handdator

Visa fullständig version : När ska man börja ta anteckningar/progress?


neppot
2015-10-22, 10:12
Jag har börjat styrketräna igen. Har haft perioder med mer eller mindre träning (som längst brukar det vara 4-5 pass/vecka och kanske 6-8 månader). Har tidigare kört fritt och inte direkt efter ett program, vanligtvis Stronglift 5 x 5 och sedan lagt till 2-3 övningar jag känner för den dagen..

Tänkte ändra approach nu och istället köra strikt enligt träningsprogram, där jag ska försöka hålla koll på varje pass, dvs skriva ner vikter jag använt.

Nu till saken: hur länge ska jag hålla på att traggla på gymmet innan jag så att säga kan börja skjuta skarpt? Visst kan jag dra upp 100 kg marklyft, men nu kör jag kring 40-50 för att vänja kroppen. Men hur länge är detta egentligen nödvändigt?

Känns som att jag tappar tid om jag ska försöka mjukstarta istället för att köra lite hårdare och dra ned lite först om man stöter på problem framöver.. Eller är det helt ok nu att efter 1 vecka maxa i resp övning och därigenom beräkna fram önskad vikt för de träningsprogram som finns och bara köra på?

Coffe
2015-10-22, 10:22
Jag har börjat styrketräna igen. Har haft perioder med mer eller mindre träning (som längst brukar det vara 4-5 pass/vecka och kanske 6-8 månader). Har tidigare kört fritt och inte direkt efter ett program, vanligtvis Stronglift 5 x 5 och sedan lagt till 2-3 övningar jag känner för den dagen..

Tänkte ändra approach nu och istället köra strikt enligt träningsprogram, där jag ska försöka hålla koll på varje pass, dvs skriva ner vikter jag använt.

Nu till saken: hur länge ska jag hålla på att traggla på gymmet innan jag så att säga kan börja skjuta skarpt? Visst kan jag dra upp 100 kg marklyft, men nu kör jag kring 40-50 för att vänja kroppen. Men hur länge är detta egentligen nödvändigt?

Känns som att jag tappar tid om jag ska försöka mjukstarta istället för att köra lite hårdare och dra ned lite först om man stöter på problem framöver.. Eller är det helt ok nu att efter 1 vecka maxa i resp övning och därigenom beräkna fram önskad vikt för de träningsprogram som finns och bara köra på?

Kör du 5x5 SL så blir det ju inte mycket slösad tid ifall du lägger dig på lite lättare vikter och sen nöter på enligt schemat direkt. Progressionen är ju väldigt snabb i just det programmet.

Loke
2015-10-22, 14:36
Jadu, detta är inte något man svarar enkelt på utan att träffa dig och ordentligt utreda ditt nuläge och bakgrund. Att köra på 40-50% av sitt 1RM ser jag ingen större mening med ens i början. Det skulle väl vara om man tidigare markat typ 300 och sedan varit borta ett par år. Samtidigt tänker jag mig att du säkert inte gör speciellt snygga marklyft, så att bara ge dig rådet att lassa på utan att få hjälp från nån är jag också tveksam till.

Med det sagt så ska du såklart ha någon progression redan nu. Kör du marken 3 gånger i veckan och börjar på 50 så blir det rätt snart tungt om du ökar 10 kg efter första veckan och 5 kg varje vecka därefter. Hela grejen med progressiv styrketräning är ju att inte bara plötsligt slänga på 50 kg till och maxa.

Vad är det för program du tänker köra?

Ajiusa
2015-10-22, 20:40
Skulle säga att det är bättre att mjukstarta. Säg att du egentligen ska lägga på 2.5kg till din knäböj varje pass,i början kanske du kan lägga på 5 kilo eller 7.5 varje pass tills du kommer upp till där du var innan och sedan börja med en fast progression där du successivt ökar vikten.

Traineatrepeat
2015-10-23, 08:27
Som alla redan har sagt. Börja på en för enkel vikt och öka kanske 5 kg/pass (tar det inte lång tid innan du då är uppe på maxvikter).