita upplever den här frågan.

Yes
2015-10-24, 19:19
Man får vara missnöjd, men att försöka provocera om och om om och om igen att det handlar om en undergång i klass med att tjugoelva atombomber släppts på Sverige är oerhört tröttsamt. Ingen vinner på att försöka odla någon slags upploppsstämning.

Kommunicera tankar och idéer, ta ut frustration på en stubbe i skogen.
Det har aldrig talats om en undergång i klass med tjugoelva atombomber, och inte heller är förlusterna så ringa som att bli av med lördagsgodiset.

Om du nu menar allvar med att kommunicera tankar och idéer, så gör det utan att måla upp positionerna som något de inte är. Och, dra för höge farao inte en Schyffert.

Alexton
2015-10-24, 19:28
Det är knappast PK-vänsterns ordbok som gäller. Ord är referenter till faktiska begrepp, och de ändrar sig inte bara för att du använder orden godtyckligt.
PK-vänstern blir inte mindre rasistisk och judehatande för att de slänger sig med nyspråk.

Som ordet "kulturrasism" som handlar om att "Kulturrasister har fördomar om/tycker illa om hela kulturer. Kulturrasisten söker tillskriva en annan kultur vissa (negativa) värden. Dessa ställs ibland även mot den egna kulturen, som sägs sakna dessa värden. Kulturrasism är besläktad med främlingsfientlighet"

Samtidigt så har FN lagt ett antal stadgar om mänskliga rättighet. Det finns vissa länder som bryter mot dessa och total skiter i människor. Är det då rasism att anse att deras kultur är gammaldags, barbarisk och bara skit ?

Eftersom värderingar är inbakade i kulturer så borde de påverka en persons livssyn hence borde det vara större chans att ett område har denna syn.

Så är jag rasist för att jag tycker att mänskliga rättigheter är något som är en grundläggande bit att följa 2015 ?
Eller är de mänskliga rättigheterna rasistiska eftersom de lägger fram något som de anser att alla länder bör sträva efter och därmed säger "er syn på X duger inte".

timoat
2015-10-24, 19:33
Okej. Jag tycker snarare att det är väldigt komplext. När en diskuterar samhällsfrågor så måste en prata väldigt generellt för att få med hela bilden. Det innebär inte att det går att applicera på alla enskilda fall. Nej, att vara vit är inte en framgångsbiljett. Men det är färre hinder på vägen till framgång. Googla tolkningsföreträde, förstå vad det innebär även om du inte håller med om det, och sen applicerar du det, som ett tankeexperiment, på din verklighetsbild. Se efter hur icke-vita upplever den här frågan.

Ja, det var ju exakt det jag skrev, jag tyckte att dina exemplet förenklade och förlöjligade.

Jag googlade tolkningsföreträde, och det finns nog på båda sidor i varierande grader, skulle jag våga påstå.

Det har aldrig talats om en undergång i klass med tjugoelva atombomber, och inte heller är förlusterna så ringa som att bli av med lördagsgodiset.

Om du nu menar allvar med att kommunicera tankar och idéer, så gör det utan att måla upp positionerna som något de inte är. Och, dra för höge farao inte en Schyffert.

+1000

Hoisted on his own petard!:d

filmjölk
2015-10-24, 19:43
Ja, vi kommer se negativa effekter. Hantera det istället för att lipa som småbarn som måste dela med sig av sitt lördagsgodis.

Ett småbarn som tvingas dela med sig av sitt lördagsgodis till en mobbarunge som efter att ha ätit upp det den fått hotar sig till mer. När småbarnet vill skvallra till mamma så tar hon direkt den andre ungens parti. Är det då så fel att barnet tar till lipen?

Olegh
2015-10-24, 19:44
Det är liknelser ämnade att illustrera en diskrepans.

Yes
2015-10-24, 19:47
Med det här perspektivet så tycker jag att det är uppenbart att kvotering (som förekommer väldigt sällan) är något som är fullt legitimt och inte alls rasistiskt.
Du må tycka det men faktum är att det per definition är rasistiskt.

timoat
2015-10-24, 19:50
Det är liknelser ämnade att illustrera en diskrepans.

AKA "jag får ta till extremer men det får inte ni, så det så!"

Red Apple
2015-10-24, 19:51
Ja, det var ju exakt det jag skrev, jag tyckte att dina exemplet förenklade och förlöjligade.

Jag googlade tolkningsföreträde, och det finns nog på båda sidor i varierande grader, skulle jag våga påstå.

Nu förstår du mig nog inte riktigt. En generalisering är ju samma sak som en förenkling. För att kunna diskutera strukturer snarare än enskilda fenomen på ett pragmatiskt sätt är det nog nyttigt att förenkla så mycket det bara går.

Men vem skulle du då säga har tolkningsföreträdet i frågan om hur rasifierade behandlas pga sitt antagna ursprung? Med det perspektivet bör man lyssna på de berörda individerna mer än på sin egna grupp i egenskap av vit. Upplever rasifierade ett strukturellt förtryck? Om svaret är ett generellt ja bör man kanske överväga huruvida det ligger något i det. Så om en då vill bilda sig en uppfattning om hur det ligger till med detta så kan det ju vara bra att lyssna på personerna som berörs av frågan snarare än sig själv. Det är först efter det som det går att ge ett relevant svar på frågan "upplever jag som vit att det förekommer rasism mot mig?" Jag tycker att svaret är ett uppenbart nej när man ställer det i kontrast mot vad rasism verkligen innebär för merparten av jordens befolkning.

Red Apple
2015-10-24, 19:52
Du må tycka det men faktum är att det per definition är rasistiskt.

Det är problematiskt iom att det kräver särskiljandet av individer gällande hudfärg och kön, men utöver det så är det inte rasistiskt, nej. Jag kan dock tycka att undantaget berättigar medlen då det särkiljandet redan sker per automatik, och utan kvotering till de aktuella indivernas nackdel istället för fördel.

Yes
2015-10-24, 20:01
Det är problematiskt iom att det kräver särskiljandet av individer gällande hudfärg och kön, men utöver det så är det inte rasistiskt, nej. Jag kan dock tycka att undantaget berättigar medlen då det särkiljandet redan sker per automatik, och utan kvotering till de aktuella indivernas nackdel istället för fördel.
Utöver att vara rasistiskt är det inte rasistiskt, nej. Vidare kommer du med påståenden utan några fakta. Det är också en jäkla skillnad när kvotering sker genom politisk makt.

Olegh
2015-10-24, 20:04
AKA "jag får ta till extremer men det får inte ni, så det så!"

Får och får. Jag har återigen ramlat in på meta-spåret där jag hellre diskuterar en dysfunktionell diskussion än ämnet i sig.. Den typen av "knep" med fåniga liknelser använder jag för att försöka måla upp en karikatyr just för att peka på det som är dysfunktionellt med "debatten". Eftersom det inte rör ett riktigt problem sas (samt att jag inte har för avsikt att älta min ståndpunkt) så tycker jag inte det är jämförbart.

I viss mån får jag väl medge att jag föll på eget grepp vad gäller frustration, men de här inläggen lär vara helt meningslösa oavsett.

Jens.Andersson
2015-10-24, 20:21
Det är problematiskt iom att det kräver särskiljandet av individer gällande hudfärg och kön, men utöver det så är det inte rasistiskt, nej. Jag kan dock tycka att undantaget berättigar medlen då det särkiljandet redan sker per automatik, och utan kvotering till de aktuella indivernas nackdel istället för fördel.

Hur exakt ska det dock tillämpas?

"Hej, tack för din ansökan. Men du bifogade ingen bild, vi måste se hur mörk du är"

"Hej, vi skriver till dig för att berätta att jobbet gick till en annan sökande. Vi mätte pigmentet i eran hud och han hade högre mängd melanin"

Gäller kvoteringen endast med svenskar och invandrare? Vem vinner mellan en etnisk svensk och en svensk med invandrade föräldrar? En svensk med invandrade föräldrar och en invandrare? En finsk och en eritrean? Vem ska bestämma detta? Vem gör bedömningen?

Vore det inte i s f bättre att låta företag själva bestämma vilka det ska få anställa och kanske göra det mer fördelaktigt att anställa invandrare än att börja mäta skallar?

timoat
2015-10-24, 20:26
Får och får. Jag har återigen ramlat in på meta-spåret där jag hellre diskuterar en dysfunktionell diskussion än ämnet i sig.. Den typen av "knep" med fåniga liknelser använder jag för att försöka måla upp en karikatyr just för att peka på det som är dysfunktionellt med "debatten". Eftersom det inte rör ett riktigt problem sas (samt att jag inte har för avsikt att älta min ståndpunkt) så tycker jag inte det är jämförbart.

I viss mån får jag väl medge att jag föll på eget grepp vad gäller frustration, men de här inläggen lär vara helt meningslösa oavsett.

Så är det ju för mig varje gång jag måste försvara mig mot folk som kallar mig rasist bara för att jag inte har identiskt åsikt som dom har (eller samma definition av rasist för den delen :d) fast att jag är raka motsatsen. Helt plötsligt måste man försvara sig mot rasiststämpeln istället för att diskutera det man tog upp från början. Skrev exakt det för bara några sidor sen här. Diskussioner sticker iväg på idiotiska sidospår och man kommer ingenvart.

Men jag tycker vi har kommit en bit ändå, varje gång jag soff-engagerar mig i de här frustrerande försöken till diskussioner så lär jag mig något nytt och försöker ta till mig det. Cheers Olegh och Red apple för att ni får mig att tänka efter ibland, även om jag inte håller med allt!!:hbang:

Pansarhaj
2015-10-24, 20:27
Det är knappast PK-vänsterns ordbok som gäller. Ord är referenter till faktiska begrepp, och de ändrar sig inte bara för att du använder orden godtyckligt.
PK-vänstern blir inte mindre rasistisk och judehatande för att de slänger sig med nyspråk.

Appropå detta är det lite skrämmande hur accepterat det är att hata judar men inte andra folk från mellanöstern ( läs muslimer.. )

Kan ta flera exempel jag bevittnat, var på en föreläsning inom skolområdet där det blev tal om demokrati vs diktaturer varav Israel kom på temat. Resultatet blev att en närvarande Palestinier blev tokig och sa att landet inte existerar att de är hemsk osv osv, en annan elev kommer då in i samtalet och säger att " alla problem i världen är ju Judarnas fel ". Läraren sa inget särskilt mer än att nu pratar vi inte mer om detta. Vi pratar inte om folk i mellanstadiet utan vuxna personer. Hade det varit mot muslimer tror jag någon hade blivit utslängd.

Kan även dra upp att när jag väl var inom gymnasieskolan gjorde jag också ett arbete inom demokrati arbetet varav flertal länder kom på tal och Israel med. Jag fick inte använda vissa källor från Israel då det var såkallat " Israelvänligt" enligt läraren var de förtryckande och inte alls ett fri demokrati. Dock ska man ju inom ett skolarbete givetvis få visa alla sidor.

Men eftersom vår egen regering har valt att erkänna Palestina kanske detta är något som normaliseras eftersom.

Frågan blir hur hatbrott som i artikeln och andra kränkningar mot folkgrupper kommer att bli fungera lagmässigt i framtiden.

Red Apple
2015-10-24, 20:29
Utöver att vara rasistiskt är det inte rasistiskt, nej. Vidare kommer du med påståenden utan några fakta. Det är också en jäkla skillnad när kvotering sker genom politisk makt.

Rasismen finns redan där. Arbetsgivaren gör redan skillnad på rasifierad och svensk och kvotering är ett verktyg för att motverka de negativa effekterna utav detta. Jag kan tycka att det är lite som att spruta vatten på lågorna istället för på det som brinner, men tills vi som samhälle har kommit längre i uppluckrandet av förtryckande strukturer så är det väl bättre än ingenting. Kvotering sker inte genom politisk makt. Justitiedepartementet har skissat lite på en lagstiftning men det har liksom inte ens sagts att det ska göras en proposition utav det.

micke81
2015-10-24, 20:33
Rasismen finns redan där. Arbetsgivaren gör redan skillnad på rasifierad och svensk och kvotering är ett verktyg för att motverka de negativa effekterna utav detta. Jag kan tycka att det är lite som att spruta vatten på lågorna istället för på det som brinner, men tills vi som samhälle har kommit längre i uppluckrandet av förtryckande strukturer så är det väl bättre än ingenting. Kvotering sker inte genom politisk makt. Justitiedepartementet har skissat lite på en lagstiftning men det har liksom inte ens sagts att det ska göras en proposition utav det.

Nej det är inte som att spruta vatten på lågorna, kvotering är som att kasta en hink bensin på brasan fullständigt idiotiskt.Man gör sig inte av med rasistiska strukturer genom att införa nya rasistiska strukturer.

Red Apple
2015-10-24, 20:34
Hur exakt ska det dock tillämpas?

"Hej, tack för din ansökan. Men du bifogade ingen bild, vi måste se hur mörk du är"

"Hej, vi skriver till dig för att berätta att jobbet gick till en annan sökande. Vi mätte pigmentet i eran hud och han hade högre mängd melanin"

Gäller kvoteringen endast med svenskar och invandrare? Vem vinner mellan en etnisk svensk och en svensk med invandrade föräldrar? En svensk med invandrade föräldrar och en invandrare? En finsk och en eritrean? Vem ska bestämma detta? Vem gör bedömningen?

Vore det inte i s f bättre att låta företag själva bestämma vilka det ska få anställa och kanske göra det mer fördelaktigt att anställa invandrare än att börja mäta skallar?

Jag vet inte hur det ska skötas. Min åsikt är att kvoteringen bör ske mellan rasifierade och icke-rasifierade. Den som bedömer var gränsen för det går är väl personen som anställer.

Företag bestämmer själva. Inget privat företag har blivit tvingat att kvotera. Vissa offentliga myndigheter har blivit givna mål om att försöka uppnå och upprätthålla en representativ arbetsstyrka, de har sedan själva valt hur de ska uppnå detta och bl.a. polisen verkar tycka att kvotering är det mest effektiva verktyget.

anvihl
2015-10-24, 20:37
Nej det är inte som att spruta vatten på lågorna, kvotering är som att kasta en hink bensin på brasan fullständigt idiotiskt.Man gör sig inte av med rasistiska strukturer genom att införa nya rasistiska strukturer.

Exakt, vill man ge SD egen majoritet ska man börja kvotera.

Red Apple
2015-10-24, 20:41
Nej det är inte som att spruta vatten på lågorna, kvotering är som att kasta en hink bensin på brasan fullständigt idiotiskt.Man gör sig inte av med rasistiska strukturer genom att införa nya rasistiska strukturer.

Det införs inte några nya rasistiska strukturer iom kvotering. Existerande strukturer erkänns som verkande och då gör en sitt bästa för att motverka det. It's as simple as that. Jag upplever det som att du har en felaktig förståelse för vad begreppet "sociala strukturer" (och särskilt förtryckande sådana) betyder och innebär. Att erkänna dem innebär inte att man tillför något till dem då det inte har med medvetenhet kring dem att göra utan snarare en makro-tendens att upprätthålla dem.

hurril
2015-10-24, 20:45
Det införs inte några nya rasistiska strukturer iom kvotering. Existerande strukturer erkänns som verkande och då gör en sitt bästa för att motverka det. It's as simple as that. Jag upplever det som att du har en felaktig förståelse för vad begreppet "sociala strukturer" (och särskilt förtryckande sådana) betyder och innebär. Att erkänna dem innebär inte att man tillför något till dem då det inte har med medvetenhet kring dem att göra utan snarare en makro-tendens att upprätthålla dem.

Detta är bara en bra ide för dem som gillar diskriminering av kompetens och för dem som gillar att sortera människor utifrån ras. Något socialdemokratin å andra sidan gillat sedan gammalt.

Jens.Andersson
2015-10-24, 20:48
Jag vet inte hur det ska skötas. Min åsikt är att kvoteringen bör ske mellan rasifierade och icke-rasifierade. Den som bedömer var gränsen för det går är väl personen som anställer.

Företag bestämmer själva. Inget privat företag har blivit tvingat att kvotera. Vissa offentliga myndigheter har blivit givna mål om att försöka uppnå och upprätthålla en representativ arbetsstyrka, de har sedan själva valt hur de ska uppnå detta och bl.a. polisen verkar tycka att kvotering är det mest effektiva verktyget.

Men "rasifierad" har ingen definition. Det svarar inte vilka som har förtur i de exempel jag skrev. Och om det är upp till den som anställer att fritt definiera så känns det väl tämligen tandlöst?

Ursäkta, jag var under uppfattningen att du ville införa kvoteringstvång för företag. Hoppade in lite snabbt i diskussionen :-)

Herr Oberst
2015-10-24, 20:48
Kanske ett sidospår men, angående kvotering...
Det pratas mycket om införandet av mer kvotering och väldigt många verkar tycka att det är en bra metod att bekämpa den vita heterosexuella mannens monopol på arbetsmarknaden.

Men! Jag är lite nyfiken på vem som vill kvoteras in på en arbetsplats?
Tänk första dagen på jobbet,
- Hej, mitt namn är Anna och enda anledningen till att jag fick detta jobbet är för att jag är kvinna.
- Hej Anna! Jag heter Achmed och jag fick detta jobbet för att jag hade mörk hud.

Någon här som skulle vilja vinna kampen om en tjänst bara för att ni är kvinna/homosexuell/har mörk hudfärg?

Malle1
2015-10-24, 21:34
Kvotering är skadat. Det bygger på att alla männinskor är likadana. Det är de inte, de är individer. De är däremot lika värda och det är här i vänsterns tankevurpa ligger.... Man jämställer likadana och lika värda.

Pansarhaj
2015-10-24, 21:36
Kanske ett sidospår men, angående kvotering...
Det pratas mycket om införandet av mer kvotering och väldigt många verkar tycka att det är en bra metod att bekämpa den vita heterosexuella mannens monopol på arbetsmarknaden.

Men! Jag är lite nyfiken på vem som vill kvoteras in på en arbetsplats?
Tänk första dagen på jobbet,
- Hej, mitt namn är Anna och enda anledningen till att jag fick detta jobbet är för att jag är kvinna.
- Hej Anna! Jag heter Achmed och jag fick detta jobbet för att jag hade mörk hud.

Någon här som skulle vilja vinna kampen om en tjänst bara för att ni är kvinna/homosexuell/har mörk hudfärg?

Då svarar jag lite på ditt sidospår.

Förstår faktiskt mycket av vad du menar kring det här.

Det är lite konstigt att den nya " Feminismen " kan grundas på köns/ursprungs kvotering. När den ursprungliga tanken som jag förstått det är jämställdhet och rättvisa, vilket tordes vara den mest lämpliga metoden. Men det stämmer ju tyvärr inte längre. Vissa saker bör inte tvingas in enligt mig, mest lämpad bör få jobbet.

Kan använda ett exempel.

Jag och en bekant sökte en tjänst inom militären. Vi angav samma resultat på förtestet ( dvs icke sjukdomar, problem dylikt på testerna, Obs detta var det enda testet vi gjorde ) Han blev kallad till ytterligare intervju och jag blev inte det. han är född i Iran, och jag är född i Sverige. Kan ju helt enkelt vara slumpen men. Iallafall.

Men frågan är, sker det en kvotering inom många arbeten?

Bland annat vill jag anmärka där Polisen sökte nya medarbetare med sina annonser.
* Meriterande, fler språk
* Prata svenska flytande
* Merit, utländsk bakgrund
* " Vi är i behov av fler kvinnor "
* Merit, Högutbildad
* " Det är inget fel med att vara äldre och söka, oftast en fördel "

Således en ganska komplex meritsystem. En invandrande kvinna som har en högutbildning, hon ska prata svenska flytande, vara mogen. Detta låter alltså som ideal rekryten i annonserna som syntes tidigare. Kanske påverkar det vem som antas. Men jag kan inte annat än spekulera.

Yes
2015-10-24, 21:43
Rasismen finns redan där. Arbetsgivaren gör redan skillnad på rasifierad och svensk och kvotering är ett verktyg för att motverka de negativa effekterna utav detta. Jag kan tycka att det är lite som att spruta vatten på lågorna istället för på det som brinner, men tills vi som samhälle har kommit längre i uppluckrandet av förtryckande strukturer så är det väl bättre än ingenting. Kvotering sker inte genom politisk makt. Justitiedepartementet har skissat lite på en lagstiftning men det har liksom inte ens sagts att det ska göras en proposition utav det.
Du har fortfarande inte visat att rasismen finns där. Oavsett vad det gäller den saken motverkar du knappast rasism med mer rasism.
Jo, det är just genom politisk makt det sker. Det finns ännu ingen lagstiftning men den breder ut sitt fula tryne genom myndighetsledningar, hot om repressalier mot bolagsstyrelser, media, lobby-organisationer m.m.

begt
2015-10-24, 22:01
Appropå detta är det lite skrämmande hur accepterat det är att hata judar men inte andra folk från mellanöstern ( läs muslimer.. )

Det palestinierna utsatts för är obeskrivligt hemskt. Fosforbombningarna inte minst. Enligt de FN resolutioner som redan finns så har palestinierna rätt att återvända.

Problemet med antisemitism är när oskyldiga och ofta sekulära drabbas av det, snarare än den lilla finansiella elit som ligger bakom så mycket ont. Alltifrån finansieringen och genomförandet av Bolsjevikrevolutionen till förtrycket av palestinierna.

F Ultra
2015-10-24, 22:04
Det var väl 5 totalt ink GM? Två döda och två skadade, samt död gärningsman?

Sen kan du på allvar inte tro dig själv när du säger att det inte skulle bli rabalder om två vita män gick ut och stack ihjäl två invandrare specifikt för att de hade annan hudfärg? Det är ju klarlagt att IKEA morden INTE var slumpade enligt GM själv. Men det kanske du missat? Selektiv läsförståelse verkar det vara.

Som jag förstått det så mördade han två personer (en elevassisten och en elev) samt knivskar 5 personer.

Det är klarlagt att IKEA morden inte var slumpade nej, men det visste ju ingen om vid tillfället, tog ju ganska lång tid innan mördaren uppgav motivet och fram tills dess så antog ju de flesta att det bara var ett redigt psykjuck.

Men ur menar du att det inte blev rabalder efter IKEA morden? Räknas inte de tonvis med artiklar i div tidningar, dagliga rapporter i tv och radio öht? Hela Internet flödade dessutom av det precis som det nu gör med Trollhättan.

Ge det två månader till och det kommer inte att rapporteras speciellt mycket om Trollhättan heller. Dessutom blev IKEA morden trotts vad som påståtts i den här tråden ganska omtalat utomlands och skrevs om i samtliga stora utländska medier.

TranceII
2015-10-24, 22:09
Det palestinierna utsatts för är obeskrivligt hemskt. Fosforbombningarna inte minst. Enligt de FN resolutioner som redan finns så har palestinierna rätt att återvända.

Problemet med antisemitism är när oskyldiga och ofta sekulära drabbas av det, snarare än den lilla finansiella elit som ligger bakom så mycket ont. Alltifrån finansieringen och genomförandet av Bolsjevikrevolutionen till förtrycket av palestinierna.

...fosforbombningarna har inte varit någon större grej.

begt
2015-10-24, 22:10
Hemskt i alla fall.

micke81
2015-10-24, 22:49
Det palestinierna utsatts för är obeskrivligt hemskt. Fosforbombningarna inte minst. Enligt de FN resolutioner som redan finns så har palestinierna rätt att återvända.

Problemet med antisemitism är när oskyldiga och ofta sekulära drabbas av det, snarare än den lilla finansiella elit som ligger bakom så mycket ont. Alltifrån finansieringen och genomförandet av Bolsjevikrevolutionen till förtrycket av palestinierna.

Från psykbryt i Trollhättan till Palestina och SovjetBolshevism nog för att trådar har en tendens att spåra men *facepalm*

BobaFett
2015-10-24, 23:07
Måste rasism alltid vara mot en minoritet?
Det är osmakligt att jämföra att inte få ett jobb pga sin hudfärg med att man blir dödad för sin hudfärg. Nu har vi två exempel här i Sverige där mord har skett på båda oskyldiga svenskar och oskyldiga invandrare, och båda är lika avskyvärda. Det som gör folk upprörda ligger i hur media och politiker har betett sig vid dessa tillfällena. Om det var min mamma och bror som blev ihjälstuckna på IKEA enbart för att de var svenskar (nu är de ju inte svenska men du förstår vad jag menar) så hade jag gärna sett att Löfven tog sig tid att komma ner och ge sitt stöd. Hela Sverige sluter nu upp kring Kronan offrens familjer och det finns ett oerhört stöd och hjälpnätverk för dem, förtjänade inte ikea offrens familj det?

Jag förstår faktiskt inte varför du ens tar upp att jobbdiskrimination skulle ens finnas på kartan som anledning att motivera mord. Det inte ok att sticka ner helt oskyldiga människor för att man upplever att man blivit diskriminerad mot.

Jag skrev att rasism är lika illa oavsett vem det är riktat mot. Läs igen vad jag skrev.

Varför skulle jag jämföra mord med att inte få jobb, det är absurt? Tror du missuppfattade vad jag menar.

Det jag menar är att rasism inte är ett problem i samma utsträckning om det är riktat mot en majoritet. Vad är det som är så svårt att förstå? Själva handlingen rasism är lika fel oavsett men du blir inte påverkad av det i samma uträckning i ett land där du är i majoritet. De flesta är på din sida.

MikaelB
2015-10-24, 23:35
Jag skrev att rasism är lika illa oavsett vem det är riktat mot. Läs igen vad jag skrev.

Varför skulle jag jämföra mord med att inte få jobb, det är absurt? Tror du missuppfattade vad jag menar.

Det jag menar är att rasism inte är ett problem i samma utsträckning om det är riktat mot en majoritet. Vad är det som är så svårt att förstå? Själva handlingen rasism är lika fel oavsett men du blir inte påverkad av det i samma uträckning i ett land där du är i majoritet. De flesta är på din sida.

Det är det ju absolut eftersom det tyder på en dålig integration. Visst kan jag se poängen i att behandla oss lite olika i diverse ärenden, men någonstans får man sätta ner foten och visa vad som gäller i vårat land.

Red Apple
2015-10-25, 00:02
Men "rasifierad" har ingen definition. Det svarar inte vilka som har förtur i de exempel jag skrev. Och om det är upp till den som anställer att fritt definiera så känns det väl tämligen tandlöst?

Ursäkta, jag var under uppfattningen att du ville införa kvoteringstvång för företag. Hoppade in lite snabbt i diskussionen :-)

Ganska tandlöst ja. Men det är inte som att personen som anställer folk är enväldig gränsdragare, om företagsstyrelsen eller liknande inte tycker att personen sköter sin uppgift antar jag att det lyfts och åtgärdas.

Lugnt :)

Du har fortfarande inte visat att rasismen finns där. Oavsett vad det gäller den saken motverkar du knappast rasism med mer rasism.
Jo, det är just genom politisk makt det sker. Det finns ännu ingen lagstiftning men den breder ut sitt fula tryne genom myndighetsledningar, hot om repressalier mot bolagsstyrelser, media, lobby-organisationer m.m.

Vad är det du vill att jag ska tillhandahålla? En länk med obestridigla siffror som säger att strukturell rasism finns? Det är inte så enkelt. Fenomenet är alldeles för komplext och subtilt för det. Det är ett socialt fenomen och således väldigt svårt att mäta. Börja med att gå till ditt bibliotek och fråga om böcker inom poststrukturell sociologi och antropologi. Jag kan inte sammanfatta det du vill ha sammanfattat.

Det sker inte med politisk makt. Det sker för att fler och fler inser att det är en rätt vettig grej som borde implementeras. Den opinionssvängningen speglas i politiken, som sig bör. Att du inte håller med om det gör det inte till läge att dra fram foliehatten.

Röda Björnen
2015-10-25, 00:17
Jag skrev att rasism är lika illa oavsett vem det är riktat mot. Läs igen vad jag skrev.

Varför skulle jag jämföra mord med att inte få jobb, det är absurt? Tror du missuppfattade vad jag menar.

Det jag menar är att rasism inte är ett problem i samma utsträckning om det är riktat mot en majoritet. Vad är det som är så svårt att förstå? Själva handlingen rasism är lika fel oavsett men du blir inte påverkad av det i samma uträckning i ett land där du är i majoritet. De flesta är på din sida.

Motsägelsefullt kanske ?

Att prata på det här sättet bidrar till att öka rasismen då du direkt delar in oss i grupper, alltså att vi inte kan vara likadana och därför inte kan behandlas lika. Ett väldigt rasistiskt tänk.

Att påstå att en "grupp majoritet", jag tänker anta här att du menar t.ex. etniska svenskar vs icke etniska svenskar där etniska svenskar är i majoritet är alla av samma åsikt ? (eller är det yttre attributer som hudfärg vi ska dömas och delas upp efter ?)

Fatslim
2015-10-25, 03:03
Någon som vet nåt om när ordet, eller snarare konceptet rasism skapades, och till vilket grundsyfte?

Yes
2015-10-25, 03:04
Vad är det du vill att jag ska tillhandahålla? En länk med obestridigla siffror som säger att strukturell rasism finns? Det är inte så enkelt. Fenomenet är alldeles för komplext och subtilt för det. Det är ett socialt fenomen och således väldigt svårt att mäta. Börja med att gå till ditt bibliotek och fråga om böcker inom poststrukturell sociologi och antropologi. Jag kan inte sammanfatta det du vill ha sammanfattat.

Det sker inte med politisk makt. Det sker för att fler och fler inser att det är en rätt vettig grej som borde implementeras. Den opinionssvängningen speglas i politiken, som sig bör. Att du inte håller med om det gör det inte till läge att dra fram foliehatten.
Du har med andra ord inget att komma med.

Eller ja, inget mer än filmjölks-trollande i varje fall.

MrBoris
2015-10-25, 03:35
Jag förstår att du inte vill förstå vad jag pratar om. Det är ju väldigt smidigt att lägga ansvaret för sitt eget beteende på andra. "Skyll inte på mig för att jag beter mig som ett as, det är medias fel." Moget värre.

Jag ber om ursäkt för att jag tänkas kan ha tagit ett sidospår och bli arg på medias rapportering när jag borde ha visat mer respekt för vad som hänt, och kan förstå att du tycker det är vedervärdigt av mig. Lovar förbättring :)

Tycker förövrigt övriga i tråden borde fokusera mer på topic.

Red Apple
2015-10-25, 04:15
Du har med andra ord inget att komma med.

Eller ja, inget mer än filmjölks-trollande i varje fall.

Du gör det väldigt lätt för dig.

Jag ber om ursäkt för att jag tänkas kan ha tagit ett sidospår och bli arg på medias rapportering när jag borde ha visat mer respekt för vad som hänt, och kan förstå att du tycker det är vedervärdigt av mig. Lovar förbättring :)

Tycker förövrigt övriga i tråden borde fokusera mer på topic.

Du har helt rätt. Jag drar mig ur diskussionen nu.

Tolkia
2015-10-25, 13:04
Jag stänger nu tråden, då den för länge sedan spårat, och jag tycker att det är sjukt respektlöst att försöka använda tragedin i Trollhättan som något slags avstamp för alla möjliga andra, off topic saker som man själv känner att man absolut, absolut behöver ge uttryck för just här, just nu. Läs en bok om impulskontroll eller något.