handdator

Visa fullständig version : Hur är överföringen från "marklyftskondis" till vanlig?


Rikard Jansson
2015-10-21, 19:03
Som titeln föreslår: om man tränar mycket högreppare i gymmet i stora övningar såsom marklyft, eller burpees, kettlebellswings, etc. så kan man ju bli katastrofalt andfådd. Men hur väl överför den här sortens konditionsträning till att t.ex. kunna springa en mil eller liknande?

jonkii
2015-10-21, 19:14
Kan inte ge något bra svar. Lär inte vara någon bra prediktor iaf, ganska knepigt. Framförallt är det ju helt olika energisystem som är viktiga. Aerobt vs. anaerobt. Och som i många konditionsidrotter är VO2max/kg kroppsvikt väldigt relevant.

Kiefz
2015-10-21, 19:32
Dåligt skulle jag säga. Det beror på hur vi ska översätta såklart men om du är bland tränande "stark i 20-rep marklyft" så tror jag tyvärr inte det överförs till någon bland tränande "Snabb på 10 km".

Rikard Jansson
2015-10-21, 19:37
Menar alltså: om jag lägger 3 timmar på att köra 20reppare i mark och knäböj, 50reppare i kettlebellswings, burpees och annat som gör att man vill spy ut lungorna över hela golvet, 3-4 gånger i veckan i ett år, hur mycket skulle det hjälpa min löpning om jag inte alls sprang samtidigt?

Ajemän
2015-10-21, 19:42
Menar alltså: om jag lägger 3 timmar på att köra 20reppare i mark och knäböj, 50reppare i kettlebellswings, burpees och annat som gör att man vill spy ut lungorna över hela golvet, 3-4 gånger i veckan i ett år, hur mycket skulle det hjälpa min löpning om jag inte alls sprang samtidigt?


Mycket. Säkert ett minuter på en 3km-runda skulle jag tippa på, men who knows:)

hurril
2015-10-21, 20:05
I min erfarenhet är träningskapacitet direkt överförbar på ork i största allmänhet och på att kötta fysiska aktiviteter. Flytta bostad, bära skit eller allmänt arbeteri. Bra mycket mer än löpare brukar palla.

Men till att springa eller cykla, däremot, så tar det emot efter ett tag för att man blir stum. Ingen uthållighetsekonomi och heller inte den där vanan att uthärda en längre period av Det-är-jobbigt-nu.

z_bumbi
2015-10-21, 20:23
Även om man springer i HIIT-form har det ganska liten betydelse för att orka springa långt och eftersom att träna kondition med marklyft et al är en mycket sämre form av konditionsträning så bör det få ännu sämre överföring.

King Grub
2015-10-21, 20:24
Menar alltså: om jag lägger 3 timmar på att köra 20reppare i mark och knäböj, 50reppare i kettlebellswings, burpees och annat som gör att man vill spy ut lungorna över hela golvet, 3-4 gånger i veckan i ett år, hur mycket skulle det hjälpa min löpning om jag inte alls sprang samtidigt?

Inte mycket.

hurril
2015-10-21, 20:33
Inte mycket.

Jag vill inte ifrågasätta dig men jag undrar varför det inte har så stor effekt. Man kan göra många saker på gymmet som håller uppe flåset ordentligt under lång tid.

(Jag tänker på cirkelträning och t ex KB-swingar enligt något av de vidrigare protokollen.)

King Grub
2015-10-21, 20:34
Kondition är extremt grenspecifik. Man ser inte ens någon överföring från en konditionsgren till en annan.

hurril
2015-10-21, 20:35
Kondition är extremt grenspecifik. Man ser inte ens någon överföring från en konditionsgren till en annan.

Jag hade på känn att det var något sådant ja.

King Grub
2015-10-21, 20:40
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4890029&postcount=2

G_lund
2015-10-21, 20:58
Kondition är extremt grenspecifik. Man ser inte ens någon överföring från en konditionsgren till en annan.

Har för mig att du (eller om det var Eddie här på forumet) tidigare nämnt en skadad löpare som endast konditionstränade med cykel och sedan gjorde väldigt bra resultat på löpartävling.

Men då har ju iof killen redan tekniken i benen efter alla hundratals mil innan skadan skedde.

Eller så har jag bara drömt att det nämnts tidigare här på forumet.

svenbanan
2015-10-21, 22:09
När man snackar om konditionsträning brukar det ju dels pratas om lokala effekter (dvs förändringarna i de muskler som jobbar) och dels centrala effekter (förmåga att pumpa ut en jäkla massa syresatt blod).

Det brukar sägas att de centrala effekterna kan man skaffa sig på vilket sätt som helst och de är överföringsbara. Däremot är de lokala effekterna nåt man måste skaffa inom den idrott man vill bli bra på. Dessutom tror jag de lokala effekterna tar längst tid att bygga upp.

Så även om man lyckades skaffa en jäkla massa central träning för hjärta/lungor av marklyft (eller nåt annat viktrelaterat) så finns hela den lokala biten kvar. Jag tror dessutom att man inte kan träna upp de centrala effekterna lika effektivt med marklyft som med nån mer traditionell konditionsträning. Möjligen ifall man står och lyfter några enstaka kilo i en halvtimme i sträck utan paus då. Annars är det nog för mycket muskulär uthållighet som sätter stopp, snarare än konditionen.

Det finns en crossfit-metcon som går ut på att man ska göra 5 pullups, följt av 10 armhäv, följt av 15 knäböj och sedan börja om. Så många varv som möjligt på 20min. Enbart kroppsvikt, så det är inte särskilt tungt. Pullupsen är sådana kippade (annars pallar man nog inte att göra 5 "vanliga" utan att dela upp det i delset. Dvs det blir mindre vila om man gör kippade.). Gör man detta så snabbt man kan och verkligen skyndar sig mellan övningarna, så är man jävligt spyfärdig efter tio-femton minuter. Trots detta har jag aldrig märkt att det givit några märkbara resultat på löpning och kondition. Däremot har jag märkt att crossfit-övningen blivit fan så mycket lättare då jag haft bättre kondition (som jag skaffat mig via löpning).

Linjedomarn
2015-10-21, 22:09
Som andra redan sagt så kan man inte sätta ett likhetstecken mellan hög puls och träningssvar. För att få en snabb tid på milen handlar framförallt om lokal anpassning i muskulaturen. Sedan spelar rörelsemönstret in också.

edit: tvåa

Linjedomarn
2015-10-21, 22:15
Dessutom tror jag de lokala effekterna tar längst tid att bygga upp.

De lokala faktorerna har i alla fall den största förbättringspotentialen.

HookersUnited
2015-10-21, 22:31
Rich Froning som är bäst inom CrossFit har ungefär samma Vo2 max som Charlotte Kalla men hans löpning är en svaghet.

Diomedea exulans
2015-10-21, 22:38
Kondition är extremt grenspecifik. Man ser inte ens någon överföring från en konditionsgren till en annan.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4890029&postcount=2

Jag fattar inte logiken bakom det. Sålänge ens kapacitet i två konditionsgrenar begränsas av ens benägenhet att bli andfådd tycker jag det logiska är att minskad benägenhet att bli andfådd i en gren leder till minskad benägenhet att bli andfådd i den andra. Ens benägenhet för respektive motståndskraft mot att bli andfådd verkar ju sitta i lungorna, och lungorna borde väl inte bry sig om vilka rörelser lemmarna gör, bara hur snabbt och intensivt de utförs.

Hade det t ex varit så att cyklingskapaciteten begränsas av lårmuskeluthållighet medan joggning begränsas av andfåddhetstålighet så hade jag förstått det. Men om de begränsas av samma sak så förstår jag inte.

Säger som hurril, jag misstror dig inte. Tycker bara det är konstigt.

hurril
2015-10-21, 23:02
Man kan vara en skicklig löpare helt enkelt.

Xtreme-G
2015-10-21, 23:08
Jag fattar inte logiken bakom det. Sålänge ens kapacitet i två konditionsgrenar begränsas av ens benägenhet att bli andfådd tycker jag det logiska är att minskad benägenhet att bli andfådd i en gren leder till minskad benägenhet att bli andfådd i den andra. Ens benägenhet för respektive motståndskraft mot att bli andfådd verkar ju sitta i lungorna, och lungorna borde väl inte bry sig om vilka rörelser lemmarna gör, bara hur snabbt och intensivt de utförs.


En frisk människa begränsas aldrig av lungornas kapacitet endast hjärtats förmåga att pumpa runt blod och musklernas förmåga att ta upp syret i blodet. Hjärtat stärks såklart av all konditionsträning men den lokala förmågan att ta upp syre skiljer sig mellan olika grenar. Källa: föredrag av en friidrottstränare med samma utbildning som Yannick Tregaro.

Diomedea exulans
2015-10-21, 23:21
En frisk människa begränsas aldrig av lungornas kapacitet endast hjärtats förmåga att pumpa runt blod och musklernas förmåga att ta upp syret i blodet. Hjärtat stärks såklart av all konditionsträning men den lokala förmågan att ta upp syre skiljer sig mellan olika grenar. Källa: föredrag av en friidrottstränare med samma utbildning som Yannick Tregaro.

Okej, så det är mest hjärtat som har att göra med hur lätt man blir andfådd?

Kan man förklara det med att en superb löpare inte blir bra cyklare för han kommer bli trött i benen när han ska cykla? Fast inte andfådd?

begt
2015-10-22, 06:18
Vad Xteme-G menade var att den lokala kapaciteten att använda syre i specifika muskler varierar från gren till gren. En löpare har inte riktigt samma lokala kapacitet i muskler som används lite i löpning (som vissa armmuskler eller bröstmuskler t.ex.). En skidåkare har däremot högre lokal kapacitet i armar osv. Inga jätteskillnader skulle jag vilja påstå, frånsett allmän kondition är det allra främst grenspecifik teknik och styrka det som skiljer en skidåkare från en löpare.

robbob
2015-10-22, 07:15
Om du däremot kör Kampsport kommer dina cirkelträningar och ditt 20 repsande att ha en god effekt på kondisen. Detta då rätt energisystem tränas.samt du överar upp din styrkeuthållighet. Som anekdot kan jag berätta att för ett par år sedan tränade jag väldigt mycket cirkelträningar m kroppsvikt, hantellsvingar, hantelryck, sprang intervaller osv. Samtidigt körde jag submission wrestling. Jag har aldrig haft så bra kondis. För kampsport! Så kondition är nog bra.grenspecifik.

Bmwtwinturbo
2015-10-22, 07:31
Kan dock inte den akuta återhämtningen vara lite bättre? Ex jag springer för fort och blir andfådd, sänker tempot och försöker få tillbaka flåset. Skulle man kunna tänka sig att denna förmåga ändå bli något bättre?

Slartibartfast
2015-10-22, 08:59
Okej, så det är mest hjärtat som har att göra med hur lätt man blir andfådd?

Kan man förklara det med att en superb löpare inte blir bra cyklare för han kommer bli trött i benen när han ska cykla? Fast inte andfådd?

Här på jobbet har vi löpare och skidåkare på landslagsnivå, och dom fullkomligt krossar på cykeltestet som görs med ett par års mellanrum. Trots att dom inte direkt tränar cykling. Klart nån med grym kondition klarar sig bäst på konditionstest, oavsett hur man mäter den.

Linjedomarn
2015-10-22, 09:07
Här på jobbet har vi löpare och skidåkare på landslagsnivå, och dom fullkomligt krossar på cykeltestet som görs med ett par års mellanrum. Trots att dom inte direkt tränar cykling. Klart nån med grym kondition klarar sig bäst på konditionstest, oavsett hur man mäter den.

Självklart är hen bra på cykeln också men inte jämfört med en cyklist.

Slartibartfast
2015-10-22, 09:11
Självklart är hen bra på cykeln också men inte jämfört med en cyklist.

Nej, det är ju självklart.

Men en bra skidåkare kommer krossa mig totalt på cykel, även om jag hobbycyklar, och skidåkaren aldrig suttit på en cykel.

F Ultra
2015-10-22, 09:30
Okej, så det är mest hjärtat som har att göra med hur lätt man blir andfådd?

Kan man förklara det med att en superb löpare inte blir bra cyklare för han kommer bli trött i benen när han ska cykla? Fast inte andfådd?

Om man får spekulera hej vilt utan att ha kunskap (dvs Broscience dax) så kanske det är så att eftersom dina muskler i benen inte är anpassade för att ta upp så mycket syre ur blodet så kommer ditt hjärta och lungor att ansträngas mer då kroppen försöker kompensera det mindre uttaget med mer intag sas och därför blir du andfådd trotts att du egentligen har bra kondition (starkt hjärta och lungor) ?

Hade iaf en kille på förförra jobbet som var ganska avancerad cyklist, inte elit men nära nog, och när han var med på ett pass innebandy så blev han ganska fort andfådd trotts att han annars har en fruktansvärt bra kondition så något med grenspecificitet finns där ju definitivt.

Loke
2015-10-22, 09:31
Så, eh, på friskis få jag rätt många motionärer som vill åka vasaloppet. Tyvärr är ju ofta snömängderna sådana att de inte har möjlighet att träna så mycket på skidåkningen. Ska jag tolka diskussionen här som att löpning nästan är bortkastat för dem? Vi har "stakmaskiner", alltså handtag i kabel som fäster högt och bromsas av luftmotstånd. Jag har varit lite tveksam till den för jag själv upplever att löpning påverkar min cirkulation mer, är det ett feltänk från min sida? Det kanske inte alls är hjärtat som är begränsningen för dem?

Sorry att denna tråd glider mer och mer off topic, men jag skulle verkligen uppskatta tips på skidåkningsträning för de som inte har möjlighet att åka skidor :)

Mantus
2015-10-22, 09:57
Så, eh, på friskis få jag rätt många motionärer som vill åka vasaloppet. Tyvärr är ju ofta snömängderna sådana att de inte har möjlighet att träna så mycket på skidåkningen. Ska jag tolka diskussionen här som att löpning nästan är bortkastat för dem? Vi har "stakmaskiner", alltså handtag i kabel som fäster högt och bromsas av luftmotstånd. Jag har varit lite tveksam till den för jag själv upplever att löpning påverkar min cirkulation mer, är det ett feltänk från min sida? Det kanske inte alls är hjärtat som är begränsningen för dem?

Sorry att denna tråd glider mer och mer off topic, men jag skulle verkligen uppskatta tips på skidåkningsträning för de som inte har möjlighet att åka skidor :)

Rullskidor! Det finns en del bra områden för att åka rullskidor i Uppsala.

spoon
2015-10-22, 10:20
Om du däremot kör Kampsport kommer dina cirkelträningar och ditt 20 repsande att ha en god effekt på kondisen. Detta då rätt energisystem tränas.samt du överar upp din styrkeuthållighet. Som anekdot kan jag berätta att för ett par år sedan tränade jag väldigt mycket cirkelträningar m kroppsvikt, hantellsvingar, hantelryck, sprang intervaller osv. Samtidigt körde jag submission wrestling. Jag har aldrig haft så bra kondis. För kampsport! Så kondition är nog bra.grenspecifik.

Om jag får spinna vidare med egen anekdot så har jag aldrig varit snabbare på 5km löpning än då jag tränade kickboxning. Så något gav det mig.

Diomedea exulans
2015-10-22, 10:28
Klart nån med grym kondition klarar sig bäst på konditionstest, oavsett hur man mäter den.

Självklart är hen bra på cykeln också men inte jämfört med en cyklist.

Nej, det är ju inte alls så, enligt vad Grub skrev på sidan 1.

DammA
2015-10-22, 10:58
Nej, det är ju inte alls så, enligt vad Grub skrev på sidan 1.

King Grubs ord är lag.

Sheogorath
2015-10-22, 10:59
Spontant: väldigt dåliga överföring

Diomedea exulans
2015-10-22, 10:59
King Grubs ord är lag.

Om inte annat hade han ju en studie att backa upp med.

Linjedomarn
2015-10-22, 11:33
Nej, det är ju inte alls så, enligt vad Grub skrev på sidan 1.

Läs igen..

For example, aerobic improvements derived from running (a complex activity) have been shown to produce improvements in the aerobic work of cycling (a simpler activity where the work occurs in fewer large muscle groups). The amount of the transfer is marginal at best. For example, the aerobic benefits that could be derived from 100 hours of endurance running might translate into the equivalent effect of 10 hours of endurance training for cycling.

Diomedea exulans
2015-10-22, 11:36
Läs igen..

Det står också att man inte blir ett dugg bättre på att jogga av att cykla.

svenbanan
2015-10-22, 12:13
Det står också att man inte blir ett dugg bättre på att jogga av att cykla.

Det är en överdrift, som inte stämmer om man kollar lite närmare. Har du inte hängt med i tråden? Lokala effekter inte så mkt överföring. Centrala effekter massor av överföring. En elitcyklist som aldrig löptränar blir självklart bättre på löpning än sin tvillingbror som kör "marklyftskondis", och ännu bättre än sin andra tvilling (trilling) som inte konditionstränar alls. Ifall de skulle vara fyrlingar, och den fjärde brorsan ägnar sig åt jogging två ggr/v så skulle elitcyklisten spöa honom i en löptävling också.

Loke
2015-10-22, 12:16
Rullskidor! Det finns en del bra områden för att åka rullskidor i Uppsala.

Bra tips, att jag inte tänkte på det? Är det svårt att åka rullskidor, givet att man har någon erfarenhet av att åka vanliga längdskidor?

svenbanan
2015-10-22, 12:19
Så, eh, på friskis få jag rätt många motionärer som vill åka vasaloppet. Tyvärr är ju ofta snömängderna sådana att de inte har möjlighet att träna så mycket på skidåkningen. Ska jag tolka diskussionen här som att löpning nästan är bortkastat för dem? Vi har "stakmaskiner", alltså handtag i kabel som fäster högt och bromsas av luftmotstånd. Jag har varit lite tveksam till den för jag själv upplever att löpning påverkar min cirkulation mer, är det ett feltänk från min sida? Det kanske inte alls är hjärtat som är begränsningen för dem?

Sorry att denna tråd glider mer och mer off topic, men jag skulle verkligen uppskatta tips på skidåkningsträning för de som inte har möjlighet att åka skidor :)

Skidåkare brukar ju ägna sig åt en hel del löpträning då det är barmark. Så löpträning har nog rätt hyfsad överföring på skidåkning. Säkert ännu bättre för motionärer än elit skulle jag tro. Det är väl bara eliten som ägnar sig åt att staka flera mil i sträck. Motionärer kör väl oftast lite mer "traditionell" teknik och använder benen mer. Dock kanske det är svårt att få till samma typ av mängdträning ifall man kör löpning. Kanske man kan köra långpass på nån typ av crosstrainer.

Men sedan är ju skidåkning bra mycket mer teknikkrävande än löpning. Den biten lär man ju inte kunna få till utan att åka skidor. Kanske rullskidor funkar till en viss del.

begt
2015-10-22, 12:30
Men sedan är ju skidåkning bra mycket mer teknikkrävande än löpning. Den biten lär man ju inte kunna få till utan att åka skidor. Kanske rullskidor funkar till en viss del.

Nja...Minst lika många motionärer har dålig löpteknik som skidteknik. Fast i skidåkning finns det många fler tekniker att behärska. Men att löpa riktigt bra tekniskt är verkligen svårt.

Diomedea exulans
2015-10-22, 13:30
Det är en överdrift, som inte stämmer om man kollar lite närmare. Har du inte hängt med i tråden?

Jo, jag har hängt med i tråden, vilket spädde på min förvirring. Jag visste inte att studien skulle tolkas som en överdrift som inte riktigt stämmer.

begt
2015-10-22, 13:34
Bra tips, att jag inte tänkte på det? Är det svårt att åka rullskidor, givet att man har någon erfarenhet av att åka vanliga längdskidor?

I stort sett lika svårt/väldigt likt skulle jag säga, förutom att det är lite svårare att stanna särskilt i början. Att diagonala med vanliga rullskidor innebär perfekt fäste (samma med stakning med frånskjut) dock.

svenbanan
2015-10-22, 13:43
Nja...Minst lika många motionärer har dålig löpteknik som skidteknik. Fast i skidåkning finns det många fler tekniker att behärska. Men att löpa riktigt bra tekniskt är verkligen svårt.

Jag menar inte att folk i allmänhet är närmare perfekt teknik i löpning än i skidåkning.

Jag tror man sparar mer energi om man förbättrar sin skidteknik med 10% (jämfört med att förbättra sin löpteknik med 10%). Men det är ju bara en gissning.

svenbanan
2015-10-22, 13:44
Jo, jag har hängt med i tråden, vilket spädde på min förvirring. Jag visste inte att studien skulle tolkas som en överdrift som inte riktigt stämmer.
Du citerade väl ett påstående från King Grub, inte en studie?

begt
2015-10-22, 13:46
Jag menar inte att folk i allmänhet är närmare perfekt teknik i löpning än i skidåkning.

Jag tror man sparar mer energi om man förbättrar sin skidteknik med 10% (jämfört med att förbättra sin löpteknik med 10%). Men det är ju bara en gissning.

Tror jag också i och med att det är större hastigheter i skidåkning och att det gäller att nyttja glidet.

Samtidigt ser jag väldigt många motionärer som tar för långa steg, håller för låg frekvens, har för dålig hållning, aktiverar inte glutes osv.

King Grub
2015-10-22, 13:47
Och jag baserade det på (och länkade till) högskolelitteratur på området, som i sin tur baseras på studier.

filmjölk
2015-10-22, 13:51
Det lär ju hjälpa rejält för den typen av ""kondis"" det krävs för att sprinta så så länge som möjligt. 300meter gissar jag att den sträckan blir.

svenbanan
2015-10-22, 16:08
Och jag baserade det på (och länkade till) högskolelitteratur på området, som i sin tur baseras på studier.

Är inte detta en överdrift i förhållande till vad som faktiskt står i dessa kursböcker och studier då? Om det nu var det du skrev...

att man inte blir ett dugg bättre på att jogga av att cykla

King Grub
2015-10-22, 16:14
Direkta citat i länken.

Ado2000
2015-10-22, 16:17
Även om man springer i HIIT-form har det ganska liten betydelse för att orka springa långt och eftersom att träna kondition med marklyft et al är en mycket sämre form av konditionsträning så bör det få ännu sämre överföring.

Så HIIT är bara bra för fettförbränning ?

Diomedea exulans
2015-10-22, 16:19
Är inte detta en överdrift i förhållande till vad som faktiskt står i dessa kursböcker och studier då? Om det nu var det du skrev...

Tycker inte detta går att misstolka:

When an individual trains aerobically for cycling and shows marked training effects there is no transfer of aerobic benefits to running.

Det är från samma länk.

svenbanan
2015-10-22, 17:35
Nu orkar jag inte riktigt läsa igenom hela. Men tycker de verkar ha fel om det där är själva kontentan.

Min erfarenhet säger mig att konditionsträning i en diciplin ger ett visst överspill till andra konditionsidrotter. Detta skulle då handla om de centrala effekterna.

Men visst jag har inte personlig erfarenhet av att träna just cykling och sedan märkt att jag blivit bättre löpare. Så detta kanske är ett specialfall. Däremot har jag personligen märkt att löpning gett ett visst överspill på simning och cykling.

Payter
2015-10-22, 18:06
För en herrans massa år sedan när jag körde mycket kettlebell snatches och swings och sedan fick för mig att löpa också,så märkte jag att det inte var några problem för hjärta/lungor utan det var benen som var ovana.

leo1
2015-10-22, 18:43
Jag blir stolt såhär i efterhand då jag sprang Gbg-varvet på 1:42 med ett löppass i veckan.

Att jag hade 3 racketpass i veckan också(badminton,pingis och tennis)det ger ju ingen överförbar träning...

Kaxardu
2015-10-22, 19:24
Inte mycket.

King Grub krossar med kunskap.

Nej men seriöst blir ni så extremt andfådd när ni styrketränar så att ni tror att ni får bättre kondition kanske ni borde börja köra kondition. *facepalm*

No offence. Men ni måste ha helt värdelös kondition. Vilket jag iofs vet att många bicepsbyggare har.

Och ja jag har tagit ut mig för allt vad mina gener tillåter. Men man blir på höjden röd i ansiktet och ser stjärnor och tror att man kommer svimma.

Kaxardu
2015-10-22, 19:26
Rich Froning som är bäst inom CrossFit har ungefär samma Vo2 max som Charlotte Kalla men hans löpning är en svaghet.

Crossfit *facepalm*

Rikard Jansson
2015-10-22, 19:29
Blir mycket mer andfådd av att köra 40 kgs kettlebellswings till fail än att springa till fail...

Kaxardu
2015-10-22, 19:31
Blir mycket mer andfådd av att köra 40 kgs kettlebellswings till fail än att springa till fail...

Då gör du fel
https://www.youtube.com/watch?v=p8-pP4VboBk

Alternativt tolkar du muskeltrötthet som andfåddhet (lungorna sätter stopp)

begt
2015-10-22, 19:35
Du har förmodligen inte tränat tillräckligt mycket löpning för att kunna ta ut dig ordentligt.

CapnMiler
2015-10-22, 21:03
När styrketräning påverkar hela kroppens system och förbättrar så många områden så skulle jag tro att det hjälper (beroende på ens utgångsläge)

Några exempel när det gäller anpassningar kroppen gör till styrketräning (från ACSM 2013):
- "increases Muscle growth, strenght, power, recovery and endurance"
- "increases mitochondria"
- "increases capillaries"
- "increases ATP, CP and Glycogen storage"
- "increases glycolytic enzymes"
- "increases energy liberation"
- "increases stroke volume"
- "increases muscle endurance"
- "increases balance and coordination"
- "increases lean tissue mass"
- "increases (or no change) in VO2max
- "decrease percent body fat"

Allt känns mer eller mindre relevant i mina ögon och borde således kunna bidra med en skjuts i löpträningen. Om den mest begränsande faktorn är löpekonomin så lär denna biologiska anpassning ändå bidra, men i mindre utsträckning.

Nu utgår vi ju ifrån att man inte löptränar (enligt TS andra post. #4)
Jag vill tro att styrketräningen då kan hjälpa. Hur mycket? Inte den blekaste.

Landström
2015-10-22, 21:10
Något som jag, av empiriska studier, kan konstatera är att snabba promenader i kraftig lutning (typ 15% på löpband) ger en mycket bra överföring på löpning.

(Observera att det inte är frågan om "söndagspromenader". I den lutningen kan det bli huuur jobbigt som helst.)

z_bumbi
2015-10-22, 21:31
Så HIIT är bara bra för fettförbränning ?

Nej du får bättre eller bibehåller din kondition. Sen blir du också bra på att göra saker med hög intensitet med kort vila, t ex hockeyspelare som kör ett byte jobbar inte mer än någon minut och men kan bli inbytta igen lika snabbt (under toppning av laget) och då kan en viss andel HIIT i träningen vara riktigt bra om HIIT-träningen utförs på ett sätt som har överföring på hockeyn.

Linjedomarn
2015-10-22, 21:42
När styrketräning påverkar hela kroppens system och förbättrar så många områden så skulle jag tro att det hjälper (beroende på ens utgångsläge)

Några exempel när det gäller anpassningar kroppen gör till styrketräning (från ACSM 2013):
- "increases Muscle growth, strenght, power, recovery and endurance"
- "increases mitochondria"
- "increases capillaries"
- "increases ATP, CP and Glycogen storage"
- "increases glycolytic enzymes"
- "increases energy liberation"
- "increases stroke volume"
- "increases muscle endurance"
- "increases balance and coordination"
- "increases lean tissue mass"
- "increases (or no change) in VO2max
- "decrease percent body fat"

Allt känns mer eller mindre relevant i mina ögon och borde således kunna bidra med en skjuts i löpträningen. Om den mest begränsande faktorn är löpekonomin så lär denna biologiska anpassning ändå bidra, men i mindre utsträckning.
.

En del av de faktorerna påverkas i en mycket liten grad och i princip bara genom att gå i från väldigt otränad till mindre otränad. Och en del faktorer är helt kontraproduktiva till aerob prestation (löpning en längre tid).

Johan_P
2015-10-23, 07:05
Kondition är extremt grenspecifik. Man ser inte ens någon överföring från en konditionsgren till en annan.

Det finns ju idéer om att konditionsträning kan hjälpa styrketräning. Alltså, att konditionsträning ett par gånger i veckan kommer hjälpa ens styrkeutveckling på sikt. Hur tror du sannolikheten är här?

King Grub
2015-10-23, 08:03
Absolut, liksom att styrketräning bör vara en given del i alla konditionsatleters upplägg.

Illustrerade mannen
2015-10-23, 09:51
Bara en lite reflektion...
Jag tränar kampsport - hög intensitet - massor av burpees, armhävningar, fight, hopp och skutt - extremt ansträngande med hög puls, flås och svett... Anser mig vara riktigt vältränad. Då jag ibland, mot bättre vetande, ger mig ut i löparspåret med frun, som löptränar, får jag nästan hjärtinfarkt efter 5 kilometer... Senast jag försökte sprang jag milen på 58 minuter, vilket inte alls motsvarar hur vältränad jag och andra "anser" att jag är...

hurril
2015-10-23, 10:53
Bara en lite reflektion...
Jag tränar kampsport - hög intensitet - massor av burpees, armhävningar, fight, hopp och skutt - extremt ansträngande med hög puls, flås och svett... Anser mig vara riktigt vältränad. Då jag ibland, mot bättre vetande, ger mig ut i löparspåret med frun, som löptränar, får jag nästan hjärtinfarkt efter 5 kilometer... Senast jag försökte sprang jag milen på 58 minuter, vilket inte alls motsvarar hur vältränad jag och andra "anser" att jag är...

Är du tung?

begt
2015-10-23, 11:00
Förmodligen bristande teknik. Läs det här (scrolla ned till löpteknik):

http://springtime.se/instruktorer/lars-gunnar-lg-skoog/

andeem
2015-10-23, 11:00
När jag tränade knockdownkarate fem gånger i veckan varav ett pass renodlad sparring och ett pass med tung säck sprang jag milen på 43 minuter. Då löptränade jag kanske en gång varannan vecka.

Så bra kondis har jag aldrig haft förr eller senare.

Edit: Men om man talar riktigt bra kondis och riktigt snabb löpning är det förstås en helt annan bollplan.

Kaxardu
2015-10-23, 12:59
Det här med kondition är som King Grub säger nog extremt specifikt. löpning, cykling o.s.v.

Nu undrar jag då hur specifikt det är inom en och samma gren..
Specifikt då för cykling, skiljer det från cykel till cykel. Om vi bortser från vana och teknik.

Att marklyft skulle göra dig till en begåvad långdistanslöpare eller ens göra din kondition bättre måste väl ses som en stilla önskan från byggare som vill ursäkta sin frånvarande konditionsträning, snarare än en sanning.

Landström
2015-10-23, 13:23
Att marklyft skulle göra dig till en begåvad långdistanslöpare eller ens göra din kondition bättre måste väl ses som en stilla önskan från byggare som vill ursäkta sin frånvarande konditionsträning, snarare än en sanning.

Apropå marklyft och löpning... Inför de tre halvmaror jag gjort så har jag samma vecka gjort 10 reps på 200 kg i marklyft, "bara för att".

"Marktestet" är dock inte för att träna konditionen utan snarare för att kontrollera att framstegen i löpningen inte har kostat (för mycket) styrka. :)

Kaxardu
2015-10-23, 13:26
Apropå marklyft och löpning... Inför de tre halvmaror jag gjort så har jag samma vecka gjort 10 reps på 200 kg i marklyft, "bara för att".

"Marktestet" är dock inte för att träna konditionen utan snarare för att kontrollera att framstegen i löpningen inte har kostat (för mycket) styrka. :)

Jaha. Jag förstår seriöst inte.. vad vill du bevisa. :confused:

Edit: Antar att du vill bevisa att kondition och styrketräning inte tar ut varandra.

Landström
2015-10-23, 13:35
Jaha. Jag förstår seriöst inte.. vad vill du bevisa. :confused:

Edit: Antar att du vill bevisa att kondition och styrketräning inte tar ut varandra.

Jag vill inte bevisa nånting.

Jodå de tar absolut ut varandra (dvs löpprestation vs styrkeprestation). Jag hade blivit mycket mycket bättre på det ena eller det andra om jag hade satsat fullt på just det.

Kaxardu
2015-10-23, 13:55
Jag vill inte bevisa nånting.

Jodå de tar absolut ut varandra (dvs löpprestation vs styrkeprestation). Jag hade blivit mycket mycket bättre på det ena eller det andra om jag hade satsat fullt på just det.

Minska skadan sluta spring och börja cykla

Linjedomarn
2015-10-23, 17:19
Bara en lite reflektion...
Jag tränar kampsport - hög intensitet - massor av burpees, armhävningar, fight, hopp och skutt - extremt ansträngande med hög puls, flås och svett... Anser mig vara riktigt vältränad. Då jag ibland, mot bättre vetande, ger mig ut i löparspåret med frun, som löptränar, får jag nästan hjärtinfarkt efter 5 kilometer... Senast jag försökte sprang jag milen på 58 minuter, vilket inte alls motsvarar hur vältränad jag och andra "anser" att jag är...

När du tränar kampsport, kör "massor av burpees, armhävningar, fight, hopp och skutt - extremt ansträngande med hög puls, flås och svett" så tränar du upp din anaeroba förmåga, alltså förmågan att skapa stor mängd energi utan hjälp av syre (förbättrad glykolytisk förmåga, större transport av laktat osv).

När du är ute och springer lång distans är det din aeroba förmåga som testas, förmågan att skapa energi under lång tid med hjälp av syre. Alltså två helt olika saker.

Dock är 58 minuter på milen ganska dåligt och om du inte är väldigt stor så kanske du bör försöka öka din aeroba förmåga för att kunna återhämta dig bättre mellan dina träningar (förutsätt att du tränar ofta).

Illustrerade mannen
2015-10-23, 19:18
När du tränar kampsport, kör "massor av burpees, armhävningar, fight, hopp och skutt - extremt ansträngande med hög puls, flås och svett" så tränar du upp din anaeroba förmåga, alltså förmågan att skapa stor mängd energi utan hjälp av syre (förbättrad glykolytisk förmåga, större transport av laktat osv).

När du är ute och springer lång distans är det din aeroba förmåga som testas, förmågan att skapa energi under lång tid med hjälp av syre. Alltså två helt olika saker.

Dock är 58 minuter på milen ganska dåligt och om du inte är väldigt stor så kanske du bör försöka öka din aeroba förmåga för att kunna återhämta dig bättre mellan dina träningar (förutsätt att du tränar ofta).

Det är ju just det - 58 minuter på milen - och jag är inte tung... 180 cm och 73 kg med relativt låg fett%. Jag tränar både Taekwondo och Kyokushin karate, ca 8 timmar i veckan, fördelat på fyra dagar. Gym 3-4 pass i veckan. Borde löpträna... Eftersom det ena uppenbarligen inte är överförbart till det andra...

begt
2015-10-23, 19:45
Det är ju just det - 58 minuter på milen - och jag är inte tung... 180 cm och 73 kg med relativt låg fett%. Jag tränar både Taekwondo och Kyokushin karate, ca 8 timmar i veckan, fördelat på fyra dagar. Gym 3-4 pass i veckan. Borde löpträna... Eftersom det ena uppenbarligen inte är överförbart till det andra...

Som sagt, med bättre löpteknik kan du förbättra dig väsentligt... Gäller att fötterna landar under kroppen och inte en bit framför. Nästan alla motionärer tar för långa steg och har för låg frekvens (minst 3 steg per sekund ska det vara). Hållningen måste vara bra för att få upp höften och så ska man luta sig aningen framåt. När du väl får till det där kommer du kunna springa i 6 minuters tempo i sömnen.

HookersUnited
2015-10-23, 21:31
Jag körde något löppass här och där på 8 km i samtalstempo i kombination med högre fart på band mellan 10-20 minuter och fixade milen på typ 44 minuter. Av bara CrossFit hamnade jag på 49. Men jag antar att viss löpvana underlättade i det senare scenariot, ca 3 år mellan testen.

Landström
2015-10-24, 01:32
Minska skadan sluta spring och börja cykla

Nej usch vad tråkigt. :Virro

therunningman
2015-10-24, 16:11
Man kan säga att det är olika grader av överföring mellan olika idrotter vilket beror på flera saker. Försöker förenkla ganska mycket. Hur nyttjar man energikällor, vilka muskler används (kan variera från muskelgrupp till muskelgrupp), hur används musklerna tillsammans och vilka egenskaper har musklerna.

Jämför man en cyklist som löper och vice versa kommer det ha ganska låg överföring åt båda håll. Även om båda personerna väger lika mycket och har samma VO2max i sina hemidrotter händer något när de byter. Löparen saknar muskelstyrka och cyklisten kan inte ta upp gratis energin, har sämre teknik gissningsvis sämre rörlighet. Det ger ett troligt scenario i att löparen får en lägre VO2max i cykling än i löpning. För cyklisten skiljer det inte jättemycket i VO2max värdet i sig jämfört med cykling men han har så mycket sämre löpekonomi att han inte kommer i närheten av löparen i prestation. Dock ger cyklistens högre VO2max (mycket VO2max idag som inte är världens bästa måttstock....) en enorm fördel mot en tredje person som är otränad och har samma löpförutsättningar som cyklisten.

Jämför man löpning och klassisk skidåkning och är det högre överföring än tidigare exempel eftersom man jobbar med musklerna i likartad position. Det är inte klockrent men musklerna arbetar på ett liknande sett tillsammans från bålen och nedåt även om de inte får samma egenskaper.

Tittar man på scenarion där man jämför frisim med paddlingstävlingar på surfbräda är det väldigt hög överföring.

svenbanan
2015-10-24, 18:05
TRM

Vad har du att säga om det där med centrala effekter och lokala effekter? Dvs att centrala effekter har bra överföring medans lokala inte har det?

Detta verkar ju inte vara nåt som king grubs böcker/studier tror på om jag fattat det rätt.

Är detta ett föråldrat synsätt eller?

Morty
2015-10-24, 20:42
Fan asså, skrev ett så långt svar att det nog kunde bli PB, men så lyckades jag radera rubbet. Får se om jag orkar göra om det.

En TL;DR på det jag skrev, som försvann:
NEJ, marklyft och burpees mm ger inget vidare för konditionen eftersom det är så extremt liten tid med aerob stimulans. Det aeroba systemet kräver vääääldigt mkt stress för att utvecklas. Många timmar per vecka. Ett sånt dödsmarklyftpass stressar det anaeroba systemet och även om det är en aerob process att återställa energibalans igen, så är stressen på det aeroba systemet lågt.

hurril
2015-10-24, 21:08
Fan asså, skrev ett så långt svar att det nog kunde bli PB, men så lyckades jag radera rubbet. Får se om jag orkar göra om det.

En TL;DR på det jag skrev, som försvann:
NEJ, marklyft och burpees mm ger inget vidare för konditionen eftersom det är så extremt liten tid med aerob stimulans. Det aeroba systemet kräver vääääldigt mkt stress för att utvecklas. Många timmar per vecka. Ett sånt dödsmarklyftpass stressar det anaeroba systemet och även om det är en aerob process att återställa energibalans igen, så är stressen på det aeroba systemet lågt.

Låter väldigt rimligt tycker jag.

therunningman
2015-10-24, 21:11
TRM

Vad har du att säga om det där med centrala effekter och lokala effekter? Dvs att centrala effekter har bra överföring medans lokala inte har det?

Detta verkar ju inte vara nåt som king grubs böcker/studier tror på om jag fattat det rätt.

Är detta ett föråldrat synsätt eller?

Vad är definitionen av lokal kondition? Mitokondrietillväxt och kapillärtillväxt? Utmärkt överföring i de muskler som tränas men du kan träna muskeln på ett sätt som i övrigt i gynnar aktiviteten, kanske till och med missgynnar i allra värsta fall. Tänk cyklisten som sitter sjuttielva timmar i veckan och får framåttippat bäcken, problem med frånskjut i löpningen o s v. Teorier förstås.

Global kondition får också bra överföring.

Dina enzymer, kapillärer, mitokondrier, slagvolym m fl förändras inte för att man byter aktivitet. Det gör ju däremot det muskulära samspelet i de olika rörelserna, de kan kräva kraft, snabbhet, balans, precision, bålstabilitet, mm mm.

Så frågan är hur mycket av den lokala respektive globala konditionen man kan nyttja i respektive gren samt vilken rörelseekonomi man får. Effekten/förbättringen (ex slagvolym, mitokondrietillväxt och kapillärtillväxt) finns där men den blir svår att mäta om man tittar på prestation eller VO2max beroende på hur man gör upplägget. Nu har jag inte tittat på studierna men skulle bli väldigt förvånad om inte kontinuerlig cykling gav ex mitokondrietillväxt precis som kontinuerlig löpning.

therunningman
2015-10-24, 21:21
Fan asså, skrev ett så långt svar att det nog kunde bli PB, men så lyckades jag radera rubbet. Får se om jag orkar göra om det.

En TL;DR på det jag skrev, som försvann:
NEJ, marklyft och burpees mm ger inget vidare för konditionen eftersom det är så extremt liten tid med aerob stimulans. Det aeroba systemet kräver vääääldigt mkt stress för att utvecklas. Många timmar per vecka. Ett sånt dödsmarklyftpass stressar det anaeroba systemet och även om det är en aerob process att återställa energibalans igen, så är stressen på det aeroba systemet lågt.

Frågan är vad som händer om man gör "tabataintervaller" av det (typ 8 st x 20 s maximal insats / 10 s vila) eller kör högreppare med låg vikt a la VO2max-intervaller (säg 5 x 3 min arbete / 1 min vila). Borde ge en del aerob stress och förbättra löpningen väldigt mycket mer än en som inte tränar alls.

Frågan är om något av passen är genomförbart i praktiken. I det första skadar man sig på andra setet när man studsar runt som en idiot med skittunga vikter och i det andra lär man drunkna i amoniakspyor.

therunningman
2015-10-24, 21:49
Tittade lite snabbt nu och just simning till löpning har dålig överföring. Oavsett simsätt och upplägg på träning och utvärdering blir inte träningen av det muskulära samspelet bra. Rörelsen är helt olikt och man jobbar inte ens mot gravitationen.

Dock kan man simma lite och springa lite och få väldigt bra effekt som motionär. Jag sprang 3000 meter på 9:30 på ett löppass i veckan innan jag började löpträna på riktigt fast då simmade jag väldigt mycket.

Nybörjare har sällan benspark att tala om ska tilläggas om det gäller frisim och nybörjare. Vill man anpassa simningen för löpning går ju det att fokusera mycket mer på ben, speciellt för nybörjare.

Skulle inte dra på för stora växlar på en sådan här studie.

När det gäller siffrorna 100 h cykel = 10 h löpning, ja kanske det. Fast drar man ut det lite och jämför 3h/vecka mot 18 min/vecka under en längre period kommer kanske 3h konditionsträning vinna över teknikträning. Jag vet inte. Är nog väldigt individuellt för många kan springa naturligt och då är 3h alla gånger bättre.

yia
2015-10-24, 22:19
Kondition är extremt grenspecifik. Man ser inte ens någon överföring från en konditionsgren till en annan.

Om du inte är elitidrottare så är det totalt trams. Jag känner en person som är elitcyklist som totalt krossar alla normala Svenssons oavsett vilken konditionsidrott det gäller. Det fattar ju vem som helst att en sådan person har oerhört mycket bättre syreupptagningsförmåga, allmänkondition, lägre puls o.s.v än gemene man.

Om trådskaparen är en normal person som inte är elitsatsande utan vill bygga upp en hyggligt god kondition så går det naturligtvis att göra med vilken pulshöjande aktivitet som helst, vilket kommer ge förbättringar i löparspåret jämfört med utgångsläget.

Om man sedan vill ha riktigt bra tider så måste man förstås träna in tekniken inom och vänja kroppen vid löpning, men att skriva trötta oneliners och påstå att man inte ser någon överföring alls är bara dumheter.

Kaxardu
2015-10-24, 22:47
Om du inte är elitidrottare så är det totalt trams. Jag känner en person som är elitcyklist som totalt krossar alla normala Svenssons oavsett vilken konditionsidrott det gäller. Det fattar ju vem som helst att en sådan person har oerhört mycket bättre syreupptagningsförmåga, allmänkondition, lägre puls o.s.v än gemene man.

Om trådskaparen är en normal person som inte är elitsatsande utan vill bygga upp en hyggligt god kondition så går det naturligtvis att göra med vilken pulshöjande aktivitet som helst, vilket kommer ge förbättringar i löparspåret jämfört med utgångsläget.

Om man sedan vill ha riktigt bra tider så måste man förstås träna in tekniken inom och vänja kroppen vid löpning, men att skriva trötta oneliners och påstå att man inte ser någon överföring alls är bara dumheter.


Är du seriös? Jag hoppas du trollar

Du ger alltså ett extremexempel och jämför det med personer som är så långt ifrån extremexemplet du kan komma? Och försöker dementera?
En elittränad person kommer kunna krypa och fortfarande slå svensson i samtliga grenar. Svensson är ju helt värdelös i jämförelse

Nu är jag biased då jag föredrar King Grubs korta svar utan massa känslostyrt dravel men han tenderar ju också att alltid ha rätt.

Kaalle
2015-10-25, 07:41
När du tränar kampsport, kör "massor av burpees, armhävningar, fight, hopp och skutt - extremt ansträngande med hög puls, flås och svett" så tränar du upp din anaeroba förmåga, alltså förmågan att skapa stor mängd energi utan hjälp av syre (förbättrad glykolytisk förmåga, större transport av laktat osv).

När du är ute och springer lång distans är det din aeroba förmåga som testas, förmågan att skapa energi under lång tid med hjälp av syre. Alltså två helt olika saker.

Dock är 58 minuter på milen ganska dåligt och om du inte är väldigt stor så kanske du bör försöka öka din aeroba förmåga för att kunna återhämta dig bättre mellan dina träningar (förutsätt att du tränar ofta).

Hur pass relevant är egentligen träningen utöver den rena kampsporten? Dvs alla burpees, intervaller etc. När jag hållt på tidigare så har jag försökt kötta på med intervaller i backe etc. men ärligt talat inte känt någon skillnad när det var dags för mittsar och säck etc.

Om nu konditionsträning är extremt grenspecifik så borde ju exempelvis en thaiboxare inte få ut många promille ökad prestation i själva sporten med hjälp av löpning, cirkelträning eller vad det nu är. Dock så är ju "conditioning" en rätt stor del i thaiboxning, mma, boxning osv.

Morty
2015-10-25, 09:08
Frågan är vad som händer om man gör "tabataintervaller" av det (typ 8 st x 20 s maximal insats / 10 s vila) eller kör högreppare med låg vikt a la VO2max-intervaller (säg 5 x 3 min arbete / 1 min vila). Borde ge en del aerob stress och förbättra löpningen väldigt mycket mer än en som inte tränar alls.

Frågan är om något av passen är genomförbart i praktiken. I det första skadar man sig på andra setet när man studsar runt som en idiot med skittunga vikter och i det andra lär man drunkna i amoniakspyor.

Ja, någonstans finns ju tydligen en brytpunkt där riktigt döhårda, tveklöst till stor del anaeroba intervaller ger väldigt hög effekt på även det aeroba systemet. Tabata är ett sådant protokoll, Repeated wingate ett annat. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20571821) Uppenbarligen är ordentligt rubbad metabolism en kraftfull signal för anpassning, frågan är hur pass grennära det måste vara och hur pass "lätt" det måste vara (wingate = ~60 "reps", sju gånger dessutom i denna studie).

Tittade lite snabbt nu och just simning till löpning har dålig överföring. Oavsett simsätt och upplägg på träning och utvärdering blir inte träningen av det muskulära samspelet bra. Rörelsen är helt olikt och man jobbar inte ens mot gravitationen.

Dock kan man simma lite och springa lite och få väldigt bra effekt som motionär. Jag sprang 3000 meter på 9:30 på ett löppass i veckan innan jag började löpträna på riktigt fast då simmade jag väldigt mycket.

Nybörjare har sällan benspark att tala om ska tilläggas om det gäller frisim och nybörjare. Vill man anpassa simningen för löpning går ju det att fokusera mycket mer på ben, speciellt för nybörjare.

Skulle inte dra på för stora växlar på en sådan här studie.

När det gäller siffrorna 100 h cykel = 10 h löpning, ja kanske det. Fast drar man ut det lite och jämför 3h/vecka mot 18 min/vecka under en längre period kommer kanske 3h konditionsträning vinna över teknikträning. Jag vet inte. Är nog väldigt individuellt för många kan springa naturligt och då är 3h alla gånger bättre.

Man måste också ha i åtanke hur olika idrottare kan träna när man kastar ur sig en sådan jämförelse. 100h löpning tar för en måttligt seriös löpare 12 veckor att dra av. 100h cykling är 4-5 veckor. Att 12v löpning ger mer effekt på cykling än 5v cykling på löpförmågan känns uppenbart, eftersom det tar inte bara månader utan ÅR att bygga en grym aerob förmåga.

therunningman
2015-10-25, 09:45
Ja, någonstans finns ju tydligen en brytpunkt där riktigt döhårda, tveklöst till stor del anaeroba intervaller ger väldigt hög effekt på även det aeroba systemet. Tabata är ett sådant protokoll, Repeated wingate ett annat. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20571821) Uppenbarligen är ordentligt rubbad metabolism en kraftfull signal för anpassning, frågan är hur pass grennära det måste vara och hur pass "lätt" det måste vara (wingate = ~60 "reps", sju gånger dessutom i denna studie).


Man måste också ha i åtanke hur olika idrottare kan träna när man kastar ur sig en sådan jämförelse. 100h löpning tar för en måttligt seriös löpare 12 veckor att dra av. 100h cykling är 4-5 veckor. Att 12v löpning ger mer effekt på cykling än 5v cykling på löpförmågan känns uppenbart, eftersom det tar inte bara månader utan ÅR att bygga en grym aerob förmåga.

Jag tror att det som främst hämmar squat som en aerob träningsform är att man inte kan/bör andas obehindrat (kanske iofs går i alternativ två med lätta vikter/kroppsvikt).

Om vi skapar ett låtsas scenario med en person som springer milen på 60 minuter och är otränad konditionsmässigt. Personen börjar träna squat 2-3 ggr/vecka 6 x 3/1 min VO2maxintervaller med rätt intensitet under tre månaders tid så tror jag att den personen kommer få väldigt bra resultat. Hur bra? Ingen aning såklart men skulle bli förvånad om inte flera minuter skalades av från den ursprungliga tiden.

Hur räknar du (eller studien) fram 60 reps?

Det är en enorm skillnad på individnivå också. Jag springer redan hyggligt och behöver rörligthetsträning, bålträning samt mycket konditionsträning om jag vill kunna springa fort. Konditionen kan jag cykla upp lite grann med 100 timmar. Löser jag mina rörlighetsproblem, d v s sluta sitta dygnet runt, och mina svagheter i bålen så springer jag väldigt fort utan att ha löptränat om jag har konditionen för det.

Linjedomarn
2015-10-25, 10:33
Hur pass relevant är egentligen träningen utöver den rena kampsporten? Dvs alla burpees, intervaller etc. När jag hållt på tidigare så har jag försökt kötta på med intervaller i backe etc. men ärligt talat inte känt någon skillnad när det var dags för mittsar och säck etc.

Om nu konditionsträning är extremt grenspecifik så borde ju exempelvis en thaiboxare inte få ut många promille ökad prestation i själva sporten med hjälp av löpning, cirkelträning eller vad det nu är. Dock så är ju "conditioning" en rätt stor del i thaiboxning, mma, boxning osv.

Det kan finnas plats för intervaller i backe också, det gynnar en. Men som du säger så är träning mer grenspecifikt och intensitetspecifikt (den intensiteten vid tävling eller sparring) bättre.

Cireklträning skulle jag säga är så nära grenspecifikt man kan komma när det kommer till kampsport. Att sparras vid maxintensitet ofta kan vara problematiskt.

Och den lågintensiva löpningen behövs för att underhålla det aerobasystemet och brukar användas som mer "återhämtningspass" mellan de mer intensiva passen.

Kaalle
2015-10-25, 10:45
Det kan finnas plats för intervaller i backe också, det gynnar en. Men som du säger så är träning mer grenspecifikt och intensitetspecifikt (den intensiteten vid tävling eller sparring) bättre.

Cireklträning skulle jag säga är så nära grenspecifikt man kan komma när det kommer till kampsport. Att sparras vid maxintensitet ofta kan vara problematiskt.

Och den lågintensiva löpningen behövs för att underhålla det aerobasystemet och brukar användas som mer "återhämtningspass" mellan de mer intensiva passen.

Men löpning och cykling vid samma intensitet använder ju också samma energisystem, dock är inte resultaten överförbara alls. Då borde ju samma princip gälla för hård "conditioning" vad det än må vara och sen ronder på mitts/säck med samma grad av ansträngning. Men nåväl, någon nytta borde det ju göra iom att det är så folk tränar.

Morty
2015-10-25, 11:07
Jag tror att det som främst hämmar squat som en aerob träningsform är att man inte kan/bör andas obehindrat (kanske iofs går i alternativ två med lätta vikter/kroppsvikt).

Om vi skapar ett låtsas scenario med en person som springer milen på 60 minuter och är otränad konditionsmässigt. Personen börjar träna squat 2-3 ggr/vecka 6 x 3/1 min VO2maxintervaller med rätt intensitet under tre månaders tid så tror jag att den personen kommer få väldigt bra resultat. Hur bra? Ingen aning såklart men skulle bli förvånad om inte flera minuter skalades av från den ursprungliga tiden.

Hur räknar du (eller studien) fram 60 reps?


Absolut, men då är det vo2max-intervallerna som är bread'n'butter för den ökade löphastigheten. Styrketräningen kan hjälpa, men inte genom att höja vo2max utan genom att förbättra rörelseekonomin och genom minskad skaderisk på sikt.

60 reps = 30 sek på 120 kadens.

Blaine
2015-10-25, 11:55
Kan man inte använda triathlon som ett bra exempel? Den ena bemästrar cyklingen bättre än löpningen, och vice versa. Handlar det om teknik då kanske?

hurril
2015-10-25, 12:01
Kan man inte använda triathlon som ett bra exempel? Den ena bemästrar cyklingen bättre än löpningen, och vice versa. Handlar det om teknik då kanske?

Klart det handlar otroligt mycket om teknik men kanske ännu mer om hur man är byggd. Vissa kroppar är mer anpassade än andra för t ex löpning.

therunningman
2015-10-25, 13:08
Absolut, men då är det vo2max-intervallerna som är bread'n'butter för den ökade löphastigheten. Styrketräningen kan hjälpa, men inte genom att höja vo2max utan genom att förbättra rörelseekonomin och genom minskad skaderisk på sikt.

Om du vill och orkar kan vi utveckla tankeexperimentet lite. Tänk dig i så fall tre personer med samma förutsättningar som tränar antingen.

1) styrketräning 3 ggr i veckan och varje pass VO2maxintervaller genom knäböj 5 x 3 min arbete / 1 min vila
2) löpning 3 ggr i veckan och varje pass VO2maxintervaller genom löpning 5 x 3 min arbete / 1 min vila
3) cykling 3 ggr i veckan och varje pass VO2maxintervaller genom cykling 5 x 3 min arbete / 1 min vila

Mirakulöst nog tränar alla tre med exakt samma syretillförsel i vastus lateralis uppmätt med moxy vilket kanske inte skulle ske i verkligen men nu leker vi med tanken.

Efter tre månader är det dags att jämföra hur mycket varje person förbättrat sig i löpning 10 km men även 3 km, båda platt bana.

Vad tror du kommer hända med de tre personerna? Om ev. förändrar vad beror de på (ex förbättring av VO2max, utnyttjandegrad, rörelseekonomi etc).

therunningman
2015-10-25, 13:09
60 reps = 30 sek på 120 kadens.

Hur lyder förklaringsmodellen till den översättningen? Känns som det blir ett väldigt annorlunda tidsspann eller väldigt snabba styrketräningsreps?