handdator

Visa fullständig version : En diskförskjutning som spökar


hns741
2015-10-21, 13:31
Hej,

Efter en längre tids skadefrånvaro så har jag nu kommit igång i gymmet igen.
Fick en rejäl diskförskjutning i ländryggen.
Min undran är att när jag nu börjar känna på knäböjen igen ska jag då använda mig av bälte eller ej?

Tacksam för idéer och kommentarer.

ceejay
2015-10-21, 13:33
Bälte är trevligt. Jag rekommenderar också massvis av bellybacks för att stärka ländryggen.

hns741
2015-10-21, 13:42
Jag kör sjukgymnastik/core samtidigt som jag använder mig av mckenzie.
Från att hela benet har varit bortdomnat så är jag nu framme vid att endast hälen har sämre känsel.
Okey då får jag damma av bältet. Jag kör ländryggs träning på boll och liggande ryggresningar allt annat "hugger" illa i ryggen.

faxxen
2015-10-21, 14:25
Vet inte om diskförskjutning är samma som diskbuktning.

Jag har dock rehabiliterat diskbuktning med Mckenzieresningar lättare coreövningar och sakta övergått att köra med vikter. Hade strålningar ner i ena benet och rätt mkt smärta i korsryggen. Tog nog nästan ett halvår att få bort de värsta symptomen. Gick också hos en bra fysioterapeut som hjälpte mig med försiktig manipulation ( pressa diskarna åt rätt håll . inte knäcka alltså) och lägga upp lite övningar.

Kör nu lättare marklyft högrepp och precis börjat köra frontböj ist för vanlig knäböj som jag upplever inte ger lika tuffa känningar i korsryggen även om jag går ner 90gr. Dock ganska lätta vikter.

Skulle jag köra vanlig böj blir det nog lättare vikter där också men låter bli det då det belastar korsryggen mer.

Bälte eller ej vetefan, har aldrig kört med bälte just för att stärka bålen men å andra sidan kanske därför jag ådrog mig skadan.

hns741
2015-10-21, 14:42
Faxxen: kan du förklara dessa övningar du fick, kanske något jag kan använda mig av. Våra problem är nog snarlika.

hns741
2015-10-21, 14:48
Själv började jag med tåhävningar, balans på det dåliga benet, hitlers hund och Mckezie. Marklyfta har jag inte vågat prova än fast att det var i knäböjen som jag klantade till det.

faxxen
2015-10-21, 15:59
Faxxen: kan du förklara dessa övningar du fick, kanske något jag kan använda mig av. Våra problem är nog snarlika.

Hmm, försöker beskriva övningarna för de var enkla men lite skumma i den akuta fasen.


1. Sitt på bänk och sätt ena handen på korsrygg och andra på magen. Sen juckar man försiktigt :D
Aktiverar core lite och jag antar att det ger lite blodtillförsel.

2. Sitt på knä med rumpan på vaderna på golvet och händerna ihop och "ber till gud" och reser/drar sig upp med framsida lår tills man står på knä och ber. Sen avslutar man även där med ett litet juck. (nej jag är inte religiös men jag kallade övningen be till gud då det ser ut så)

3. Sitt på en bänk/stol och fäst motståndsband (gummiband körde jag) runt vristerna. Sen utåtroterar man underbenen fram och tbx i snabba ryckande rörelser tills man tröttnar. Låren skall vara stilla, Det aktiverar core också väldigt mkt och den sa fysioterapeuten var väldigt effektiv. Går göra utan band också.

Sedan körde jag lite enkla kroppsövningar som jag kände fungerar och inte belastar korsryggen.

Plankan.

Enkla chrunches med benen i 90 gr.

Enkla ryggresningar liggandes på mage för korsryggen.

Utfall för benen utan vikt, eller kanske en 5-10 kaka i famnen. Focuserade på att ha rak överkropp.

Ibland även knäböj utan vikt med ryggen plant mot vägg. Ibland pausade jag i jägarställningen osv.

Kissande hunden brukade jag köra också. Den man står på alla fyra och sträcker ena benet rakt bak och motsatt arm rakt fram. Många reps.

Mckenzieresning på golvet eller stående. Den på golvet är bäst dock. I akuta fasen körde jag iaf 5-10 resningar 3ggr om dagen även då jag hade vilodag. Den skjuter diskarna tillbaka på plats och påskyndar läkningen som jag förstått. (kallas kobran i yogavärlden enligt min syrra som kör sånt).

Alla rätt tråkiga övningar men har definitivt givit resultat och jag är i stort sett smärtfri idag. Försökte köra 2-3 övn och supersetta så jag fick upp lite flås och slapp känna att det bara var rehab.

Efter 2-3 mån kunde jag börja löpträna igen men inte för högt tempo för då högg det och strålade ut mot rumpan/benet.

Sen alltid bra att gå promenader då det sätter igång blodtillförseln och läkning. Kan du jogga lätt fungerar ju det också.

faxxen
2015-10-21, 16:02
Själv började jag med tåhävningar, balans på det dåliga benet, hitlers hund och Mckezie. Marklyfta har jag inte vågat prova än fast att det var i knäböjen som jag klantade till det.

Tror faktiskt också jag skadade mig i knäböj. Körde väldigt mkt utegym förra sommaren och de knäböjarna går i lite konstig båge, kanske inte så bra.

Vet att jag bad en kille som vägde runt 70K att sätta sig på den tunga böjen och så körde jag några reps med honom och då knäppte/högg det till.

Veckan efter skulle jag köra böj och kom upp till 80k och det kändes som 110k helt plötsligt. Fick ge upp där. Dan efter hade jag akut ryggskott så förmodligen var det böjen i utegymmet som gav skadan.

hns741
2015-10-21, 17:43
Tror faktiskt också jag skadade mig i knäböj. Körde väldigt mkt utegym förra sommaren och de knäböjarna går i lite konstig båge, kanske inte så bra.

Vet att jag bad en kille som vägde runt 70K att sätta sig på den tunga böjen och så körde jag några reps med honom och då knäppte/högg det till.

Veckan efter skulle jag köra böj och kom upp till 80k och det kändes som 110k helt plötsligt. Fick ge upp där. Dan efter hade jag akut ryggskott så förmodligen var det böjen i utegymmet som gav skadan.

Låter exakt som mitt scenario. Lyfter ut 70 kg för att värma upp. Får ett hugg i ryggen, vrider till kroppen lite för att känna efter och så försvann smärtan. Dum som jag var så fortsatte jag att köra. Stege upp till 110. Skadan var troligen redan skedd men dagen efter var inte rolig.
Tack för att du tog dig tid för beskrivning av övningar, jag ska försöka lägga till vissa och se om jag också kan bli 100%.
Ha det fint

faxxen
2015-10-22, 08:58
Låter exakt som mitt scenario. Lyfter ut 70 kg för att värma upp. Får ett hugg i ryggen, vrider till kroppen lite för att känna efter och så försvann smärtan. Dum som jag var så fortsatte jag att köra. Stege upp till 110. Skadan var troligen redan skedd men dagen efter var inte rolig.
Tack för att du tog dig tid för beskrivning av övningar, jag ska försöka lägga till vissa och se om jag också kan bli 100%.
Ha det fint

Jupp, känns som det är många skador som är så, man får ett knäpp/hugg sen är det ganska ok och så smyger det sig fram ännu mer senare.

Jo de första tre som fysioterapeuten la upp känns rätt löjliga men nog så effektiva i akuta fasen, typ första 2 mån. Så beror ju på vart du är nu.

De andra vanliga kroppsövningarna bygger ju mest på sunt förnuft och man känner ju sin kropp bäst själv hur hårt man ska gå fram men skynda långsamt är nog melodin. Framförallt om man inte har någon tävlingssport att återgå till fort så ska man nog ge det tid.

No problemo ;)

CarlKarlsson
2015-10-25, 00:12
Fick diskbråck för drygt ett år sedan, opererades i juni. Hade/har även en stor diskutbuktning. Den förebyggande träningen borde vara snarlik för din skada. Har varit väldigt mycket fokus på bålstabiliteten för mig.

Kolla länken och sen under "diskbråck i ländryggen" finns 3 program som jag startade med. Sen gick jag hos fysioterapeut, men samma där, bålen bålen bålen..

http://goteborg.spinecenter.se/sjukgymnastik/traningsprogram

hns741
2015-10-25, 09:17
Fick diskbråck för drygt ett år sedan, opererades i juni. Hade/har även en stor diskutbuktning. Den förebyggande träningen borde vara snarlik för din skada. Har varit väldigt mycket fokus på bålstabiliteten för mig.

Kolla länken och sen under "diskbråck i ländryggen" finns 3 program som jag startade med. Sen gick jag hos fysioterapeut, men samma där, bålen bålen bålen..

http://goteborg.spinecenter.se/sjukgymnastik/traningsprogram

Ja det är ungefär där min rehab är nu utöver vanlig gymträning. Hur är det med dig nu? Vad var det som orsakade din skada?

CarlKarlsson
2015-10-25, 16:08
Känner knappt av det längre, kan hugga till i ländryggen om jag ligger på mage och lyfter överkroppen. Har dock inte börjat köra ryggövningar där överkroppen pressas framåt, som tex mark, rodd osv. Inte heller övningar som pressar ihop ryggraden.

Lång å smal, båda föräldrarna har haft dåliga ryggar. Men tror det var stångrodden som var största boven. Ökade snabbt i vikt och styrka och trodde allt handlade om att ha svank så är man säker. Synd att man ska behöva lära sig av sina misstag.

faxxen
2015-11-04, 10:07
Känner knappt av det längre, kan hugga till i ländryggen om jag ligger på mage och lyfter överkroppen. Har dock inte börjat köra ryggövningar där överkroppen pressas framåt, som tex mark, rodd osv. Inte heller övningar som pressar ihop ryggraden.

Lång å smal, båda föräldrarna har haft dåliga ryggar. Men tror det var stångrodden som var största boven. Ökade snabbt i vikt och styrka och trodde allt handlade om att ha svank så är man säker. Synd att man ska behöva lära sig av sina misstag.

De övningarna du kört är ungefär de jag tragglade, fick ju några specialare av fysioterapeuten men de andra googlade jag fram och lade till en del ur eget huvud på sunt förnuft. Gäller ju stärka core utan att böja ryggen i stort sett och alla de där övningarna är ju bra då. Gäller ju även att få rörelse som inte är skadlig så blodtillförsel hjälper till med läkningen av skadan.

Sidoplankan och några andra har jag dock låtit bli då jag också dragits med axelproblematik och undviker onödig belastning där.

Stångrodd kan vara boven , tror att tunga stångrodd är tuffa även vid bra position så att säga, men jag fick även förklarat av min fysioterapeut att den största skadan är att jag sitter så jävla illa vid kontorsstolen. Han bad mig sätta sig på kontorstolen och såg min hållning. Den var skit :D Det degenererar diskarna så att säga. Sen kan ett tungt lyft eller ett lätt lyft i fel position vara det som utlöser "skadan" fast den redan är igång så att säga.

Själv anser jag mig "fullt rehabiliterad" men då och då får jag känningar men brukar släppa fort. Kan vara ledbanden som är lite uttänjda av McKenzieövningarna som fysioterapeuten förklarade.

Har som mest kört på 80 i knäböj ett set med 4reps vilket var vedervärdigt, tungt men gjorde inte ont. Mkt viktovana kändes det som. Brukade köra 4-5or på 110 innan skadan.
Frontböj har jag kört 2x12 på 50k vilket förmodligen är liknande orkade köra innan skadan , inte kört så mkt tidigare men kommer köra nu då den belastar diskarna "bättre" så att säga och verkar ge bra nyp i ben/bål även på lägre vikt.