handdator

Visa fullständig version : Två år av Z_Bumbi Nybörjarschema, vad är nästa steg?


R0B
2015-10-21, 22:09
Hej allihop, som titeln hintar om är jag rätt inne på att byta träningsupplägg, jag har i princip kört Z_Bumbis schema ( tack så mycket Z_Bumbi) med tredagars upplägget under två år, rullande dock, i början blev det 2-4 pass i veckan och sen ökat en del efterhand så det sista året har det blivit 4-6 pass i veckan. Numera kör jag dock i princip alltid 6 pass.

Jag har ökat hyfsat men inget extremt, och toppar nu in på 120 bänk, 160 böj, 205 smalmark och 85 i Militärpress. Dock har jag fullständigt stagnerat nu. Har stått helt still senaste månaderna och börjat tappa suget lite.

Vikten låg på 85 kilo när jag började (175 lång) och nu 80 kg. Så har tagit det väldigt lugnt med viktnedgången, har ändå fått hyfsat ok fysisk men hade väl inte gråtit om jag tappat en 5-10kg rent fett till.

Kosten sköts medium borde väl nämnas...

Jag har inte allt för mycket tid på mig på gymmet så passen får helst inte ligga över 90 min, gärna närmare 60 hade varit idealt. Är intresserad av att främst bygga styrka i marklyft, hypertrofi är sekundärt även om det borde komma lite i den aspekten per automatik. Kan träna 6 dagar i veckan, alla dagar utan torsdag.

Så vad skulle erat tips till mig vara? Något nytt och roligt så jag kan få till en nytändning, Madcow, SL 5x5, Sheiko? Eller kanske heltidsanställa Hurril helt enkelt? *rolleyes*

Tack på förhand Bullen

// En man med många bekymmer, dock inga könssjukdomar.

Traineatrepeat
2015-10-21, 22:29
Prova 5/3/1 Advanced. Tror det är precis vad du skulle behöva :)

Bärsärk
2015-10-21, 23:31
Efter 2 år borde du ha tillräckligt med kunskaper för att lägga upp ett eget schema som du kan träna efter, om du inte är ute efter något grenspecifikt. Eller åtminstone kunna plocka och peta i ett redan befintligt sådant.

J.V
2015-10-22, 00:37
Jag gillar Sheiko men den stora fokusen ligger ju pa bankpress och knaboj, även om de flesta okar bra i marklyft ocksa, men jag gissar att du kanske vill ha ett schema dar du faktiskt kor mer marklyft. Nagon variant av 5/3/1 hade jag nog sagt med tanke pa att du ville vara max 90 minuter pa gymmet, helst närmare 60.Efter 2 år borde du ha tillräckligt med kunskaper för att lägga upp ett eget schema som du kan träna efter, om du inte är ute efter något grenspecifikt. Eller åtminstone kunna plocka och peta i ett redan befintligt sådant.Det ar, for de allra flesta, onodigt att forsoka ge sig pa att gora ett eget eller pilla i befintliga, framfor allt nar styrkan ar det primara malet. Mycket battre att kora pa ett befintligt och välbeprövat. Bara for att man varit pa gymmet mycket betyder inte att man har kunskaperna att faktiskt skapa ett program med bra och smart progression.

1979
2015-10-22, 07:08
Wendlers 531, sen är det bara att välja programmering som passar dig. Simplest strenght och bbb gillar jag.

spoon
2015-10-22, 07:15
Du har kommit en bit och blivit ganska stark. Då går det automatiskt lite segare med ökningarna. Personligen så gillar jag Sheiko. Om jag inte minns fel så brukade passen landa på runt 90 min för mig. Väljer du ett tre eller fyra dagars programm så kan du ju flytta över lite assistans till dom andra dagarna om du får dåligt med tid.

Bärsärk
2015-10-22, 09:07
Det ar, for de allra flesta, onodigt att forsoka ge sig pa att gora ett eget eller pilla i befintliga, framfor allt nar styrkan ar det primara malet. Mycket battre att kora pa ett befintligt och välbeprövat. Bara for att man varit pa gymmet mycket betyder inte att man har kunskaperna att faktiskt skapa ett program med bra och smart progression.

Verkligen inte, det är väldigt nyttigt att kunna stå på egna ben.

Sen handlar det ju inte om raketforskning direkt heller...

BobaFett
2015-10-22, 10:09
Jag gillar Sheiko men den stora fokusen ligger ju pa bankpress och knaboj, även om de flesta okar bra i marklyft ocksa, men jag gissar att du kanske vill ha ett schema dar du faktiskt kor mer marklyft.

Sheiko 4 dagars kör ju vartannat pass mark och vartannat knäböj. :thumbup:

J.V
2015-10-22, 10:15
Sheiko 4 dagars kör ju vartannat pass mark och vartannat knäböj.Mjo, men det ar mycket drag till knana, start fran knana, deficit, osv. Diverse varianter av det istallet for 'normala' reps.

Och det ar ju sa klart en tanke med det, men nar jag korde Sheiko CMS (4-dagars) tyckte jag det var ganska trist att inte mer var hela lyftet. Eftersom tradskaparens fokus ligger pa marklyft gissar jag att han tycker det ar roligt, och atminstone for min del forsvann det roliga i det av Sheikos upplagg.

Loke
2015-10-22, 10:56
Angeånde trådämnet så håller jag med spoon. Sheiko på vikter som inte är för tunga och kanske nåt litet tillägg/förändring av komplement är bra grejer. Gäller att hålla lite tempo på passen dock. Edit: Sjukt bra ökningar ocks på ett simpelt program, tror du har potential!

Det ar, for de allra flesta, onodigt att forsoka ge sig pa att gora ett eget eller pilla i befintliga, framfor allt nar styrkan ar det primara malet. Mycket battre att kora pa ett befintligt och välbeprövat. Bara for att man varit pa gymmet mycket betyder inte att man har kunskaperna att faktiskt skapa ett program med bra och smart progression.

Verkligen inte, det är väldigt nyttigt att kunna stå på egna ben.

Sen handlar det ju inte om raketforskning direkt heller...

Det finns ju ett mellanting också, att använda sig av etablerade program men använda hjärnan lite till exempel vad gäller vilka vikter man använder som 1RM och vad man kör för komplementsövningar. Det är annat om man faktiskt har en tränare, då är det dennes ord som gäller.

Bärsärk
2015-10-22, 11:18
Det finns ju ett mellanting också, att använda sig av etablerade program men använda hjärnan lite till exempel vad gäller vilka vikter man använder som 1RM och vad man kör för komplementsövningar. Det är annat om man faktiskt har en tränare, då är det dennes ord som gäller.

Jag sa ju det?

Eller åtminstone kunna plocka och peta i ett redan befintligt sådant.

milax
2015-10-22, 12:31
Om jag skulle lägga upp det skulle vara lite tyngre träning i några månader för att sen köra en period med lite högre repetioner pch sen tyngre igen.
Genom att växla på detta sätt så så tränar man alla energisystemen som kroppen använder för muskelarbete plus att man inte borde får mjölksyra när man ska skruva i en glödlampa eller likande
Är detta något TS har gjort? I orginalprogrammet är det väl linjär proggression? Det kan räcka med att periodisera på ett annat sätt för att uppnå nya ökningar.

R0B
2015-10-22, 19:16
Nu blir det lite vilt utkastade svar på era inlägg, citering är tråkigt...


Jag kan absolut lägga ihop ett eget schema och har redan petat i bumbis schema, lagt till lite övningar och tagit bort andra, jag har också lagt in veckor där jag enbart kört tungt, 1-3 reps och fler set, samt lättare veckor osv. hantelpress istället för bänk, press med hantlar istället för militärpress med stång, frontböj har dykt upp och massa andra varianter av övningar.

Så periodiserat har jag gjort, det började jag med ungefär efter ett år. Mina ökningar har väl inte varit något extremt precis, marken 35-45 kg, bänken 20-30 kg och böj har jag till slut tangerat vad jag tog vid 15 års ålder... Men det var iofs bara 90 graders böj, nu är det ATG hela dagen :) Är 29 nu kanske skulle tilläggas.

Sheikos fyra dagars tittar jag på nu, dock har jag varken kedjor eller lust med dom, inte heller någon stoppkloss till bänken men det måste man väl kunna köra utan? Om jag drar av 10kg på mina max och kör på det i sheikos fyra dagars, samt lägger till t.ex militärpress, triceps, biceps, baksida axlar, ja ni förstår, lite mer kompletterande grejer, vad tror ni om det?

Eller är det bättre att viga dom fria dagarna till sido övningar? Vill helst träna 5-6 gånger i veckan iaf.

Tycker upplägget tilltalar mig en del, i alla fall på pappret än så länge. Kanske blir trist som J.V säger med halva lyft hela tiden men det är inget jag provat innan så vem vet.

Tack för era bidrag så här långt :)

Ajiusa
2015-10-22, 19:54
Skulle rekommendera PHAT,PPL eller candito's upper/lower.

J.V
2015-10-23, 02:39
Sheikos fyra dagars tittar jag på nu, dock har jag varken kedjor eller lust med dom, inte heller någon stoppkloss till bänken men det måste man väl kunna köra utan? Om jag drar av 10kg på mina max och kör på det i sheikos fyra dagars, samt lägger till t.ex militärpress, triceps, biceps, baksida axlar, ja ni förstår, lite mer kompletterande grejer, vad tror ni om det?

Eller är det bättre att viga dom fria dagarna till sido övningar? Vill helst träna 5-6 gånger i veckan iaf.

Tycker upplägget tilltalar mig en del, i alla fall på pappret än så länge. Kanske blir trist som J.V säger med halva lyft hela tiden men det är inget jag provat innan så vem vet.
Ett substitut till klossbank ar ju t.ex. att stalla in ett safetyrack nagra centimeter ovanfor brostet och vanda nar du touchar racket. Klosspressarna, kattingar/gummiband till marklyft osv har helt klart sin plats.

Nar jag korde 4-dagarsprogrammet la jag in en eller tva extra pass pa "vilodagarna," eftersom Sheiko-passen redan ar ganska tidskravande, passen blev for langa. Fungerade hur som helst utmarkt, jag klarade alla angivna vikter hela tiden och sa. Dock far man ju vara lite smart med ovningarna man lagger till, kastar du in mycket som ar kravande for korsrygg och axlarna kan det nog bli karvt.

R0B
2015-10-23, 14:00
Smart, gummiband finns tillgängligt och rack också givetvis. Ska ta lite funderingar på hur jag ska lägga upp dom två andra passen som du säger. Jag sliter rätt hårt på axlarna i jobbet så redan nu kan dom vara helt döda efter en veckas jobb och några pass. Får se hur det funkar helt enkelt.

Vill tillägga att jag inte har ignorerat er andra som har rekommenderat andra upplägg, jag har tittat på Wendlers , PPL osv också. Men Det blir som det ser ut Sheiko med början på måndag :)

Morty
2015-10-23, 16:38
5/3/1 Triumvirate.

Vad var frågan? ;)