handdator

Visa fullständig version : Hur mycket "får" man "rest-pausa" i ett "vanligt" byggarschema?


Diomedea exulans
2015-10-22, 10:58
Ursäkta cittatteckenmissbruket, men de är ju så behändiga.

Jag kör byggarträning nu och märker att efter jag nått teknisk fail så kan jag ofta värka ut några extra reps om jag vilar någon sekund, gör en rep, vilar någon sekund igen, osv. "Rest pause" kallas detta, tror jag mig veta.

Vissa scheman har ju inbyggd rest pause, men hur mycket bör man köra rest pause i scheman som inte har det? Gissar att det är en sån där grej som är dålig att köra för mycket.

Frågan är viktig för valet av vikter, för om man t ex ska köra 15-20 reps i en övning så måste man ju välja lägre vikt om man inte ska reps-pausa.

MikaelB
2015-10-22, 15:06
Vad jag vet brukar det vara allmänt vedertaget att det räknas som ett nytt set efter 8 sekunders vila i toppen.

Alla har olika repstålighet rent procentuellt (för jag antar att det är ett %-schema), det låter som du får sänka vikten tills du kan göra seten utan vila och sedan försöka hålla en bra progression uppåt i vikter.

Diomedea exulans
2015-10-22, 15:19
Nej, det är inget %-schema, utan ett schema där man ska köra ett visst antal reps, på en tillräckligt tung vikt för att det ska vara 0-2 reps från failure.

Määng
2015-10-22, 16:18
Nej, det är inget %-schema, utan ett schema där man ska köra ett visst antal reps, på en tillräckligt tung vikt för att det ska vara 0-2 reps från failure.

Antar att Layne vill att man ligger nån rep från fail för att det ska slita mindre. Man skulle väl successivt öka från att ligga några från fail till att möjligtvis gå till fail efter någon vecka. Att då gå förbi fail med rest pause låter ut som en dålig idé. PHAT är ändå rätt hög volym så du bör nog vara sparsam med rest pause. Sen beror det ju så klart på vilken övning det handlar om. Är nog mer ok att rest pausa lite curls än att göra det i knäböj.

Diomedea exulans
2015-10-22, 16:31
Antar att Layne vill att man ligger nån rep från fail för att det ska slita mindre. Man skulle väl successivt öka från att ligga några från fail till att möjligtvis gå till fail efter någon vecka. Att då gå förbi fail med rest pause låter ut som en dålig idé. PHAT är ändå rätt hög volym så du bör nog vara sparsam med rest pause. Sen beror det ju så klart på vilken övning det handlar om. Är nog mer ok att rest pausa lite curls än att göra det i knäböj.

Det låter logiskt det där. Om rest pause ses som att gå förbi failure så är det ju inte något han förespråkar i programmet. Ska använda det sparsamt, om jag någon gång känner att jag behöver lite extra krut i en övning för att jag står stilla, eller bara känner för att kriga lite extra någon gång för sakens skull.